منحصر به فرد ترین سیستم های حمل و نقل در جهان


زیبایی دنیایی که در آن زندگی می کنیم در گوناگونی و تنوع آن نهفته است. این تنوع و گوناگونی را هم می توان در همه چیز از انسان ها تا وسایلی که با آنها سفر می کنیم، دید. این وسایل قایق هایی ساخته شده از گیاهان باشند یا اتوبوس هایی با ظاهر عجیب و غریب، شیوه های عجیب و منحصر به فرد بیشماری در دنیا وجود دارند. قاصدک 24 در این مطلب شما را با جالب ترین وسایل حمل و نقل در گوشه و کنار دنیا آشنا می کند.

فونکیولار کاتومبا


فونکویولار کاتومبا که در شهر کوه های آبی در استرالیا واقع شده، یکی از پر شیب ترین خط های فونکیولار در جهان است و شهر کاتومبا را با دره باشکوه و پوشیده از جنگل جامیسون که در زیر خود گسترده شده، پیوند می دهد. این خط هم توسط محلی ها و هم توریست هایی مورد استفاده قرار می گیرد که برای دیدن و لذت بردن از چشم اندازهای بی نظیر اطراف آن به این منطقه سفر می کنند.


بیشتر بخوانید: از مسجد امام تا تاج محل؛ گنبدهای مشهور جهان



سورتمه آیس انجل (Ice Angel)


جزیره مادلین تنها جزیره از 21 جزیره دریاچه سوپریر در ویسکانسین است که هنوز مسکونی است. وقتی زمستان فرا می رسد، مردم محلی مجبور می شوند خود را به یک وسیله حمل و نقل مجهز می کنند که نوعی سورتمه بادی است. این وسیله یک سورتمه شبیه هاورکرافت پروانه ای است که روی یخ حرکت می کند. اگر به این منطقه سفر کنید، تقریبا در هر جای آن می توانید این سورتمه ها را ببینید که در هیچ جای دنیا یافت نمی شوند.

منحصر-به-فردترین-سیستم-های-حمل-و-نقل-در-جهان

هابال هابال Habal Habal


این وسیله یک اختراع عجیب و منحصر به فرد شبیه موتور است که ظرفیت صندلی های آن نسبت به زمان اولیه طراحی آن گسترش پیدا کرده است. اگرچه نشستن چهار نفر روی یک موتور سیکلت کمی عجیب به نظر می رسد، اما برای فیلیپینی ها نشستن حتی 10 نفر روی این وسیله دوچرخه چندان غیر معمول نیست. هابال هابال شیوه ای از حمل و نقل است که برای جابجایی مسافران به روستاهای دورافتاده از جاده های سخت و ناهموار مورد استفاده قرار می گیرد.

منحصر-به-فردترین-سیستم-های-حمل-و-نقل-در-جهان

اتوبوس های تِرا (Terra)


اتوبوس های ترا منحصرا توسط تولیدکنندگان متخصص شرکت فورموست کالگاری (Foremost) تولید شده و برای جابجایی مسافران در مسیر یخزارهای کلمبیا، از راه پارک ملی جاسپر در کوه های راکی کانادا مورد استفاده قرار می گیرند. این وسایل غول پیکر 33 تن وزن داشته و با چرخ هدایت می شوند؛ چرخ هایی شاید بتوان آنها را یکی از بزرگ ترین چرخ ها دانست. اتوبوس های ترا ظرفیت جابجایی بیش از 50 مسافر را دارند.


بیشتر بخوانید: آرامش خاطر از پسِ ماسه های نرم زیباترین سواحل جهان



منحصر-به-فردترین-سیستم-های-حمل-و-نقل-در-جهان

قایق Kerala House


این قایق های بزرگ فوق العاده عمدتا به عنوان کشتی های تفریحی برای جابجایی به رودخانه های ایالت کرالای هند مورد استفاده قرار می گیرند. آن چیزی که در مورد این کشتی جالب است، اینست که این وسایل به طور کامل توسط صنعتگران و به صورت دستی ساخته شده اند. صنعتگرانی که حتی از مدل ها و نمونه ها نیز برای رسیدن به نتیجه دلخواه خود استفاده نمی کنند. در واقع این مهارت خاص به طور فزاینده ای در این منطقه از هند مورد استقبال قرار گرفته است.

