معرفی انواع وسایل حمل و نقل هوایی

از آن زمان که برادران رایت نخستین پرواز تاریخی خود را در سال 1903 میلادی در کیتی هاوک انجام دادند، دنیا تغییر کرده است. هواپیمای برادران رایت که تنها یک گلایدر با موتوری ساده بود، در 12 دقیقه توانست تا 120 پا بالا برود. این جهشی به سوی ایجاد یک صنعت جدید بود؛ صنعتی که در آن یک گلایدر ساده منجر به خلق گونه‌های مختلف وسایل حمل و نقل هوایی شد. حالا این وسایل مختلف، تحول عظیمی در زندگی بشر ایجاد کرده‌اند و ما را به هر جایی که بخواهیم در کمترین زمان می‌برند. پس برای آشنایی با این گونه‌های متنوع، قاصدک 24 را در ادامه همراهی کنید.

هواپیماهای تجاری در دنیای حمل و نقل هوایی


بیشتر مسافران با فکر کردن به پرواز، جت‌های مسافری را در ذهن خود تصور می‌کنند. شرکت‌هایی مانند دلتا ایرلاینز و یونایتد ایرلاینز که به خاطر ناوگان خود متشکل از هواپیما بوئینگ 737 و حتی بوئینگ‌های بزرگتر 747 شناخته شده هستند، قابلیت این را دارند که با باک پر از بنزین تا 8 هزار و 357 مایل پرواز کنند. صندلی‌ها هم به دو دسته فرست کلاس و اکونومی تقسیم می‌شوند. در برخی از هواپیماهای بزرگ‌تر مانند بوئینگ 747، صندلی‌های فرست کلاس در طبقه بالاتر قرار دارند.

هواپیما


برخی دیگر از هواپیماها هم بین بخش فرست کلاس و اکونومی، کلاس پروازی دیگری به نام بیزینس کلاس تعریف کرده‌اند. البته همه هواپیماهای مسافری، از نوع جت نیستند. برای مثال شرکت هوایی ایسلند ایر که در هاوایی واقع شده، از هواپیماهای دارای موتور توربین‌دار استفاده می‌کند. این نوع از هواپیماها که با نیروی پروانه حرکت می‌کنند، قدرت بیشتری هم دارند. دلیل آن هم به نحوه استفاده موتور از اگزوز برای چرخاندن پره‌ها برمی‌گردد. این هواپیماها در ارتفاع پایین‌تر و آهسته‌تر از جت‌ها پرواز می‌کنند، اما می توانند روی باندهای فرود کوتاه‌تر هم فرود آیند. مثلا ایسلند ایر از هر دو نسخه 100 و 200 Dash8  استفاده می‌کند.

هواپیماهای شخصی؛ حس آزادی مطلق


هواپیماهای شخصی از کوچک‌ترین سِسناها (Cessna) تا جت‌های مجللی مانند Citation CJ1 را شامل می‌شوند که قابلیت حمل تا پنج سرنشین را روی صندلی‌های راحت چرمی دارند. پرواز با هواپیمای شخصی خود چه برای تجارت باشد و چه تفریح، نوعی حس آزادی مطلق را القا می‌کند. البته این را باید بدانید که برای یادگیری پرواز هم نیاز به گذراندن دوره‌های خاص و حداقل چند ساعت پرواز است. خلبانان شخصی آموزش پرواز را روی هواپیماهای تک موتوره آغاز می‌کنند و به محض اینکه اندکی تجربه کسب کردند، می توانند با هواپیماهای بزرگ‌تر کار کنند. بیشتر جت‌های شخصی این امتیاز بزرگ را دارند که در فرودگاه‌های کوچک‌تر فرود آیند.

هواپیمای شخصی



هواپیماهای دوزیست؛ پرواز روی آب


هواپیماهای دریایی وسایل ایده آلی برای جابه‌جایی بر روی آب و فرود آمدن در مناطق ساحلی هستند. در حقیقت پونتون‌ها (pontoon) یا شناورها یک نوع بلند و V شکل از چرخ‌های فرود هستند که سبک و گود می باشند. این نوع از ابزارها به کف هواپیما می‌چسبند و فرود آمدن روی آب را برای آن ممکن می‌کنند. برخی هواپیماهای دریایی همچنین چرخ‌های فرود روی کف پونتون‌ها یا شناورها دارند. در مناطقی مانند آلاسکا که دریاچه‌ها و رودخانه‌ها در زمستان یخ می‌زنند، از اسکی برای فرود آمدن استفاده می‌شود. برای مثال شرکت هوایی Harbour Air Seaplanes که در ویکتوریا بریتیش کلمبیا واقع شده، پروازهای سیستمی منظمی را به مکان‌های مختلف در جزیره ونکوور و سرزمین‌های کم ارتفاع‌تر انجام می‌دهد.


هواپیماهای دوزیست

هلی کوپتر در انواع حمل و نقل هوایی


از آنجایی که هلی کوپترها قابلیت کم کردن ارتفاع، بالا رفتن به صورت افقی و شناور شدن در میانه آسمان را دارند، وسیله‌ای ایده آل برای فرود آمدن در نقاط باریک و تنگ به شمار می‌روند. نیروهای پلیس، ایستگاه‌های خبری و ارتش از هلی کوپتر برای جابه‌جایی، دیدبانی و نیز جستجو و نجات استفاده می‌کنند. در صنعت توریسم نیز شرکت‌هایی مانند بلو هاوایی هلیکوپترز و پاپیلون با استفاده از این هلیکوپترها تورهایی را به مناطقی که دسترسی به آن‌ها دشوار است، ترتیب می‌دهند. به طور مثال یکی از خاطره انگیزترین سفرهای شرکت بلو هاوایی پرواز بر فراز مواد مذاب روان کیلائو در پارک ملی آتشفشان‌های هاوایی است.


هلی کوپتر


دیگر وسایل نقلیه هوایی


سفینه‌های فضایی هر چند دیگر برای پروازهای نقطه به نقطه مورد استفاده قرار نمی‌گیرند، اما نقش مهمی در صنعت گردشگری ایفا می‌کنند. برای نمونه در منطقه خلیج سانفرانسیسکو، با استفاده از این سفینه‌ها تورهای گردش بر فراز شهر، پل گلدن گیت و نیز خلیج شرقی (East Bay) برگزار می‌شود. بالن هوای داغ نوع دیگری از وسایل پروازی سبک‌تر از هواپیما و مشابه آن است که فرصت گشت و گذار در یک منطقه را از منظری دیگر به شما می‌دهد. به طور مثال در کشور آمریکا برخی برگزارکنندگان تور با این بالن‌ها پروازهایی را بر فراز آلبوکرک و نیومکزیکو که اکتبر هر سال میزبان جشنواره بین المللی بالن است، انجام می‌دهند.

وسایل نقیله هوایی



حال که با انواع وسایل نقلیه هوایی آشنا شدید، می‌توانید برای خرید بلیط هواپیما داخلی و خارجی در تمامی مسیرها از قاصدک24 استفاده کنید و خدمات خود را به صورت اینترنتی دریافت نمایید.