معرفی باغ ملی گیاه شناسی تهران

در شهر پر هیاهو و آلوده تهران مکانی خوش آب و هوا وجود دارد که با رفتن به این مکان حال و هوایتان دگرگون خواهد شد. این مکان جایی نیست جز باغ گیاه شناسی ملی تهران، این باغ بزرگترین باغ گیاه‌شناسی خاورمیانه و از بزرگترین باغ های تحقیقاتی و دیدنی پایتخت است که بخش های مختلفی در آن وجود دارد. این باغ از کلکسیون ها و رویشگاه های ایرانی و خارجی تشکیل شده و باغ های بسیاری را در خود جای داده است، که در این مقاله قصد داریم آن را معرفی کنیم.

 
باغ ملی گیاه شناسی تهران


باغ گیاه شناسی تهران کجاست؟


یکی از باغ های بزرگ تهران که به تازگی سر زبان ها افتاده و معروف شده ، باغ گیاه شناسی تهران یا همان موزه گیاه شناسی است که بزرگترین و زیباترین باغ گیاه شناسی خاورمیانه و از جذاب ترین
جاهای دیدنی غرب تهران است.

 


باغ گیاه شناسی همان موزه گیاه شناسی است که بزرگترین باغ گیاه شناسی خاورمیانه است.



باغ گیاه شناسی کجاست؟


امکانات باغ گیاه شناسی


  • امکان خرید
  • آلاچیق
  • کافه
  • رستوران
  • آموزش و پرورش گل و گیاه
  • پارکینگ
  • نمازخانه
  • سرویس بهداشتی


این باغ در قسمت غربی تهران و در نزدیکی پارک جنگلی چیتگر در دامنه جنوبی رشته کوه البرز و در حاشیه اتوبان تهران- کرج واقع شده است و در اطراف آن بعضی از
جاهای دیدنی تهران را می‌توانید مشاهده کنید.

آدرس و ساعت فعالیت باغ گیاه شناسی تهران

 

ورودی باغ

15000 تومان

ساعت فعالیت

از ساعت 9 صبح الی 18 عصر

شماره تماس

02144787282

آدرس

تهران، اتوبان تهران - کرج، خروجی پیکانشهر، شهرک سرو آزاد، خیابان شهید علی گودرزی، بلوار باغ گیاه شناسی ملی ایران، موسسه تحقیقات جنگل‌ها و مراتع کشور

 
اینفوگرافی باغ ملی گیاه شناسی تهران



تاریخچه باغ گیاه شناسی ملی تهران


باغ گیاه شناسی تهران در سال
1348 در زمینی به مساحت 145 هکتار طراحی و احداث شده است و بیشتر از یک قرن سابقه دارد. این باغ توسط موسسه جنگل‌ها و مراتع اداره می‌شود این باغ علاوه بر بخش های مختلف، گونه های گیاهی بسیاری را در خود جای داده است.

تاریخچه باغ گیاه شناسی تهران

باغ گیاه شناسی به دو بخش سرپوشیده گلخانه‌ای و فضای باز دارد، که هر قسمت مربوط به تحقیقات و پژوهش درباره گیاهان است. این باغ در 8 کلکسیون و باغ های متنوع طراحی شده و رویشگاه های ایرانی و خارجی و 3000 گونه درخت، درختچه و گل در آن وجود دارد، البته باغ گیاه شناسی علاوه بر گونه های مختلف گل و گیاه، دو آبشار، رودخانه، جویبار و 6 دریاچه نیز دارد.

جاذبه های گردشگری اطراف باغ گیاه شناسی

 

جاذبه گردشگری

فاصله

پارک جنگلی چیتگر

6/6 کیلومتر

پارک و باغ وحش ارم سبز

15/3 کیلومتر

پارک آبی اُپارک

13/1 کیلومتر

دریاچه چیتگر

7/7 کیلومتر

استادیوم آزادی تهران

13/8 کیلومتر

 


بیشتر بخوانید: راهنمای کامل و جامع سفر به تهران


 

بهترین زمان بازدید از باغ گیاه شناسی تهران


معمولا برای رفتن به باغ و جنگل فصل بهار گزینه خوبی است زیرا که در این فصل هوا بسیار مطبوع و دلپذیر است و همه جا پر گل و سرسبز است. مسلما باغ گیاه شناسی تهران نیز در فصل بهار با گل هایی رنگارنگ و با طراوت زیبایی وصف ناپذیری دارد.

