قطارهایی که هندی ها را به مقصد می رسانند


شاید برای خیلی ها قطارهای هند یادآور شلوغی و ازدحام جمعیت روی سقف قطارها باشند؛ تصویری که چندان هم خوشایند نیست. اما بد نیست بدانید که راه آهن هند یکی از قدیمی ترین و محبوب ترین راه های سفر در این سرزمین پهناور و پر جمعیت به شمار می رود. قطارها در حقیقت یکی از نخستین اشکال حمل و نقل بوده و چندین شهر، ناحیه، ایالت و بخش را به یکدیگر متصل می کند.

به لطف همین قطارهای شلوغ مردم از سراسر کشور می توانند فواصل طولانی را برای انجام کارهای خود طی کنند. همانطور که می دانید خطوط راه آهن هند یکی از طولانی ترین شبکه های ریلی در سراسر دنیا به شمار می روند و انواع مختلفی از قطار و خط راه آهن در این کشور وجود دارد. قاصدک 24 به شما توصیه می کند با این قطارها چرخی در سرزمین عجایب بزنید.


بیشتر بخوانید: قطارهایی که از دل عجیب ترین مکان های جهان می گذرند


قطارهای اسباب بازی


کلمه قطارهای اسباب بازی بیش از هر چیز یادآور خاطرات کودکی و سفرهایی لذت بخش است. این قطارها به طور کلی برای جابجایی در پارک های سرگرمی یا نمایشگاه ها مورد استفاده قرار می گیرند. اما در هند قضیه کمی متفاوت است. قطارهای اسباب بازی در هند در خطوط ریلی هند و در مکان های تاریخی به جابجایی مسافران می پردازند. از جمله این قطارها می توان به خط آهن Darjeeling Himalayan و Nilgiri Mountain Highway اشاره کرد.

قطارهایی که هندی ها را به مقصد می رسانند

قطارهای سریع السیر (Bullet Trains)


همانگونه که از نام این قطارها بر می آید، قطارهای بولت قطارهای فوق سریعی هستند که در بخش هایی از هند به فعالیت مشغول هستند. این قطارها خدمات بسیار پیشرفته ای در برخی از شهرهای تجاری هند مانند بمبئی، احمدآباد و بنگلور- میسور به مسافران ارائه می دهند. به این خدمات امکان اتصال بین شهرها و بخش های مختلف هند را هم اضافه کنید.

قطارهایی که هندی ها را به مقصد می رسانند

قطارهای مسافربری


قطارهای مسافربری در هند برای جابجایی افرادی که قصد سفر از یک شهر به شهر دیگر را دارند، مورد استفاده قرار می گیرند. در حال حاضر انواع مختلفی از این قطارهای مسافری در هند وجود دارد. این قطارها خود قطارهای محلی، اکسپرس، بین شهری و بین ایالتی را که در پایین در مورد آنها خواهیم گفت، در بر می گیرند.

قطارهایی که هندی ها را به مقصد می رسانند

قطارهای محلی


بخش های محلی زیادی در ایالت های مختلف هند وجود دارند. از همین رو و برای ایجاد اتصال و سفر بین این بخش ها، قطارهای محلی پیش بینی شده اند. بلیط قطار مخصوص قطارهای محلی را می توان تنها چند دقیقه قبل از رسیدن قطار به ایستگاه خریداری کرد. این را هم باید افزود که مردم هند از این قطارهای محلی حتی برای سفر از یک شهر به شهر دیگر در یک بخش یا شهر نیز استفاده می کنند.

قطارهایی که هندی ها را به مقصد می رسانند

قطارهای نیمه سریع


قطارهای نیمه سریع در هند به نام Gatimaan Express شناخته شده و برای کاهش زمان سفر بین هند و آگرا به 105 دقیقه مورد استفاده قرار می گیرند. نخستین قطار نیمه سریع در مسیر دهلی به آگرا با سرعت 160 کیلومتر بر ساعت حرکت می کرد.

