فرودگاه بین المللی شهید مدنی تبریز

{{(adult + inf).toLocaleString('fa')}} مسافر
قاصدک 24

فرودگاه بین المللی شهید مدنی تبریز با هدف ارائه خدمات هوایی، پروازهای برنامه ای و غیر برنامه ای، آموزشی و نظامی برای مسافران، متقاضیان و سایر ارگان های کشوری، تحت نظارت ضوابط سازمان جهانی هوانوردی تأسیس شده است. این فرودگاه در شمال غرب شهرستان تبریز، در زمینی به مساحت 420 هکتار و در ارتفاع 1494 متری از سطح دریا قرار گرفته که از یک سو به پایگاه دوم شکاری، از سوی دیگر به سه راهی غیر هم سطح جاده فرودگاه و مرند و از یک سمت نیز به پلیس راه تبریز-مرند مشرف شده است. طبق آخرین آمارها در سال 2016 میلادی، 14.236 نشست و برخاست، جابجایی 4.780.800 مسافر و 1.768.398 کیلوگرم بار در این فرودگاه به انجام رسیده است. برای خرید بلیط هواپیما در قاصدک24 مسیر خود را در باکس وارد کنید.

عکس فرودگاه تبریز

تاریخچه فرودگاه تبریز


قدمت فرودگاه بین المللی شهید مدنی تبریز به سال 1329 بر می گردد. سه سال پیش از ساخت این فرودگاه و در سال 1326 دفتری با عنوان بیسیم هوایی در شهر تبریز فعالیت خود را آغاز کرد تا اینکه در سال 1329 با تغییر نام به ایستگاه هوایی، به یک باند پروازی مجهز شد. این مکان بعد از گذشت 6 سال به دستگاه های ناوبری مجهز شده و از آن پس به نام فرودگاه تبریز نامیده شد.

در طول سال های بعد نیز به تجهیزات و امکانات این فرودگاه افزوده شد. برای نمونه، ساختمان سه طبقه و برج کنترل در طبقه چهارم به این مکان اضافه شدند. در سال 1338 نیز، اداره فرودگاه از شهر به خود فرودگاه منتقل شد. به نظر می رسد که سرویس هوایی بین تبریز- تهران و بالعکس از طریق هواپیماهای DC3 آن هم هفته ای دو بار توسط شرکت ملی هواپیمایی ایران(هما) از جمله نخستین پروازهای این فرودگاه بوده است.

پرواز حجاج نیز برای نخستین بار در سال 1356 از این فرودگاه آغاز شد. کمتر از بیست سال بعد، فرودگاه عنوان بین المللی را کسب کرد و از آن زمان به عنوان یک فرودگاه درجه یک و نیز یکی از چهار فرودگاه آسمان باز، خدمات هوایی خود را به پروازهای داخلی، خارجی و عبوری ارائه می دهد.

تاریخچه فرودگاه بین المللی شهید مدنی تبریز

خدمات فرودگاه شهید مدنی تبریز


فرودگاه بین المللی شهید مدنی تبریز دارای ترمینال پروازهای داخلی، بین المللی، حج و تسهیلات، گمرک، قرنطینه و سالن وی آی پی برای مهمانان ویژه می باشد. علاوه بر این طرح هایی نیز برای احداث ترمینال بین المللی، ترمینال بار کارگو، مرکز تعمیر و نگهداری هواپیما و توسعه اپرون در حال اجرا است. سایر بخش ها و امکانات فرودگاه نیز عبارتند از:

ترمینال فرودگاه شهید مدنی تبریز

پارکینگ‌های فرودگاه تبریز


فرودگاه شهید مدنی تبریز دارای پارکینگ طبقاتی است که به صورت شبانه روزی به ارائه خدمات به مسافران می پردازد. اتاق مادر و کودک که در قسمت خروجی ترمینال سه دایر شده است.

پارکینگ فرودگاه مدنی تبریز

رستوران و کافی شاپ‌های فرودگاه تبریز


رستوران و کافی شاپ فرودگاه شهید مدنی با ارائه انواع غذاها در کنار کافی شاپ فرودگاه با ارائه صبحانه، انواع فست فود و نوشیدنی در سالن اصلی ترمینال فرودگاه واقع شده است. علاوه بر این در سالن ترانزیت داخلی و سالن ترمینال حجاج، غرفه آبمیوه هم وجود دارد.


خدمات ویژه معلولین و افراد توانخواه فرودگاه تبریز


فرودگاه شهید مدنی تبریز برای رفاه حال مسافران معلول، امکاناتی را فراهم کرده که از جمله آنها می توان به مسیر عبور ناشنوایان، مسیر عبور ویلچر، محل پارک معلولین نزدیک به درب ورودی ترمینال، خدمات ویلچر و باربری ویژه معلولین، تلفن عمومی و سرویس بهداشتی ویژه معلولین اشاره کرد.