 


بهترین زمان بازدید از باغ گیاه شناسی فصل بهار تا پاییز است.



از دیگر فصولی که برای رفتن به باغ گیاه شناسی مناسب است فصل پاییز خزان است که در این فصل باغ با برگ های رنگارنگ پوشانده شده است، البته تماشای جشنواره پاییزی گل ها از دیگر دلایلی است که پاییز را به بهترین فصل سفر به باغ گیاه شناسی تبدیل کرده است.

بهترین زمان بازدید از باغ گیاه شناسی

اگر در فصل بهار یا پاییز تصمیم دارید به یک مکان دیدنی سفر کنید، باغ گیاه شناسی تهران بهترین گزینه است که با تهیه بلیط هواپیما تهران می‌توانید به پایتخت سفر کرده و از زیبایی های این باغ لذت ببرید.

 

بخش های باغ گیاه شناسی تهران


کلکسیون هایی که در باغ گیاه شناسی وجود دارند در زمینه آموزش، پژوهش و تحقیق درباره گیاهان متنوع فعالیت دارند. در این باغ گل و گیاهان بومی جهان را می‌توانید مشاهده کنید.

بخش های باغ گیاه شناسی

در باغ گیاه شناسی ملی تهران 7 رویشگاه مربوط به ایران و 6 رویشگاه مربوط به گیاهان خارج از کشور است، همچنین 8 کلکسیون موضوعی در باغ گیاه شناسی وجود دارد که در ادامه بعضی از این بخش ها را به طور مختصر معرفی خواهیم کرد.

 

قطعه آموزشی و نمایشی باغ گیاه شناسی تهران


قطعه نمایشی باغ گیاه شناسی تهران حدود
1/5 هکتار است که در این بخش علاوه بر باغ‌های پیازی و غده‌ای، باغ سبزیجات و باغ میوه های سنتی، برکه گیاهان آبزی نیز در این بخش وجود دارد که آزمایش‌های مختلفی بر روی آنها انجام می‌شود.

در این بخش باغچه های کوچکی تدارک دیده شده که شباهت زیادی به باغچه‌های خانگی دارند که اطراف آنها با لاشه‌های سنگی و بلوک‌های سیمانی پیاده‌راه هایی جذاب ساخته شده است.

 

باغ سیستماتیک باغ شناسی تهران


باغ سیستماتیک با مساحت
8/5 هکتار از وسیع‌ترین بخش های باغ گیاه شناسی تهران است که گونه های مختلفی را با طبقه‌بندی مجزا در خود جای داده است. در این باغ تحقیقات و پژوهش های بسیاری انجام می‌شود که این تحقیقات نتایج خوبی نیز داشته است.

نتایج بدست آمده از باغ سیستماتیک


  1. فراهم آوردن مکانی مناسب برای تحقیقات دانشجویی
  2. فراهم آوردن گونه های ارزشمند برای پژوهش
  3. امکان بازدید عموم مردم از گونه های گیاهی متنوع
  4. استقرار بیش از 600 گونه از تیره های مختلف گیاهی

 

باغ صخره ای باغ گیاه شناسی تهران


باغ صخره‌ای از قدیمی‌ترین بخش‌های باغ موزه گیاه شناسی از دیدنی‌ترین
باغ موزه های تهران است که گیاهان زینتی آن خارج از کشور تهیه می‌شود. باغ صخره‌ای از سه بخش آبشار، گیاهان نمایشی و صخره‌ای تشکیل شده و همان طور که از اسمش پیداست از چندین صخره و تپه های فراوان تشکیل شده که بین آنها بیش از 70 گونه درختی و 200 گونه علفی کاشته شده است.

