گرفتن کارت پرواز اینترنتی و حضوری

سفر با هواپیما تنها به گرفتن بلیط و رسیدن به فرودگاه منتهی نمی‌شود؛ بلکه موارد دیگری نیز وجود دارند که موظف به رعایت آن‌ها هستید. در این میان یکی از ضروری‌ترین اقدام‌ها، گرفتن کارت پرواز شناخته می‌شود که اطلاعات مهمی بر روی آن درج شده است. اما این کارت چیست و چگونه باید آن را دریافت کنیم؟ پس اگر قصد دارید یک پرواز بدون دغدغه را تجربه کنید؛ با قاصدک 24 همراه شوید تا با هر آن چیزی که در مورد کارت پرواز باید بدانید آشنا شویم.

 
کارت پرواز چیست

 

کارت پرواز چیست؟

 

شاید فکر کنید خرید بلیط هواپیما برای ورود به این وسیله نقلیه کافی است اما در حقیقت این کارت پرواز است که به شما اجازه می‌دهد به هواپیما سوار شوید. به عبارتی دیگر اگر این کارت را دریافت نکنید، مجوز ورود به هواپیما را نخواهید داشت. پس کارت پرواز همان مجوز ورود به هواپیما شناخته می‌شود که می‌بایست با تحویل بار خود و نشان‌دادن بلیط و مدارک سفرتان آن را از متصدی مربوطه دریافت نمایید.

البته این تنها راه دریافت کارت پرواز یا چک این پرواز نیست؛ چرا که برخی از هواپیمایی‌ها این امکان را ایجاد کرده‌اند تا شما بتوانید کارت پرواز خود را به صورت آنلاین و قبل از ورود به فرودگاه دریافت نمایند.

 


کارت‌های پرواز مشخصات دقیق پرواز مسافر را نشان می‌دهند.


 

 

مراحل و روش های دریافت کارت پرواز

 

چگونه کارت پرواز بگیریم؟ در این مطلب متوجه شدیم کارت پرواز چه اهمیتی دارد و بلیط هواپیما بدون دریافت این کارت اعتباری ندارد در ادامه متن به مراحل و روش‌های دریافت این کارت می‌پردازیم:

مراحل دریافت کارت پرواز حضوری

 

مراحل دریافت کارت پرواز حضوری

 

کارت پرواز را از کجا بگیریم؟ همانطور که گفتیم امروزه کارت پرواز را می‌توان به دو روش حضوری و آنلاین دریافت کرد. برای گرفتن کارت پرواز حضوری خود، تنها کافی است به گیت مربوطه در فرودگاه مراجعه نمایید و پس از تحویل دادن بار خود و نشان دادن بلیط و سایر مدارک سفرتان، کارت پرواز خود را از متصدی مربوطه دریافت کنید.

 


بیشتر بخوانید: مدارک لازم برای پرواز داخلی و خارجی


 

نحوه گرفتن کارت پرواز اینترنتی

 

برای گرفتن کارت پرواز آنلاین روش‌های متفاوتی وجود دارد. برخی از هواپیمایی‌ها امکانی را برای مسافران خود ایجاد کرده‌اند که به وسیله آن می‌توانند تا 24 ساعت قبل از پرواز خود به وبسایت این شرکت‌ها مراجعه نمایند و کارت پرواز خود را به صورت آنلاین دریافت نمایند.  برای دریافت و نحوه دریافت کارت پرواز اینترنتی می‌توانید به سامانه دریافت کارت پرواز مراجعه کنید.

نحوه دریافت کارت پرواز حضوری

ایرلاین‌های دیگری نیز وجود دارند که با تعبیه دستگاه‌های مخصوصی در سالن فرودگاه‌ها به مسافران این امکان را می‌دهند تا بدون معطلی و ایستادن در صف‌های طولانی، کارت پرواز خود را از دستگاه مربوطه دریافت کنند.
نحوه گرفتن کارت پرواز در فرودگاه به شرح زیر است:

 

  1. در زمان خرید بلیط هواپیما برای شما یک کد به ایمیل مد نظر ارسال می‌شود.
  2. کد ارسال شده را به خاطر بسپارید.
  3. به محض رسیدن به فرودگاه به باجه‌های الکترونیکی مخصوص صدور بوردینگ کارت بروید و کد مورد نظر را در دستگاه وارد کنید و کارت خود را دریافت کنید.
  4. دستگاه کارت پرواز شما را به صورت چاچی به شما تحویل می‌دهد.

