نور و رنگ چگونه به کمک مسافران هواپیما می آیند؟


هواپیماها غول های آهنی عجیبی هستند، از سرویس های بهداشتی که در ارتفاع چند هزار پایی از سطح زمین عمل می کنند تا سوراخ های کوچک روی پنجره ها، دکمه های مخفی و نورپردازی های درون هواپیماها. بسیاری از ما حتی متوجه وجود چیزهای خاص در هواپیما نمی شویم، در صورت دیدن هم به دنبال فلسفه وجود آنها نمی رویم. در این مطلب قاصدک24 به سراغ پاسخ به چرایی هایی مربوط به هواپیماها رفته است.

برای خرید بلیط هواپیما کلیک کنید
 

چرا صندلی های هواپیما پشت به یکدیگر و رو به جلو قرار دارند؟


اینکه چرا صندلی های هواپیما درست مانند یک سالن کنفرانس رو به جلو قرار دارند، دلیل مشخصی ندارد؛ فقط اینکه این شیوه بر خلاف روال معمول است. اما برخی از محققان می گویند که قرار گرفتن صندلی ها پشت به یکدیگر ایمنی بیشتری را تضمین می کند. در حقیقت علم همان چیزی را در مورد صندلی های هواپیما می گوید که در مورد صندلی های ماشین می گوید. چندین مطالعه دانشگاهی نیز اثبات کرده اند که صندلی هایی که پشت به یکدیگر قرار دارند، در موقعیت فرود اضطراری محافظت بیشتری برای سر، گردن و کمر ایجاد می کنند.

نور و رنگ چگونه به کمک مسافران هواپیما می آیند؟
علی رغم این موضوع چرا صندلی های هواپیما همچنان رو به جلو هستند؟شاید مهم تر از همه این باشد که مسافران عادت کرده اند که صندلی های رو به جلو را نرمال تلقی کنند و تغییر استانداردها نیز کار دشواری است. در واقع از زمان شروع صنعت هوانوردی تجاری، این استانداردها نیز وجود داشته اند. اما غالب ایرلاین ها صندلی های رو به جلو را به خاطر کم هزینه بودن آنها ترجیح می دهند.دیوید لارمونت سردبیر ایمنی در سایت فلایت گلوبال به تلگراف می گوید: در طول یک ضربه، نقطه مرکزی جاذبه مسافر بالاتر بوده و صندلی فشار بیشتری را وارد خواهد کرد. بنابراین خود صندلی، لوازم جانبی و کف هواپیما نیاز به تقویت دارند. این کار وزن هواپیما را افزایش داده و منجر به افزایش مصرف سوخت می شود.

اما صندلی های رو به عقب چندان هم نایاب نیستند. این صندلی ها در برخی هواپبماها وجود دارند، فقط برای رزرو کردن یکی از آنها باید هزینه بیشتری پرداخت کنید. برای نمونه می توان به کابین های پریمیم در بریتیش ایرویز، آمریکن ایرلاینز، اتحاد و یونایتد ایرلاینز اشاره کرد. برخی از مسافران این نوع صندلی ها را به خاطر حریم شخصی بیشتر و اجتناب از تماس چشمی با سایر مسافران بیشتر ترجیح می دهند.

علاوه بر مواردی که گفته شد، درک مشتری نیز بر عدم تمایل شرکت های هوایی به نصب صندلی های رو به عقب تأثیر دارد. برای برخی از مسافران صندلی های رو به عقب اثر بیشتری بر حالت تهوع دارند. با این حال گویا این مسئله در مورد صندلی های هواپیما به اندازه صندلی های اتوبوس یا قطار صادق نیست. به گفته یک خلبان، از آنجایی که هواپیما در ارتفاع پرواز می کند، هیچ حرکت رو به جلوی قابل توجهی در آن اتفاق نمی افتد. تنها مواقعی که مسافران ممکن است حالت تهوع ناشی از حرکت را احساس کنند، در هنگام نشستن و برخاستن است.

چرا هوای داخل هواپیما همیشه سرد است؟


هر بار که سوار هواپیما می شوید، ترس این را دارید که باید دوباره درگیر نبردی سخت برای تنظیم دما در هواپیما شوید؟ شاید این موضوع برای آنهایی که از آب و هوای گرمسیری می آیند، بیشتر مشهود باشد. برای این افراد راحتی آن هم در شرایطی که در یک قوطی آهنی بسیار سرد در حال تلاش برای غلبه بر سرما هستند، تقریبا غیر ممکن می نماید. اما به نظر می رسد دلیلی پزشکی وجود داشته باشد برای اینکه چرا هواپیماها در چنین دمای پایینی نگاه داشته می شوند.