منحصر-به-فردترین-سیستم-های-حمل-و-نقل-در-جهان

تاکسی های کوکو (Coco)


تاکسی های کوکو نام خود را از بدنه فایبرگلس خود گرفته اند که ظاهری شبیه نارگیل دارند. این تاکسی ها را می توان در سطح هاوانا و در خیابان های آن دید. اگرچه ظرفیت موتورهای این تاکسی ها بسیار اندک بوده و به عنوان ریکشاهای خودکار مورد استفاده قرار می گیرند، اما سرعت نسبتا بالایی دارند. از همین رو اگر می خواهید سوار بر یکی از آنها شوید، باید محکم بنشینید.


بیشتر بخوانید: زمین گلف یا پرتگاه ترسناک؛ خطرناک ترین فرودگاه های جهان چه ویژگی هایی دارند؟




منحصر-به-فردترین-سیستم-های-حمل-و-نقل-در-جهان

هیدروفویل های دریای اژه


هیدروفویل ها امروزه به دلایلی به ندرت در سراسر جهان دیده می شوند. اما این موضوع به این معنا نیست که یونانی ها استفاده از آنها را برای همیشه کنار گذاشته اند. در حقیقت هیدروفویل یکی از مهیج ترین و البته ترسناک ترین شیوه های سفر بین بندر پیره و بسیاری از جزیره های یونان به شمار می رود.

منحصر-به-فردترین-سیستم-های-حمل-و-نقل-در-جهان

توک توک (Tuk-tuk)


ریکشاهای خودکار اکنون در سراسر دنیا وجود دارند؛ البته نه فقط در شکل تاکسی های کوکو که در بالا در مورد آنها صحبت کردیم. با این حال با شنیدن نام توک توک، بلافاصله به یاد تایلند و شهر شلوغ آن، بانکوک خواهید افتاد. رانندگان توک توک به خاطر رانندگی سریع در ترافیک وحشتناک بانکوک و بالا رفتن از کوه در صورت لزوم شناخته شده هستند. در واقع رانندگی آنها به گونه ای است که هر بار که مسافران خود را به مقصد می رسانند، بیشتر شبیه به یک معجزه به نظر می رسد!


منحصر-به-فردترین-سیستم-های-حمل-و-نقل-در-جهان

قطارهای بامبو


در واقع قطار بامبو اینگونه ساخته می شود: یک جفت چرخ متصل به یک میله، یک موتور تسمه ای و یک تخته بزرگ از چوب بامبو. این قطارهای عجیب بین شهر باتامبانگ در کامبوج و او سرا لاو به سمت جنوب شرقی کشور حرکت می کنند. مردم محلی و توریست ها از این شیوه های اولیه حمل و نقل استفاده می کنند تا به مقصد خود برسند. البته فراموش نکنید که اگر در هنگام خندیدن از روی قطار به پایین پرت شدید، پول بلیط شما برگشت داده نخواهد شد!


بیشتر بخوانید: آیا هواپیما در شرایط بد جوی پرواز می کند؟




منحصر-به-فردترین-سیستم-های-حمل-و-نقل-در-جهان


بیشتر بخوانید: طولانی ترین ریل های دنیا از کدام کشورها می گذرند؟



هاورکرافت جزیره وایت


پس از دهه 60 میلادی هاورکرافت های زیادی در سراسر بریتانیا شروع به کار کرده اند. با این حال بسیاری از آنها در دو دهه گذشته برای همیشه از فعالیت باز ایستاده اند. بالا رفتن قیمت سوخت و رقابت با سایر شیوه های حمل و نقل باعث شده تا این هاورکرافت ها دیگر محبوبیت نداشته باشند. شاید تنها هاورکرافتی که در حال حاضر همچنان به کار خود ادامه می دهد، هاورکرافت پورتموث باشد که باید حداقل یک بار سوار شدن به آن را تجربه کنید!

منحصر-به-فردترین-سیستم-های-حمل-و-نقل-در-جهان


بیشتر بخوانید: تجربه هیجان با عبور از ترسناک ترین ریل های دنیا


جت رودخانه شات اور (Shotover)


تنها یک شرکت است که از نیمه دهه 60 میلادی شروع به ساخت قایق های جت در تنگه های شات اور کرده است. این نوع قایق های جت دیگر از پروانه های مرسوم استفاده نمی کنند و از همین رو می توانند در قسمت های مختلف آب حرکت کنند. نوع پیشرفته تر و قدرتمند تر آن حتی می تواند تا 360 درجه از هر سمت دیواره تنگه چرخش انجام دهد. بنابراین اگر به تجربه چنین هیجانی علاقه مند هستید، باید عازم نیوزیلند شوید!