باغ صخره ای باغ گیاه شناسی

دیدنی های باغ صخره ای


  • برکه
  • آبشار دو متری
  • نیلوفرهای آبی
  • گل‌های زنبق و لوئی

 

باغ رز و چهار باغ ایرانی باغ گیاه شناسی تهران


باغ رز با
7/5 هکتار درست در مرکز باغ گیاه شناسی و کنار چمنزارهای آمریکا واقع شده است. بخش چهار باغ ایرانی در سال 1384 احداث شده و گونه های گیاهی فصلی و پوششی را در خود جای داده است، در وسط میدان باغ رز یک آبنمای بزرگ ساخته شده است که در چهار طرف آن نهرهای آب وجود دارد.

در این بخش 8 باغچه مثلثی و چهار باغچه قوسی وجود دارد که در آنها بیش از 80 نوع گونه رز کاشته شده‌اند که از فصل بهار تا پاییز گل می‌دهند و با رنگ‌های جذاب، منظره‌ای شگفت انگیز خلق می‌کنند.

 


بیشتر بخوانید: دریاچه های اطراف تهران، در کدام یک می توان ماهی گیری کرد؟


 

باغ گیاهان صنعتی و دارویی باغ گیاه شناسی تهران


یکی از بخش های باغ گیاه شناسی تهران که احداث آن
13 سال به طول انجامیده، باغ گیاهان صنعتی و دارویی با مساحت 5 هکتار است.

باغ گیاهان صنعتی و دارویی باغ گیاه شناسی

اصلاحات انجام شده در بخش گیاهان دارویی


  1. تعویض خاک و بستر خاک
  2. سیستم آبیاری به روش بارانی
  3. محوطه سازی
  4. احداث دسترسی راحت به این بخش
  5. ساخت آبشار، چشمه و برکه
  6. احداث گلخانه
  7. ساخت آلاچیق


در باغ گیاهان دارویی حدود
90 تیره گیاهان دارویی کشت می‌شود که بذر بعضی از آنها خارج از کشور تهیه می‌شود، علاوه بر گونه‌های دارویی و صنعتی بسیار دیدنی‌هایی چون پل عابر روی نهری که ماهیان قرمز و نیلوفرهای آبی دارد و همچنین گل های رنگارنگ چشم‌نوازی می‌کنند.

 

آبراتوم باغ گیاه شناسی تهران


آبراتوم یک بخش تخصصی در زمینه درختان چوبی با مساحتی بالغ بر
14 هکتار است و از آنجا که بیشتر درختان جز گیاهان چوبی هستند، بیشتر گونه های درختی در این بخش به چشم می‌خورند، بخش آبراتوم با اهداف گوناگون احداث شده است.

 


آبراتوم یک بخش تخصصی در زمینه درختان چوبی است.




اهداف بخش آبراتوم


  1. مبارزه با بیابان‌زدایی
  2. جنگل داری
  3. کاربردهای صنعتی
  4. ایجاد فضای سبز


در بخش آبراتوم دو دریاچه و دیدنی هایی مانند برکه، چشمه و نهر نیز وجود دارد که بر جذابیت آن افزوده‌اند. امکانات زیادی تفریحی و آموزشی نیز در بخش آبراتوم به چشم می‌خورد
.

 

جنگل و گردشگاه شاکای باغ گیاه شناسی تهران


یک گردشگاه نیز به مساحت
24 هکتار با درختان بلند در باغ گیاه شناسی تهران به منظور استقرار بازدیدکنندگان احداث شده است که به گردشگاه شاکای معروف است. سیستم آبیاری این بخش قطره‌ای است و گونه‌های مختلفی از درختان در آن دیده می‌شود.

گردشگاه شاکای باغ گیاه شناسی

گونه های درختان جنگل شاکای


  • چنار
  • گردو
  • ارغوان
  • زبان گنجشک
  • انار وحشی
  • پیچ اناری
  • افرا پلت
  • اقاقیا
  • کاج
  • سپیدار


در این بخش از باغ گیاه شناسی امکاناتی چون سرویس بهداشتی و آلاچیق، همچنین رستوران نیز وجود دارد که بازدیدکنندگان می‌توانند از آنها استفاده کنند. در آبراتوم زمین فوتبال و والیبال نیز برای استفاده کارمندان تدارک دیده شده است
.