نور و رنگ چگونه به کمک مسافران هواپیما می آیند؟
بر اساس آزمایشاتی که توسط انجمن آمریکایی آزمون و مواد به انجام رسیده و در مجله بیزینس اینسایدر چاپ شده، احتمال از هوش رفتن مسافران در پرواز بیشتر از روی زمین است. دلیل اصلی آن نیز عارضه ای به نام هایپوکسیا است. هایپوکسیا موقعیتی پزشکی است و زمانی اتفاق می افتد که بافت های بدن اکسیژن کافی دریافت نمی کنند. در حقیقت این شرایط بسیار بیشتر از آنچه فکر می کنید، در مسافران اتفاق می افتد.

دلیل دیگری که می تواند موجب بروز هایپوکسیا شود، کابین بیش از حد گرم است. به همین دلیل است که معمولا دمای داخل هواپیما پایین تر از حد متوسط نگاه داشته می شود. اگرچه افراد می توانند محیط خود را به صورت متفاوتی تجربه کنند، شرکت های هوایی نمی توانند دمای داخل هواپیما را متناسب با دمای بدن تک تک آنها تنظیم کنند. بنابراین به تنظیم دما بر اساس متوسط جمعیت پرداخته و کابین را اندکی سرد نگه می دارند.

یکی از خلبان های بازنشسته شرکت هوایی دلتا در این زمینه به واشنگتن پست می گوید: هواپیماهای جدیدتر قابلیت تنظیم دقیق تر دمای کابین را دارند. چرا که این هواپیماها ترموستات های پیشرفته تری دارند که امکان تنظیم دما را می دهند.


چرا رنگ طراحی داخلی هواپیما آبی است؟


تعداد زیادی از مسافران حتی آنهایی که مدام با هواپیما سفر می کنند، آشنایی چندانی با هواپیما ندارند. فکر می کنید چند درصد از آنها تا کنون به این فکر کرده اند که چرا رنگ غالب داخل هواپیما آبی است؟ به احتمال زیاد درصد زیادی از آنها تنها به فکر خرید بلیط هواپیما و سوار شدن به آن هستند. برای آنها فرقی نمی کند که رنگ داخل هواپیما آبی باشد یا سبز! اما بشنوید در مورد علت رنگ آبی طراحی داخل هواپیماها:
آنگونه که مسئولان بوئینگ ادعا می کنند طراحان در طراحی داخل هواپیما مسافران را در اولویت قرار می دهند. اما ما تنها در مورد شکل صندلی یا حتی میزان فضای در نظر گرفته شده برای لگ روم صحبت نمی کنیم؛ در مورد عنصرهای واقعی طراحی داخل هواپیما سخن می گوییم: رنگ ها، الگوها، و شکل طراحی داخل هواپیما از جمله صندلی ها، فرش ها، سینی های غذا و حتی نورهای کابین.

نور و رنگ چگونه به کمک مسافران هواپیما می آیند؟
احتمالا دوست دارید بدانید که هدف طراحان از طراحی داخل هواپیما چیست؟ خوب ما به شما می گوییم: به حداکثر رساندن حس راحتی مسافران در تمام طول پرواز. از همین رو تعجبی هم ندارد که اکثر طرح های داخلی هواپیماها عمدتا بر مبنای الگوها، روکش صندلی ها و حتی فرش هایی با رنگ آبی هستند. در حقیقت آبی نه تنها یک رنگ آرامش بخش است، بلکه منعکس کننده شایستگی، قدرت و اطمینان خاطر نیز هست و همه اینها یعنی شما به هواپیما و خدمه آن تعلق خاطر دارید.

از سوی دیگر آبی و سبز رنگ هایی هستند که در بین فرهنگ های مختلف نیز نشان آرامش تلقی می شوند. یکی از طراحان هواپیماهای بوئینگ در این زمینه می گوید که رنگ ها می توانند بر احساس فرد از رطوبت، دما و بو تأثیرگذار باشند. به علاوه رنگ آبی نشان دهنده تمیزی و تازگی نیز هست. شاید به نظر برسد که همه اینها روی حال شما و چشم اندازتان از سفر اثر چندانی ندارد، اما در واقع اینطور نیست. از آنجایی که پرواز کردن برای بسیاری از مسافران موقعیتی استرس زا است، شروع یک سفر با رنگ آبی بهترین انتخاب ممکن خواهد بود.

