گران ترین هواپیماهای جهان در سال 2018


سفرهای هوایی برای بسیاری از مسافران یک تجربه پر استرس تلقی می شوند. علاوه بر پرواز در ارتفاع زیاد از سطح زمین، گیر افتادن در ترافیک فرودگاه و صندلی های ناراحت هواپیما گاهی مزید بر علت می شوند تا مسافران با اکراه به خرید بلیط هواپیما اقدام کنند. با تمام این تفاسیر هواپیماها همچنان یکی از متداول ترین وسایل سفر به شمار می روند و شرکت های هواپیما سازی نیز هر روز در فکر به روز کردن آنها هستند. در این مطلب قاصدک 24 به سراغ پر خرج ترین هواپیماهای جهان در سال 2018 رفته است.

1. هواپیمای بی 2 اسپریت، 737 میلیون دلار


هواپیمای B-2 Spirit در سال 1989 اولین پرواز خود را به انجام رساند. گفته می شود که برنامه ها برای ساخت و توسعه این هواپیما نیز در سال های پایانی دهه 70 میلادی و در دوره ریاست جمهوری جیمی کارتر آغاز شد و شرکت Northrop برای ساخت این هواپیمای جنگنده انتخاب شد. نکته برجسته در طراحی آن نیز تکنیکی به نام "انحنای مداوم" است که رادار را منحرف می کند. در حقیقت اندازه مقطع عرضی رادار این هواپیما فقط 1.1 پا است که اندازه آن برابر با اندازه یک کبوتر است. گفتنی است که 50 فروند از این هواپیمای بمب افکن برای نخستین بار در جنگ کوزوو در سال 1989 به پرواز درآمد.

گران ترین هواپیماهای جهان در سال 2018، هواپیای بی 2 اسپریت
بر طبق آمارها هر ساعت پرواز این هواپیمای غول پیکر چیزی در حدود 135 هزار دلار هزینه در بر دارد. به علاوه برد پرواز آن 6 هزار مایل بوده و هر 6 ساعت نیز سوخت گیری می کند. اما این هواپیما فقط یک جنگنده معمولی نیست. بلکه امکاناتی هم برای تهیه غذا، تخت خواب و سرویس بهداشتی نیز در آن تعبیه شده است. به گونه ای که خلبان می تواند در طول مأموریت های طولانی اندکی به استراحت بپردازد.

ضمن اینکه موتورهای این هواپیما در بال های آن پنهان شده که این کار پره های هواکش را از رادار مخفی کرده و درجه داغ شدن موتور را کاهش می دهد. این کار به خودی خود شناسایی هواپیما توسط سیستم های شناسایی را غیرممکن می کند. در پایان این را هم باید افزود که این جنگنده می تواند با سرعت 1.010 کیلومتر در ساعت پرواز کند.


2. هواپیمای ایر فورس وان، 600 میلیون دلار


این هواپیمای سه طبقه با 4 هزار متر مایل مساحت آنقدر جای پا در اختیار مسافران خود قرار می دهد که تا هر میزان بخواهند پای خود را دراز کنند. Air Force one می تواند با سرعت 650 مایل در ساعت پرواز کند. برای فوریت های پزشکی نیز یک بیمارستان کوچک با پزشکان متخصص و حتی اتاق عمل در هواپیما پیش بینی شده است. ایر فورس حتی به امکاناتی مجهز است که آن را در مقابل حمله شهاب سنگ، زلزله و حتی جنگ هسته ای مقاوم می سازد. این هواپیما همچنین قابلیت سوخت گیری در هوا را نیز داشته و حتی می تواند در ارتفاع 35 هزار پایی نیز سوخت گیری کند.

گران ترین هواپیماهای جهان در سال 2018، هواپیمای ایر فورس وان
با این حال به نظر می رسد که دونالد ترامپ آن را یک هزینه الکی می داند و برای پس انداز بیشتر پول ترجیح می دهد از شر این هواپیما خلاص شود. یکی از نکات جالب در مورد این هواپیما سیستم های پیچیده ارتباطی آن است که شامل 85 تلفن، 238 مایل سیم کشی برق، 19 تلویزیون، دامنه ای از ارتباطات کامپیوتری، دستگاه های فکس و نیز رادیوهای دو طرفه می باشد.