 

مزایای دریافت کارت پرواز اینترنتی

 

  • صرفه‌جویی در وقت
  • کاهش زمان لازم برای حضور در فرودگاه پیش از پرواز
  • کاهش استرس مسافر
  • کاهش احتمال جاماندن از پرواز
  • افزایش احتمال دریافت شماره صندلی‌های بهتر در هواپیما
  • کاهش هزینه‌های ایرلاین
  • افزایش نظم در فرودگاه

 

 

اطلاعات کارت پرواز

 

اطلاعات نوشته شده در کارت پرواز به صورت زیر است:

 

  • مشخصات مسافر
  • تاریخ و زمان پرواز
  • شماره پرواز
  • جنسیت
  • تاریخ تولد
  • شماره پاسپورت
  • سن مسافر
  • شماره صندلی هواپیما
  • مبدا و مقصد سفر به همراه فرودگاه‌های مبدا و مقصد
  • شماره پرواز، بلیط، کلاس پروازی و دیگر کد‌ها
  • خدمات خاص موردنیاز مسافر مانند خدمات مخصوص افراد توان‌خواه جسمی، بانوان باردار و غیره
  • شماره گیت
  • مقدار بار مجاز
  • نوع شرکت هواپیمایی

نمونه کارت پرواز داخلی

 


بیشتر بخوانید: انواع کلاس پروازی؛ تفاوت اکونومی، بیزینس و فرست کلاس چیست؟


 

 

دریافت کارت پرواز اینترنتی از ایرلاین ‌های مختلف

 

همانطور که گفتیم برخی از شرکت‌های هواپیمایی به مسافران خود این امکان را می‌دهند تا با خرید بلیط این ایرلاین‌ها از سیستم پذیرش آنلاین هواپیمایی مربوطه استفاده نمایند. در زیر برخی از معروف‌ترین شرکت‌های هواپیمایی را که خدمات کارت پرواز آنلاین دارند، مشاهده می‌کنید.

 

کارت پرواز ماهان ایر

 

کسانی که بلیط هواپیما ماهان را برای پروازهای داخلی و خارجی تهیه کرده باشند، می‌توانند اقدام به دریافت اینترنتی کارت پرواز ماهان کنند. بدین ترتیب که مسافران ماهان برای پروازهای خروجی از فرودگاه قشم، کرمان، شیراز، اهواز، زاهدان، ساری، تهران مهرآباد، بندرعباس، مشهد، خرم آباد، ایلام، سیرجان، اصفهان، بجنورد و بم می‌توانند از امکان دریافت کارت پرواز آنلاین استفاده نمایند.

چک این
مسافران این ایرلاین در پروازهای خارجی نیز می‌توانند از طریق دستگاه‌های موجود در فرودگاه امام، کارت پرواز آنلاین خود را به مقاصد مختلف دریافت نمایند. گفتنی است سرویس پذیرش آنلاین این هواپیمایی از 24 ساعت تا 90 دقیقه قبل از زمان پرواز آماده ارائه خدمات به مسافران محترم است.

 

کارت پرواز ایران ایر

 

هواپیمایی ایران ایر نیز از جمله دیگر ایرلاین‌های داخلی است که گرفتن کارت پرواز اینترنتی را برای مسافران خود ارائه می‌دهد. مسافران برای گرفتن کارت پرواز ایران ایر می‌توانند از طریق دستگاه‌های مستقر در ترمینال پروازهای داخلی هما، در فرودگاه های مهرآباد، اصفهان، مشهد و اهواز اقدام به دریافت کارت پرواز آنلاین یا چک این خود نمایند. همچنین مسافران این هواپیمایی که بار به همراه دارند، باید بعد از گرفتن کارت پرواز از این دستگاه‌ها، به کانتر پذیرش مسافر مراجعه نموده و بار یا چمدان خود را بدون ایستادن در صف به متصدی مربوطه تحویل داده و رسید آن را دریافت نمایند.

