سوغاتی های گرگان را از کجا بخریم؟

شهر زیبای گرگان مرکز استان گلستان است و این شهر در گذشته به نام استرآباد معروف بوده است. در شهریور ماه سال 1316 نام این استان به گرگان تغییر پیدا کرد. جاهای دیدنی گرگان و مناظر طبیعی فوق‌العاده‌ای آن نظیر تپه‌های باستانی، مناظر دیدنی، تاریخ کهن و ... زیاد است ولی شهر گرگان فقط خلاصه به دیدن این امکان نمی‌شود و شما می‌توانید با خرید صنایع دستی و سوغات گرگان لذت سفر خود را چندین برابر کنید. اگر شهر گرگان را به عنوان مقصد گردشگری خود انتخاب کردید و دوست دارید بدانید سوغات گرگان چیست؟ همسفر وبلاگ قاصدک 24 باشید.

 
سوغات گرگان

 

سوغات گرگان چیست؟

 

 

گردشگران معمولا در پایان سفر خود، قصد خرید سوغات آن شهر را می‌کنند و به دنبال سوغاتی‌های خاص برای خود و عزیزان خود هستند. به طور کلی سوغات این شهر سرسبز در شیرینی‌های خوشمزه و صنایع دستی‌های بی‌نظیر خلاصه می‌شود. با ما تا پایان متن همراه باشید تا شما را با سوغات اصلی شهر گرگان آشنا کنیم تا خریدی به یادماندنی از این شهر داشته باشید.

 
سوغات گرگان چیست

 

انواع سوغات خوراکی گرگان

 

 

خوراکی‌های خاص هر شهر از مهم‌ترین و لذت‌بخش‌ترین قسمت سفر است که می‌تواند عطر و طعم سفر را متفاوت کند. همچنین برای آشنایی با آدرس بهترین رستوران های گرگان میتوانید مقاله آن را مطالعه کنید. خوراکی‌های گرگان که می‌توانید به عنوان سوغات تهیه کنید شامل موارد زیر است.

 

شیرینی‌های سنتی گرگان

 

شیرینی‌های سنتی هر شهر اولین چیزی است که گردشگران به سراغ آن‌ها می‌روند. مخصوصا شیرینی‌های شهر گرگان که آوازه بسیاری دارد معمولا بسیار مورد توجه گردشگران است. این شیرینی‌های لذیذ به شرح زیر هستند.

 

نان زنجبیلی گرگان

 

نان زنجبیلی جزو معروف‌ترین و خوشمزه‌ترین سوغات خوراکی و شیرینی‌ شهر گرگان است که از آرد گندم، شکر، روغن و زنجبیل تهیه می‌شود و مردم این شهر از آن در مهمانی‌ها و جشن‌های خود استفاده می‌کنند. این شیرینی معمولا به شکل لوزی است و مهم‌ترین ویژگی آن این است که در آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

وجود زنجبیل در این شیرینی طعم خاصی به آن داده است و خواص دارویی بسیاری دارد. زنجبیل باعث گرمی می‌شود و برای معده درد، درمان گرفتگی عضلات و سرماخوردگی مفید است. پخت این شیرینی به ظاهر آسان است ولی دستور پخت مخصوصی دارد که مخصوص مردم شهر گرگان است.

 
نان زنجبیلی گرگان

حلوای اماج گرگان

 

حلوای اماج از شیرینیهای محلی و متفاوت شهر گرگان است و عطر و بوی خاصی دارد. رنگ این شیرینی قهوه‌ای نیست و برای تهیه آن از عسل، پودر پسته، آرد گندم، روغن، بادام، گلاب و هل استفاده می‌کنند. این شیرینی را مردم گرگان بیشتر در عید نوروز می‌پزند و یکی از سوغاتی‌های لذیذ گرگان است که در اکثر قنادی‌های این استان وجود دارد.

 
حلوای اماج گرگان

نان پادرازی گرگان

 

نان پادرازی بافت بسیار نرم و طعم لذیذی دارد و یکی از شیرینی‌های محبوب مردم گرگان است. نان پادرازی از ترکیب روغن، آرد نخودچی، آرد برنج، گلاب و سیاه دانه پخته می‌شود و شکل و بافت سبک و تردی دارد. در پخت پادرازی از شکر استفاده نمی‌شود و به همین علت این نان سوغات بسیار مناسبی برای افراد دیابتی و سالمندان است.

