بهترین جاهای دیدنی گیلان کجاست؟

اگر می‌خواهید کمی از روزمرگی‌های زندگی دور شوید حتما به استان گیلان سفر کنید تا در طبیعت این استان جان تازه‌ای بگیرید. هر جای استان گیلان که سفر کنید با طبیعت بکر و زیبا و غذاهای لذیذ روبه رو می‌شوید که می‌تواند یک روز شما را به طور اساسی بسازد. استان گیلان جاهای دیدنی زیادی دارد به طوری که اگر ماه‌ها هم مهمان استان گیلان باشید باز هم برای بازدید از اماکن دیدنی گیلان وقت کم می‌آورید. اگر مشتاق سفر به استان زیبای گیلان هستید همسفر وبلاگ قاصدک 24 باشید.

 
معرفی جاهای دیدنی گیلان

 

 

معرفی جاهای دیدنی گیلان 

 

 

استان گیلان نیاز به معرفی ندارد و همه از جاذبه‌های گردشگری این استان با خبر هستند. مناطق دیدنی گیلان شامل طبیعت بکر، روستاهای ییلاقی، آثار تاریخی و ... است که بعضی از آن‌ها بسیار شناخته شده است و بعضی دیگر زیاد مورد لطف قرار نگرفته است. در این مطلب شما را با زیباترین جاذبه های گردشگری گیلان آشنا می‌کنیم تا در هر سفر خود به این شهر از مکان‌های جدیدی بازدید کنید، پس با ما همراه باشید.

 
جاهای دیدنی گیلان

 

 

جاهای دیدنی گیلان در بهار

 

 

فصل بهار طبیعت گیلان از همیشه سرسبزتر است و این فصل، فصل زدن به دل جاده است. جاهای دیدنی گیلان در بهار برای تجربه یک مسافرت عالی شامل موارد زیر است.

 

روستای ماسوله گیلان

 

روستای ماسوله دارای ساختمان‌هایی است که در دامنه کوه‌ها ساخته شده است و یکی از بهترین جاهای دیدنی شمال در فصل بهار محسوب می‌شود. خانه‌هایی که به صورت پلکانی ساخته شده است و معماری بی‌نظیر این خانه‌ها، این مکان را به یکی از مقصدهای گردشگری محبوب تبدیل کرده است. در این منطقه کافهها و رستوران‌های زیادی وجود دارد و شما می‌توانید از بازار این روستا انواع صنایع دستی محلی و سوغات گیلان را تهیه کنید.

 

آدرس روستای ماسوله: استان گیلان، جنوب غربی استان گیلان، فاصله ۶۰ کیلومتری شهر رشت، بخش سردار جنگل فومن (نمایش روی نقشه)

 
روستای ماسوله گیلان

دشت النزه ماسال

 

دشت النزه یکی از جاهای دیدنی گیلان در فصل بهار است و در اواسط اردیبهشت شما می‌توانید مطلوب‌ترین آب و هوای این منطقه را مشاهده کنید. این دشت زیبا طبیعتی بکری دارد و در میان کوه‌های شاندرمن قرار دارد. شاندرمن یکی از مناطق پرطرفدار ماسال است و در بین مردم به شاه نشین ماسال معروف است.

 

آدرس دشت النزه ماسال: ایران، استان گیلان، شاندرمن، بیتم، ییلاق النزه (نمایش روی نقشه)





بیشتر بخوانید: بهترین رستوران های گیلان، آشنایی با 30 تا از رستوران های معروف گیلان



قلعه رودخان

 

قلعه رودخان در شهرستان فومن قرار دارد و یکی از آثار تاریخی گیلان نیز محسوب می‌شود. این قلعه بالای تپه‌ای قرار دارد و برای دیدن آن باید حدود 1000 پله را بالا بروید تا به مقصد برسید. قدمت قلعه رودخان به قرن دوازدهم باز می‌گردد و با رفتن به بالای تپه شما می‌توانید شاهد منظره خیره کننده‌ای از کوه‌ها و دره‌ها باشید.

قلعه رودخان در زمان سلجوقیان ساخته شده است و یک قلعه نظامی برای حفظ راه‌های تجاری بوده است. این قلعه دارای معماری منحصر به فردی است و از دو بخش ارگ بیرونی و ارگ داخلی ساخته شده است. برای رسیدن به قلعه باید پله‌هایی که در مسیر جنگلی قرار دارد را بالا بروید و سعی کنید لباس راحت و کفش مناسب همراه داشته باشید. در مسیر پله‌ها نیز می‌توانید از طبیعت بی‌نظیر این مکان لذت ببرید.

 

 

آدرس قلعه رودخان: استان گیلان، ۲۰ کیلومتری جنوب غربی فومن، روستای رودخان، بر فراز ارتفاعات جنگلی منطقه حیدرآلات (نمایش روی نقشه)

 
قلعه رودخان گیلان

تالاب کیاکلایه

 

شما در این مکان شاهد دریاچه زیبایی هستید که تصاویر درختان اطراف آن روی آب افتاده است و منظره زیبایی را به وجود آورده است. روی پل چوبی که روی دریاچه قرار دارد می‌توانید قدم بزنید و خاطرات خود را با گرفتن عکس‌های زیبا ثبت کنید. این تالاب در شهرستان لنگرود قرار دارد و اطراف آن پر است از شالیزارها و کوههای سرسبز که منظره بی‌نظیر را ایجاد کرده است. این تالاب در گذشته یکی از بزرگترین تالاب ایران بوده است.