 


بیشتر بخوانید: 10 مورد از جاهای دیدنی چشمگیر در شمال تهران


 

رویشگاه های ایرانی باغ گیاه شناسی تهران


رویشگاه های ایرانی باغ ملی گیاه شناسی تهران به منظور حفظ گونه های متنوع گیاهان بومی و گیاهان در حال انقراض کشور احداث شده است. گیاهان این رویشگاه ها از سراسر کشور جمع آوری شده‌اند و با توجه به موقعیت اقلیمی آن منطقه شبیه‌سازی و کشت شده‌اند
.

 

رویشگاه هیرکانی باغ گیاه شناسی تهران


یکی از مجموعه های جنگلی قدیمی باغ گیاه شناسی ایران که با مساحتی حدود
۸ هکتار در سال 1351 احداث شد، رویشگاه هیرکانی است که گیاهان علفی مناطق جلگه ای جمع آوری شده و در آنجا کاشته شده است.

رویشگاه هیرکانی باغ گیاه شناسی

در این رویشگاه 64 گونه درختی و 29 گونه گیاهی وجود دارد که در 11 قطعه آن کاشته شده‌اند و قطعه های آن توسط باغ راه‌هایی که با شمشاد پوشانده شده مشخص شده است، در این بخش یک دریاچه به وسعت یک هکتار وجود دارد. برای رویش بهتر گیاهان خزری به این بخش خاک شمال اضافه شده است.

 


رویشگاه ناحیه خزر از قدیمی ترین مجموعه های جنگلی باغ گیاه شناسی تهران است.


 

رویشگاه ایرانی- تورانی باغ گیاه شناسی تهران


یکی از وسیع ترین رویشگاه‌های باغ گیاه شناسی رویشگاه ایرانی - تورانی است که از شمال به کوه‌های البرز و کوه های شمال خراسان، از غرب به رشته کوه زاگرس، از جنوب به منطقه سندی و صحرا و از شرق به مرز افغانستان و پاکستان منتهی می‌شود. گیاهان این رویشگاه نمایانگر گیاهان دشت تورانی هستند و برای رشد مناسب آنها دریاچه آب شور در این رویشگاه تدارک دیده شده است
.

 

رویشگاه زاگرس باغ گیاه شناسی تهران


یکی دیگر از رویشگاه‌های ایرانی باغ گیاه شناسی تهران، رویشگاه زاگرس است که به صورت تپه‌ای در دامنه رشته کوه زاگرس احداث شده و حدود
3 هکتار مساحت دارد. ارتفاع این رویشگاه در بالاترین نقطه به 10 متر می‌رسد، این بخش زیر مجموعه رویشگاه ناحیه خزر است.

در رویشگاه زاگرس درختانی با قدمت 5500 ساله وجود دارد و از جمله درختان آن بلوط است، این بخش به دو قسمت تقسیم بندی شده و گونه های میوه دار بسیاری در این رویشگاه وجود دارد.

 


رویشگاه زاگرس به صورت تپه ای ساخته شده است که ارتفاع بالاترین قسمت آن به 10 متر می رسد.




گونه های میوه دار رویشگاه زاگرس


  • زالزالک
  • بادام
  • پسته
  • سماق
  • گلابی
  • بارانک

 

رویشگاه البرز جنوبی باغ گیاه شناسی تهران


از غنی‌ترین مجموعه‌های گیاهی باغ گیاه شناسی تهران رویشگاه زاگرس است که طی چهار سال تلاش بی وقفه راه اندازی شده است. در رویشگاه البرز جنوبی گونه‌های گیاهی ارزشمندی وجود دارد و بخش وسیعی از آن به این گیاهان تعلق یافته است
.

رویشگاه البرز جنوبی باغ گیاه شناسی

گونه های گیاهی رویشگاه البرز


  • گلابی وحشی
  • بادام
  • بنه
  • توس
  • بید
  • سماق
  • ارس
  • ژربین
  • زالزالک


در رویشگاه البرز جاذبه های طبیعی زیادی از جمله رودخانه، چشمه، آبشار و صخره های پراکنده وجود دارد که به زیبایی این رویشگاه افزوده‌اند
.

