هواپیمای خود را بهتر بشناسیم

آگاهی کامل نسبت به نوع وسیله نقلیه مورد استفاده در سفر، از حقوق اولیه هر مسافر است. این موضوع، چه در سفرهای زمینی و چه در مسافرتهایی هوایی به یکی از اصلیترین دغدغه ها بدل شده است به گونه ای که در سفر با هواپیما، اغلب مسافران تمایل دارند بدانند با چه نوع هواپیمایی پرواز می کنند تا در طول سفر با فراغ بال از امکاناتی که در اختیارشان قرار دارد، استفاده کنند. با همه اینها، در برخی از موارد شاهد آن هستیم که نوع هواپیما، در بلیط خریداری شده ذکر نمی شود پس چگونه می توانیم هواپیمایی که با آن سفر می کنیم را تشخیص دهیم؟

در این مطلب قصد داریم با تمرکز بر ناوگان هوایی ایران، شما را با انواع هواپیما و نحوه تشخیص آنها آشنا کنیم؛ با قاصدک24 همراه باشید.

برای اهل فن و فعالان در عرصه هوانوردی، قرار گرفتن دو اسم "ایرباس" و "توپولوف" در کنار یکدیگر بسیار نامأنوس و عجیب است با این وجود در بین عموم، افرادی هستند که این دو هواپیما را با هم اشتباه می گیرند. در ابتدا باید بگوئیم که لزوما هر هواپیمایی که موتورش زیر بال نصب شده، ایرباس نیست و تمام هواپیماهایی که موتورشان در انتهای هواپیما و روی دم قرار دارد هم توپولوف نیستند.

برخی هواپیماها دم صلیبی یا T شکل دارند؛ دلیل این نوع طراحی، قرار گرفتن موتور در قسمت انتهایی و دم هواپیما است که موجب اعمال تغییراتی در محل جایگیری سکان افقی و جابجایی آن به سمت بالا شده است.

شایان ذکر است این نوع طراحی، به دلایل مختلف فنی و خطرات احتمالی زیاد در صورت انفجار موتور در محل قرارگیری فرامین کنترلی هواپیما، منسوخ شده و دیگر چنین طراحی در مدلهای جدید هواپیماها دیده نمی شود.

توپولوف 154 یکی از مشهورترین هواپیماهایی بود که با داشتن سه موتور قدرتمند نصب شده در عقب و تولید نیروی پیشران عظیم، دم صلیبی داشت.

توپولوف 154
همانطور که احتمالاً به خاطر دارید، سقوطهای پی در پی توپولوف های روسی، خاطره خوشی از این هواپیما در ذهن ایرانیان به یادگار نگذاشت و همین امر نیز موجب هموارتر شدن راه برای ورود "ام دی"ها به میدان شد. جایگزین آمریکایی توپولوف نیز دم صلیبی دارد و نیروی خود را از دو موتور تعبیه شده در قسمت انتهایی هواپیما می گیرد.

ام دی-MD
دیگر هواپیمای فعال در ناوگان هوایی ایران، "فوکر 100" است که بیشترین شباهت را با ام دی دارد از این رو بهترین روش برای تشخیص این دو هواپیما از هم، در حالت پارک و از راه مقایسه اندازه بدنه و موتور آنهاست. ام دی بدنه ای کشیده تر دارد و موتورهایش نسبت به موتورهای فوکر 100 بزرگتر است.

فوکر 100
نکته دیگر در مورد ایرباس هاست؛ بد نیست بدانید که ایرباس یا اتوبوس هوایی، تنها تولید کننده هواپیماهای پهن پیکر نیست. ایرباس های A320 و A321، دو هواپیمای باریک پیکر و میان برد این کمپانی هستند که هم اکنون در ناوگان هوایی ایران به جابجایی بار و مسافر می پردازند.

ایرباس 320
ایرباس 321
هم رده این نوع از ایرباس، "بوئینگ737" است که با وجود دو موتور در زیر بالهایش، شباهت زیادی به ایرباس ها پیدا کرده است. برای تشخیص این دو هواپیما از هم می توانید نگاهی به نام درج شده بر روی بدنه آنها بیندازید و یا دماغه ها را با هم مقایسه کنید. دماغه بوئینگ کشیده تر و تیزتر است در حالی که ایرباس دارای دماغه ای نسبتاً گرد و نیم دایره است.

بوئینگ 737
نکته آخر اینکه، توپولوف ها قریب به شش سال است که در ایران فعالیت نمی کنند پس بیش از این نگران پرواز پرنده های روسی و خطرات ناشی از آن در کشور نباشید.