نان پادرازی به دو شکل خشک و روغنی تهیه می‌شود و مردم گرگان بیشتر در مراسمات عزاداری از آن استفاده می‌کنند. این شیرینی مورد سلیقه همه افراد است و جزو شیرینی‌های رژیمی محسوب می‌شود. این شیرینی یکی از سوغات مهم شهر گرگان است و سیاه دانه به کار رفته در آن برای پیش‌گیری از بیماری‌هایی نظیر سرطان مفید است.

 
نان پادرازی گرگان

نان خرمایی گرگان

 

نان خرمایی سوغات بسیاری از شهرهای ایران است. مردم شهر گرگان به دلیل آب و هوای سرد بیشتر از خوراکی‌های گرم استفاده می‌کنند و نام خرما به دلیل اینکه خوراکی گرم و مقوی است بسیار مورد استفاده مردم گرگان قرار می‌گیرد. شکر، آرد، آب، روغن جامد، خرما، گردو، پودر هل و دارچین موادی هستند که در تهیه نان خرمایی از آن‌ها  استفاده می‌شود.

نان خرمایی یکی از سوغات شهر گرگان است و خوردن آن به همراه چای تازه دم در جنگل‌های گرگان بسیار لذت‌بخش است و می‌تواند برای گردشگران بسیار خاطره انگیز باشد.

 
نان خرمایی گرگان

شیرینی سرغربیلی گرگان

 

سرغربیلی از شیرینی سنتی و اصیل شهر گرگان است که در تهیه آن از شکر، شیر، آرد و پودر قند استفاده می‌شود. ظاهر این شیرینی بسیار متفاوت است و ظاهری شبیه به یک تخم مرغ کوچک دارد. این شیرینی پرطرفدار دستور پخت‌های متفاوتی دارد به صورتی که در قنادی‌ها آن را در تنور و فر می‌پزند ولی نوع خانگی آن در روغن سرخ می‌شود. در پایان کار روی سرغربیلی پودر قند می‌پاشند که طعم آن را لذیذتر می‌کند.

 
شیرینی سرغربیلی گرگان

 جز حلوا گرگان

 

جز حلوا که به حلوای گردو نیز معروف است جزو سوغاتی‌های خوشمزه استان گرگان است که با مغز گردو و برنج نیم دانه پخته می‌شود. مردم گرگان از این حلوا در مراسمات عزاداری و … استفاده می‌کنند.

 

نان شیرمال گرگان

 

انواع شیرینی‌هایی که در بالا نام بردیم جزو مهم‌ترین سوغات گرگان استان گلستان بودند و در بین آن‌ها شیرمال نیز جزو یکی از شیرینی‌ها و سوغات لذیذ گرگان محسوب می‌شود. وجود شیر در پخت آن باعث شده نام این نان را شیرمال بگذارند و وجود کشمش در آن طعم این نان را فوق العاده و متفاوت کرده است. اگر قصد سفر به گرگان را دارید پیشنهاد می‌شود در سفر به گرگان حتما این سوغاتی خوشمزه را تهیه کنید.

 
نان شیرمال گرگان

پشت زیک یا پشت دیگ گرگان

 

پشت زیک همان حلوا کنجدی است ولی این شیرینی نازک‌تر و برشته‌تر است. علت نام گذاری این شیرینی به پشت دیگ این است که مردمان گرگان برای پخت آن را پشت دیگ‌های بزرگ پهن می‌کردند و می‌کوبیدند.

 

 خاویار گرگان

 

از گذشته تا به امروز غذای دریایی و ماهی در شهرهای شمالی به دلیل مجاورت با دریای خزر یکی از  سوغاتی‌های مهم آن‌ها بوده است. این دریا که بزرگترین دریاچه ایران است مهم‌ترین مرکز پرورش خاویار محسوب می‌شود و بیشتر از 90 درصد خاویار در جهان از آن تهیه می‌شود. قرار گرفتن دریای خزر در نزدیکی شهر گرگان باعث شده است خاویار در شهر گرگان شهرتی عظیم داشته باشد و یکی از گرانترین و با ارزش‌ترین سوغات این شهر محسوب شود.

