نکات خرید بلیط برای کودکان و نوزادان

بعضی از افراد تصور می‌کنند کودکان و نوزادان چون هنوز به سن قانونی نرسیده‌اند، نیازی به تهیه بلیط سفر ندارند. اما حقیقت این است که بلیط سفر کودکان و نوزادان نیز الزامی بوده و قوانین و شرایط خاصی دارد. بنابراین والدین می‌بایست در بسیاری از سفرها با پرداخت هزینه، بلیط هواپیما، قطار یا اتوبوس مورد نیاز خود را تهیه نمایند. اما قیمت بلیط برای کودکان برای هر سفر متفاوت از بزرگسالان است. در ادامه این مطلب از قاصدک24 قصد داریم به بررسی قیمت بلیط برای سنین مختلف بپردازیم. با ما همراه باشید.

قوانین خرید بلیط هواپیما برای کودکان

خرید بلیط هواپیما برای کودکان و نوزادان


هزینه و شرایط خرید بلیط هواپیما برای کودکان و نوزادان در بلیط‌های سیستمی و چارتری متفاوت است. از این رو اگر شما بلیط هواپیما سیستمی را برای سفر خود انتخاب کرده‌اید؛ باید بدانید که این نوع از بلیط‌ها دارای سه تعرفه نرخی می‌باشند.

تعرفه‌های بلیط هواپیما برای سنین مختلف
تعرفه بزرگسال: تعرفه بزرگسال برابر با بهای کلی بلیط است. در این تعرفه تمامی افراد بالای 12 سال، بزرگسال محسوب شده و می‌بایست 100 درصد هزینه بلیط هواپیما را پرداخت نمایند.
تعرفه کودک: تعرفه کودک افراد 2 تا 12 سال را در برمی‌گیرد. شرکت‌های هواپیمایی برای این تعرفه به طور معمول 25% تخفیف در نظر می‌گیرند و به کودکان نیز صندلی های جداگانه در کابین هواپیما اختصاص می‌دهند. 
تعرفه نوزاد: افراد 0 تا 2 سال نیز نوزاد تلقی شده و بلیط هواپیما سیستمی آن‌ها مطابق با تعرفه سوم محاسبه می‌شود. این تعرفه برابر با 10% بهای کلی بلیط است و صندلی‌ای به نوزادان تعلق نمی‌گیرد. بر این اساس شما می‌بایست به هنگام خرید بلیط هواپیما برای کودکان خود تعداد مسافران را به تفکیک رده سنی آن‌ها به صورت صحیح در فیلدهای مربوطه وارد نمایید تا محاسبه هزینه نهایی بلیط‌های سفر شما به درستی انجام گیرد.

بیشتر بخوانید: تاریخ پیش فروش بلیط قطار نوروز 1403



قوانین خرید بلیط هواپیما چارتر برای کودکان و نوزادان


در خرید بلیط هواپیما چارتری برای کودکان شرایط کمی متفاوت‌تر است؛ چرا که در بلیط‌های چارتر هواپیما تنها دو تعرفه نرخی وجود دارد که می‌توان در دو گروه دسته بندی کرد:
  1. افراد بالای دوسال: در بلیط‌های چارتر تمامی افراد بالای دو سال بزرگسال محسوب شده و هزینه بلیط هواپیما به صورت کامل از آن‌ها دریافت می‌شود. 
  2. افراد زیر دوسال: افراد  زیر دو سال هم در گروه تعرفه نوزادان قرار می‌گیرند. در این دسته‌بندی تعرفه کودکان نداریم.
نکته مهم: بدین ترتیب در بلیط‌های هواپیمای چارتر، تعرفه‌ای به نام بلیط کودک وجود ندارد و قیمت بلیط هواپیما برای کودکان بالای دوسال، با بزرگسالان در این نوع از بلیط های هواپیما، ( بلیط چارتری) با بلیط‌های سیستمی متفاوت است.