 


بیشتر بخوانید: دنج ترین مناطق دیدنی تهران


 

باغ پیاز ایرانی باغ گیاه شناسی تهران


باغ پیاز ایرانی
2/110 متر مربع مساحت دارد و نگهداری و پرورش گیاهان پیازدار را برعهده دارد. در این باغ 21 نوع گونه درخت پیازدار کشت شده که برای سازگاری با محیط خاک منطقه را شن و ماسه، کود پوسیده گاوی و خاکبرگ استفاده کرده‌اند. گیاهان باغ پیاز ایرانی غده‌دار، پیازدار و ریزوم دار هستند که از مناطق مختلف جمع‌آوری شده و بر اساس میزان بارندگی و نور آفتاب کاشته شده‌اند.

 

باغ میوه های بومی باغ گیاه شناسی تهران


باغ میوه‌های بومی به منظور آموزش و شناساندن درختان میوه های بومی در زمینی به مساحت
4/5 هکتار احداث شده است، بذر این گونه های بومی میوه از سرتاسر کشور جمع آوری شده اند.

باغ میوه های بومی باغ گیاه شناسی

میوه های نگهداری شده در باغ میوه های بومی


  • انگور
  • ازگیل
  • زردآلو
  • توت
  • زالزالک
  • پسته
  • فندق
  • آلبالو
  • گیلاس
  • گلابی
  • شلیل
  • عناب


اهداف خاصی برای احداث باغ های میوه وجود داشته است که در ادامه به چند هدف مهم اشاره خواهیم کرد.

  1. کشت درختان و درختچه های بومی به منظور تحقیقات باغبانی
  2. ایجاد زمینه آموزشی برای بازدیدکنندگان
  3. حفظ گیاهان بومی در حال انقراض کشور

 

گلخانه جنوب ایران باغ گیاه شناسی تهران


یکی از بخش‌های جذاب باغ ملی گیاه شناسی تهران گلخانه جنوب ایران است که سه بخش مجزا دارد و اغلب گیاهان این گلخانه گونه‌های جنوبی هستند
.

بخش های گلخانه جنوب


  1. بخش نهال‌های درختان مانگرو
  2. بخش گونه‌های درختی جنوب مانند نخل، کشور و کنار
  3. بخش گیاهانی مانند نیلوفر درختی و درمان عقرب

 


بیشتر بخوانید: بهترین جاهای دیدنی تهران برای 13 بدر


 

رویشگاه های خارجی باغ گیاه شناسی تهران


در باغ گیاه شناسی علاوه بر رویشگاه‌های ایرانی، رویشگاه‌های خارجی نیز وجود دارد که در آنها گونه های متنوع گیاهی از نقاط مختلف جهان جمع آوری شده و در این بخش کاشته شده اند.

 

رویشگاه اروپا باغ گیاه شناسی تهران


یکی از جذاب ترین رویشگاه های باغ ملی گیاه شناسی ایران، رویشگاه اروپا است که پوشش گیاهی آن گیاهان وارداتی اروپایی هستند. این رویشگاه که در سال
1392 احداث شده است مساحتی حدود 4200 هکتار دارد و گونه های گیاهی استثنایی را شامل می‌شود.

رویشگاه اروپا باغ گیاه شناسی

در رویشگاه اروپا بلواری وجود دارد که مخصوص پیاده روی است که ضمن پیاده‌روی می‌توانید از مجسمه‌های گیاه‌شناسان مشهور اروپایی نیز بازدید داشته باشید، علاوه بر این تپه‌های گنبدی شکل، فواره‌های با‌شکوه این رویشگاه نیز بسیار دیدنی هستند.

 

چمنزارهای آمریکا باغ گیاه شناسی تهران


کلکسیون چمنزارها آمریکا شامل گیاهان علفی و پوشش گیاهی آمریکای شمالی است و حدود
40 گیاه یک ساله در این بخش وجود دارد که حدود 35 گونه آن با محیط سازگار شده‌اند. بهترین زمان بازدید از گل های آمریکایی در این بخش فصل بهار تا پاییز است.

 


بهترین فصل بازدید از گل‌های آمریکایی در چمنزارهای آمریکا فصل بهار تا پاییز است.


