حقایق جالب درباره کشور ژاپن

ژاپن، سرزمین آفتاب تابان، را بیستر به نظم، وقت شناسی و قوانین سفت و سخت آن می‌شناسند. این کشور منطقه‌ای کوهستانی است که جزایر آتشفشانی در آن به وفور به چشم می‌خورد. آنگونه که اعداد نشان می‌دهد، هر ساله زمین در حدود 1500 بار زیر پای مردم این کشور می‌لرزد. در کشوری که از دوران پارینه سنگی میزبان بشر بوده و امروز سومین اقتصاد بزرگ جهان است؛ سنن و رسوم عجیب زیادی وجود دارد. پس اگر قصد دارید با حقایقی جالب درباره ژاپن آشنا شوید قاصدک24 را در ادامه مطلب همراهی کنید. 

حقایق جالب در مورد ژاپن


حقایق جالب کشور ژاپن


  • نام ژاپن در ژاپنی نیهون(Nihon) یا نیپون(Nippon) است که به معنای سرزمین آفتاب تابان می‌باشد. زمانی این باور وجود داشت که ژاپن نخستین کشوری است که طلوع آفتاب را صبح هنگام از شرق می‌بیند. سرزمین آفتاب تابان از نزدیک به 6 هزار و 800 جزیره تشکیل شده است.
  • ژاپن سومین کشوری است که نرخ امید به زندگی در آن طولانی است. در این کشور مردان 81 سال و زنان نزدیک به 88 سال عمر می‌کنند. به عبارت دیگر امید به زندگی ژاپنی‌ها 4 سال بیشتر از آمریکایی‌ها است. به علاوه 21 درصد از جمعیت ژاپن را سالمندان بالای 65 سال تشکیل می‌دهند که بیشترین نسبت در جهان است. یکی دیگر از حقایق جالب ژاپن این است که تعداد سالمندان ژاپن از تعداد کودکان آن بیشتر است. همچنین این کشور نرخ تولد بسیار پایینی دارد و فروش پوشک مخصوص سالمندان در مقایسه با پوشک نوزادان در آن بسیار بالاتر است.
  • خوب است بدانید که شکوفه‌های گیلاس یا ساکورا، گل بومی ژاپن هستند و طرفداران زیادی در دنیا دارند.
  • منطقه شهری توکیو-یوکوهاما که 33 میلیون جمعیت دارد، پر جمعیت‌ترین منطقه شهری در جهان به شمار می‌رود.
  • ژاپن بیش از 30 هزار رستوران مک دونالد دارد که بیشتر از هر کشور دیگری خارج از آمریکا است.
  • ژاپنی‌ها بیشتر از هر ملت دیگری در جهان، ماهی مصرف می‌کنند؛ در حدود 17 میلیون تن در سال! ژاپن بزرگ‌ترین وارد کننده غذاهای دریایی است که در حدود یک سوم آن‌ها را میگو تشکیل می‌دهد؛ یعنی در حدود 4 میلیون تن در سال. به عبارت دیگر بیش از 20 درصد پروتئین ژاپنی‌ها از طریق ماهی و محصولات دریایی تأمین می‌شود.
  • ژاپن بزرگ‌ترین تولید کننده خودرو در جهان است و شرکت ژاپنی تویوتا سومین خودروساز بزرگ دنیا به شمار می‌رود. این شرکت توسط کیچیرو تویودا تأسیس شد که نام شرکت خود را از تویودا به تویوتا تغییر داد تا تلفظ آن آسان‌تر باشد.
  • هر ساله بیش از 2 میلیون جلد مانگا (کتاب‌های کمیک ژاپنی یا داستان‌های مصور) در ژاپن به فروش می‌رسد.

درباره ژاپن


دیگر حقایق جالب در مورد ژاپن


  • یکی دیگر از حقایق جالب راجع به ژاپن این است که قدمت سوشی، غذای مخصوص ژاپنی‌ها به حدود قرن دوم پس از میلاد بازمی‌گردد. در حقیقت در ابتدا از سوشی به عنوان راهی برای نگهداری ماهی در چین استفاده می‌شد که بعدها راه خود را به ژاپن باز کرد. از سوی دیگر شیوه خوردن ماهی خام و برنج در اوائل قرن هفدهم میلادی آغاز شد. البته سوشی در ژاپنی به معنای ماهی خام نیست؛ بلکه به معنای برنج با چاشنی سرکه، نمک و شکر است. ماهی خام تکه تکه شده که بدون برنج و به تنهایی سرو می شود را ساشیمی می‌گویند.
 
غذای ژاپنی

  • ژاپن دومین میزان خودکشی را در جهان دارد و جالب است بدانید که در دامنه کوه فیجی در این کشور، مکانی مخوف با عنوان جنگل خودکشی وجود دارد. این مکان پس از گلدن گیت بریج در سانفرانسیسکو، دومین مقصد محبوب خودکشی در جهان شناخته می‌شود.