قطارهایی که هندی ها را به مقصد می رسانند

قطارهای اکسپرس


برخی از قطارهای اکسپرس در هند نام های شناخته شده ای در میان مسافران هستند. از جمله این نام ها می توان به شاتابادی اکسپرس و راجهانی اکسپرس اشاره کرد. این قطارها سفری سریع را برای مسافران خود تضمین کرده و می توانند در نیم ساعت نسبت به قطارهای معمولی به مقصد برسند. این کار را نیز از طریق عدم توقف در برخی ایستگاه ها و پیاده کردن مسافران در مقصدهای مهم انجام می دهند. گفتنی است که قطارهای اکسپرس بین شهرها و ایالت ها به جابجایی مسافر می پردازند. برخی از قطارهای اکسپرس به کوپه های رزرو نشده مجهز می باشند که محدودیت آنها شامل یک سفر 24 ساعته می شود.

قطارهایی که هندی ها را به مقصد می رسانند

قطارهای مجلل


برای تورهای تفریحی گرانقیمت در هند نیز قطارهای مجللی در نظر گرفته شده است. این قطارها با امکانات خاصی برای مقصدها و جاذبه های توریستی پیش بینی شده اند. برخی از مهم ترین این قطارها شامل مهاراجه اکسپرس، قصری روی چرخ ها، Deccan Odyssey و Golden Chariot می شود. این قطارهای مجلل بهترین امکانات رفاهی را برای مسافران خود فراهم می کنند؛ امکاناتی که شکوه شاهان این سرزمین را تداعی می کند. حتی طراحی داخلی این قطارها نیز شباهت زیادی به قصرهای پادشاهان هند دارد. این قطارهای مجلل هندی رؤیای زندگی مانند شاهان را به واقعیت بدل می کند. برای مثال قطارهای اودیسه سفر خود را از بمبئی یا دهلی شروع کرده و توسط گروه هتل های تاج اداره می شوند. این قطارها برای نشان دادن زندگی مهاراجه های هندی در قرن شازدهم میلادی طراحی شده اند و به رستوران ها با غذاهایی از آشپزهای حرفه ای و حتی حمام های سونا برای گذران لحظاتی آرامش بخش مجهز می باشند.

قطارهایی که هندی ها را به مقصد می رسانند

قطارهای Duronto Express


این نوع قطار اکسپرس یکی از سریع ترین قطارهای هند به شمار می رود و از حیث سرعت می توان آنها را با قطارهای راجهانی اکسپرس و شاتابادی اکسپرس مقایسه کرد. نکته ویژه در مورد این قطارها اینست که تنها شهرهای مهم پایتخت را در کشور به یکدیگر متصل می کند. به علاوه قطارهای دورونتو، قطارهایی برای فواصل طولانی هستند و سفری فوق سریع و بدون توقف را برای متصل کردن متروهای مهم به یکدیگر در اختیار مسافران قرار می دهند. قطارهایی که مشخصه اصلی واگن های آنها سبز و زرد بودن است.

قطارهایی که هندی ها را به مقصد می رسانند

قطارهای فوق سریع


این نوع قطارهای اکسپرس عصر مدرن به شما حس پرواز خواهند داد؛ آن هم در فاصله هایی در حدود 70 تا 90 کیلومتر در ساعت. سفرهایی که از این محدوده سرعت فراتر رفته یا برابر با این محدوده سرعت هستند، در دسته بندی قطارهای فوق سریع قرار می گیرند. قطارهای فوق سریع بر خلاف قطارهای اکسپرس در ایستگاه های کمتری توقف کرده و در مدت زمان کمتری به مقصد خود می رسند. البته بلیط این قطارها نیز از قطارهای اکسپرس بیشتر بوده تا سال 2015، 450 رام از این قطارها وارد حمل و نقل ریلی هند شده اند.

قطارهایی که هندی ها را به مقصد می رسانند

قطارهای Garib Rath


این قطارها با هزینه های کمتر نسبت به سایر قطارها برای تأمین خدمات بسیار مهم در فواصل بسیار کمتری مورد استفاده قرار می گیرند. بهترین قسمت این قطارها اینست که آنها قطارهای فوق سریعی هستند که سرعت آنها حتی از سرعت قطارهای اکسپرس و قطارهای فوق سریع نیز بالاتر می رود. نکته جالب این است که تمام این خدمات با هزینه های کمتر به مسافران عرضه می شود. قطارهای فوق در سال 2005 با هدف ارائه خدمات با قیمت ارزان تر در فواصل طولانی تر برای مسافرانی که توانایی پرداخت هزینه های معمول را ندارند، در نظر گرفته شده اند.