 

کارت پرواز زاگرس

 

برای دریافت کارت پرواز اینترنتی شرکت هواپیمایی زاگرس با طی کردن مراحل ساده از وب سایت رسمی زاگرس کارت پرواز خود را دریافت کنید. قبل از دریافت کارت پرواز زاگرس قوانین زیر را رعایت کنید.

 

  • پس از دریافت بلیط تا 3 ساعت قبل از پرواز می‌توانید کارت پرواز دریافت کنید.
  • مسافران 45 دقیقه قبل از پرواز در فرودگاه حضور داشته باشند.
  • برای دریافت حضوری کارت پرواز نیم ساعت قبل از پرواز به کانتر تشخیص هویت مراجعه کنید.

 


بیشتر بخوانید: استعلام بلیط هواپیما فقط با چند کلیک


 

کارت پرواز قشم ایر

 

برای دریافت کارت پرواز اینترنتی هواپیمایی قشم ایر باید از طریق سایت‌های دیگر اقدام به دریافت کارت پرواز کنید. متاسفانه دریافت کارت پرواز از طریق وب سایت خود امکان‌پذیر نیست. برای دریافت آنلاین کارت پرواز کاسپین و دریافت اینترنتی کارت پرواز آتا می‌توانید به سامانه دریافت کارت پرواز مراجعه کنید.

 

 

معنای کد‌های کارت پرواز

 

کدهای پرواز اطلاعاتی است که روی کارت پرواز درج شده است این کدها به صورت زیر است:

 

کد مشخص‌کننده ایرلاین و شرکت صادرکننده بلیط

کد‌های اختصاری بریتیش ایرویز، لوفتاهنزا و ایرفرانس به ترتیب BA، LH و AF هستند.

کد کلاس پروازی

کد‌های Y، E و Q برای کلاس اکونومی، کد‌های J و I برای پرواز‌های بیزنس کلاس یا تجاری و کد‌های A، F و P برای کلاس پروازی فرست کلاس

طول پرواز

کد S/O

توقف‌های بلندمدت

کد SPTC

امنیت هواپیما

کد SSSS

 

جمع بندی

در نهایت شما می‌توانید برای خرید بلیط هواپیما ایران ایر، ماهان و بلیط هواپیمای سایر ایرلاین‌های کشور به وب سایت قاصدک 24 مراجعه کنید. همچنین امکان خرید انواع بلیط اتوبوس، قطار و رزرو هتل در سراسر ایران در قاصدک 24 وجود دارد. برای دسترسی ساده‌تر به کلیه خدمات قاصدک 24 می‌توانید از اپلیکیشن جامع قاصدک 24 استفاده کنید.

 

 

سوالات متداول درباره کارت پرواز

 

کارت پرواز چیست؟ کارت‌های پرواز مشخصات دقیق پرواز مسافر را نشان می‌دهند.

مراحل گرفتن کارت پرواز در فرودگاه به چه صورت است؟ با داشتن کد و رفتن به باجه‌های الکترونیکی فرودگاه می‌توانید کارت پرواز دریافت کنید.

کد‌های کارت پرواز نشان دهنده چیست؟ کد نام ایرلاین، کد مرجع بلیط، کد کلاس پروازی

در کدام ایرلاین ‌ها امکان دریافت کارت پرواز اینترنتی وجود دارد؟ ماهان، ایران ایر، کارت پرواز زاگرس

اطلاعات کارت پرواز شامل چه مواردی می‌شود؟ مشخصات مسافر، شماره صندلی، شماره گیت، مقصد، مبدا، کلاس پرواز و ...