سفر با کشتی در ایران چگونه است؟

شما می توانید سفر با کشتی در ایران را  از طریق سه بندر در دو استان هرمزگان و بندرعباس به دو کشور امارات و کویت داشته باشید و یک سفر دریایی ارزان و متنوعی را تجربه کنید. ایران از نظر جغرافیایی در منطقه‌ای قرار گرفته است که از شمال و جنوب به دریا دسترسی دارد. این امر موجب می‌شود تا برخی از مسافران بخواهند علاوه بر پرواز با هواپیما و مسافرت‌های زمینی، سفر از راه دریا را نیز تجربه کنند. اما آیا امکان سفر با کشتی در ایران وجود دارد؟ بله، جواب مثبت است. برای بررسی بیشتر جزئیات و مسیرهایی که کشتی‌های مسافری ایران در آن‌ها فعالیت می‌کنند با قاصدک 24 در ادامه مطلب همراه من باشید.

 
سفر با کشتی در ایران

 

سفر با کشتی در ایران

 

ایران در حال حاضر دارای 2700 کیلومتر ساحل در جنوب و شمال کشور است و از طریق این سواحل و بنادر موجود در آن‌ها، امکان سفر دریایی را برای شهروندان خود مهیا ساخته است. امکان مسافرت دریایی از بنادر و پایانه‌های متعددی در ایران به کشورهای همسایه وجود دارد اما به جهت اینکه سفر در برخی از این مسیرها برای مسافر دارای صرفه اقتصادی نبوده یا میزان تقاضا برای آن‌ها بسیار پایین است، کشتی‌های مسافری دیگر در این خطوط فعالیت نمی‌کنند.

 


سفرهای دریایی از ایران تنها از طریق سه بندر در دو استان هرمزگان و بندر عباس انجام می شود.



سفر با کشتی در ایران 

 

چند پایانه مسافری دریایی در ایران وجود دارد؟

 

سفر دریایی در ایران از بنادر و پایانه‌های مسافربری صورت می‌پذیرد. در حال حاضر 11 بندر در ایران مشغول به فعالیت هستند که سه مورد از این بنادر در شمال کشور و باقی آن‌ها در خلیج فارس فعالیت می‌کنند. البته تمامی این بنادر دارای پایانه مسافری نیستند و برخی از آن‌ها تنها برای اهداف تجاری ساخته شده‌اند.

 پایانه های مسافری دریایی در ایران

در این میان بندر انزلی و بندر نوشهر در شمال کشور، ارتباط آبی ایران را با همسایگان شمالی خود برقرار می‌کنند. در جنوب نیز این وظیفه را بنادر بوشهر، خرمشهر، بندرعباس و بندر لنگه بر عهده گرفته‌اند.

 

 

به کدام کشورها می‌توان از راه دریایی سفر کرد؟

 

در حال حاضر سفر با کشتی تنها به 2 کشور از 12 کشوری که با ایران مرز آبی دارند، صورت می‌پذیرد. البته جالب است بدانید ایران در گذشته از میان کشورهای آذربایجان، روسیه، قزاقستان، ترکمنستان، عراق، کویت، عربستان، قطر، امارت متحده عربی، عمان و پاکستان در مسیرهای قطر، کویت، امارات و آذربایجان از طریق کشتی مسافر می‌برد که در حال حاضر از این مقاصد تنها امارات و کویت باقی مانده است که کشتی مسافربری ایران به عمان و سفر به روسیه با کشتی در حال حاضر راه اندازی شده است ولی با محدودیت‌هایی روبرو است.

به کدام کشورها می‌توان از راه دریایی سفر کرد؟

 

چرا سفر به باکو از فهرست سفرهای دریایی ایران حذف شده است؟

 

در گذشته یکی از  کشتی های دریای خزر به نام میرزا کوچک خان با تردد در دریای خزر به جابه‌جایی مسافر در مسیر ایران آذربایجان می‌پرداخت. مدتی پس از آغاز این مسیر، این کشتی با استقبال لازم روبرو نشد و سفر به باکو از طریق کشتی به جهت کمبود تقاضا، هزینه‌ها و شرایط طوفانی دریای خزر متوقف شد. با این حال اخیراً خبرهایی مبنی بر راه‌اندازی دوباره این مسیر منتشر شده است.