 

رویشگاه قفقاز باغ گیاه شناسی تهران


رویشگاه قفقاز با مساحتی بالغ بر سه هکتار در کنار رویشگاه خزر قرار گرفته و پیاده‌راه‌های سنگ فرش شده به عرض
2 متر دارد و در سال 1385 احداث شده و به ۵ قسمت تقسیم بندی شده است.

بخش های رویشگاه قفقاز


  1. قسمت شمالی و شرقی: درختان بلند اوری و مازو
  2. قسمت شمال غربی: درختان بارانک
  3. قسمت غرب و جنوب غربی: گونه های افرا
  4. قسمت شمال شرقی تا شمال: درختان نمدار
  5. قسمت جنوب شرقی: درختان آزاد


در رویشگاه قفقاز
6300 گونه مختلف از گیاهان کوهستانی آلپ و مخروطی‌ها وجود دارد.

 


بیشتر بخوانید: بهترین فصل سفر به تهران چه فصلی است؟


 

رویشگاه هیمالیا باغ گیاه شناسی تهران


در ضلع شرقی باغ گیاه شناسی کلکسیونی با مساحت
3 هکتار وجود دارد که رویشگاه هیمالیا است. این مجموعه گیاهان همیشه سبز و پهن برگان را شامل می‌شود و با اهداف مختلف احداث شده است که در ادامه این اهداف را توضیح خواهیم داد.

  1. بالا بردن گونه های گیاهی خارجی سازگار با آب و هوای ایران
  2. فراهم کردن محیطی طبیعی برای مردم
  3. ایجاد زمینه های تحقیق روی گونه های مختلف
  4. تکمیل کلکسیون های باغ گیاه شناسی


در رویشگاه هیمالیا تپه‌هایی با ارتفاع
16 متر ساخته شده تا مجموعه بیشتر شبیه مراتع هیمالیا جلوه‌گری کند.

رویشگاه هیمالیا باغ گیاه شناسی تهران

درختان رویشگاه هیمالیا


  • درختان بلوط همیشه سبز
  • درختان کاج کشفی
  • درختان سرو دئودر
  • درختان پهن برگ

 

رویشگاه چین و ژاپن باغ گیاه شناسی تهران


یکی از سبک‌های معروف باغ‌سازی
، سبک باغ‌سازی چین و ژاپن است که به دلیل کمبود جا به شکل مینیاتوری ساخته شده‌اند. رویشگاه چین و ژاپن شامل 160 گونه درخت بوده و وسعت آن 3/2 هکتار است. در این رویشگاه دیدنی‌های بسیار جذاب و منحصربه فردی وجود دارد، وجود دریاچه فضای رویشگاه چین و ژاپن را چشمگیرتر کرده است.


رویشگاه چین و ژاپن به دلیل کمبود جا به شکل مینیاتوری ساخته شده است.


 

موزه حشرات باغ گیاه شناسی تهران


موزه حشرات یکی از جذاب ترین
موزه های تهران در باغ گیاه شناسی است که در سال 1397 راه اندازی شده است، این موزه به دو بخش موزه نمایشی و موزه علمی تقسیم بندی شده است.

موزه حشرات باغ گیاه شناسی

در این بخش ها حدود 30 هزار گونه حشرات مختلف وجود دارد که از سرتاسر جهان جمع‌آوری شده‌اند. در موزه نمایشی راسته های مختلفی وجود دارد که 60 خانواده حشرات را در خود جای داده‌اند.

راسته های موجود در موزه حشرات


  • پروانه‌ها
  • نیم بالپوشان
  • سخت بالپوشان
  • راست بالان
  • بزرگ بالان
  • زنجره ها
  • طیاره مانندها
  • شیخک‌ها
  • فاسمیدها

 

دسترسی به باغ گیاه شناسی تهران


برای رسیدن به باغ گیاه شناسی تهران دو مسیر وجود دارد که می توانید به انتخاب خود یکی از آنها را انتخاب کنید، البته می توانید از تاکسی هم استفاده کنید که هزینه بالایی دارد. دسترسی به باغ گیاه شناسی با مترو و خودروی شخصی راحت ترین و ارزان ترین روش است، در ادامه درباره آنها مختصری توضیح خواهیم داد
.