عجایب ژاپن


  • نزدیک به 5 و نیم میلیون دستگاه فروش خودکار (Vending Machine) در ژاپن وجود دارد؛ یعنی تقریبا به ازای هر خیابان یک دستگاه. جالب اینکه این دستگاه‌ها به فروش محصولاتی چون آبجو، نوشیدنی گرم و سرد، سیگار، مشروبات الکلی، کتاب های مصور، هات داگ، لامپ، کیسه برنج، دستمال توالت، چتر، طعمه ماهی‌گیری و تخم مرغ تازه می‌پردازند.
  • کوچک‌ترین آسانسور جهان در زیرزمین یک فروشگاه در شهر کاوازاکی قرار گرفته که تنها 5 پله و 83.3 سانتی متر ارتفاع دارد.
  • یکی از حقایق جالب درباره کشور ژاپن این است که یائبا (Yaeba) یا دندان کج در ژاپن یکی از شاخصه‌های جذابیت نام برده می‌شود و بسیاری از دختران برای انجام این عمل به سراغ دندانپزشک می‌روند! به علاوه در ژاپن باستان از آنجایی که دندان سفید، زشت تلقی می‌شد، زنان دندان‌های خود را به رنگ سیاه در می‌آوردند. این سنت اوهاگورو (Ohaguro) نامیده می‌شد و تا اواخر سال‌های 1800 میلادی ادامه داشت.

مردم ژاپن


  • ایستگاه قطار شینجوکو که مهم ترین ایستگاه قطار توکیو است، با 2 میلیون نفری که روزانه در آن تردد می کنند، شلوغ ترین ایستگاه در جهان به شمار می رود.

عجیب ترین حقایق جالب ژاپن


  • جالب است بدانید 90 درصد تلفن‌های همراهی که در ژاپن مورد استفاده قرار می‌گیرند، ضدآب هستند؛ چرا که جوانان ژاپنی عادت دارند که حتی در حمام نیز از گوشی‌های خود استفاده کنند!
  • هایکو که گونه‌ای شعر ژاپنی است، تنها از سه خط تشکیل شده و کوتاه‌ترین گونه شعری در جهان معرفی می‌شود.
  • انیمه (Anime) یا فیلم‌ها و برنامه‌های تلویزیونی انیمیشنی، نزدیک به 60 درصد سرگرمی‌های انیمیشنی جهان را تشکیل می‌دهند. این صنعت در ژاپن به اندازه‌ای موفق است که در حدود 100 مدرسه ویژه صداپیشگی در این کشور وجود دارد.
  • تنها مرد ژاپنی که از حادثه کشتی تایتانیک در سال 1914 جان سالم به در برد، ماسابومی هوسونو نام داشت که در کشور خود به عنوان یک بزدل شناخته می‌شد؛ چرا که به همراه دیگر مسافران کشته نشده بود!
  • در ژاپن چرت زدن در سر کار امری پذیرفته شده است و نشان از خستگی ناشی از کار کردن بسیار زیاد دارد.
  • ژاپنی‌ها به هنگام ملاقات یکدیگر به طور سنتی به جای دست دادن تعظیم می‌کنند. هر چه فرد خمیده‌تر شود، نشانه احترام عمیق‌تر است.
  • جالب است بدانید که ژاپن و روسیه هنوز پیمان صلح برای خاتمه جنگ جهانی دوم امضا نکرده‌اند و دلیل آن نیز مناقشه آن‌ها بر سر جزایر کوریل (Kuril) است.
  • بسیاری از چشمه‌های آب گرم یا حمام‌های عمومی در ژاپن، ورود مشتریان دارای خالکوبی را ممنوع اعلام کرده‌اند. دلیل آن هم این است که خالکوبی، بسیاری از ژاپنی‌ها را به یا یاکوزا یا مافیای ژاپنی می‌اندازد که اعضای آن تمام بدن خود را خالکوبی می‌کنند.
  • در ژاپن جزیره‌ای به نام اوکونوشیما (Okunoshima) وجود دارد که پر از خرگوش است. گفته می‌شود که این خرگوش‌ها در طول جنگ جهانی دوم برای آزمایش تأثیرات گازهای سمی به این جزیره آورده شده‌اند.
  • ژاپنی‌ها از عدد 4 استفاده نمی کنند؛ چرا که این عدد را مساوی با مرگ می‌دانند. به طوری که ساختمان‌های بلند طبقه چهارم ندارند. در جشن سنتی چای ژاپنی هم، سه یا پنج اعداد خوش یمن برای مهمانان هستند. به طور کلی اعداد فرد در این کشور بر اعداد زوج ارجح‌تر هستند.

    حال که با حقایق جالب در مورد ژاپن آشنا شدید، برای خواندن مطالب جذاب دیگر در خصوص سایر کشورها می‌توانید سری به وبلاگ قاصدک24 بزنید و مقاله‌هایی همچون «حقایق جالب مصر» و «حقایق جالب در مورد کره جنوبی» را مطالعه کنید.