 

آدرس تالاب کیاکلایه: استان گیلان، شهرستان لنگرود، جاده لاهیجان به رودسر، بلوار سعدی، میدان شهید نورانی (نمایش روی نقشه)

 

دریاچه عروس حلیمه جان

 

دریاچه عروس حلیمه جان در شهر توتکابن گیلان قرار دارد و به دریاچه حلیمه جان معروف است. این دریاچه به دلیل فاصله نزدیکی که با استان قزوین و تهران دارد یکی از بهترین مقاصد گردشگری گیلان برای سفر یک روزه است. برای اقامت در این دریاچه می‌توانید در اطراف چادر بزنید یا در اقامتگاهای بومگردی روستای حلیمه جان اقامت کنید.

 

آدرس: استان گیلان، کیلومتر ۱۴۰ بزرگراه قزوین به رشت، بعد از رستم آباد، جاده حلیمه جان (مشاهده روی نقشه)

 
دریاچه عروس حلیمه جان

 

جاهای دیدنی گیلان در تابستان

 

 

در فصل تابستان به دلیل تعطیلات مدارس این استان بسیار شلوغ است و هر هفته میزبان مسافران زیادی است. جاهای دیدنی گیلان در تابستان شامل موارد زیر است.

 

جاده اسالم به خلخال

 

جاده اسالم به خلخال از چشم اندازه‌های خاص و منحصر به فردی برخوردار است و هر چقدر این جاده را طی می‌کنید به جاهای بکر و خوش آب و هوا برخورد می‌کنید. این جاده به دلیل اینکه در ارتفاعات قرار دارد آب و هوای خنکی دارد و یکی از مکان های دیدنی گیلان برای مسافرت در فصل تابستان است. زمانی که از این جاده عبور می‌کنید از جنگل‌های سرسبز می‌گذرید و زمانی که در ارتفاعات قرار می گیرید شاهد چشم انداز بی‌نظیری هستید. اسالم به خلخال را به جاده‌ای بهشتی در آسمان تشبیه می‌کنند زیرا گاهی در این تپه‌ها ابرهایی پدیدار می‌شود که گویی در آسمان ایستاده‌اید.

 

آدرس: استان گیلان، جاده اسالم تا خلخال (نمایش روی نقشه)

 


بیشتر بدانید: آشنایی با خنک ترین شهرهای شمال در تابستان



جاده اسالم به خلخال



آبشار ویسرود گیلان

 

آبشار ویسرود یکی از مناطق خنک در فصل تابستان است که برای رسیدن به این آبشار باید مسیری را رو به پایین طی کنید. اطراف این آبشار توسط صخره‌های بزرگی احاطه شده است که اجازه ورود  نور خورشید را به قسمت پایینی نمی‌دهد. صدای برخورد آبشار به صخره‌ها بسیار گوش نواز است. آب و هوای این آبشار در تمام ماه‌های سال خنک است به همین دلیل بهترین مکان برای تفریح در فصل تابستان است. شما در فصل تابستان می‌توانید از آب و هوای خنک آن لذت ببرید و در آب خنک آن آب تنی کنید. در این منطقه می‌توانید از دیدن رودخانه‌ای خروشان لذت ببرید و در جایگاه آن پیک نیک بزنید و یک روز خاطر انگیز را برای خود بسازید.

 

آدرس: استان گیلان، شهرستان شفت، مسیر جاده امامزاده ابراهیم (نمایش روی نقشه)

 
آبشار ویسرود گیلان

روستای داماش گیلان

 

روستای داماش در دامنه کوه البرز قرار دارد و یکی از مکان‌های دیدنی شهرستان رودبار در فصل تابستان است. این روستا به دلیل گلهای سوسن چلچراغ بسیار معروف است که این گل یکی از گونه‌های گیاهی بسیار کمیاب است. این روستا را به سرزمین چشمه‌های گورا می‌شناسند. آب‌ و هوای نیمه‌ مرطوب و معتدل روستای داماش در فصل تابستان این مکان را به یکی از بهترین جاهای گیلان در تابستان تبدیل کرده است.

 

تفریحات روستای داماش

 

  • جشنواره سنتی گل سوسن‌گرد
  • غذاهای محلی متنوع شمالی
  • تهیه سوغاتی‌ (صنایع دستی و محصولات دامداری و کشاورزی)

 

آدرس: استان گیلان، شهرستان رودبار، ۴۸ کیلومتری جنوب شرق رودبار، روستای داماش (نمایش روی نقشه)

 
روستای داماش گیلان

ساحل صدف آستارا

 

ساحل صدف یکی از مناطق دیدنی شهر آستارا است که در فصل تابستان یکی از بهترین مقاصد گردشگری محسوب می‌شود. این ساحل امکانات رفاهی زیادی نظیر استراحتگاه سنتی، بوفه، فروشگاه، سرویس بهداشتی و ... دارد تا گردشگران بتوانند سفر خوبی را در این ساحل تجربه کنند.