در این هواپیمای غول پیکر علاوه بر امکانات بالا آشپزخانه ای مجهز برای غذا دادن به 100 نفر وجود دارد. ضمنا در صورت بروز حمله تروریستی حتی می تواند به عنوان یک مرکز فرماندهی نیز عمل کند. اگرچه در ترافیک های هوایی همیشه حق تقدم با ایر فورس است اما این موضوع در ترافیک پروازهای تجاری تأثیری ندارد چرا که این هواپیما معمولا از پایگاه های نظامی در آمریکا نشست و برخاست می کند. بالاخره اینکه این هواپیما قابلیت جابجایی 100 مسافر و 26 خدمه را دارد.


3. هواپیمای ایرباس اِی 300-340، 600 میلیون دلار


ایرباس A340—300 ظرفیت جابجایی 295 مسافر را داشته و به راحتی می تواند تنها در یک پرواز، 13.700 کیلومتر پرواز کند. این مدل از ایرباس در سال 93 میلادی پرواز خود را با ایرلاین های لوفتهانزا و ایرفرانس آغاز کرد. در حقیقت لوفتهانزا بزرگ ترین خریدار این هواپیما بوده و 30 فروند از آن را در ناوگان خود دارد. اما سال 2006 آغاز استفاده از گونه پیشرفته تر این ایرباس با سیستم های آویونیک (Avionics) پیشرفته تر و نیز موتورهای جدیدتر CFM56-5C4/P بود.

گران ترین هواپیماهای دنیا در سال 2018، ایرباس اِی 300-340
طبق آخرین آمارها تا سال 2017 کلیه خطوط هوایی 104 فروند از این ایرباس را در ناوگان هوایی خود مورد استفاده قرار می دادند. هواپیمایی که می تواند با سرعت کروز 871 کیلومتر در ساعت و حداکثر سرعت 915 کیلومتر در ساعت پرواز کند.


4. هواپیمای ایرباس اِی 380 سوپر جمبو جت، 500 میلیون دلار


ایرباس A380 Superjumbo Jet یک هواپیمای دو طبقه پهن پیکر با چهار موتور است. نکته جالب اینکه این جت غول پیکر متعلق به شاهزاده عربستان سعودی به نام "ال ولید بن تلال" بوده و یک اتاق نماز دارد. اتاقی که قابلیت چرخیدن داشته لذا می تواند رو به مکه (قبله) باشد. ضمن اینکه در این هواپیما یک اصطبل برای اسب ها، شترها و گاراژی هم برای ماشین ها وجود دارد. این ایرباس بزرگ ترین هواپیمای تجاری دنیا با ابعاد وسیع است. به گونه ای که برای پذیرایی از آن بسیاری از فرودگاه های دنیا مجبور به بهبود امکانات خود شده اند.

گران ترین هواپیماهای دنیا در سال 2018، ایرباس سوپر جمبو جت
بد نیست بدانید که سوپر جمبو جت ایرباس گنجایش 525 مسافر در سه کلاس پروازی مختلف و 850 مسافر در یک کلاس پروازی را دارد. تنها نکته منفی در مورد این ایرباس غول پیکر این است که در سال 2010 طی پرواز از شانگهای به سیدنی دچار حادثه شد و به دلیل مشکل در یکی از موتورها، خلبان مجبور به فرود اضطراری آن در سنگاپور شد. خوشبختانه در این حادثه هیچ کدام از مسافران و خدمه آسیبی ندیدند.

5. هواپیمای بوئینگ 747، 153 میلیون دلار


بوئینگ 747 یکی از موفق ترین مدل های حال حاضر بوئینگ به شمار می رود. آنجه در مورد این هواپیمای عظیم می دانیم این است که یک مشتری ناشناس ساخت این بوئینگ را به عنوان یک هواپیمای شخصی برای خود با امکانات مجهزی چون سرویس های بهداشتی مجلل، اتاق نشیمن شخصی، یک اتاق اصلی با چشم اندازهای دیدنی، کابین مهمان با حمام و یک اتاق کار شخصی سفارش داده است.

گران ترین هواپیماهای جهان در سال 2018، بوئینگ 747
امکانات دیگر این هواپیما شامل تلویزیون هایی با صفحه های بزرگ، میزهای کوتاه، دو اتاق نشیمن با مبل، اتاق غذاخوری برای 14 مهمان و یک اتاق ملاقات بزرگ می شود. به نظر می رسد که این مشتری ناشناس 200 میلیون دلار خرج امکانات این هواپیما کرده باشد. بنابراین تعجبی ندارد که در لیست یکی از گران ترین هواپیماهای جهان جای گرفته باشد. این بوئینگ گران قیمت غول پیکر همچنین می تواند با سرعت 645 مایل در ساعت در یک پرواز 9200 مایلی پرواز کند.