چرا پنجره های هواپیما گرد هستند؟


در طول سال های طولانی و پیشرفت های موفقیت آمیز در عرصه مهندسی هوا فضا؛ از شروع با گلایدرهای کوچک تا هواپیماهای غول پیکر با قابلیت حمل صدها مسافر؛ بشر به طور مستمر آیرودینامیک هایی را که معجزه پرواز را به ما هدیه می دهند، بهبود بخشیده است. در طراحی اولیه هواپیماها این پنجره های مربعی بودند که محبوب بودند. اصلا چرا نیاز به تغییر مدلی بود که برای نسل های پی در پی در خانه ها و ماشین ها وجود داشت؟ اما وقتی که هواپیماهای تجاری در سال های دهه 50 میلادی به شهرت رسیدند، دو هواپیما که قابلیت پرواز با سرعت بیشتر و در ارتفاع بالاتر داشتند، در میانه آسمان تلاشی شدند. دلیل؟ پنجره های مربعی!

نور و رنگ چگونه به کمک مسافران هواپیما می آیند؟
اما پنجره های مربعی شکل چگونه باعث این اتفاق شدند؟ در حقیقت گوشه های تیز در جایی که فشار افزایش پیدا می کند، یک نقطه ضعف طبیعی بوده و به مرور به واسطه فشار هوا نیز ضعیف تر می شوند. چهار گوشه یک پنجره مربعی نیز هنگامی که در معرض فشار مداوم قرار می گیرند، از هم متلاشی می شوند. اما در سوی دیگر پنجره های منحنی که هیچ نقطه کانونی ندارند، این فشار را توزیع کرده و احتمال ترک یا شکستگی را کاهش می دهند. البته اشکال دایره ای قوی تر بوده و در مقابل تغییر شکل از خود مقاومت بیشتری نشان می دهند. از این رو پنجره های گرد می توانند تفاوت های زیاد را در فشار بین داخل و بیرون هواپیما بهتر تاب بیاورند.

نورهای داخل هواپیما چگونه بر حال و هوای شما اثر می گذارند؟


اگر کنجکاوی تان پیرامون صندلی، پنجره، طراحی داخلی و هوای داخل هواپیما ارضا شده، می توانید به سراغ نورهای داخل هواپیما بروید! بر اساس مقاله ای که در جله روانشناسی مشتری به چاپ رسیده، هر چه نور شدیدتر و تندتر باشد، احساسات انسانی نیز تندتر خواهد بود. بخش زیادی از نوری که از طریق پنجره های هواپیما به درون راه پیدا می کند، نورهای ملایم هستند. منطقی به نظر می رسد، چرا که یک هواپیما با انسان هایی به شدت احساساتی چیز جالبی نخواهد بود.

نور و رنگ چگونه به کمک مسافران هواپیما می آیند؟
بسیاری از هواپیماهای جدید نیز در تلاش برای گنجاندن نورهای ال ای دی هستند. این نورها نه تنها دوام بیشتری دارند بلکه فضای کلی کابین را نیز تغییر می دهند. برای نمونه هواپیماهای ایرباس ای 350 به نورهای ال ای دی مجهز هستند که قابلیت ایجاد 16.7 میلیون رنگ متفاوت را دارند. تولیدکنندگان هواپیما همچنین به دنبال سیستم های نورپردازی هستند که نه تنها آرامش بخش باشد، بلکه خستگی مسافران را هم رفع کند.

یکی از ایرلاین های پیشگام در این زمینه، شرکت ویرجین آمریکا است. این شرکت از نورهای صورتی و بنفش برای کمک به آرام کردن مسافران در طول پرواز استفاده می کند. البته مسافران در طول پرواز تغییر رنگی را تجربه می کنند و هر رنگ نیز هدف خاصی دارد: کمک به خواب بهتر، کمک به بیدار کردن تدریجی مسافران و نیز انرژی بخشیدن به آنها.

منبع: travelandleisure.com

بیشتر بخوانید:

هواپیمای خود را بهتر بشناسیم

سفر با هواپیما و درد گوش، آنچه باید بدانید