عجیب ترین شهرهای دنیا

در عمق بیابان های کالیفرنیا یا در حوالی شانگهای پر جمعیت، شهرهای کوچکی وجود دارند که مردم آن بیش از آنکه به آب آشامیدنی اهمیت بدهند، هنر و چیزهایی از این دست برایشان مهم است و بس. عجیب است؟ منحصر به فرد بودن این شهرهای کوچک نیز در عجیب بودن آنهاست. این شهرها گاهی محل رفت و آمد موجودات فضایی می شوند و گاهی نیز مردن را برای ساکنان خود ممنوع می کنند. اگر کنجکاوی تان برای سرک کشیدن به این شهرها تحریک شده، این مطلب را در قاصدک 24 بخوانید.


لانگ یِر بایِن، نروژ


اولین نکته ای که در مورد لانگ باین؛ این شهر دورافتاده قطبی باید بدانید این است که مردن در این شهر مجاز نیست. حتی اگر بمیرید هم اجازه دفن شدن ندارید. عجیب است، اما درست شنیده اید. در یک قرن گذشته هیچ مرده ای در گورستان این شهر دفن نشده است. چرا؟ دمای بسیار پایین همیشگی در لانگ یر باین، مانع تجزیه اجساد می شود. پس از شیوع آنفولانزای 1917، دفن اجساد در گورستان شهر ممنوع شد. عجیب اینکه جمعیت خرس های قطبی شهر به رقیبی جدی برای جمعیت انسان ها بدل شده است. حتی تیراندازی به سوی این خرس ها برای دفاع از خود نیز ممنوع و غیر قانونی است. اگر هم خرسی از دنیا برود، باید به استراحتگاه ابدی خود فرستاده شود.

شهرهای کوچک اما عجیب جهان!


مونووی Monowi در نبراسکای آمریکا


در مونووی همه نام السی اِیلر را شنیده اند؛ نه به این خاطر که او شهردار شهر است، به این دلیل که ایلر تنها ساکن این شهر کوچک است! در واقع جمعیت این شهر از سال 1930 که ساکنان آن به 150 نفر می رسیدند، در حال کاهش بوده است. به گونه ای که تا سال 2000 جمعیت تنها به یک زوج کاهش یافت؛ السی و همسرش رودی که به تازگی از دنیا رفته است. حالا ایلر در میانه هفتاد سالگی در کافه ای به سرو آبجو مشغول بوده و مجموعه همسرش را که شامل 5 هزار کتاب بوده به کتابخانه ای عمومی با یک اتاق بدل کرده است.


شهرهای کوچک اما عجیب جهان!

الیستا در روسیه


در این شهر روسیه، پادشاه همیشه مورد تهدید واقع می شود؛ حرف از شطرنج است. می توانید روی صفحه شطرنج بزرگی که روی زمین در میدان شهر نقاشی شده، شطرنج بازی کنید یا به مجموعه Chess City بروید که در سال 1998 میزبان المپاد شطرنج بود. در حقیقت برخی از بهترین بازیکنان شطرنج جهان حداقل یک بار از از الیستا دیدن کرده اند؛ شهری که پایتخت جمهوری کالمیکیا Kalmykia است. البته الیستا تنها شهرت خود را از صفحه و مهره های شطرنج نگرفته است. الیستا تنها منطقه بودایی اروپا به شمار می رود. حتی مجموعه شطرنج الیستا یک موزه هنر بودایی را هم در خود جای داده است.

شهرهای کوچک اما عجیب جهان!

گیبسونتون در فیلادلفیای آمریکا


گیبسونتون برای دهه ها جایی بود که اعضای کارناوال ها و سیرک ها زمستان خود را در آن سپری کرده و حتی تصمیم به بازنشستگی می گرفتند. حضور مجسمه چکمه غول پیکر از عجیب ترین مجسمه های جهان، در شهر نیز در واقع ادای احترامیست به یک ساکن درگذشته شهر به نام آل توماینی که یکی از بلندترین افراد تاریخ به شمار می رود. اگر می خواهید بیشتر به دل شخصیت های مهیج و رنگارنگ این شهر کوچک بروید، توقفی هم در showtown Bar و Grill داشته باشید. گیبسونتون که هنوز تعلق خاطر خود به جامعه سیرک ها را فراموش نکرده، هنوز هم به فیل های عظیم الجثه سیرک ها اجازه حاضر شدن در روی چمن را می دهد. باید اضافه کرد که این شهر کوچک در فاصله اندکی از شهر تامپا قرار گرفته و میزبان موزه ای به نام آمریکن کارناوال است.

شهرهای کوچک اما عجیب جهان!