 

آدرس ساحل صدف آستارا: استان گیلان، آستارا، ۷ کیلومتری جنوب مرکز شهر آستارا (نمایش روی نقشه)

 

 

جاهای دیدنی گیلان در پاییز

 

 

پاییز فصل هزار رنگ است و بهترین مکان برای لمس پاییز طبیعت گیلان است. جاهای دیدنی گیلان در پاییز شامل موارد زیر است.

 

 

دریاچه ویستان بره سر گیلان

 

دریاچه ویستان بره سر یکی از مکان‌های دیدنی در فصل پاییز است. در این دریاچه می‌توانید شاهد طبیعت بکر و خلوتی باشید و با شنیدن صدای پرنده‌ها از سکوت جنگل هزار رنگ آن لذت ببرید. این دریاچه در دل کوه قرار دارد و یکی از دریاچه‌های بکر شهرستان رودبار است. آب و هوا در پاییز در این منطقه بسیار خنک است پس هنگام سفر حتما لباس گرم همراه خود داشته باشید. بهترین زمان سفر به این منطقه نیمه اول پاییز است. اطراف دریاچه محل مناسبی برای برپایی کمپ است و می‌توانید از خوردن عسل و لبنیات تازه این منطقه لذت ببرید.

 

آدرس دریاچه ویستان: استان گیلان، شهرستان رودبار، بخش خورگام، روستای بره سر، دریاچه ویستان (نمایش روی نقشه)

 
دریاچه ویستان بره سر گیلان

جنگل گیسوم گیلان

 

جنگل گیسوم یکی از مناطق گردشگری محبوب گیلان است که در فصل بهار و پاییز گردشگران زیادی دارد. اگر عاشق فصل پاییز هستید حتما به این مکان سفر کنید تا یکی از زیباترین پاییز عمرتان را تماشا کنید. اگر این جنگل را تا انتها طی کنید به دریا می‌رسید و شما می‌توانید نمایی از جنگل و دریا را با هم تماشا کنید.

 

امکانات و تفریحات جنگل گیسوم

 

  • پارکینگ
  • سرویس‌های بهداشتی
  • بازار
  • نانوایی
  • رستوران، بوفه
  • آلاچیق
  • جت اسکی
  • پارالاکس
  • دوچرخه ‌سواری
  • اسب‌ سواری
  • قایق‌ سواری
  • پاراگلایدر
  • ترامپولین (برای کودکان)
  • پارک بادی (برای کودکان)

 

جاده جنگل گیسوم بسیار رویایی است و شما در حین رانندگی می‌توانید از دیدن جنگل‌های اطراف جاده لذت ببرید. اطراف جاده گیسوم پر است از درختان پیر جنگلی که در انتها به دریای خزر می‌رسد و شما می‌توانید از تماشای این همه زیبایی لذت ببرید.

 

آدرس جنگل گیسوم: استان گیلان، محور رشت به آستارا،  ۱۰ کیلومتر مانده به جاده اسالم به خلخال (نمایش روی نقشه)

 
جنگل گیسوم گیلان

آبشار دودوزن گیلان

 

آبشار دودوزن در نزدیکی شهرستان شفت و منطقه خرم‌کش قرار دارد. بهترین فصل برای سفر به این آبشار پاییز است زیرا در فصل پاییز مه اطراف این آبشار را فرا می‌گیرد و شما شاهد زیباترین آبشار گیلان هستید زیرا این آبشار 50 متری در میان مه قرار دارد و مه مانند دود تمام فضا را گرفته است. دلیل نام گذاری این آبشار به دودوزن تصویر فوق العاده این آبشار در فصل پاییز است.

در فصل‌های دیگر به خصوص تابستان اطراف این آبشار بسیار شلوغ است ولی در پاییز فصل خلوتی برای مسافرت به این مکان است. اطراف این آبشار درختان جنگلی قرار دارد که رنگ زرد و نارنجی آن‌ها در فصل پاییز منظره فوق العاده‌ای را ایجاد می‌کند. شما روی پل چوبی این رودخانه می‌توانید قدم بزنید و از مناظر لذت ببرید.  قابل توجه است که به دلیل سنگهای کف رودخانه این مکان جای مناسبی برای شیرجه زدن در آب نیست.

 

آدرس آبشار دودوزن: استان گیلان، ۲۴ کیلومتری شفت، منطقه خرم‌کش (نمایش روی نقشه)

آبشار دودوزن گیلان

امامزاده ابراهیم شفت

 

امامزاده ابراهیم در شهرستان شفت قرار دارد و از نسل امام موسی کاظم (ع) است. این امامزاده در بین مردم گیلان بسیار محبوب است و آن را اباالفضل گیلان می‌نامند. یکی از مهم‌ترین جاذبه های دیدنی گیلان جاده منتهی به امامزاده است که دارای طبیعت زیبا و شگفت انگیزی است. این امامزاده دارای چهار طبقه است که شامل صحن، مسجد، مهمانپذیر، سرویس بهداشتی و فضای باز می‌شود.

 

آدرس امامزاده ابراهیم شفت: استان گیلان، شهرستان شفت، منطقه احمدسرگوراب، دهستان چوبر (نمایش روی نقشه)

 

 

جاهای دیدنی گیلان در زمستان

 

 

بهشت سرسبز گیلان در هر فصلی تماشایی است پس دیدن زمستان گیلان را از دست ندهید. جاهای دیدنی گیلان در زمستان شامل موارد زیر است.

