معرفی آبشارهای گیلان

استان گیلان آبشارهای بی‌نظیری در دل طبیعت سرسبز خود جای داده است. سرازیر شدن آب از ارتفاعات و صدای برخورد آب به صخره‌ها گردشگران زیادی را به دل طبیعت فرا می‌خواند، تا از دیدن این صحنه بی‌نظیر طبیعت حس طراوت و زندگی را تجربه کنند. اگر می‌خواهید جان خود را روحی تازه ببخشید حتما در سفر به گیلان سری به آبشارهای آن بزنید. برای شناخت آبشارهای گیلان همسفر وبلاگ قاصدک 24 باشید.

 معرفی آبشارهای گیلان

زیباترین آبشارهای گیلان کجاست؟

 

 

آبشار یکی از جاذبه‌های گردشگری گیلان است که بهترین مکان برای سفر در فصل گرم تابستان است. به استان گیلان لقب سرزمین آبشارهای خروشان داده‌اند زیرا آبشارهای زیادی در دل جنگل‌های سرسبز این استان قرار دارد که با زیبایی خود شما را شگفت زده می‌کند. در این مطلب شما را با بهترین آبشارهای گیلان آشنا می‌کنیم تا طبیعت گردی خاص و بی‌نظیری را تجربه کنید.

 آبشارهای گیلان

 

آبشارهای دیدنی استان گیلان

 

 

آبشارهای دیدنی گیلان به صورت زیر است که در ادامه متن به توضیح مفصلی در باب هر کدام می‌پردازیم.

 

نام شهرستان‌های استان گیلان

نام آبشار

شفت

آبشار دودوزن، آبشار لاس پشت لپوندان

تالش

آبشار زمرد، آبشار ورزان، آبشار لوشکی

آستارا

آبشار لاتون

دیلمان

آبشار لونک

رضوانشهر

آبشار ویسادار

لنگرود

آبشار چالدشت

ماسال

آبشار تولی نساء

لاهیجان

آبشار شیطان کوه

رودسر

آبشار میلاش

رودبار

آبشار کلشتر

ماسوله

آبشار اشکلیت، آبشار کوشم

 

آبشار دودوزن، شفت

 

آبشار دودوزن در فاصله ۲۴ کیلومتری شهرستان شفت و در منطقه کوهستانی سیاهمزگی قرار گرفته است و یکی از جاذبه‌های دیدنی استان گیلان است. این شهرستان از غرب به شهر فومن و صومعه‌سرا و از شمال شرق به رشت وصل می‌شود.

یکی از مهم ترین دلایل محبوبیت این آبشار در میان گردشگران این است که آبشار دودوزن یکی از آبشارهای جنگلی گیلان است. این آبشار از چشمه دودوزن تامین می‌شود و زمین‌های روستاهای پایین را آبیاری می‌کند. ارتفاع آبشار دودوزن حدود ۵۴ متر است و قدمت این آبشار زیبا حدود ۱۰۰ تا ۱۵۰ سال است.

برای تماشا کردن آبشار شما باید از پله‌هایی که در دل جنگلی سرسبز قرار گرفته‌‌ است پایین بروید. هر چقدر پایین‌تر بروید خنکی آبشار را بیشتر حس می‌کنید و صدای دلنشین آب در قسمت پایین‌تر بلندتر به گوش میرسد. هنگامی که آب آبشار از سمت بالا به پایین می‌ریزد در استخری کوچکی جمع می‌شود که بهترین مکان برای شنا و آب‌بازی در روزهای گرم تابستان است.

 

امکانات خوب آبشار دودوزن

 

  • کافه های زیبا
  • فروشگاه مواد غذایی
  • محصولات دامی
  • مسجد

 

آدرس: استان گیلان، ۲۴ کیلومتری شفت، منطقه ییلاقی سیاهمزگی (نمایش روی نقشه)

 
آبشار دودوزن

آبشار زمرد، تالش

 

آبشار زمرد در جنگل حویق قرار دارد و یکی از آبشارهای معروف گیلان است. شهر حویق جزو شهرستان تالش است و یکی از ویژگی‌های آن دامنه‌های کوهستانی انبوه و سرسبز آن است. طبیعت بکر و سرسبز اطراف این آبشار باعث شده گردشگران، طبیعت گردان و کوهنوردان زیادی برای تماشای این آبشار به استان گیلان سفر کنند.

