مهمترین موزه های ارمنستان

در کشور ارمنستان موزه‌های تاریخی بسیاری وجود دارد که هر ساله گردشگران زیادی را پذیرا هستند. بسیاری از این موزه‌ها در ایروان قرار گرفته‌اند و‌ با رفتن به آن‌ها علاوه بر اینکه این موزه‌های بی‌نظیر را تماشا می‌کنید با فرهنگ و رسوم ارمنستان نیز آشنا می‌شوید. مجموعه‌ای از آثار تاریخی پیش از مسیح تا زمان حال در این موزه‌ها نگهداری می‌شود. برای آشنایی با موزه های ارمنستان مطالعه این پست از قاصدک 24 را از دست ندهید.

عکس ایروان پایتخت ارمنستان

معرفی موزه های ارمنستان


در اینجا به معرفی چند تا از بهترین موزه های ارمنستان می‌پردازیم:

  • موزه تاریخ ارمنستان
  • موزه سرگی پاراجانف
  • موزه ماتناداران
  • موزه اربونی
  • موزه چاپ ایروان
  • موزه آرارات
  • موزه مردم نگاری
  • موزه هنرهای معاصر کافسجیان ارمنستان
  • گالری هنر ملی
  • موزه فرش مگرین

موزه تاریخ ارمنستان


یکی از با ارزشمند ترین موزه های ارمنستان موزه تاریخ ارمنستان است که در سال ۱۹۲۱ در ایروان و در سه طبقه آغاز به کار کرد. در این موزه اشیا کمیاب نگهداری می‌شود و یکی از بهترین مکان‌ها برای علاقمندان به تاریخ است. کار مرمت اشیای قدیمی در همین موزه انجام می‌شود و در این موزه بخش‌های مختلفی از جمله: قوم شناسی و باستان شناسی وجود دارد. یکی از امتیازات موزه تاریخ ارمنستان مجموعه آنلاین آن است که علاقه مندان بدون اینکه سفر کنند می‌توانند از این مجموعه دیدن کنند. آثار ارزشمندی که در موزه تاریخ یکی از معروف ترین موزه های ارمنستان وجود دارد از جمله: ظروف قدیمی، کتیبه های باستانی، قالیچه هایی با نخ طلا و... است. دوستداران تاریخ و آثار باستانی با پرداخت هزینه اندک می‌توانند از این موزه دیدن کنند. برای مسافران با ملیت‌ها با زبان‌های مختلف دنیا راهنمایی با همان زبان در موزه تاریخ وجود دارد که گردشگران را راهنمایی می‌کند. توصیه می‌کنیم اگر با تور ارمنستان به این کشور سفر کردید؛ بازدید از این موزه را از دست ندهید.

موزه تاریخ ارمنستان

موزه سرگی پاراجانف


یکی کم نظیر ترین موزه های ارمنستان موزه سرگی پاراجانف است که در سال ۱۹۸۸ میلادی یک کارگردان ارمنی به نام سرگی پاراجانف در کوچه پس کوچه‌های ایروان آن را بنا کرد. این موزه ارمنی در دو طبقه است که در آن نقاشی‌هایی از سرگی پاراجانف و دیگر هنرمندان نگهداری می‌شود. سرگی پاراجانف به هر کشوری که سفر کرده با خود اشیایی از آن کشور آورده و در این موزه گذاشته است. این اشیا شامل مجسمه‌ها، اثرهای سه بعدی، عروسک‌ها و وسایل شخصی هستند. در قسمتی از این موزه عکس این هنرمند بر روی لباس، کیف چاپ می‌شود که گردشگران می توانند آن‌ها را به عنوان یادگاری از سوغات ارمنستان به همراه خود ببرند.

موزه ماتناداران


موزه ماتناداران یکی از مهمترین گنجینه‌های ادبی ارمنستان است که ۱۷ هزار دست نوشته دارد. علاقه‌مندان به تاریخ و ادبیات می‌توانند دست نوشته‌های قدیمی و چند هزار ساله ایرانی‌ها و ارامنه را در این موزه مشاهده کنند. در محوطه این موزه سنگ قبرهایی وجود دارد که از مناطق مختلف ارمنستان جمع آوری شده و در ورودی موزه ماتناداران مجسمه ماشتوتس قرار دارد که در حال آموزش الفبا به یک نوجوان است.

موزه ماتناداران ارمنستان

موزه اربونی


موزه اربونی در سال ۱۹۶۸ بنا شده که مهمترین مرکز اورارتوشناسی در منطقه است. ساختمان این موزه به سبک اوراتور ساخته شده و در آن از دست نوشته‌های میخی نگهداری می شود. همچنین زیور آلات و النگوهای برنزی در آنجا وجود دارد.

