صنایع دستی و سوغات ارمنستان چیست؟

خرید سوغات ارمنستان و صنایع دستی معروف آن یکی از جذاب‌ترین بخش‌های سفر به ارمنستان است. در این کشور تاریخی و توریستی می‌توانید جاذبه‌های گردشگری زیادی را پیدا کنید که قدمت زیادی دارند و از بهترین دیدنی‌های ارمنستان شناخته می‌شوند. همچنین می‌توانید به سراغ بازار صنایع دستی و مراکز خرید آن بروید و سوغاتی های ارمنستان را برای خود خریداری کنید. حال ممکن است بپرسید «از ارمنستان چی بخریم؟» «سوغات و صنایع دستی ارمنستان چیست؟» برای یافتن پاسخ این پرسش‌ها و آشنایی با بهترین سوغات ارمنستان ایروان با قاصدک 24 در این مطلب همراه شوید.

 

بهترین سوغات ارمنستان ایروان


سوغاتی های ارمنستان شامل موارد متنوع و مختلفی می‌شود که می‌توانیم به سوغات خوردنی ارمنستان، پوشاک، وسایل چوبی، زیورآلات و... اشاره کنیم. در این بخش قصد داریم با بهترین سوغات ارمنستان آشنا شویم که در چمدان هر مسافر یافت خواهد شد.

لباس‌های ارمنی و پوشاک ارمنستان


زمانی که قدم به بازارهای ارمنستان می‌گذارید با لباس‌های سنتی بسیار زیبایی رو به رو می‌شوید که در رنگ و طرح‌های متنوعی وجود دارند. مخصوصا اگر در زمان برگزاری جشنواره‌ها و فستیوال‌های ارمنستان مانند فصل بهار و تابستان به این کشور سفر کنید، لباس‌های ارمنی خوش‌رنگی را خواهید دید که یکی از اصیل‌ترین سوغات ارمنستان ایروان هستند. همچنین می‌توانید علاوه‌بر لباس‌های سنتی، به مراکز خرید این کشور بروید و از برندهای معروف در ارمنستان خریداری کنید. از آنجایی که قیمت پوشاک در ارمنستان برای این برندها در مقایسه با قیمت آن‌ها در ایران ارزان‌تر است؛ می‌تواند انتخاب مناسبی برای سوغات کشور ارمنستان باشد. از محبوب‌ترین برندهای معروف در ارمنستان می‌توانیم به پوما، آدیداس، اسکادا، مانگو، دی اند جی (D&G) و... اشاره کنیم.

لباس های ارمنی

جواهرات نقره در ارمنستان


شاید تصور کنید خرید جواهرات سوغات گران قیمتی در سفر باشد و هزینه زیادی را طلب کند. در صورتی که قیمت نقره ارمنستان نسبت به ایران از هزینه کمتری برخوردار بوده و برای افرادی که قصد خرید سوغاتی‌ای لوکس و ماندگار را دارند، بهترین گزینه است.

نقره ارمنستان

سوغات خوردنی ارمنستان


خرید سوغاتی در سفر با تور ارمنستان و هنگام بازدید از جاهای دیدنی ارمنستان به خودی خود امری بسیار دلپذیر و لذت‌بخش است به ویژه اگر از مواد غذایی و خوراکی‌های خوشمزه باشد. ارمنستان نیز از این قاعده مستثنی نبوده و شما می‌توانید معروف ترین سوغات خوردنی ارمنستان را تهیه کنید و به منزل بیاورید.

قهوه و شکلات معروف ارمنستان


ارمنستان، بهشتِ علاقمندان به قهوه و شکلات است! جالب است بدانید این کشور یکی از بزرگ‌ترین تولیدکنندگان شکلات در جهان بوده و کیفیت آن نظیر ندارد. همین موضوع سبب می‌شود تا قهوه و شکلات یکی از خوشمزه‌ترین سوغاتی های ارمنستان باشد و طرفداران زیادی میان توریست‌ها پیدا کند. قهوه‌های این کشور کیفیت بسیار قابل توجهی دارند و برخی از فروشگاه‌ها در هنگام خرید دانه‌های قهوه را برایتان پودر کرده و بسته‌بندی می‌کنند. این کار سبب می‌شود قهوه ماندگاری بیشتری داشته باشد و عطر بی‌نظیر آن شما را محو خود کند. قیمت شکلات در ارمنستان نیز از هزینه بالایی برخودار نبوده و شرکت‌های مشهور کیت کت و گرند کندی نیز در آن دایر هستند.

سوغات ارمنستان ایروان

مربای گردو ارمنستان


اگر به دنبال یکی از بهترین سوغات های ارمنستان هستید، حتما مربای گردوی معروف آن را امتحان کنید. در این مربا از گردوهای سبز و نارس استفاده می‌شود و طعمی ملس و شبیه به مربای آلبالو دارد. برای خرید این سوغاتی می‌توانید به مراکز خرید و فروشگاه‌های مواد غذایی ارمنستان بروید و برای خرید مربای گردوی محلی به روستاهای گغارت (Geghard) و گارنی (Garni) مراجعه کنید.

قیمت سوغات ارمنستان

لواشک و میوه‌های خشک شده


یکی دیگر از سوغات خوردنی ارمنستان، میوه‌های خشک شده و لواشک‌های متنوع است. خوب است بدانید هر ساله در این کشور جشنواره‌های خوراکی زیادی برگزار می‌شود که معروف‌ترین آن‌ها فستیوال توت و دلمه است. بنابراین اگر به این کشور سفر کردید حتما میوه‌های خشک شده و لواشک‌های توت، شاه توت، زردآلو، هلو، انار و... را امتحان کنید.

