بهترین جاهای دیدنی ایران برای سفر

برای شروع یک سفر خاطره انگیز هم باید مقصد خوبی داشته باشید و هم وسیله سفر مناسب! برای انتخاب مقصد، اگر نظر ایرانگردان خبره را در این موردجویا شوید؛ می‌توانیم از هزاران جاهای گردشگری ایران نمونه‌های بی‌نظیری را معرفی نماییم. نمونه‌هایی که هرکدام دنیایی از شگفتی و زیبایی را برای شما به ارمغان می‌آورد تا خاطره یک سفر به یادماندنی و گشت و گذاری دلچسب را فراموش نکنید. برای انتخاب وسیله سفر هم در صورتی که هواپیما را انتخاب کنید به راحتی می توانید بلیط آن را از قاصدک 24 تهیه نمایید و بدین ترتیب لذت سفر خود را دوچندان کنید. حال با ما همراه شوید تا برخی از بهترین جاهای دیدن ایران و محبوب‌ترین مناطق گردشگری را مرور کنیم و با نگاهی بهتر یک سفر لذت بخش را آغاز نماییم.

پل معلق در آمل


پل فلزی یا همان پل معلق آمل که مربوط به دوره پهلوی است؛ در داخل شهر آمل، جنب پل دوازده چشمه واقع شده‌ است. این پل در واقع دو پل معلق یک سان کنار هم است و جزو یکی از صدها ابنیه ی با شکوه و ارزشمند توریستی شهر آمل به حساب می‌آید. پل معلق یکی از اولین نمونه‌های پل‌های بزرگ و جدید ایران است و دلیل نام‌گذاری آن نیز ساختار این پل است که در صورت تخریب پایه‌های زیرین بر اثر سیل، کمانهای بالای توانایی نگهداری آن را دارند. با وجود اینکه این پل ساخته‌ی مهندسان آلمانی است اما سازه‌ی آن به عنوان یک سازه‌ی معماری ایرانی شناخته می‌شود. این اثر در تاریخ ۱۳۵۳/۱۲/۰۳ با شمارهٔ ثبت ۱۵۲۴ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

پل معلق در آمل

غار علیصدر در همدان


غار علیصدر که بر اساس نظر کارشناسان مطرح زمین شناسی دنیا یکی از بی‌نظیرترین و بزرگ‌ترین غارهای آبی جهان است؛ در دوره ژوراسیک (دوره دوم زمین‌شناسی 190- 136میلیون سال پیش) شکل گرفته است. این غار زیبا در 65 کیلومتری شمال غربی همدان و در یکی از مرتفع ترین مناطق استان در دامنه رشته کوه‌های زاگرس واقع شده و در سال‌های 1341-42 توسط تعدادی از کوه نوردان و غارنوردان گروه سینای همدان و جمعی از اهالی روستای علیصدر شناسایی شده است. لازم به ذکر است نام این غار که برگرفته از نام روستایی در نزدیکی آن است؛ طی سالیان گذشته از علی‌سد به علی‌سرد و در نهایت به علیصدر تغییر یافته است. امروزه این غار یکی از بهترین جاهای دیدنی ایران شناخته می‌شود.

غار علیصدر در همدان



همچنین ذکر این نکته قابل توجه است اولین بار قایقرانی در این غار شگفت‌انگیز با وسایل ابتدایی، در سال 1346 به همت دست‌اندرکاران امر و تعویض ورودی غار میسر شد. بر اساس تحقیقات و مستندات موجود بخش‌های ورودی غار در دوره صفویان مورد استفاده اهالی آن منطقه قرار می‌گرفته به طوری که از مدخل ورودی آن به عنوان پناهگاه و از آب آن به صورت آب انبار برای مصارف کشاورزی استفاده می‌کردند.

اگر به بازدید از غارهای شگفت‌انگیز علاقمند هستید، می‌توانید سری هم به جاهای دیدنی کرمان بزنید. در این شهر غارهای قدیمی زیادی از جمله غار شعیب جیرفت، غار جواران و غار شب پره وجود دارد.

منارجنبان در اصفهان


این بنا به‏ صورت یک بقعه و دو مناره است که بر روى قبر «عمو عبدالله» از زهاد و صُلحاى معروف قرن هشتم هجرى بنا شده است. ایوان منارجنبان یکى از نمونه‏‌هاى ابنیه سبک مغولى در ایران است و از آن دوره کاشى‏کارى‏هایى هم به یادگار دارد. بنای اولیه آن تنها شامل یک بقعه بوده و مناره‏‌ها بعدها و در تاریخی نامشخص که برخی آن را اواخر عصر صفویه می‌دانند؛ به ایوان مزبور اضافه شده‌اند.