مسیر باغ گیاه شناسی تهران

 

دسترسی با اتومبیل شخصی به باغ گیاه شناسی تهران


اگر قصد دارید با اتومبیل شخصی به باغ گیاه شناسی تهران بروید باید بزرگراه تهران - کرج را تا خروجی پیکانشهر طی کنید، بعد از رسیدن به شهرک سرو آزاد خیابان شهید گودرزی را ادامه داده به خیابان هشتم غربی و از آنجا به باغ گیاه شناسی خواهید رسید. باغ گیاه شناسی پارکینگ برای خودروی شخصی شما دارد، پس مهران جای پارک نباشید
.

 

دسترسی با مترو به باغ گیاه شناسی تهران


اگر دوست ندارید با ماشین شخصی به باغ گیاه شناسی بروید، بهترین گزینه استفاده از مترو است. برای رفتن به باغ گیاه شناسی باید از خط
5 متروی تهران استفاده کنید.

بعد از رسیدن به ایستگاه ایران خودرو یا چیتگر از مترو پیاده شده و با اتوبوس های شهرک شهید باقری یا تاکسی و یا 15 دقیقه پیاده روی خودتان را به این باغ زیبا برسانید. برای اینکه راحت تر ایستگاه باغ گیاه شناسی را پیدا کنید می توانید از راهنمای متروی تهران استفاده کنید.

 


بیشتر بخوانید: جاهای دیدنی تهران با مترو


 

قوانین بازدید از باغ گیاه شناسی تهران


باغ گیاه شناسی یک مجموعه پژوهشی و تحقیقاتی است که پرورش و تکثیر بسیاری از گیاهان در حال انقراض را بر عهده دارد، بنابراین باید در هنگام بازدید به قانون باغ احترام بگذاریم تا خسارتی به باغ وارد نشود. در ادامه به چند قانون این باغ اشاره خواهیم کرد
.

  1. از نزدیک شدن به رودخانه و آبشار خودداری شود.
  2. از چیدن گل و گیاهان خوداری شود.
  3. از وارد شدن به چمن و محل کشت کاری شده خودداری شود.
  4. در موقع عکاسی مراقب آسیب به گیاهان باشیم.
  5. ریختن زباله در زمین ممنوع است.
  6. مراقبت از سیستم آبیاری باغ
  7. آویزان شدن از تنه درختان و بستن طناب ممنوع است.
  8. روشن کردن آتش و پخت و پز در باغ ممنوع است.
  9. آوردن وسایل بازی از جمله توپ به باغ ممنوع است.
  10. برای اتراق و استراحت از محل های مخصوص استفاده شود.

 
قوانین بازدید از باغ گیاه شناسی


سوالات متداول درباره باغ ملی گیاه شناسی تهران


ورودی باغ گیاه شناسی تهران چقدر است؟ ورودی باغ گیاه شناسی حدود
15000 تومان است.

نزدیکترین مترو به باغ گیاه شناسی تهران کدام ایستگاه است؟ ایستگاه چیتگر یا ایران خودرو

باغ گیاه شناسی تا چه ساعتی باز است؟ آیا باغ گیاه شناسی تهران جمعه ها باز است؟ از ساعت 9 صبح الی 18 عصر و جمعه ها از ساعت 9 صبح الی 17 عصر باغ گیاه شناسی باز است.

رویشگاه های ایرانی باغ گیاه شناسی تهران کدامند؟ رویشگاه هیرکانی، رویشگاه ایرانی- تورانی، رویشگاه زاگرس، رویشگاه البرز جنوبی، باغ پیاز ایرانی، باغ میوه های بومی، گلخانه جنوب ایران

بهترین فصل سفر به باغ گیاه شناسی تهران چه زمانی است؟ فصل بهار و پاییز بهترین فصل سفر به باغ گیاه شناسی است.

 

جمع بندی

در این مقاله سعی کردیم باغ گیاه شناسی ملی ایران در تهران را به همراه بخش های مختلف آن معرفی کنیم. این باغ زیبا در غرب تهران و در نزدیکی دریاچه چیتگر واقع شده است. اگر قصد سفر به تهران و دیدن باغ گیاه شناسی را دارید قاصدک 24 با ارائه بلیط اتوبوس تهران از بهترین شرکت های مسافربری در خدمت شما عزیزان است.