آبشار زمرد به دوقلوهای ناهمسان نیز معروف است زیرا زمرد از دو آبشار تشکیل شده است که یکی بزرگتر و دیگری کوچکتر است و ارتفاعات مختلفی دارند. ظاهر و تفاوت ارتفاعات این آبشار آن را از سایر آبشارهای گیلان متمایز کرده است.

آب این آبشار خنک است و همین خنکی آن را به زیستگاه مناسب و خوبی برای ماهی قزل آلا تبدیل کرده است و افرادی که به ماهیگیری علاقه دارند می‌توانند برای صید ماهی در فصل گرما به این آبشار سفر کنند. بهترین فصل برای سفر به این آبشار بهار و پاییز است. 

 

تفریحات آبشار زمرد

 

  • ماهیگیری
  • شنا
  • عکاسی
  • جنگل نوردی
  • پیاده روی 
  • کوهنوردی 

 

پوشش گیاهی اطراف آبشار زمرد

 

  1. درختان بلوط 
  2. آلوچه
  3. آکاسیایی 
  4. انار 
  5. له له خزر 
  6. شمشاد 
  7. گلابی  
  8. گردو 

 

آدرس آبشار زمرد: استان گیلان، ۴۵  کیلومتری شهرستان تالش، حویق، روستای زمرد (نمایش روی نقشه)

 
آبشار زمرد

آبشار لاتون، آستارا

 

آبشار لاتون بلند‌ترین آبشار ایران است که یکی از زیباترین آبشارهای گیلان غرب محسوب می‌شود. آبشار لاتون با آبی درخشان از دامنه‌های سرسبز کوه‌های البرز سرچشمه می‌گیرد. مقدار و حجم آب آبشار در فصول مختلف فرق میکند اما همیشه پر آب است. ارتفاع این آبشار به ۱۰۵ متر می‌رسد که مرتفع‌ترین آبشار ایران محسوب می‌شود. صدای غرش آب هنگام سقوط از صخره‌ها، درختان بلند، چمن زارها و کوه های اطراف به این آبشار زیبایی دوچندان داده است.

برای رفتن به این آبشار توصیه می‌شود نکات ایمنی رعایت شود زیرا در مسیر رسیدن به  آبشار دره‌های خطرناک و مسیرهای پر پیچ و خم زیادی وجود دارد. فاصله این آبشار تا روستای کوته کومه ۶۰ کیلومتر است و شما باید مسیری به مدت 4 ساعت پیاده روی برای رسیدن به این آبشار طی کنید.

 

آدرس آبشار لاتون: استان گیلان، ۱۵ کیلومتری جنوب آستارا، شهر لوندیل (نمایش روی نقشه)

 
آبشار لاتون

آبشار لونک، دیلمان

 

آبشار لونک به افسون گر طبیعت گیلان مشهور است و از دو آبشار کوچک و بزرگ تشکیل شده است. این آبشار در منطقه جنگلی سیاهکل به دیلمان قرار گرفته است و فاصله آن تا شهر سیاهکل حدود 35 کیلومتر است. آبشار لونک در فصل بهار و پاییز آب بسیار فراوانی دارد.

 


آبشار لونک دیلمان در تابستان و گرما کم‌آب است.


 

ارتفاع آبشار لونک حدود 6 متر است و اطراف آبشار را پوشش گیاهی درختانی مانند راش، توسکا، ممرز و انجیر پوشانده است. آبشار لونک به رودخانه شمرود سیاهکل که از دیلمان سرچشمه می‌گیرد سرازیر می‌شود. جاده رسیدن به این آبشار با توجه به شالیزارهای سرسبز بسیار دیدنی است.