منارجنبان در اصفهان

شهرت این بنای تاریخی از آن جهت است که هر گاه یکى از مناره‏‌هاى طرفین ایوان به جنبش درآید؛ این حرکت نه تنها به مناره دیگر بلکه به تمامى ساختمان انتقال می‌یابد و کل بنا مرتعش می‌شود. چگونگى این حرکت و انتقال آن به مناره دیگر اگر چه در دیرباز تعجب بسیارى از مردم و بازدیدکنندگان آن را بر مى‌انگیخته است اما از دیدگاه صاحب نظران عرصه‌ی معماری، چندان شگفت انگیز و غیر طبیعى نیست؛ زیرا این حرکت درتمام بناهایى که چنین شکل و مناره‌هایى دارند؛ صورت می‌گیرد و اگر در اینجا بسیار چشم‌گیرتر است؛ تنها دلیل آن باریکى و سبکى مناره‌هاست. وگرنه جهانگردان و سیاحان بارها به مناره‌ها و ساختمان‌هایى در دیگر نقاط جهان که به همین طریق مى ‏جنبیده‌‏اند؛ اشاره کرده‌‏اند.

آبشار مارگون در سپیدان


مارگون نام آبشاری واقع در دره‌های غرب شهرستان سپیدان است. ارتفاع این آبشار به ۷۰ متر و عرض آن به ۱۰۰ متر می‌رسد. این آبشار که در روستای مارگون واقع شده است؛ یکی از بزرگ‌ترین و با شکوه‌‌ترین آبشارهای ایران است و از نظر زیبایی، بزرگی و حجم آب خروجی با آبشار شوی لرستان رقابت می‌کند. فاصله آبشار مارگون از اردکان فارس حدود 48 کیلومتر است اما اگر از شهر یاسوج قصد عزیمت به این آبشار را داشته باشید؛ طول مسیر به 65 کیلومتر افزایش می یابد. بد نیست بدانید؛ در میانه راه پس از کیلومتر 29 جاده یاسوج به اقلید و انتخاب جاده آبشار مارگون می‌توانید به این آبشار زیبا برسید و راه ماشین رو را تا حدود ۸۰۰ متری آبشار ادامه دهید اما از آن پس بقیه راه تا آبشار را باید پیاده و از راه سنگفرش بپیمایید.


بیشتر بخوانید: معرفی آبشارهای دائمی و فصلی در تهران



آبشار مارگون در سپیدان

دریاچه مهارلو در شیراز


دریاچه مهارلو که به واسطه همجواری با کلانشهر شیراز یکی از مناطق گردشگری و تفرجگاهی محسوب می‌شود؛ در حدود 18 کیلومتری جنوب شرقی این شهر و در ارتفاع 1560 متری از سطح دریا قرار دارد. این دریاچه به وسیله سه رودخانه خشک، حمزه، سروستان و همچنین آب‌های جاری کوه‌های مجاور تغذیه می‌شود. مهارلو که مساحت کلی آن 257 کیلومتر مربع است؛ 28 کیلومتر طول و 10 الی 15 کیلومتر عرض دارد. مهارلو، یکی از بهترین جاهای دیدنی ایران برای سفر و از محبوب‌ترین جاهای دیدنی شیراز شناخته می‌شود.

دریاچه مهارلو در شیراز

دریاچه صورتی مهارلو راهی به دریای آزاد ندارد و از آنجایی که میزان تبخیر در این منطقه بالاست؛ اغلب بخشی از بستر دریاچه را لایه‌ای از نمک می‌پوشاند و فقط در بخش‌های شمالی و مرکزی آن با عمق بسیار کم و شوری زیاد، آب وجود دارد. یکی از پدیده‌های جالب این دریاچه «کشند قرمز» است. کشندهای قرمز نوعی از جلبک‌ها می‌باشند که نسبت به شوری مقاوم بوده و زمانی که شوری آب بالا می‌رود؛ رشد و تکثیر می‌یابند. تکثیر بیش از حد این گیاهان موجب تراکم بیش از حد جلبک‌ها در سطح آب شده؛ به طوری که لایه‌ای از آنها که در سطح قرار می‌گیرد مانع از تبادل هوا با آب و در نهایت کاهش اکسیژن می‌شود. شرایط فوق موجب می‌شود برخی از این جلبک‌ها سمّی را تولید ‌کنند که برای آبزیان یک خطر بالقوه به شمار می‌رود. از این رو کشند قرمز می‌تواند حیات آبزیان و جانوران مجاور دریاچه را به خطر ‌اندازد. از جمله مهم‌ترین جانورانی که در مجاورت مهارلو زندگی می‌کنند می‌توان از فلامینگو، مرغابی، تنجه، اردک سرسبز، آبچلیک، چوکا و آنقوت نام برد.