منحصر-به-فردترین-سیستم-های-حمل-و-نقل-در-جهان

ترامواهای هوایی


تراموای هوایی در سوئیس با ارتفاع 3820 متر، یکی از مرتفع ترین واگن های کابلی در جهان است. این ترامواها مسافران را تقریبا تمام راه تا دومین قله بلند منطقه زرمات-سروینیا در سوئیس همراهی می کنند. قله ای که ارتفاع آن به 3883 متر می رسد.

منحصر-به-فردترین-سیستم-های-حمل-و-نقل-در-جهان

فیل


لانگ پرابانگ در لائوس یک پارک-سافاری فیل ها را در خود جای داده که در آن این حیوان های آسیایی غول پیکر با راحتی و امکانات خوب زندگی می کنند. فعالیت های زیادی مرتبط با این فیل ها وجود دارد. برای مثال شما می توانید برای جابجایی به برخی مقصدها از این فیل ها استفاده کنید.

منحصر-به-فردترین-سیستم-های-حمل-و-نقل-در-جهان

تانگا (Tangah)


اگر می خواهید سفری اقتصادی و مقرون به صرفه به شهرهای پاکستان داشته باشید، بهتر است به جای تاکسی ها و ریکشاها از تانگا استفاده کنید. تانگا یک وسیله حمل و نقل کوچک است که بر روی دو چرخ چوبی بزرگ قرار گرفته و توسط یک یا تعداد بیشتری اسب کشیده می شود.


بیشتر بخوانید: انواع پروازهای هواپیمایی کشور




منحصر-به-فردترین-سیستم-های-حمل-و-نقل-در-جهان

ماتاتو (Matatu)


ماتاتو یکی از شیوه های حمل و نقل محلی در کنیا است. ماتاتو در حقیقت مینی بوس های شخصی ای هستند که موسیقی با صدای بلند در آنها پخش می شود و برنامه رفت و آمد منظمی هم ندارند. به علاوه ایستگاه های توقف این مینی بوس ها نیز زیاد بوده و سوار شدن بر آنها تجربه منحصر به فردی را در اختیار مسافران قرار می دهد. شما می‌توانید برای مجوز ورود و سفر به این کشور از ویزای کنیا قاصدک 24 کمک بگیرید.

منحصر-به-فردترین-سیستم-های-حمل-و-نقل-در-جهان

راه آهن معلق


اگر به شهر آلمانی ووپرتال (Wuppertal) سفر کرده باشید، چیزی بیشتر از چهره فرهنگی آن توجه شما را به خود جلب خواهد کرد: سوار شدن بر یک راه آهن معلق که یک شیوه حمل و نقل معمول در این منطقه است. از آنجایی که این خط آهن بین سال های 1898 تا 1901 توسط یک تاجر آلمانی به نام لانگن ساخته شده، یک میراث تاریخی نیز برای شهر به شمار می رود. از ویژگی های جالب این خط آهن معلق می توان به 19 هزار و 200 تن آهنی که برای ساخت اسکلت این خط و ایستگاه راه آهن به کار رفته، اشاره کرد. گفته می شود که سالانه 25 میلیون نفر از طریق این خط معلق جابجا می شوند.

منحصر-به-فردترین-سیستم-های-حمل-و-نقل-در-جهان

گوندولا (Gondola)


هر جهانگردی به احتمال زیاد موافق خواهد بود که بازدید از شهر مشهور ایتالیا یعنی ونیز، بدون سوار شدن به گاندولا چیزی کم خواهد داشت. در حقیقت آدم های زیادی در سراسر دنیا وجود دارند که آرزوی بازدید از ونیز را تنها به هوای سوار شدن به این قایق ها دارند. گاندولا که خود یک جاذبه توریستی بزرگ است، مسافران بسیاری را به جالب ترین بخش های شهر می برد. به علاوه شبکه پراکنده کانال های آب شهر، سوار شدن به گاندولا را به یک تجربه منحصر به فرد برای جهانگردان تبدیل کرده است.

منحصر-به-فردترین-سیستم-های-حمل-و-نقل-در-جهان
وسایل حمل و نقلی که در بالا به آنها اشاره شد، تنها بخشی از وسایل جالب و منحصر به فردی هستند که در سراسر جهان مورد استفاده قرار می گیرند. سورتمه هایی که گوزن ها یا سگ ها آنها را می کشند، زیپ لاین ها و قطارهای سریع السیر نیز دیگر روش هایی هستند که مسافران خود را به مقصد می رسانند؛ البته به شیوه ای کمتر معمول!


منبع:

ba-bamail.com
Timesofindia.indiatimes.com
Boredpanda.com