خرید بلیط قطار برای کودکان و نوزادان


در سفر با قطار نیز شرایط و قیمت بلیط قطار برای کودکان متفاوت است. از این رو تمامی افراد بالای 12 سال بزرگسال تلقی شده و موظف به پرداخت بهای کامل بلیط قطار می‌باشند. بنابراین تعرفه پرداخت بلیط قطار برای سنین مختلف به شرح زیر است:

  1. افراد بزرگسال: موظف به پرداخت کامل بهای بلیط قطار هستند.
  2. کودکان: افراد 2 تا 12 سال نیز موظف به پرداخت نیمی از بهای بلیط قطار هستند.
  3. نوزادان زیر دوسال: نوزادان باید تنها 10 درصد از بهای کلی بلیط قطار را پرداخت نمایند.
  4. جانبازان و خانواده‌های شاهد: هزینه بلیط خانواده‌های شاهد و جانباز، با 50 درصد تخفیف صادر می‌شود.

خرید بلیط قطار برای کودکان

خرید بلیط اتوبوس برای کودکان و نوزادان


ممکن شما در شرایطی به جای هواپیما و قطار اتوبوس را برای جابه‌جایی و سفرهای خود انتخاب کنید. تعرفه قیمت اتوبوی برای کودکان نیز با بزرگسالان متفاوت است که در ادامه به آن اشاره کرده ایم.

  1.  افراد زیر پنج سال: بر اساس قوانین اتوبوس، افراد زیر 5 سال را کودک تلقی کرده و باقی مسافران را بزرگسال می‌دانند. این قوانین می‌گویند که در تعرفه اول یعنی تعرفه کودکان، بهای بلیط اتوبوس با 100 درصد تخفیف محاسبه شده یا به عبارت دیگر افراد زیر 5 سال نیازی به تهیه بلیط اتوبوس ندارد.
  2. افراد بالای 5 سال: تمامی افراد بالای 5 سال یا همان بزرگسالان، بلیط اتوبوس باید با بهای کامل خریداری شود.
خرید بلیط برای کودکان

در چه شرایطی کودکان می‌توانند تنها سفر کنند؟


لازم به ذکر است که در اغلب وسایل نقلیه کودکان نمی‌توانند به صورت تنها سفر کنند و سفر آن‌ها می‌بایست حتماً با یک همراه بزرگسال صورت پذیرد. با این وجود در برخی از هواپیمایی‌ها شرایطی وجود دارد که مسافر می‌تواند با مطالعه آن شرایط و پر کردن فرم مربوطه، کودک بالای 5 سال خود را بدون همراه به سفر بفرستد.


جمع بندی

در پایان یادآور می‌شویم که برای خرید انواع بلیط سفر اعم از بلیط هواپیما، قطار و اتوبوس، تنها کافی است تا سری به وب‌سایت قاصدک 24 بزنید یا از نسخه اندروید اپلیکیشن قاصدک 24 استفاده نمایید. شما در قاصدک 24 همچنین می‌توانید انواع بیمه مسافرتی را نیز به صورت آنلاین خریداری نموده و حتی به رزرو هتل مورد نظر خود در سراسر ایران بپردازید.

سوالات متداول در مورد خرید بلیط سفر برای کودکان و نوزادان

قیمت بلیط اتوبوس برای کودکان زیر دو سال، در صورتی که صندلی‌ به آن‌ها تعلق نگیرد رایگان است. اگر کودک به استفاده از صندلی نیاز داشته باشد، باید هزینه کامل بلیط اتوبوس را برایش پرداخت کنید تا صندلی متعلق به خودتان باشد.
برای خرید اینترنتی بلیط اتوبوس در وب‌سایت یا اپلیکیشن قاصدک24(بخش بلیط اتوبوس) مبدا، مقصد، تاریخ حرکت و تعداد بلیط خود را انتخاب می‌کنید. سپس می‌توانید بلیط‌های موجود را در تاریخ مدنظرتان ببینید و با کارت بانکی و رمز دوم، بلیط دلخواهتان را بخرید.
25 درصد تخفیف برای کودکان صورت می‌پذیرد و صندلی جدا در کابین هواپیما برای کودکان در نظر گرفته می‌شود.