تیمز تاون در چین


شهرت چینی ها به خاطر عشق به محصولات اروپایی، نام این شهر انگلیسی را در حومه شانگهای بر سر زبان ها انداخته است. شهری که با خیابان های سنگفرش و باجه تلفن های قرمز که نمادهای بریتانیا هستند، شناخته شده است؛ تیمز تاون. می توانید یک فنجان نوشیدنی و یک اسنک در کافه شهر میل کنید و با مجسمه های جیمز باند و هری پاتر عکس یادگاری بگیرید. بسیاری از زوج های جوان عکس های یادگاری روز عروسی خود را با این مجسمه ها می گیرند.

شهرهای کوچک اما عجیب جهان!


لیلی دِیل در نیویورک


برای آنهایی که از علاقه مندان شوی تلویزیونی لانگ ایسلند مدیوم هستند، دیدار از شهر لیلی دیل هیجان بیشتری خواهد داشت؛ شهر روانکاوهای مشهور در شمال نیویورک. شهر همیشه میزبان سخنرانی های بسیار و نیز یکی از مستندهای شبکه اچ.بی.او بوده است. می توانید با یکی از واسطه گرهای بیشمار شهر ملاقات کرده یا در یکی از جلسات مرکز هیلینگ تمپل حاضر شوید.

شهرهای کوچک اما عجیب جهان!
در این دهکده منحصر به فرد با ساکنان روشنفکر، شما با نیروهای روحانی اتصال پیدا خواهید کرد. حتی بسیاری نیز به مدیتیشن روی می آورند. چرا که جلسات مدیتیشن همیشه در شهر برقرار هستند؛ هر چند که بیشتر رویدادها منحصرا در تابستان برگزار می شوند.


اسلب سیتی Slab City در کالیفرنیای آمریکا


در این شهر کالیفرنیا که زمانی محل یکی از سربازخانه های نیروی دریایی متعلق به جنگ جهانی دوم بود، هیچ قانونی وجود ندارد. اسلب سیتی در بیابانی در نزدیکی دریای سالتون واقع شده و در ورودی آن اثری با نام Salvation Mountain قرار گرفته است که توسط هنرمندی به نام لئونارد نایت ساخته شده است. در این شهر کلوب شبانه ای در فضای آزاد به نام رینج وجود دارد که توسط یکی از ساکنان اداره می شود و اجراهایی از موزیسین های محلی در شب های شنبه در آن رخ می دهد.

شهرهای کوچک اما عجیب جهان!

سوپیلین در استونی


سوپیلین با نام عجیب خیابان هایش شناخته شده است؛ نام هایی چون سیب زمینی، لوبیا و نخود. این شهر در حقیقت الهام بخش نام مستعار شهری به نام شهر سوپ نیز بود. سوپیلین یک منطقه دورافتاده از شهر تارتو است که در بیشتر روزهای سال سرد و یخزده است. خانه های چوبی این شهر با سقف های کوتاه یادآور زاغه های قرن نوزدهم هستند.


شهرهای کوچک اما عجیب جهان!

سنترالیا در پنسیلوانیا


در 27 می 1962 یک آتش سوزی در معدن شهر اتفاق افتاد؛ آتشی که پس از 50 سال هنوز می سوزد. بیشتر ساکنان این شهر در دهه هشتاد میلادی پس از آنکه پسر جوانی به داخل گودالی در حیاط خود سقوط کرد، مجبور به ترک خانه های خود شدند. هر چند که تعداد اندکی از آنها نیز حاضر به ترک شهر نشدند. سنترالیا را از این رو شهر ارواح می نامند؛ شهری که کد پستی در آن مفهومی ندارد، اما بسیاری از توریست ها خواهان سفر به آن هستند.

شهرهای کوچک اما عجیب جهان!

شفیلد در استرالیا


ساکنان شفیلد با پیروی از این قاعده کلی که" اگر شما بسازید، آنها خواهند آمد"، در دهه 80 میلادی یک انجمن گردشگری را شکل داده و کمپینی نیز برای رنگ آمیزی دیوارهای شهر به راه انداختند. طرحی که پیشتر در احیای یکی از شهرهای کانادا هم مؤثر واقع شده بود. در حال حاضر بیش از 60 نقاشی خیابانی در شهر وجود دارند که صحنه های تاریخی را به تصویر کشیده اند. علاوه بر این استودیوهای هنری و نیز فستیوال های بین المللی نقاشی های خیابانی از سال 2003 به روی عموم باز بوده اند. گفته می شود که سالانه در حدود 200 هزار نفر از گالری های هنری در فضای باز دیدار می کنند.

شهرهای کوچک اما عجیب جهان!