نان گاتا، بهترین سوغاتی ارمنستان


گاتا (Gatah, Katah) یکی از بهترین شیرینی‌ها و نان‌های محلی ارمنستان است که عطر و بوی بسیار دلنشینی دارد. نان گاتا بافت بسیار تردی دارد و در پخت آن از کره‌های مخصوص و مغزهای مختلف استفاده می‌شود. از آنجایی که ماندگاری این نان زیاد است، می‌توانید تعدادی از این سوغاتی بسیار خوشمزه را برای خود خریداری کرده و به منزل ببرید.

بهترین سوغاتی ارمنستان

سوغات معروف ارمنستان


در هر کشوری برخی سوغاتی‌ها از شهرت بیشتری نسبت به سایرین برخوردار هستند و محبوبیت زیادی میان مردم دارند. ما نیز در این بخش قصد داریم به سراغ معروف ترین سوغات ارمنستان برویم و شما را با مواردی آشنا کنیم که در هر بازار و مرکز خریدی یافت می‌شوند.

محصولات به شکل انار


از آنجایی که نماد ارمنستان انار است و جایگاه ویژه‌ای میان ارمنی‌ها دارد، محال ممکن است در بازارهای این کشور قدم بزنید و وسایل‌ها و محصولات زیادی را نیابید که ردی از شکل انار در آن‌ها نباشد. پس اگر قصد دارید معروف ترین سوغات ارمنستان ایروان را برای خود خریداری کنید، حتما به سراغ جواهرات، زیورآلات، سفال، دکوری و اشیای تزئینی ارمنی بروید که به شکل انار هستند.

ساز دودوک، سوغات کشور ارمنستان


اگر به موسیقی و ابزارآلات آن علاقه دارید، ساز دودوک (Duduk) می‌تواند انتخاب بسیار مناسبی برایتان باشد. این ساز یکی از سازهای قدیمی و ملی ارمنستان بوده که از چوب درخت زردآلو تهیه می‌شود. در اکثر مراسم‌ها و جشنواره‌های موسیقی این کشور می‌توانید صدای زیبای ساز دودوک را تشخیص دهید و از آواز طنین‌انداز آن لذت ببرید.

ساز دودوک ارمنی

مهمترین صنایع دستی ارمنستان


حال که با سوغات کشور ارمنستان آشنا شدیم نوبت به معرفی صنایع دستی آن می‌رسد. در پاسخ به پرسش «صنایع دستی ارمنستان چیست؟» باید بگوییم مهمترین صنایع دستی ارمنستان وسایل چوبی، آثار کنده‌کاری و منبت کاری، سفال، هنرهای اصیل و... هستند که در ادامه مطلب به تمامی آن‌ها خواهیم پرداخت.

خاچکار، صنایع دستی معروف ارمنستان


خاکچار (چلیپاسنگ) یکی از اصیل‌ترین و قدیمی‌ترین صنایع دستی ارمنستان است که قدمت آن به گذشته‌های دوری برمی‌گردد. این اثر هنری در ارمنستان ارزش بسیار زیادی دارد و یکی از وسایل مقدس ارمنی‌ها شناخته می‌شود. خاکچار را از تکه‌های سنگ و در ابعاد مختلف می‌سازند و بر روی آن نقش و نگار صلیب ایجاد می‌کند.

عکس خاکچار ارمنستان

فرش و قالی ارمنی


اگر به دنبال خرید کالایی نفیس و گران قیمت هستید، حتما از فرش‌های دستبافت و قالیچه‌های ارمنی دیدن کنید. این قالی‌ها با نخ‌های طبیعی و ابریمشی تهیه می‌شوند و در میان توریست‌ها محبوبیت زیادی دارند. همچنین فرش‌های دست‌بافت ارمنستان دارای ابعاد و نقش و نگارهای اصیل و خوش‌رنگی هستند و ماندگاری بالایی دارند. پس اگر قصد دارید بهترین صنایع دستی ارمنستان را تهیه کنید حتما سری به بازارهای صنایع دستی این کشور بزنید و از قالی‌های جذاب آن دیدن کنید.

وسایل چوبی از صنایع دستی ارمنستان


بدون تردید وسایل و آثار چوبی را می‌توان پرطرفدارترین و رایج‌ترین صنایع دستی ارمنستان دانست. در این میان کنده‌کاری بر روی چوب و منبت کاری ارمنستان بر روی انواع لوازم دکوری شهرت زیادی دارد. همچنین جعبه‌های جواهر بسیار زیبایی وجود دارند که با ظرافت بالا از چوب درختان گردو، آلو و زرد آلو ساخته می‌شوند.

عروسک‌های ارمنی


یکی از زیباترین چیزهایی که می‌توانید به عنوان سوغاتی ارمنستان خریداری کنید، عروسک‌های ارمنی هستند. این عروسک‌ها که به شکل بانوان و مردان محلی ارمنستان ساخته شده‌اند، قیمت ارزان و زیبایی بی‌اندازه‌ای دارند و هر توریستی را جذب خود می‌کنند. جنس برخی از عروسک‌های ارمنی از چوب بوده و برخی دیگر از پارچه و کاموا ساخته شده‌اند. شما می‌توانید در سفر خود این عروسک‌ها را که نمادی از فرهنگ و هنر ارمنستان هستند تهیه کنید و برای یادگاری به شهر خود ببرید.

عکس صنایع دستی ارمنستان
در این مطلب قصد داشتیم با بهترین سوغات ارمنستان آشنا شویم و صنایع دستی معروف آن را معرفی کنیم. برای خرید بلیط هواپیما ارمنستان، تورهای ایروان و بلیط اتوبوس ارمنستان می‌توانید از قاصدک 24 استفاده کنید.