 
ماهی خاویار گرگان

محصولات کشاورزی گرگان

 

آب و هوای مناسب و خاک حاصلخیز باعث شده است که در شهر گرگان کشاورزی رونق خوبی داشته باشد. مسافران با سفر به این شهر می‌توانند برنج با کیفیت، تخم آفتابگردان، آلو، خرمالو و هلو تهیه کنند که از مهم‌ترین محصولات کشاورزی گرگان است.

 

 

صنایع دستی گرگان چیست؟

 

 

صنایع دستی هر شهر نشانه هنر دست مردمان آن شهر است. صنایع دستی گرگان متنوع است که شامل موارد زیر است.

 

جاجیم‌ بافی گرگان

 

جاجیم بافی یکی از سوغات مهم روستاهای اطراف شهر گرگان است. از جاجیم بافی برای تهیه پشتی، سجاده، رختخواب، پتو و ... استفاده می‌شود. جاجیم سوغات سنتی شهر گرگان است که مانند قالیچه در رنگ و طرح‌های مختلفی تهیه می‌شود. هنر جاجیم بافی مورد علاقه افراد از گذشته تابه امروزه بوده است.

 
جاجیم‌ بافی گرگان

جوراب بافی گرگان

 

سرمای هوای شهر گرگان و استفاده زیاد این مردم از جوراب‌هایی از جنس پشم گوسفند باعث شده است هنر جوراب بافی یکی از صنایع دستی مهم شهر گرگان شود. صنعت جوراب بافی در زندگی مردم مناطق کوهستانی گرگان از جایگاه ویژه‌ای برخوردار است. جوراب‌ها در مدل‌های مختلفی شامل موارد زیر بافته می‌شود.

 

  • جوراب چکمه‌ای
  •  جوراب گردن بلند
  •  جوراب گردن کوتاه

 

ابریشم بافی گرگان

 

یکی از سوغاتی‌های مهم و قدیمی شهر گرگان لباس‌های ابریشمی بسیار زیبا و ابریشم بافی است. از ابریشم‌بافی محصولاتی نظیر لباس، روسری، شال، دستمال، چادر شب و ... تولید می‌شود. این سوغاتی ارزشمند جزو سوغاتی‌ها و هنر سنتی مردم شهر گرگان است و در عین ظاهری ساده بسیار ارزشمند است. امروزه از لباس‌های ابریشم کمتر استفاده می‌شود و فقط در مراسمات خاص آن ها را می‌پوشند. لباس قرمز کونیک که لباس سنتی مخصوص ترکمن‌ها است از ابریشم دوخته می‌شود. شما می‌توانید این لباس زیبا را از بازارهای شهر گرگان به راحتی تهیه کنید.

 
ابریشم بافی گرگان

روسری‌ های ترکمنی گرگان

 

روسری‌های ترکمنی روسری‌های زیبایی هستند که آن‌ها را در مسیر رسیدن به شهر گرگان در کنار جاده می‌بینید. روسری ترکمنی نشانه هویت و فرهنگ مردم شهر گرگان است و از مهم‌ترین و زیباترین سوغاتی‌های این شهر محسوب می‌شود که در بین زنان جایگاهی خاصی دارد. ریشه‌های کناری این روسری‌ها را پورچیک می‌گویند. روسری‌های ترکمن در طرح‌ها و رنگ‌های مختلفی تولید می‌شوند و گل‌های زیبای به کار رفته در این روسری‌ها به آن‌ها جلوه زیبایی بخشیده است.