 

آدرس آبشار لونک: استان گیلان، دیلمان، ۲۲ کیلومتری جنوب سیاهکل (نمایش روی نقشه)

آبشار لونک 

آبشار ورزان، تالش

 

آبشار ورزان در فاصله ۴ کیلومتری از ییلاق سوباتان  و۳۶ کیلومتری تالش واقع شده است و برای رسیدن به آن باید حدود یک ساعت پیاده روی کنید. این آبشار در منطقه کوهستانی قرار گرفته است و ارتفاع آن حدود ۱۰۰متر است و این آبشار جزو شاخه‌های اصلی رودخانه لیسار به شمار می‌آید.

 

آدرس آبشار ورزان: استان گیلان، ۳۶ کیلومتری شمال‌غرب تالش (نمایش روی نقشه)

 
آبشار ورزان، تالش

آبشار لوشکی، تالش


 آبشار لوشکی در فاصله ۵ کیلومتری روستای درزکری تالش قرار گرفته است و مسیر ماشین رو ندارد به همین دلیل برای رسیدن به آن باید حدود ۲ساعت در جنگل پیاده روی کنید. پل‌های چوبی روی رودخانه‌ها قرار گرفته است که مسیر را برای گردشگران راحت‌تر می‌کند.

در فصل گرما آب این آبشار گیلان در خروشان‌ترین حالت خود است و تماشای قدرت آن بسیار لذت بخش خواهد بود. اطراف این آبشار را صخره‌های سنگی فراگرفته است که با سرمای آب سرد شده و محیط را خنک‌تر می‌کند. این آبشار از کوه‌های تالش سرچشمه می‌گیرد و فصل تابستان بهترین زمان برای بازدید از این آبشار است.

 

آدرس آبشار لوشکی: استان گیلان، شهرستان تالش، جاده آبی بیگلو، جاده دریاچه سوها (نمایش روی نقشه) 

 


بیشتر بخوانید: آشنایی با خنک ترین شهرهای شمال در تابستان



آبشار ویسادار، رضوانشهر 


آبشار ویسادار یکی از آبشارهای زیبای گیلان است. این آبشار در مسیر رودخانه لمیر و داخل گودال سنگی قرارگرفته است که سنگ‌های اطراف آن را محاصره کرده‌اند بنابراین آفتاب نمی‌تواند به این منطقه بتابد. همه جای این آبشار سایه است و به همین دلیل آب آن بسیار سرد است که سردی آب باعث خنکی منطقه نیز شده است.

آبشار ویسادار سومین آبشار مرتفع گیلان محسوب می‌شود. از ویژگی‌های اصلی این آبشار به ظاهر خاص و عجیب دیواره‌های صخرهای آن می‌توان اشاره کرد. مسیر اطراف آبشار جنگلی پوشیده از درختان بید است به همین دلیل نام آن را ویسادار گذاشته‌اند که در زبان تالشی به معنی سایه درخت بید است. در قسمت پایینی آبشار استخر کوچکی وجود دارد که برای شنا و آب‌بازی مکانی مناسبی است.

بهترین زمان بازدید از این آبشار فصل تابستان است. پل فلزی در این آبشار قرار دارد که گردشگران به راحتی می‌توانند آبشار ویسادار را تماشا کنند. پوشش گیاهی زیبا و محیط جنگلی اطراف آبشار باعث شده است که افراد ساعات زیادی از اوقات فراغت خود را در آنجا گذراند.

 

آدرس آبشار ویسادار: استان گیلان، شهرستان رضوانشهر، ۱۶ کیلومتری پره سر، دهستان ارده، روستای اوویار (نمایش روی نقشه)

 
آبشار ویسادار

آبشار چالدشت، لنگرود

 

 آبشار چالدشت در جنگلی انبوه در اطراف روستای چالدشت در شهرستان لنگرود قرار گرفته است. ارتفاع آبشار حدود ۲۰متر است و این آبشار به صورت پلکانی است. زمان مناسب برای دیدن از این پدیده زیبا فصل بهار است.