 

بام سبز ماسال

 

بام سبز ماسال مکانی است که می‌توانید از این منطقه کل گیلان را ببینید. شما از این بام می‌توانید طبیعت زیبای صومعه سرا، ماسال و بندر انزلی را ببینید و اگر مه زیاد نباشد می‌توانید شاهد چشم اندازهای برفی بی‌نظیری باشید. اگر در فصل زمستان به این مکان سفر کنید می‌توانید برف بازی کنید و در رستوران‌های این جاده غذای خوشمزه‌ای میل کنید. اگر در فصل زمستان دنبال هوای تازه و بکری هستید بام سبز می‌تواند یکی از جاهای دیدنی بکر گیلان باشد. زمانی که به این منطقه سفر کردید می‌توانید از روستاهای کوهستانی اطراف نیز دیدن کنید و از بازار روز ماسال و شاندرمن دیدن کنید.

 

آدرس: استان گیلان، یک کیلومتری ماسال، بام ماسال (نمایش روی نقشه)

 
بام سبز ماسال

لیلاکوه

 

مناطق ییلاقی در فصل زمستان بسیار تماشایی هستند. لیلا کوه یکی از مناطق ییلاقی گیلان است که در فصل بهار و تابستان شما در این مکان شاهد طبیعت زیبا و سرسبزی هستید ولی در فصل زمستان می‌توانید طبیعت پوشیده از برفی را تماشا کنید که بسیار آرام بخش است. می‌توانید در فصل زمستان به یکی از اقامتگاه‌های روستایی این منطقه بروید و در خنکی کوهستان آش و سوپ داغ میل کنید. رستوران‌های محلی زیادی در این منطقه قرار دارد که می‌توانید در آنجا غذاهای محلی میل کنید.

 

آدرس: استان گیلان، شهر لنگرود، کیلومتر ۳، روستای پرشکوه، ییلاق لیلاکوه (نمایش روی نقشه)

 
لیلا کوه گیلان

موزه تاریخ چای گیلان

 

موزه تاریخ چای در شهر لاهیجان قرار دارد این موزه آرامگاه پدر چای ایران یعنی کاشف السلطنه نیز است. شما در این موزه می‌توانید با چگونگی پیشرفت صنعت چای ایران آشنا شوید.

 

آدرس و مدت بازدید موزه تاریخ چای

 

آدرس

لاهیجان بعد از میدان دکتر حشمت، نرسیده به خیابان طلای سبز (نمایش روی نقشه)

مدت بازدید

بین 2 تا 1 ساعت

 

مجتمع ساحلی صدف گیلان

 

مجتمع ساحلی صدف در شهر مرزی آستارای گیلان قرار دارد و در زمستان‌ها گردشگران زیادی را میزبان است. مجتمع صدف یکی از جاهای دیدنی آستارا است که به نام‌های ساحل لوندویل سیبلی یا داداش آباد نیز معروف است. در فصل زمستان مرغان و پرندگان دریایی به ساحل می‌آیند و صحنه بسیار زیبایی را به تصویر می‌کشند.

 

امکانات تفریحی مجتمع ساحلی صدف

 

  1. پاراسل
  2. اسکی روی آب
  3. قایق‌سواری
  4. شنا
  5. بنانا
  6. شاتل
  7. تله‌کابین
  8. تله‌سیژ

 

آدرس، ساعت بازدید و هزینه ورودی مجتمع ساحلی صدف

 

آدرس

استان گیلان، آستارا، بلوار امام رضا (نمایش روی نقشه)

ساعت بازدید

۲۴ ساعته

هزینه ورودی

رایگان

 
مجتمع ساحلی صدف گیلان

 

ییلاق استان گیلان

 

 

روستاهای ییلاقی استان گیلان بهترین مقاصد سفر در تابستان هستند. ییلاق های محبوب و معروف گیلان شامل موارد زیر است.

 

ییلاق دیلمان

 

روستای دیلمان در یکی از شهرهای سیاهکل قرار دارد که به دلیل مناظر بی‌نظیری که دارد گردشگران زیادی را به سوی خود جذب کرده است. دیلمان یکی از روستاهای قدیمی ایران است که آثار باستانی بسیاری در آن یافت شده است.

 


دیلمان یکی از شهرهای سیاهکل در ۱۵ کیلومتری لاهیجان است. 


 

جاهای دیدنی ییلاق دیلمان

 

  • آبشار لونک
  • کوه درفک
  • تی‌تی کاروانسرا
  • منطقه قلعه کوتی
  • حمام تاریخی دیلمان

 

آدرس ییلاق دیلمان: گیلان، شهرستان سیاهکل، دیلمان (نمایش روی نقشه)

 
دیلمان گیلان

ییلاق هلودشت

 

ییلاق هلودشت در ارتفاعات شهرستان املش قرار دارد که به هالی دشت نیز معروف است. این ییلاق در میان ابرها قرار دارد و یکی از ییلاق‌های دیدنی گیلان است. پوشش‌های گیاهی و متنوع و جنگل‌هایی با درختان سربه فلک کشیده این مکان را به یکی از جاهای دیدنی گیلان تبدیل کرده است. شما برای اقامت در این ییلاق می‌توانید چادر بزنید یا در اقامتگاه‌های بومگردی آن اقامت کنید.