موزه چاپ ایروان


موزه چاپ در کتابخانه ملی ارمنستان قرار دارد که ۶ سالن دارد، مهمترین بخش این موزه به صنعت چاپ اختصاص یافته است. نقشه ارمنستان که توسط آمستردام چاپ شده است را در این موزه می‌توانید مشاهده کنید.

موزه چاپ ایروان

موزه آرارات از بهترین موزه های ارمنی


یکی دیگر از باشکوه‌ترین موزه های ارمنستان موزه آرارات شهر ایروان شناخته می‌شود که در سمت راست رودخانه هرازدان قرار گرفته است. گردشگران می‌توانند از منظره زیبای این رودخانه لذت ببرند. این موزه در سال ۲۰۰۰ میلادی تاسیس شده و مسافران در همه روزهای هفته با پرداخت هزینه‌ای می‌توانند از این موزه بازدید کنند. گردشگران در این موزه ارمنی می‌توانند با مراحل تهیه نوشیدنی کنیاک که معروف‌ترین نوشیدنی ارمنستان است آشنا شوند.

موزه مردم نگاری


یکی از قدیمی ترین موزه های ارمنستان موزه مردم نگاری نام برده می‌شود که در سال ۱۹۸۷ میلادی تاسیس شده است. این موزه یک موزه دولتی است و در ۱۰ کيلومتری آرماویر در روستای آراکس قرار دارد. شما می‌توانید بعد از یک گشت و گذار در این روستای خوش آب و هوا سری به موزه مردم نگاری بزنید و از نمای رنگی آن که بسیار چشم نواز است لذت ببرید. درب ورودی این موزه برای عکاسی محل بسیار مناسب بوده و با قدم زدن در آن انگار سوار بر ماشینی شده و به زمان‌های قدیم سفر کرده‌اید.

موزه مردم نگاری ارمنستان

موزه هنرهای معاصر کافسجیان ارمنستان


یکی از معروف ترین موزه های ارمنی موزه کافسجیان است که در محوطه آن مجسمههای آهکی غول پیکری قرار دارد و توجه هر بیننده‌ای را به سمت خود می‌کشاند. این موزه در سال ۲۰۰۹ میلادی در کنار یک آبشار معروف بنا شده است و در آن پنج گالری وجود دارد که برای نمایش آثار هنری از هنرمندان ارمنی به چشم می‌خورد. این آثار مربوط به هنرمندان مشهور از جمله پاور ترنکا، جارومیر ریباک و هنرمند مشهور گریگور خانجیان می‌شود.

همچنین در موزه هنر کافسجیان هر ساله نمایشگاه‌های زیادی برای علاقه‌مندان برگزار شده و برنامه‌های ویژه کودکان و نوجوانان را نیز ارائه می‌دهد. در اطراف این موزه رستوران‌ و کافی شاپ وجود دارد که گردشگران می‌توانند در آنجا استراحت کنند و غذا و نوشیدنی سرو کنند‌.

موزه و گالری هنر ملی ارمنستان


گالری هنر ملی ارمنستان در سال ۱۹۷۲ میلادی توسط یک نقاش تاسیس شد. این نقاش خودش مدیر این موزه بوده است. این موزه یکی از پر بازدید ترین موزه های ارمنستان است که محبوبیت ویژه‌ای دارد. آثار برجسته‌ای از نقاشان و هنرمندان بزرگ ارمنستان و دیگر کشورها از جمله آمریکا، روسیه، آلمان و... جمع آوری شده و نگهداری می‌شود.

گالری ملی ارمنستان

موزه فرش مگرین در ارمنستان


در موزه فرش مارینا صدها فرش عتیقه وجود دارد که هر بیننده‌ای از دیدن آن‌ها سر ذوق می‌آید. فرش‌های زیبای دست بافت و قدیمی این موزه بسیار چشم نواز و جذاب است. در موزه فرش پخش موسیقی سنتی زنده وجود دارد و از گردشگران و بازدیدکنندگان نیز پذیرایی می‌شود.

سخن پایانی

موزه های تاریخی ارمنستان بسیار قدیمی و از سالیان دراز به یادگار مانده‌اند. اگر برای بازدید از این موزه های دیدنی قصد سفر به ارمنستان را داشتید، برای تهیه بلیط سفر به یاد ماندنی خود سری به قاصدک۲۴ بزنید و از شرایط سفر به این شهر تاریخی اطلاع پیدا کنید.