سِتِنیل د لاس بودِگاس در اسپانیا


این شهر کوچک اسپانیا که در کناره رودخانه ریو ترِجو واقع شده، وجهی دوگانه دارد: بسیاری از ساکنان نواحی پایین تر رودخانه همچنان در ساختمان های غار مانندی زندگی می کنند. تخته های سنگی بزرگ حتی به سمت برخی خیابان ها پیشروی کرده و به مسافرانی که در ماه های تابستان به این شهر سفر می کنند، خوشامد می گویند. کافه ها نیز با محصولات خود شهر مانند زیتون و بادام از مسافران استقبال می کنند.


بیشتر بخوانید: لیست عجیب ترین غارهای جهان همراه با عکس و آدرس



شهرهای کوچک اما عجیب جهان!

روزوِل در نیومکزیکو


برخی منابع ادعا می کنند که در تابستان 1947 یک بشقاب پرنده در شهر روزول نیومکزیکو فرود آمده است. این شهر علاقه خاصی به موجودات فضایی دارد؛ حتی رستوران مک دونالد شهر هم شبیه یک بشقاب پرنده طراحی شده است. گردشگری موجودات فضایی علاقه مندان زیادی را به سوی این شهر کوچک جذب کرده است. گردشگران بسیاری مرتب در مغازه هایی با تِم موجودات فضایی ظاهر شده و در جشنواره هایی تابستانی سالانه حضور پیدا می کنند. موزه بین المللی موجودات فضایی و نیز مرکز تحقیقاتی هم به یک اندازه برای شکاک ها و افرادی که به وجود این موجودات باور دارند، جذابیت دارد.

شهرهای کوچک اما عجیب جهان!

Rennes-le-chateau در فرانسه


این روستای کنار تپه ای که در جنوب فرانسه واقع شده، با تئوری توطئه و شایعه های زیادی گره خورده است. مهم ترین آنها نیز اینست که جام مقدس در این شهر نهفته است. در سال 1800 میلادی کشیشی به نام بِرِنگر سانی یره، نوسازی های شکوهمندانه ای را روی کلیسای محلی سنت مری انجام داد. خیلی ها در مورد منبع تأمین مالی این نوسازی ها وی را مورد بازخواست قرار دادند. چرا که فکر می کردند که وی مخارج نوسازی را از فروش هدایا به دست نیاورده است. شایعه شده بود که سانی یره در محراب کلیسا اشیایی را از دل زمین بیرون کشیده است. برخی داستان های قدیمی نیز ادعا می کنند که مدارک رمزگذاری شده ای سانی یره را به سوی یک گنج پنهان هدایت کرده است. همین گنج پنهان هم پول مورد نیاز برای تعمیر کلیسا را تأمین کرده است. شخصیت این کشیش مرموز حتی الهام بخش خلق شخصیت مشهور رمان کد داوینچی شده است.

شهرهای کوچک اما عجیب جهان!

کوبِر پِدی در استرالیا


کوبِر پدی یک شهر کاملا زیر زمینی است که در سال 1915 به عنوان یک شهر معدنی تأسیس شد و در حال نیز بزرگ ترین معدن سنگ های عقیق به شمار می رود. معدن چی ها خیلی زود فهمیدند که بهتر است همیشه زیر زمین باقی بمانند؛ چرا که دمای هوای سطح زمین گاهی به 51 درجه سانتی گراد نیز می رسید. از آن پس بود که کوبر پدی به یک شهر زیر زمینی با مغازه ها، کلیساها، گالری ها و حتی یک هتل چهار ستاره زیر زمینی بدل شد.

شهرهای کوچک اما عجیب جهان!


ناگورو؛ دهکده عروسک ها


ناگورو روستایی واقع در دره های شیکوکو در ژاپن است که زمانی نزدیک به 300 نفر جمعیت داشت، اما در سال 2016 جمعیت این شهر 30 نفر برآورد شد. زمانی که یکی از ساکنان این روستا به نام سوکیمی آیانو در سال 2000 برای مراقبت از پدر خود به آن بازگشت، شروع به ساخت عروسک هایی به اندازه انسان کرد تا آنها را جایگزین ساکنان دهکده کند. وی عروسک ها را در مکان های مختلفی مانند مزارع، مدارس، جاده ها و غیره قرار داد. تخمین زده می شود که در حال حاضر نزدیک به 350 عروسک در این روستا وجود داشته باشد.