 

آدرس ییلاق هلودشت: گیلان، ۳۰ کیلومتری املش، بخش جنوبی دهستان لات لیل (نمایش روی نقشه)

 

ییلاق خورگام

 

ییلاق خورگام منطقه زیبا و دلنشینی است که در شهرستان رودبار قرار دارد. این منطقه در ارتفاع 2000 متری از سطح دریا قرار دارد به همین علت در اکثر روزهای تابستان و بهار مملو از ابرهای سفید رنگ است. جاذبه های گردشگری گیلان در این منطقه شامل موارد زیر است:

 

  • دشت
  • زمین‌های کشاورزی
  • چمنزار
  • جنگل‌های انبوه راش و بلوط
  • دریاچه‌ها و چشمه‌های طبیعی

 

آدرس ییلاق خورگام روی نقشه: (نمایش روی نقشه)

 
ییلاق خورگام

ییلاق جواهر دشت

 

ییلاق جواهر دشت در ارتفاعات 2500 متری قرار دارد و برای رسیدن به این ییلاق باید مسیر پر پیچ و خمی را طی کنید که این مسیر از بین جنگلها می گذرد و منظره بسیار جالب و تماشایی دارد. ییلاق جواهر دشت چشمه‌های متنوعی دارد و قله سماموس که یکی از قله‌های بلند شمال ایران است در نزدیکی جواهردشت قرار دارد که باعث شده است هر ساله کوهنوردان زیادی برای فتح این قله به این مکان سفر کنند.

 

آدرس ییلاق جواهردشت: گیلان، رودسر، بخش چابکسر، دهستان سیاهکلرود، ییلاق جواهر دشت (نمایش روی نقشه)

 
جواهر دشت گیلان

ییلاق شکردشت

 

ییلاق شکردشت یکی از زیباترین جاهای دیدنی گیلان است که به شکردشت سوباتان نیز معروف است. این ییلاق در منطقه خوش آب و هوای کوه‌های تالش قرار دارد و به دلیل خاک مرغوبی که دارد محل مناسبی برای کشاورزی و تولید محصولاتی مانند عسل است. هر ساله گردشگران زیادی برای تماشای دشت شقایق‌های وحشی به این منطقه سفر می‌کنند. بهترین زمان سفر به این ییلاق فصل بهار و تابستان است.

 

آدرس شکردشت: گیلان، تالش، ۲۹ کیلومتری شهر تالش (نمایش روی نقشه)

 

 

جاذبه های طبیعی استان گیلان

 

 

استان گیلان مملو است از طبیعت بکر و زیبا که در این متن به چند مورد از جاذبه‌های طبیعی این استان اشاره می‌کنیم.

 

تالاب انزلی

 

تالاب انزلی اولین تالاب ایران است که جزو تالاب‌های بین المللی محسوب می‌شود و آب شیرینی دارد. این تالاب در طی گذشت زمان طولانی در اثر رسوب گذاری و پایین رفتن سطح دریا به وجود آمده است. شما می‌توانید در این تالاب پس از گذراندن یک روز عالی در کافه رستوران‌های نزدیک تالاب غذا میل کنید و از تماشای لاله‌های مردابی آن لذت ببرید.

 

آدرس تالاب انزلی: استان گیلان، انزلی، خیابان تکاوران، پل هوایی، تعاونی نیزار (نمایش روی نقشه)

 
تالاب انزلی

پارک جنگلی سراوان

 

پارک جنگلی سراوان یکی از مهم‌ترین و با ارزش‌ترین اکوسیستم‌های جنگلی گیلان است که در آن حیوانات و جانوران با ارزشی یافت می‌شود. در این پارک جنگلی رودخانه و دریاچه‌های زیادی وجود دارد که مناظر زیبایی به وجود آورده است. پارک سراوان یکی از قدیمی‌ترین پارک‌های شمال کشور است.

 


موزه میراث روستایی ایران در پارک جنگلی سراوان قرار دارد.


 

امکانات تفریحی پارک سراوان

 

  1. موتورسواری
  2. قایق سوار
  3. پینت بال
  4. باشگاه تیراندازی
  5.  موزه میراث روستایی گیلان

 

آدرس پارک جنگلی سراوان: گیلان، رشت، کیلومتر ۱۷ اتوبان رشت- قزوین، ضلع غربی اتوبان، سمت چپ ورودی فاز دوم پارک جنگلی سراوان (نمایش روی نقشه)

 
پارک جنگلی سراوان

دریاچه سقالکسار

 

دریاچه سقالکسار که به پاکترین دریاچه ایران معروف است نزدیک شهر رشت قرار دارد و یکی از جاهای دیدنی و محبوب گیلان محسوب می‌شود. تمیزی این دریاچه به خاطر خدمات مردم روستای سقالکسار است. شما می‌توانید اطراف این دریاچه چادر بزنید و از سفره خانه و روستاهای اطراف آن استفاده کنید. می‌توانید در دور تا دور دریاچه پیاده‌روی و یا اسب سواری کنید و با گرفتن عکس‌های زیبا خاطرات خوشی برای خود ثبت کنید.