 

آدرس آبشار چالدشت: استان گیلان، شهرستان لنگرود (نمایش روی نقشه)

 آبشار چالدشت

 آبشار تولی نساء، ماسال

 

آبشار تولی نساء ارتفاعی حدود 10 متر دارد و جزو یکی از آبشارهای زیبای استان گیلان است. این آبشار در ییلاق ماسال واقع شده است و گردشگران زیادی از آن بازدید می‌کنند. آبشار تولی نساء از دیواره‌ صافی  فرو میریزد و قرارگرفتن آن در منطقه سرسبز ماسال زیبایی آن را دوچندان کرده است. با توجه به ویلا و کلبه های فراوان در ماسال گردشگران به راحتی میتوانند اقامتی خوب در آنجا داشته و از آبشار تولی نساء دیدن کنند.

 

آدرس آبشار تولی نساء: استان گیلان، شهرستان ماسال (نمایش روی نقشه)





بیشتر بخوانید: بهترین رستوران های گیلان، آشنایی با 30 تا از رستوران های معروف گیلان


 

آبشار شیطان کوه، لاهیجان

 

این آبشار در قلب شهر لاهیجان و در کوه شیطان کوه قرار دارد. این آبشار به صورت مصنوعی ساخته شده است و آب آن از استخر لاهیجان تامین می‌شود. ارتفاع این آبشار حدود 24 متر است که از بدنه شیطان کوه به دامنه کوه سرازیر می‌شود. در قسمت کناری این آبشار مسیر پلکانی وجود دارد که بیش از۷۵۰ پله دارد.  گردشگران می‌توانند با سپری کردن این پله‌ها به قله کوه یا همان بام سبز لاهیجان برسند.

بهترین فصل و آب و هوا برای بازدید از شیطان کوه و آبشار آن فصل بهار و پاییز است. آبشار شیطان کوه در جنوب شرقی استخر واقع شده است. گردشگران می‌توانند بعد از دیدن این آبشار زیبا به تله کابین شیطان کوه بروند و از ارتفاع کوه این آبشار زیبا را تماشا کنند.

 

آدرس آبشار شیطان کوه: استان گیلان، لاهیجان، میدان کاشف السلطنه، خیابان طلای سبز، شیطان کوه (نمایش روی نقشه)

 
آبشار شیطان کوه

آبشار لاس پشت لپوندان ، شفت 

 

آبشار لاس پشت به دلیل مسیر دشواری که دارد از بکرترین آبشارهای شهر گیلان است. برای دیدن این آبشار ابتدا باید به شهر شفت رفت و سپس به  سمت روستای لپوندان حرکت کرد. معنی نام گذاری این آبشار در گویش و زبان محلی لاس یعنی صخره و پشت به معنای زیر است. جنگل‌ها وشالیزارهای برنج و باغات چای اطراف این آبشار را پوشانده است.

 

آدرس آبشار لاس پشت لپوندان: استان گیلان، جاده سراوان فومن شفت روستای لپوندان (نمایش روی نقشه)

 
آبشار لاس پشت لپوندان

آبشار میلاش، رودسر

 

آبشار زیبای میلاش با چشم اندازی جذاب در رحیم آباد رودسر واقع شده است و این آبشار در محدوده رودخانه میلاش قرار دارد. این آبشار از کوه بندبن سرچشمه می‌گیرد و حدود 25 متر ارتفاع دارد. آبشار میلاش یکی از جاذبه‌های دیدنی شهر رودسر است و در مسیر رسیدن به این آبشار درختان فندق و درختان جنگلی مانند هیرکانی وجود دارد که زیبایی این آبشار را دو برابر کرده است.

 


امتیاز مهم آبشار میلاش وجود اقامتگاه‌های بوم گردی در اطراف آن است.


 

مسیر رسیدن به این آبشار ماشین رو نیست و باید حدود ۲۰ دقیقه پیاده‌روی کنید. پوشش گیاهی انبوه و صخره‌های سنگی اطراف این آبشار را دیدنی‌تر کرده است. آب این آبشار در اطراف آن به صورت طبقه طبقه روی سنگ‌ها سر می‌خورد و سرازیر می‌شود و جلوه خاصی به این آبشار داده است. در زیر آبشار حوضچه‌ای وجود دارد که افراد می‌توانند به راحتی در آن آب تنی کنند.