یانگسی؛ روستای آدم کوچولوها

یانگسی یا همان روستای آدم کوچولوهای چین در جنوب غربی استان سیچوان واقع شده و 36 نفر از 80 نفر جمعیت آن آدم کوچولو هستند! دانشمندان برای کشف علت علمی این پدیده تلاش های زیادی کرده اند، اما تا کنون به هیچ پاسخ قانع کننده ای دست نیافته اند. دولت چین هم وجود چنین دهکده ای را انکار نکرده اما ورود خارجی ها را به آن ممنوع کرده است.


جزیره میاک جیما؛ بر لبه آتشفشان


میاک جیما (Miyake-jima)، جزیره ای در مجمع الجزایر ایزو (Izu) در دریای فیلیپین و در امتداد جنوب شرقی هونشو در ژاپن است. آنچه میاک جیما را عجیب و منحصر به فرد می سازد این است که این جزیره در دامنه یک آتشفشان فعال قرار گرفته و شهروندان برای نجات خود از گازهای مسمومی مانند سولفور باید ماسک های گاز بر صورت بگذارند. البته توریست ها می توانند با خرید ماسک های گاز از بازارهای محلی از این جزیره دیدن کنند. در میاک جیما علاوه بر آتشفشان شما می توانید از غواصی و تماشای دلفین ها هم لذت ببرید.


تیمز تاون؛ تقلیدی از شهرهای بریتانیایی


شاید کمتر کسی با این گفته مخالف باشد که چینی ها در کپی کردن، استاد هستند و مهارت آنها هم تنها به محصولاتی که تولید می کنند، محدود نمی شود. چینی ها حتی می توانند یک شهر را هم کپی کنند! نمونه آن هم شهر تیمز تاون (Thames Town) است که به نام دریاچه تیمزِ لندن، نامگذاری شده و در منطقه سونگ جیانگ واقع شده است. وجود کیوسک های تلفن قرمز در خیابان های این شهر، حس یک شهر کاملا انگلیسی را به عابران می دهد. این را هم باید اضافه کرد که کپی این شهر انگلیسی در سال 2006 به پایان رسید و شهر هم اکنون به مکانی ایده آل برای زوج های جوانی تبدیل شده که قصد دارند در روز ازدواج خود، در خیابان عکاسی کنند!


مانشیات ناصر؛ شهر زباله ها


با نگاهی به مانشیات ناصر (Manshiyat Naser) که لقب آلوده ترین شهر زمین را به خود اختصاص داده، شاید این فکر به ذهن شما خطور کند که شهر گرفتار یک فاجعه طبیعی شده است. چرا که تمام شهر مملو از زباله هایی است که از قاهره جمع آوری شده اند. در حقیقت اقتصاد شهر که 60 هزار جمعیت دارد، به طور کامل وابسته به جمع آوری و بازیافت این زباله ها است.


اوشیما؛ شهر گربه ها


اوشیمای ژاپن را می توان یک مقصد عالی برای عاشقان گربه ها دانست؛ چرا که در این شهر نسبت انسان به گربه، 1 به 10 است! این شهر که به آن جزیره گربه نیز گفته می شود، تنها 13 شهروند دارد که متوسط سن آنها بیشتر از 75 سال است.


گیتورن؛ شهرِ بی ماشین


گیتورن (Giethoorn) که به آن ونیزِ هلند گفته می شود، از آن رو منحصر به فرد است که غالبا در آن ماشینی به چشم نمی خورد. گیتورن که نزدیک به 2600 نفر جمعیت دارد، به خاطر راه های آبی، پیاده روها و مسیرهای دوچرخه سواری خود مشهور است. ضمن اینکه این شهر خیابان هم ندارد و هر ساله نزدیک به 150 تا 200 هزار توریست چینی از آن بازدید می کنند.


مونسانتو؛ دهکده ای در دل صخره ها


مونسانتو (Monsanto) دهکده ای در پرتغال است که تنها 800 نفر جمعیت دارد. نکته جالب در مورد این روستا این است که در اطراف صخره های سنگی طبیعی شکل گرفته استف در واقع ساکنان این روستا به جای حرکت دادن صخره ها، خانه های خود را در اطراف آنها ساخته و از این سنگ ها به عنوان دیوار، تراس و کف استفاده کرده اند.

سفر در جهانی پر از رمز و راز که هر گوشه آن یک قطعه از این پازل شگفت انگیز را کامل می کند، به عمری بیش از صد سال نیاز دارد! حتی به فاصله یک شهر از ما مکان هایی وجود دارند که ممکن است از وجود آن ها بی خبر باشیم؛ چه برسد به قاره هایی که شاید هرگز در طول زندگی مان به آنها قدم نگذاریم. بنابراین در این مطلب سعی داشتیم با معروف ترین و عجیب ترین شهر و روستاها در جهان اشاره کنیم.