 این دریاچه مساحت حدود ۱۵ هکتار دارد و عرض آن حدود ۵۰۰ متر است. یکی از عجایب این دریاچه وجود خانه‌ای اسرار آمیز در وسط دریاچه است که سوژه مناسبی برای عکاسی است زیرا کسی از علت وجود این کلبه خبر ندارد.

 

آدرس دریاچه سقالکسار: گیلان، ۱۵ کیلومتری جنوب شهر رشت، دهستان لاکان، روستای سقالکسار (نمایش روی نقشه)

 


بیشتر بخوانید: راهنمای سفر به رشت; هر آنچه که درباره شهر رشت باید بدانید!




آبشار لاتون گیلان

 

آبشار لاتون 105 متر ارتفاع دارد و یکی از طبیعت‌های شگفت استان گیلان محسوب می‌شود. این آبشار در نزدیکی روستای کوته کومه قرار دارد و دارای سه حوضچه است که منظره زیبایی را به نمایش می‌گذارد. آبشار لاتون یکی از جاهای دیدنی آستارا است که چشم انداز زیبایی دارد. مسیر دسترسی به آبشار لاتون بسیار پرپیچ‌ و خم است و دره‌های عمیقی دارد بهتر است در هنگام سفر به این مکان از خودروهای شاسی بلند بومی استفاده کنید.

 

دیدنی ‌های نزدیک آبشار لاتون

 

  • روستای کوته کومه
  • آبگرم کوته موته
  • آبشارها
  • قلعه لاتون

 

آدرس آبشار لاتون: ۱۵ کیلومتری جنوب آستارا، لوندویل (مشاهده روی نقشه)

 
آبشار لاتون گیلان

آبشار لونک

 

آبشار لونک در کنار جاده سیاهکل به سمت دیلمان قرار دارد و به صورت دوقلو است. این آبشار تنها آبشار جنگل‌های سیاهکل است که در فصل بهار و پاییز پر آب است و بهترین مکان برای بازدید این منطقه فصل بهار و پاییز است. درختان جنگلی اطراف این آبشار قرار دارند که منظره بهشتی زیبایی را ساخته است. در این مکان امکانات رفاهی زیادی وجود دارد تا افراد بتوانند از کوه‌های جنگلی بالا بروند و از دیدن جنگل‌های سیاهکل لذت ببرند. این مکان طبیعت سحر انگیزی دارد که هر کسی را شیفته خود می‌کند.

 

امکانات رفاهی جنگل های سیاهکل

 

  • محل‌هایی برای پیک نیک و کمپینگ
  • رستوران
  • غرفه عکاسی
  • آب آشامیدنی
  • سرویس بهداشتی
  • باربیکیو
  • غرفه سوغاتی
  • پله‌هایی سنگی

 

 


فاصله آبشار لونک تا شهر سیاهکل حدود ۲۵ کیلومتر است.


 

آدرس آبشار لونک : کیلومتر ۲۰ جاده سیاهکل دیلمان (نمایش روی نقشه)

 

بام سبز لاهیجان

 

بام سبز لاهیجان یکی از جاهای دیدنی و محبوب شهر لاهیجان محسوب می‌شود. این منطقه در یکی از محله‌های سرسبز لاهیجان قرار دارد که در گذشته با نام محله کوبیجار معروف بوده است. در این منطقه شیطان کوه لاهیجان قرار دارد که نماد شهر لاهیجان است. شیطان کوه، کوهی است سرسبز که از تمام شهر پیداست و شما می‌توانید در بالای این کوه تمام شهر لاهیجان را تماشا کنید.

در این بام سبز شهربازی، کافه و رستورانهای زیادی وجود دارد که در زمان تعطیلات مملو از گردشگران است. یکی از تفریحات پر طرفدار این بام سبز تله کابین لاهیجان است که از سمت کوه شیطان کوه به سمت قله تاج خروس می‌رود و طولی حدود 1500 متر دارد. شما می‌توانید با سوار شدن به این تله کابین از روی مزارع چای عبور کنید و در فصل بهار از بوی خوش چای سر مست شوید.

 

آدرس بام سبز لاهیجان: استان گیلان، لاهیجان، قسمت بالایی شیطان‌کوه (نمایش روی نقشه)

 
بام سبز لاهیجان

ساحل چمخاله

 

ساحل چمخاله یکی از سواحل معروف استان گیلان است که یکی از مناطق گردشگری گیلان محسوب می‌شود. شهر چمخاله دومین شهر توریستی ایران محسوب است از این رو گردشگران زیادی به این شهر سفر می‌کنند. شما می‌توانید در این ساحل در دریای خزر شنا کنید و از امکانات تفریحی این ساحل استفاده کنید و سفر به یاد ماندنی برای خود بسازید.

 

امکانات تفریحی ساحل چمخاله

 

  1. زمین فوتبال و والیبال ساحلی
  2. فضایی برای دوچرخه‌سواری
  3. مسیر اسب‌سواری
  4. موتورسواری با موتور چهارچرخ
  5. شنا
  6. قایق‌سواری

 

آدرس ساحل چمخاله: استان گیلان، شهر لنگرود، بلوار سعدی، خیابان آزادگان، بلوار جمهوری اسلامی، جاده چمخاله (نمایش روی نقشه)

 

گردنه حیران

 

گردنه حیران یکی از مناطق دیدنی و سرسبز استان گیلان است . این گردنه پل ارتباطی بین آستارا و اردبیل است و برعکس باور غلط عموم جز استان گیلان محسوب می‌شود. گردنه حیران از سه روستای حیران سفلی، حیران وسطی و حیران علیا تشکیل شده است. کلمه حیران کلمهای تالشی است و به معنی منطقه احاطه شده با ابر و مه است. این منطقه به دلیل رطوبت دریای خزر در اکثر اوقات سال پوشیده از مه است. این گردنه از یک طرف به جنگل و از سمت دیگر به دره عمیقی مشرف است و دارای پیچ‌های خطرناک و جاده لغزنده است.