قطارهایی که هندی ها را به مقصد می رسانند

قطارهای مخصوص حمل بار


همانگونه که از نام این قطارها بر می آید، کار اصلی این قطارها جابجایی کالا در حجم زیاد است؛ کالاهایی چون زغال سنگ، ماهی و سبزیجات. قطارهای مخصوص حمل بار زمانی توسط افرادی مورد استفاده قرار می گرفتند که از ایالتی به ایالت دیگر می رفتند تا وسایل خانه و ابزارهای دیگر خود را جابجا کنند. این قطارها معمولا برای فواصل طولانی مانند سفرهای بین ایالتی مورد استفاده قرار می گیرند.

قطارهایی که هندی ها را به مقصد می رسانند

مترو


این قطارهای مترو به شیوه در حال رشدی برای سفر در شلوغ ترین قسمت های شهر یا شهرهای در حال رشد تبدیل شده اند. اولین قطار از این نوع، متروی دهلی و کلکته بود، اما در مدت کوتاهی ایالت ها و شهرهای دیگر نیز برای کاهش ترافیک و افزایش تعداد سفرها به این نوع قطارها روی آوردند. در حال حاضر 10 شهر هند از جمله جایپور و حیدرآباد از مترو برای جابجا کردن مسافران خود استفاده می کنند.

قطارهایی که هندی ها را به مقصد می رسانند

تراموا


عمر تراموا به دوران استعمار بریتانیا بر هند بر می گردد؛ زمانی که این نوع از شیوه حمل و نقل در شهر کلکته مرسوم شده بود. این ترامواهای برقی بیشتر شبیه واگن های برقی و ترامواهای شهری دیگر هستند. ترامواهای برقی برای اولین بار در سال 1895 در چنای روی ریل رفتند و پس از آن ترامواهایی نیز در بمبئی، ناشیک، کامپور و پاتنا شروع به فعالیت کردند. این را هم باید بدانید که ترامواها در واقع انواع کوتاه تر قطار بوده و مسیر مخصوص به خود را برای حرکت دارند.

قطارهایی که هندی ها را به مقصد می رسانند

مونوریل


عمر مونوریل نیز به یکی از نخستین ترامواهای هند بر می گردد و یکی از نخستین شیوه های حمل و نقل در نواحی توسعه یافته تر هند به شمار می رود. مونوریل برای توسعه حمل و نقل عمومی آن هم در جایی که افراد کارگر بیشتری بوده و جمعیت نیز بیشتر است، یک گام بسیار مهم تلقی می شود. در حال حاضر دو مونوریل مهم یعنی مونوریل بمبئی و مونوریل پون Pune در هند مسافران را جابجا می کنند.

قطارهایی که هندی ها را به مقصد می رسانند

راه آهن حومه


برای پوشش سفرهای سریع از یک شهر به شهرهای دیگر و حومه، راه آهن هند خطوط راه آهن حومه را راه اندازی کرده است. برای نمونه می توان به راه آهن حومه کلکته، چنای و بمبئی اشاره کرد. برای نمونه خط آهن بمبئی 465 کیلومتر طول داشته و با 2342 قطار، روزانه بیش از 7.5 میلیون مسافر را جابجا می کند. با این میزان، قطار حومه بمبئی یکی از پر تردد ترین سیستم های قطار در جهان بوده و یکی از شلوغ ترین قطارهای جهان به شمار می رود.

قطارهایی که هندی ها را به مقصد می رسانند

آنچه باید در مورد قطارهای هند بدانید این است که راه آهن این کشور نخست با تراموا و سپس قطارهای مسافربری محلی، قطارهای ویژه حمل بار و قطارهای اکسپرس وارد چرخه فعالیت شد. با این وجود پس از گذشت زمان و پیشرفت تکنولوژی، خطوط راه آهن به عنوان پر کاربردترین شیوه حمل و نقل مورد استفاده قرار گرفتند. تخمین زده می شود که چیزی در حدود 8 میلیون مسافر روزانه از خدمات راه آهن هند استفاده کنند. اگر این رقم برای شما عجبی است، پس فاصله ای را که شبکه راه آهن هند پوشش می دهد، در نظر بگیرید: بیش از 115 هزار کیلومتر. البته این را هم باید بدانید که درآمدی که قطارها سالانه برای هند به همراه می آورند، بیش از 1400 میلیارد دلار می باشد. ناگفته نماند امکان خرید انواع تور مسافرتی اعم از تور بالی، تور سریلانکا، تور هند و... در قاصدک24 وجود دارد.

منبع: thinkingoftravel.com