6. هواپیمای بوئینگ 757 ترامپ، 100 میلیون دلار


یکی از ویژگی های برجسته بوئینگ 757، کاکپیت شیشه ای با صفحات کامپیوتری بزرگ است که اطلاعات پرواز در آنها به نمایش در می آید. یکی دیگر از ویژگی های بارز آن نیز سیستم چک خودکار می باشد که به خلبان ها در صورت بروز مشکل قبل از اضطراری شدن شرایط هشدار می دهد. این را هم باید افزود که هواپیمای ترامپ یکی از سریع ترین هواپیماهای جهان بوده و می تواند بیش از 500 مایل در ساعت پرواز کند. ضمن اینکه موتورهای توربوفن رولز رویس این هواپیما قابلیت در حرکت نگاه داشتن هواپیما برای مدت 16 ساعت را دارند.

گران ترین هواپیماهای جهان در سال 2018، بوئینگ 757 ترامپ
به طور معمول یک بوئینگ 757 می تواند 200 مسافر را در خود جای دهد. اما ترامپ هواپیمای خود را تنها برای 23 مسافر در اختیار گذاشته است. این هواپیما علاوه بر دو تخت خواب، یک اتاق مهمان شخصی، اتاق غذاخوری و نیز یک اتاق ویدئو با سیستم سینما دارد. هزینه هایی هم که برای این امکانات لوکس پرداخت شده بسیار بالا بوده و شامل 10.800 دلار برای یک پرواز یک ساعت به اضافه هزینه های سوخت می شود.


7. هواپیمای بی دی700 گلوبال اکسپرس، 47 میلیون دلار


BD-700 گلوبال اکسپرس یک هواپیمای دو موتوره با برد طولانی است که برای پروازهای تجاری با برد بسیار طولانی طراحی شده است. این هواپیما نخستین بار برای استفاده در سال 1999 تحویل داده شد. نکته حائز اهمیت در مورد این هواپیما بال های کوچک متمایز آن و نیز دم T شکل آن است که یک تثبیت کننده (Stabilizer) افقی را در خود جای داده است.

گران ترین هواپیماهای جهان در سال 2018، گلوبال اکسپرس
همانطور که گفته شد گلوبال اکسپرس یک هواپیمای دوموتوره است. موتورهای این هواپیما نیز در قسمت بالایی بدنه پشتی آن واقع شده و 13 پنجره کابین در هر سمت آن وجود دارد. این هواپیما همچنین می تواند با سرعت کروز505 گره دریایی و نیز برد بالای 6700 مایل پرواز کند.

8. هواپیمای گلف استریم ، 38 میلیون دلار


هواپیمای گلف استریم IV یک جت دوقلو است که توسط شرکت Gulfstream Aerospace طراحی و ساخته شده است و به دو موتور توربوفن رولز رویس RB.183 مجهز می باشد. یکی از ویژگی های بارز این هواپیما قدرت ماندگاری آن در هواست. برای نمونه در ژوئن 1987 یکی از هواپیماهای گلف استریم دور دنیا را در 45 ساعت و 45 دقیقه پرواز کرد.

گران ترین هواپیماهای جهان در سال 2018، گلف استریم
آنچه باید در مورد گلف استریم بدانید این است که مشتریان اصلی آن، چارتر کنندگان، شرکت ها و اشخاص ثروتمند می باشند. برای مثال کشور آفریقایی بوتسوانا از آن برای پروازهای VIP و نیروی هوایی هند برای شناسایی (مشاهده نظامی از یک منطقه) استفاده می کند. علاوه بر اینها، افراد متمولی چون سلطان برونئی و سلطان جُهور (یکی از استان های مالزی) این هواپیما را خریداری کرده اند. در پایان باید این نکته را افزود که گلف استریم قابلیت پرواز با سرعت کروز 903-850 کیلومتر در ساعت و نیز حداکثر سرعت 935 کیلومتر در ساعت را دارد.

جالب است بدانید که دو شرکت بزرگ هواپیما سازی دنیا یعنی بوئینگ و ایرباس همیشه در لیست گران ترین هواپیماهای جهان وجود داشته اند. برای نمونه در لیست پر هزینه ترین هواپیماهای جهان در سال 2015، ایرباس 380 و 300-340 و نیز بوئینگ 747 به ترتیب در رده های سوم، دوم و دهم قرار داشتند. هواپیماهایی که نامشان در فهرست سال 2018 نیز تکرار شده است.

* این مطلب از financesonline.com گرفته شده است.