اولین برف زمستانی استان گیلان در این منطقه میبارد و به دلیل مسیر پر پیچ و خمی که دارد در زمستان جاده خطرناکی دارد و حتما باید احتیاط لازم را انجام دهید. یکی از ایمنترین تله کابینها در این گردنه قرار دارد که با سوار شدن آن میتوانید از دیدن مناظر سرسبز لذت ببرید.

 

آدرس گردنه حیران روی نقشه: (نمایش روی نقشه)

 
گردنه حیران

 

جاذبه های تاریخی استان گیلان

 

 

استان گیلان در هر شهرستان خود جاذبه‌های تاریخی زیادی دارد که نشان دهنده تاریخ و تمدن مردم آن شهر است. برخی جاذبه های تاریخی استان گیلان شامل موارد زیر است.

 

کاروان‌ سرای تی‌تی سیاهکل

 

شمال ایران کاروانسراهای زیادی ندارد و تعداد آن‌ها انگشت شمار است. قدمت این کاروانسرا به دوره صفوی باز می‌گردد. کاروان‌سرای تی‌تی سیاهکل معماری خاص و باشکوهی دارد به همین دلیل یکی از جاهای دیدنی گیلان محسوب میشود.

 

آدرس کاروان‌سرای تی‌تی سیاهکل: سیاهکل، جاده دیلمان (نمایش روی نقشه)

 

کاخ سردار امجد

 

کاخ سردار امجد یکی از جاهای تاریخی و دیدنی مهم استان گیلان است که قدمت آن به دوره ناصرالدین شاه برمی‌گردد. این کاخ متعلق به سردار امجد بوده است و محلی برای برگزاری مهمانی‌ها بوده است. این بنا در زمان انقلاب مشروطه تخریب شده است و دارای معماری زیبایی است. قابل توجه است این اثر تاریخی مهم قابل بازدید نیست و شما فقط می‌توانید از نمای بیرونی آن دیدن کنید.

 

آدرس کاخ سردار امجد: تالش، میدان امام‌خمینی (نمایش روی نقشه)

 

تپه باستانی مارلیک

 

تپه باستانی مارلیک به تپه چراغعلی نیز معروف است و قدمت آن به سه هزار سال پیش باز می‌گردد. این تپه باستانی در دره گوهر رود و در نزدیکی شهر رودبار قرار دارد. آثار باستانی بسیاری مانند جام مارلیک که از طلای خالص ساخته شده است  از این تپه به دست آمده است. این تپه منظره بی‌نظیری دارد و پیدا کردن منطقه دقیق تپه مارلیک کار بسیار دشواری است.

 

آدرس تپه باستانی مارلیک: شهر رودبار، دره گوهر رود (نمایش روی نقشه)

 
تپه باستانی مارلیک

موزه میراث روستایی گیلان

 

موزه میراث روستایی که در جنگل‌های سراوان قرار دارد موزه بسیار جالب و دیدنی است. شما می‌توانید در این موزه با سبک زندگی، کشاورزی، معماری، فرهنگ، لباس، خوراک و کشاورزی گیلان و مردمان آن آشنا شوید. این موزه مانند ماکت کوچکی از استان گیلان است. بعد از بازدید از این موزه می‌توانید با لباس‌های محلی عکس بگیرید و در بازار سنتی این منطقه قدم بزنید.

 

آدرس و ساعت بازدید موزه میراث روستایی گیلان

 

آدرس

فومن، جاده سراوان (نمایش روی نقشه)

ساعت بازدید

9 صبح تا 6 عصر

 

عمارت عبدالعلی خان صوفی

 

عمارت عبدالعلی خان صوفی یکی از آثار تاریخی شهرستان املش است که قدمت آن به دوره قاجار بر می‌گردد. معماری زیبای این عمارت گردشگران زیادی را ترغیب به سفر به این منطقه می‌کند. این عمارت توسط حاج میرزا محمدعلی خان صوفی بنا شده است و مساحتی حدود 5000 متر مربع دارد. معماری این بنا نشات گرفته از معماری قاجار است و هنر گره چینی برای تزیینات آن به کار رفته است. معماری این مکان، گچ بری‌های ظریف، نقاشی‌های زیبا، کاشی کاری‌ها و .... بسیار خاص هستند و جذابیت خاصی به این مکان داده‌اند.

 

آدرس عمارت عبدالعلی خان صوفی: استان گیلان، املش (نمایش روی نقشه)

 

باغ محتشم رشت

 

باغ محتشم یکی از قدیمی‌ترین پارک‌های رشت است که قدمت آن به دوره قاجار بر می‌گردد. یکی از بخش‌های زیبای این پارک چند ضلعی کلاه فرنگی است که دارای چهار طبقه است. اگر گیلان گردی می‌کنید حتما سری به این پارک قدیمی بزنید.