 
ممنوعیت سفر دریایی به باکو از ایران


بیشتر بخوانید: راهنمای سفر به دبی با کشتی


 

 

مدارک لازم برای سفر با کشتی چیست؟

 

جالب است بدانید برای سفر با کشتی نیز مانند سفر با هواپیما می‌بایست بلیط هواپیما سفر و ویزای معتبر تهیه نمایید. به عبارت دیگر همانگونه که برای سایر سفرها با انواع وسایل نقلیه بلیط و ویزا تهیه می‌کنید و با بررسی اعتبار پاسپورتتان، مسافرت خارجی خود را برنامه‌ریزی می‌کنید، برای سفر با کشتی نیز می‌بایست مراحل مشابهی را طی کنید.

 

خرید بلیط کشتی

 

اگر قصد خرید بلیط کشتی و سفر از راه دریا را دارید؛ در ابتدا باید به یکی از نمایندگی‌های شرکت‌های کشتیرانی مراجعه نمایید. در حال حاضر دو شرکت کشتیرانی والفجر 8 و فتح المبین در ایران دارای خدمات مسافربری هستند که می‌توانید برای خرید بلیط کشتی به وبسایت این شرکت‌ها نیز مراجعه نمایید. پس از خرید بلیط می‌بایست با گذرنامه و ویزای معتبر در اسکله مربوطه حضور یابید و سوار کشتی شوید. فراموش نکنید که برای سفر خارجی با کشتی نیز شما موظف به پرداخت عوارض خروج از کشور هستید.

 
نحوه خرید بلیط کشتی

 

هزینه سفر با کشتی چقدر است؟

 

هزینه سفر با کشتی از مبدا بندرعباس به شارجه امارات بلیط رفت حدود 3.100.000 تومان و بلیط رفت و برگشت حدود 5.200.000 تومان است و شما باید 12 ساعت مسیر را طی کنید تا به مقصد برسید. سفر از خرمشهر تا کویت نیز حدود 5 ساعت به طول می‌انجامد و هزینه‌ای بالغ بر 3.600.000 تومان را بر دوش شما می‌گذارد. برای پیمودن این دو مسیر از کشتی های مسافربری ایران استفاده می‌شود. در حالی که مسیر بین بندر لنگه و دبی را می‌توانید با شناورهای تندرو نیز طی کنید. سفر در این مسیر نیز حدوداً 5 ساعت به طول می‌انجامد و هزینه آن بین 3.000.000 میلیون تومان تا 5.880.000 تومان است.

 


شرکت کشتیرانی والفجر در ایام اربعین در مسیر دریایی خرمشهر و بصره تردد می‌کند.



هزینه های سفر با کشتی

 

نکات مهم قبل از سفر دریایی

 

نکاتی که حین سفر دریایی باید به آن‌ها توجه کنید تا سفر خوشی را تجربه کنید شامل موارد زیر است:

 

نکات مهم سفر دریایی

به صورت آنلاین چک-این کنید، محدودیت‌های نوشیدنی‌ها را در نظر داشته باشید، وی ساک‌های کنترل شده، برچسب بار را بچسبانید، زودتر از موعد مقرر وارد بندرگاه نشوید، کیف‌هایتان را کنار بگذارید

وسایل لازم و ضروری

کفش نرم و راحت، جلیقه نجات یا حلقه‌های باد شونده، لوازم سرگرمی گروهی، داروهای ضرروی، لباس گرم

 

 

سفر با کشتی چه مزایایی دارد؟

 

مسافرت با کشتی مزایایی دارد که در ادامه به آن می‌پردازم:

 