 

آدرس آبشار میلاش: ستان گیلان، شهرستان رودسر، بخش رحیم آباد، بالاتر از سفیداب، 5 کیلومتر بعد از پردیس گردشگری همت، روستای میلاش (نمایش روی نقشه)

 
آبشار میلاش

آبشار کلشتر، رودبار

 

 آبشار کلشتر  با ارتفاع ۲۰ متری جزو زیباترین آبشارهای گیلان  در روستای کلشتر رودبار است و در دل جنگل قرار دارد. در مسیر رسیدن به این آبشار با انبوهی از درختان زیتون، سرو و کاج مواجه می‌شوید. این آبشار در منطقه سرسبز و کوهستانی قرار دارد که آب و هوای خنکی دارد. بهترین زمان سفر به این آبشار اوایل فصل بهار است که آبشار پرآب است. این آبشار بسیار شناخته شده نیست به همین علت یکی از آبشارهای بکر گیلان است که طبیعت بکر و بی‌نظیری دارد.

 

آدرس آبشار کلشتر: استان گیلان، جنوب غربی شهرستان رودبار، روستای کلشتر (نمایش روی نقشه)

 
آبشار کلشتر

آبشار اشکلیت، ماسوله


آبشار اشکلیت یکی از آبشارهای دیدنی و زیبای شهر ماسوله است که در فضای جنگلی و مه آلود قرار گرفته است و عطر بابونه این منطقه را سرمست کرده است. برای رفتن به این آبشار حتما از یک راهنما برای رسیدن به مقصد کمک بگیرید زیرا این آبشار از داخل جنگل می‌گذرد و امکان گم شدن شما وجود دارد. این آبشار در دامنه قله تریشوم ماسوله قرار دارد و آب آن معمولا سرد است.

 

آدرس آبشار اشکلیت: استان گیلان، ماسوله (نمایش روی نقشه)

 

آبشار کوشم، ماسوله

 

آبشار کوشم که ارتفاعی 30 متری دارد در انتهای دره جنگلی ماسوله قرار گرفته است و بلندترین آبشار ماسوله محسوب می‌شود. آب و هوای اطراف آبشار کوهستانی است و اطراف این آبشار دارای پوشش گیاهی متنوعی مانند توسکا، گردو و فندق وحشی است. بهترین زمان سفر به این آبشار فصل تابستان است که گردشگران می توانند جریان قوی آب و شکل‌گیری آبشار را در اوج خود تماشا کنند.

 

آدرس آبشار کوشم: استان گیلان، ماسوله (نمایش روی نقشه)

 
آبشار کوشم

جمع بندی

در این مطلب سعی کردیم شما را با بهترین و پرجاذبه‌ترین آبشارهای گیلان آشنا کنیم. گیلان استان پهناوری است و در دل طبیعت سرسبز آن آبشارهای متعددی قرار دارد که بکر و دست نخورده است. اگر می‌خواهید طبیعت بی‌نظیر شمال را تماشا کنید می‌توانید با تهیه بلیط اتوبوس رشت تهران به مرکز این استان سفر کنید و سفر خود را به مناطق مختلف این استان آغاز کنید.

 

 

سوالات متداول درباره آبشارهای گیلان

 

 

آبشارهای گیلان کجاست؟ آبشارهای گیلان در دل جنگل‌های آن قرار دارد و شما می‌توانید در شهرهای ماسال، ماسوله، شفت، لنگرود، لاهیجان و ... به تماشای این آبشارها بروید.

آبشارهای دیدنی استان گیلان کدامند؟ آبشار دودوزن، آبشار زمرد، آبشار لاتون، آبشار لونک، آبشار ورزان و ...

آبشارهای شهرستان ماسوله چه نام دارد؟ آبشار اشکلیت، آبشار کوشم

بلند‌ترین آبشار ایران چه نام دارد؟ آبشار لاتون که در شهر آستارا قرار دارد.

خنک‌ترین آبشار گیلان چه نام دارد؟ آبشار ویسادار که در رضوانشهر قرار دارد.