 

امکانات باغ محتشم

 

  • زمین ورزشی مناسب
  • زمین بازی مخصوص کودکان و نوجوانان
  • سرویس بهداشتی
  • نمازخانه
  • وسایل ورزش همگانی
  • و...

 

آدرس باغ محتشم: استان گیلان، رشت، خیابان حافظ، کنار رودخانه گوهر رود (نمایش روی نقشه)

 
باغ محتشم گیلان

 

بهترین جاهای تفریحی استان گیلان



با سفر به گیلان می‌توانید از امکانات تفریحی آن نیز استفاده کنید. جاهای تفریحی استان گیلان شامل موارد زیر است:

 

 

آکواریوم انزلی

 

آکواریوم انزلی بزرگترین آکواریوم کشورمان است و یکی از جاهای تفریحی و دیدنی استان گیلان است. شما در این آکواریوم می‌توانید از بیش از 200 گونه خاص آبزی دیدن کنید. این آکواریوم در سال 1397 در منطقه تجاری کاسپین تاسیس شد و یکی از مناطقی است که گردشگران زیادی را به خود جذب کرده است.

 

بخش های مختلف آکواریوم انزلی

 

  • تونل آکواریوم شیشه‌ای
  • بخش خلیج فارس
  • سالن آرواره‌ها
  • جنگل آمازون
  • ماهی‌های آب‌های شور
  • و…

 

آدرس آکواریوم منطقه آزاد انزلی: گیلان، منطقه آزاد انزلی، فاز تجارت و گردشگری، در ورودی شماره یک (نمایش روی نقشه)

 
آکواریوم انزلی

باغ پرندگان آستارا

 

باغ پرندگان آستارا یکی از مناطق تفریحی شهر آستارا است که یکی از دیدنی های گیلان محسوب می‌شود و محبوبیت زیادی در بین گردشگران دارد. این باغ در سال 1386 تاسیس شد و جزو اولین باغ پرندگان ایران محسوب می‌شود. شما در این مکان می‌توانید از 300 پرنده با 60 گونه مختلف دیدن کنید.

 

انواع پرندگان باغ پرندگان آستارا

 

  • قرقاول
  • انواع کبک
  • مرغ تزئینی
  • طاووس
  • طوطی
  • مرغ عشق
  • و…

 

آدرس باغ پرندگان آستارا: گیلان، آستارا، ورودی شهر، روبروی دانشگاه آزاد، باغ پرندگان آستارا (نمایش روی نقشه)

 

سورتمه تالش

 

سورتمه تالش که در بام تالش قرار دارد از داخل جنگل‌های سیاهداران می‌گذرد و منظره تماشایی و هیجان انگیزی دارد. این سورتمه یکی از ایمن‌ترین سورتمه‌های ایران است که طولی حدود 1055 متر دارد. مجموعه بام تالش امکانات رفاهی و تفریحی بسیاری دارد که می‌توانید در این مکان سفر هیجان انگیزی را دردل طبیعت تجربه کنید.

 

آدرس سورتمه تالش: گیلان، شهر تالش، میدان امام علی، انتهای خیابان جعفر طیار، پارک جنگلی سیاهداران (نمایش روی نقشه)

 

میدان شهرداری رشت

 

این میدان که یادگار دوره پهلوی است یکی از مکان‌های محبوب گردشگران برای پیاده روی است. میدان شهرداری به سبک معماری سن‌پترزبورگ روسیه ساخته شده است. شما می‌توانید از این میدان تاریخی دیدن کنید و در بازارها و مراکز خرید اطراف آن خرید کنید.

 

آدرس میدان شهرداری رشت روی نقشه: (نمایش روی نقشه)

 
میدان شهرداری رشت

جمع بندی

در این مطلب سعی کردیم چکیده‌ای از جاهای دیدنی استان گیلان را برای شما مطرح کنیم. استان گیلان جاهای دیدنی زیادی دارد که نام بردن همه‌ی آن‌ها در یک مطلب امکان‌پذیر نیست. برای سفر به استان گیلان می‌توانید با تهیه بلیط هواپیما رشت از سایت قاصدک 24 به مرکز این استان سفر کنید و یک سفر هیجان انگیزی را تجربه کنید.

 

 

سوالات متداول درباره جاهای دیدنی گیلان

 

 

جاهای دیدنی گیلان در فصل بهار کجاست؟ روستای ماسوله گیلان، دشت النزه ماسال، قلعه رودخان، تالاب کیاکلایه، دریاچه حلیمه جان

جاهای دیدنی گیلان در فصل تابستان کجاست؟ جاده اسالم به خلخال ، آبشار ویسرود گیلان، روستای داماش گیلان ، ساحل صدف آستارا

ییلاق های گیلان کجاست؟ ییلاق دیلمان، ییلاق هلودشت، ییلاق خورگام، ییلاق جواهر دشت، ییلاق شکردشت

مکان های تفریحی استان گیلان کجاست؟ آکواریوم انزلی، باغ پرندگان آستارا، سورتمه تالش، میدان شهرداری رشت

پاک‌ترین دریاچه ایران کجاست؟ دریاچه سقالکسار