 
روسری‌ های ترکمنی گرگان

زیورآلات گرگان

 

زیورآلات شهر گرگان هم جزو یکی دیگر از سوغاتی‌های این شهر به شمار می‌رود و طراحی و ساخت بسیار خاصی دارد. این زیورآلات در گذشته اکثرا از نقره و سنگ‌های قیمتی ساخته می‌شده است ولی امروزه در تولید آن از برنج و ورشو، ورق طلا یا آب‌ طلا، چوب و شیشه استفاده می‌شود. این زیورآلات یکی از هنرهای اصیل مردم شهر گرگان است که آن‌ها را می‌توانید از بازارهای قدیمی این شهر تهیه کنید. بیشتر طراحی این زیورآلات گل و گیاه است و از طرح‌های دیگری روی آن‌ها استفاده نشده است. از معروف‌ترین زیورآلات این شهر می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

 

  1. بیله زیک
  2.  گل‌آقا
  3.  سام سوله
  4. گردنی

 
زیورآلات گرگان

موج بافی گرگان

 

موج بافی به نام‌های دیگری نظیر ایزار و یا رختخواب پیچ معروف است. محصولات موج بافی با توجه به اینکه قیمت کم و مناسب، استحکام بالا و شستشوی آسانی دارند و بسیار سبک و نرم هستند جزو یکی از سوغاتی‌های پرطرفدار شهر گرگان محسوب می‌شوند که در بین مردم این شهر  نیز محبوبیت خاصی دارند.

 
موج بافی گرگان

قالیچه گرگان

 

قالیچه‌های ترکمن که در شهر گرگان وجود دارند از صنایع دستی مشهور و سوغات زیبای شهر گرگان است. این قالیچه‌ها را که رنگ‌های تیره‌ای مانند سیاه، زیتونی، قرمز، طوسی و… در بافت آن‌ها به کار رفته است را می‌توانید در بازارهای قدیمی گرگان تهیه کنید. برای به دست آوردن رنگ‌های خاص این قالیچه‌ها در رنگرزی از پوست انار، برگ مو، اسپرک و پوست گردو استفاده می‌شود. نقش و نگار این قالیچه‌ها زندگی عشایری و باورهایشان را به تصویر می‌کشد.

 

 

سوغات گرگان را از کجا بخریم؟

 

 

سوغات گرگان را از کجا بخریم؟ سوغات گرگان شیرینی و صنایع دستی را می‌توانید از بازارهای قدیمی، بازارهای روز، بازارهای محلی و قنادی‌های معروف این شهر تهیه کنید.

 

مراکز خرید سوغات گرگان

 

مراکز خرید

آدرس

بازار نعلبندان گرگان

گرگان، حدفاصل چهار راه میدان تا سه راه میرکریم و میدان قیصریه (نمایش روی نقشه)

فروشگاه مرکزی جان و دل گرگان

گرگان، خیابان امام خمینی، کوچه آفتاب ۱۹، روبروی بوتیک هتل هفت پیکر (نمایش روی نقشه)

سوغان گرگان عطایی

گرگان، خیابان ملل (نمایش روی نقشه)

سوغات گرگان سلطانی

گرگان، بلوار حسام (نمایش روی نقشه)

 
بازار گرگان

جمع بندی

در این مطلب شما را با سوغات گرگان آشنا کردیم و تقریبا تمام سوغات مهم این استان را برای شما معرفی کردیم. شما می‌توانید در سفر به استان گرگان از صنایع دستی و یا خوراکی‌های این شهر خرید کنید و به عنوان یک هدیه ارزشمند از شهر زیبای گرگان تقدیم عزیزانتان کنید. اگر مشتاق شدید به این شهر سرسبز سفر کنید می‌توانید با تهیه بلیط هواپیما گرگان از سایت قاصدک 24 سفر خوبی را تجربه کنید.

 

 

سوالات متداول درباره سوغات گرگان

 

 

کدام محصول دریایی جزو گران‌ترین سوغات گرگان است؟ خاویار

شیرینی های معروف گرگان چیست؟ نان زنجبیلی، حلوای اماج، نان پادرازی، نان خرمایی، شیرینی سرغربیلی ،جز حلوا ، نان شیرمال، پشت زیک یا پشت دیگ

صنایع دستی معروف گرگان چیست؟ جاجیم‌ بافی، جوراب بافی، ابریشم بافی،روسری‌ های ترکمن، زیورآلات،موج بافی،قالیچه

محصولات معروف کشاورزی گرگان چیست؟ برنج، تخم آفتابگردان، آلو، خرمالو و هلو

کدام سوغات شیرینی گرگان را بیماران دیابتی می توانند استفاده کنند؟ شیرینی پادرازی

شهر