امکانات فرودگاه بین المللی شهید مدنی تبریز

غرفه‌های خدمات و فروش سوغات فرودگاه تبریز


  • غرفه فروش مواد غذایی و خشکبار و عسل و پنیر آذربایجان
  • غرفه صنایع دستی آذربایجان
  • غرفه عطر و ادکلن و لوازم آرایشی و بهداشتی
  • غرفه خدماتی بسته بندی
  • غرفه کتابفروشی و محصولات فرهنگی
  • غرفه فروش لوازم خانگی فروشگاههای زنجیره ای شاهد
  • غرفه خدمات واکس
  • غرفه لباس، پارچه و محصولات فرهنگی حج و زیارت در ترمینال حجاج


راه‌های دسترسی به فرودگاه شهید مدنی


اتوبوس های شهری سازمان اتوبوسرانی شهرداری تبریز از داخل فرودگاه به مقصد بازار تبریز(راسته کوچه) و بالعکس تردد می کنند. علاوه بر این، خدمات تاکسیرانی نیز به صورت شبانه روزی در بخش در خروجی ترمینال به مسافران سرویس دهی می کند.

مسیر دسترسی به فرودگاه تبریز

پروازهای داخلی و بین المللی فرودگاه شهید مدنی تبریز


پروازهای داخلی


پروازهای داخلی فرودگاه شهید مدنی تبریز به صورت روزانه و هفتگی انجام می شوند. مسیرهای این پروازها نیز عبارتند از: پرواز تبریز-تهران، تبریز-مشهد، تبریز-اصفهان، تبریز-شیراز، تبریز-اهواز، تبریز-بندرعباس، تبریز-ماهشهر، تبریز-کیش و تبریز-عسلویه.

پروازهای بین المللی


پروازهای بین المللی فرودگاه شهید مدنی تبریز شامل این مسیرها می شوند: تبریز-استانبول، تبریز-دبی، تبریز-هامبورگ، تبریز-ارزروم، تبریز-دمشق، تبریز-بغداد، تبریز-مدینه، تبریز-جده، تبریز-غازی عینتاب، تبریز-باکو، تبریز-نجف، تبریز-تفلیس و تبریز-وان.

علاوه بر این مسیرها، در روزهای نوروز و تعطیلات تابستان هم پروازهای بین المللی ویژه ای به شهرهای آنتالیا، ازمیر، بودروم، آدانا، تفلیس و موناستیر تونس انجام می شود.


بلیط مسیرهای داخلی زیر را می‌توانید از سایت قاصدک24 به راحتی رزرو کنید:



شرکت‌های هوایی داخلی و مقصدهای پروازی فرودگاه تبریز


  1. آتا: فرودگاه بین المللی اهواز، فرودگاه بین المللی شهید بهشتی اصفهان، فرودگاه بین المللی کیش، فرودگاه بین المللی شهید هاشمی نژاد مشهد، فرودگاه بین المللی مهرآباد، فرودگاه بین المللی شهید دستغیب شیراز، فرودگاه بین المللی آتاتورک، فرودگاه بین المللی نجف
  2. کاسپین: فرودگاه بین المللی مهرآباد، فرودگاه خلیج فارس
  3. ایران ایر: فرودگاه بین المللی اهواز، فرودگاه بین المللی شهید بهشتی اصفهان، فرودگاه بین المللی مهرآباد، فرودگاه سردار جنگل رشت، فرودگاه بین المللی بندرعباس، فرودگاه بین المللی نجف، فرودگاه بین المللی بغداد، فرودگاه بین المللی ملک عبدالعزیز، فرودگاه شاهزاده محمد بن عبدالعزیز
  4. ایران ایرتور: فرودگاه بین المللی مهرآباد
  5. آسمان: فرودگاه بین المللی مهرآباد، فرودگاه بین المللی شهید دستغیب شیراز
  6. کیش ایر: فرودگاه خلیج فارس
  7. ماهان: فرودگاه بی المللی بندرعباس، فرودگاه بین المللی شهید بهشتی اصفهان، فرودگاه کرمان، فرودگاه بین المللی نجف
  8. معراج: فرودگاه بین المللی شهید هاشمی نژاد مشهد، فرودگاه بین المللی مهرآباد
  9. قشم: فرودگاه بین المللی بندرعباس، فرودگاه بین المللی شهید دستغیب شیراز، فرودگاه بین المللی نجف، فرودگاه بین المللی بغداد، فرودگاه بین المللی هامبورگ
  10. زاگرس: فرودگاه بین المللی شهید هاشمی نژاد مشهد


شرکت‌های هوایی خارجی و مقصدهای پروازی فرودگاه تبریز


  1. اطلس گلوبال: فرودگاه آدانا
  2. فلای دبی: فرودگاه بین المللی دبی
  3. هواپیمایی سعودی: فرودگاه بین المللی ملک عبدالعزیز، فرودگاه شاهزاده محمد بن عبدالعزیز
  4. انور ایر: فصلی: فرودگاه آدانا


راه‌های تماس با فرودگاه شهید مدنی تبریز


  • اطلاعات پرواز : 4 - 35234701 - 041 و 199
  • مرکز تلفن فرودگاه بین المللی شهید مدنی تبریز: 35260405 - 041
  • شماره سامانه پیام کوتاه : 30000199
  • آدرس پستی: تبریز - فرودگاه بین المللی شهید مدنی تبریز، کد پستی 5189613131
  • پست الکترونیکی:tabriz.info@airport.ir