  1. سفر  با کشتی و حمل دریایی در مقایسه با روش‌های دیگر ارزن‌تر بوده به همین دلیل شرکت‌های تجاری برای حمل بارهای خود از کشتی استفاده می‌کنند.
  2. سفرهای دریایی هر ساله متنوع خواهد بود و شما می‌توانید تجربه‌های جدیدی را در هر سفر کسب کنید و از برنامه‌های هیجان‌انگیز حین سفر و تنوع غذاها و نوشیدنی‌ها لذت ببرید.
  3. کشتی‌ها از امکانات و خدمات بسیاری نظیر باشگاه بدن‌سازی، زمین مخصوص بازی‌های روی یخ، استخر، دستگاه موج‌ساز، دیوارهای صخره‌نوردی،، میز پینگ پنگ، زمین بسکتبال، زمین فوتسال، کلاس‌های فیتنس و ... بهره‌مند هستند.
  4. با توجه به داشتن سرویس موبایل، تلویزیون و وای‌فای در کشتی‌ها امکان برقراری ارتباط را برای شما آسان کرده است.
  5. مراکز پزشکی در کشتی وجود دارد به همین علت نیاز نیست نگران سلامت خود باشید.
  6. قیمت بلیط کشتی معمولا ثابت است و نرخ آن را شرکت‌های بزرگ حمل و نقل تعیین می‌کنند.
  7. کودکان محیط‌های مخصوص به خود را دارند که خانواده‌ها می‌توانند آن‌ها را به راحتی سرگرم کنند.
  8. ایمنی سفر از طریق آب‌های آزاد بالا است.
  9. شما در حمل بار محدودیتی ندارید.

 
مزایا و معایب سفر با کشتی


بیشتر بخوانید: سفر به دبی با کشتی، همه چیز درباره سفر دریایی به دبی!




معایب سفر با کشتی چیست؟

 

سفر با کشتی در ایران معایبی دارد که در ادامه متن به آن اشاره می‌کنم:

 

  • مدت زمان طولانی سفر
  • وجود خطراتی مانند گردباد، سونامی و انواع ریزش‌های جوی
  • عدم دسترسی به همه‌ی کشور
  • در صورت بروز حادثه جان مسافر در خطر است.

 

جمع بندی

در پایان یادآور می‌شوم هر چند که مسافرت با کشتی یک سفر متفاوت و در بسیاری از موارد رویایی به شمار می‌رود اما این راه مسافرتی برای اغلب مسافران یک راه ناشناخته و پر فراز و نشیب است. به همین جهت اغلب مسافران ترجیح می‌دهند به جهت صرفه جویی در هزینه‌ها و زمان خود و همچنین جلوگیری از دریازدگی و مواردی از این دست، سفر خود را با خرید بلیط قطار، هواپیما یا اتوبوس آغاز نمایند. به همین جهت شما می‌توانید از قاصدک 24 استفاده کنید و علاوه ‌بر خرید بلیط سفر خود، امکان رزرو هتل در سراسر ایران و خرید بیمه مسافرتی را داشته باشید.

 

 

سوالات متداول درباره سفر با کشتی

 

سرعت کشتی مسافربری ایران چقدر است؟ کشتی «هرمز» متعلق به خط کشتیراتی ان اف سی عمان سرعت نهایی ۵۵ مایل دریایی معادل ۱۰۱ کیلومتر درساعت دارد که سریع ترین کشتی کلاس حمل خودرو و مسافر است.

امروزه به چند کشور امکان سفر با کشتی وجود دارد؟ 2 کشور امارات و کویت

چند بندر و پایانه کشتی در ایران وجود دارد؟ 11 تا

مدارک مورد نیاز برای سفر با کشتی کدامند؟بلیط و ویزای خروج از کشور

هزینه سفر با کشتی چقدر است؟ بستگی به مسیر و کشور مورد نظر دارد و بین 3.000.000 تا 6.000.000 میلیون تومان است.