روستای ابیانه از بهترین جاهای دیدنی ایران


در ۴۰ کیلومتری شمال غربی نطنز از استان اصفهان و در دامنه کوه کرکس روستایی کهن و دیدنی قرار دارد که از زمره استثنایی‌ترین روستاهای ایران به شمار می‌رود. اعتبار روستای ابیانه به ارزشمندی آثار و بناهای تاریخی پرتنوعش است. شکوه معماری بومی و سرشار از زیبایی این روستا آن را در شمار نمونه‏‌های کم نظیر تاریخی ایران و از اماکن دیدنی اصفهان درآورده است. ابیانه دارای موقعیت طبیعی مساعدی است و یکی از نقطات خوش منظره و خوش آب و هوای اصفهان است که در دوره صفویه میزبان نزدیکان و درباریان شاهان صفوی بوده است؛ در حالی که تمایل خود پادشاهان صفوی برای اقامت به ییلاقات نطنز بوده است. برای بازدید از این روستا می‌توانید از تور مسافرتی قاصدک 24 کمک بگیرید. برای دریافت اطلاعات بیشتر، قیمت و شرایط آن با تیم قاصدک 24 (75269-021) تماس باشید.

روستای ابیانه

در سرشماری سال ۱۳۶۱ شمار خانه‌‏های روستای ابیانه برابر با ۵۰۰ واحد برآورد شده است. این خانه‏‌ها تماما بر روی دامنه‌ی شمال رودخانه برزرود بنا شده‌اند و از سبک معماری خاصی پیروی می‌کنند؛ به صورتی که پشت بام مسطح خانه‏‌های پایین دست، حیاط خانه‏‌های بالادست را به وجود آورده است و هیچ دیواری هم آن‌ها را محصور نمی‏‌سازد. در نتیجه، روستای ابیانه در وهله اول روستایی چند طبقه به نظر می‌‏آید که در بعضی نقاط آن تعداد این طبقات به چهار می‌رسد. اتاق‌های ابیانه به پنجره‌‏های چوبی ارسی مانند مجهزند و برخی از آن‌ها دارای ایوان‌ها و طارمی‌های چوبی پیش آمده‌اند که اغلب مشرف بر کوچه‌‏های تنگ و تاریک‏‌اند و منظره روستا را بس دیدنی و جالب ساخته‌اند. نمای خارجی دیوارها هم تماما با خاک سرخی که معدن آن در مجاورت روستاست پوشیده شده است.

قلعه ی فلک الافلاک در لرستان


یکی از مشهورترین جاهای دیدنی ایران و جاذبه‌های تاریخی و گردشگری استان لرستان قلعه فلک الافلاک است. این قلعه در بالای تپه‌ای باستانی و در مرکز شهر خرم‌آباد قرار دارد و از شرق و جنوب شرقی به رودخانه خرم‌ رود، از غرب به خیابان امام خمینی و از شمال به خیابان فلک الافلاک محدود می‌شود. اطلاعات دقیقی از تاریخ ساخت قلعه فلک الافلاک و بانی آن در دست نیست اما بر اساس شواهد موجود، بنای اولیه این قلعه به زمان شاپور اول ساسانی در قرن سوم میلادی باز می‌گردد.

قلعه ی فلک الافلاک در لرستان

ساسانیان که از این دژ به عنوان مرکز حکومتی و نظامی استفاده می‌کردند؛ در حدود منطقه کنونی خرم‌آباد شهری با نام شاپورخواست ساخته بودند که بعدها ویران و در حدود سده هفتم هجری قمری، شهر خرم‌آباد فعلی به جای آن بنا شد. وسعت تقریبی قلعه فلک الافلاک 5300 مترمربع است و دارای 8 برج، 2 صحن و 300 جان‌پناه می‌باشد. فضای داخلی آن نیز به 4 تالار نسبتاً بزرگ پیرامون و تعدادی تالار و اتاق تقسیم شده است. ارتفاع بلندترین دیوار تا سطح تپه 23 متر و مصالح بکار رفته در ساخت آن، سنگ، آجر، خشت و ملات گچ و آهک است. ورودی بنا که در سمت شمال و در بدنه برج جنوب غربی قرار دارد؛ پس از گذر از راهروی ورودی، به حیاط اول متصل می‌گردد.

حال که با بهترین جاهای دیدنی ایران آشنا شدید، برای خرید بلیط هواپیما، خرید بلیط قطار و اتوبوس می‌توانید از قاصدک 24 کمک بگیرید و سفر لذت بخش خود را به سرتاسر ایران آغاز کنید.