چگونه در سفر مصرف بنزین را کاهش دهیم؟

شاید تصور کنید تنها زمانی که با خودروی شخصی خود به سفر می روید باید به مقدار مصرف سوخت توجه کرده و بهترین راه را برای کاهش آن بیابید. اما جالب است بدانید شما حتی اگر برای سفر خود بلیط هواپیما، قطار یا اتوبوس هم خریداری کرده باشید می توانید در مصرف سوخت صرفه جویی کنید، هر چند که این سوخت، بنزین نباشد. حتماً می پرسید چگونه؟ پاسخ روشن است با کاهش مقدار بار چمدان های خود. همانطور که می دانید هر چه قدر که بار یک وسیله نقلیه بیشتر باشد آن وسیله باید مقدار سوخت بیشتری را برای حمل آن مصرف کند. شاید تصور کنید که چمدان شما تاثیر به سزایی در بار کلی یک اتوبوس، هواپیما یا قطار ندارد اما فراموش نکنید که اگر این مسئله بی اهمیت بود، چیزی به عنوان مقدار بار مجاز در هیچ وسیله نقلیه ای تعریف نمی شد.

کاهش مصرف سوخت در سفر با اتوبوس
اما همه سفرها نیز با خرید یک بلیط اتوبوس یا قطار آغاز نمی شود. ممکن است شما گاهی تمایل داشته باشید که با خودروی شخصی خود به سفر بروید که در این شرایط باید به نکات بیشتری برای کاهش مصرف بنزین توجه کنید. در ادامه مطلب " چگونه در سفر مصرف بنزین را کاهش دهیم؟ " به بررسی برخی از این راهکارها می پردازیم، با قاصدک 24 همراه باشید.

باد لاستیک های خود را تنظیم کنید


لاستیک های کم باد، فشار بیشتری را به خودرو وارد می کنند و موجب می شوند اتومبیل برای طی یک مسیر مشخص، سوخت بیشتری را بسوزاند. بنابراین بهتر است قبل از حرکت، مقدار باد لاستیک های خود را تنظیم کنید. فراموش نکنید که مقدار استاندارد باد لاستیک، در فصول گرم و سرد سال متفاوت است. بنابراین این کار را به درستی و با توجه به فصل سفر خود به انجام رسانید.

فیلتر روغن و فیلتر بنزین را تعویض کنید


بهتر است قبل از انجام هر سفر وضعیت فیلترهای روغن و بنزین اتومبیل خود را چک کرده و در صورت لزوم آنها را تعویض نمایید. یک فیلتر نو می تواند اتومبیل شما را در وضعیت بهتری قرار داده و موجب شود تا در جاده سوخت کمتری را مصرف نماید. پس برای کاهش مقدار مصرف سوخت خود و بهبود عملکرد خودرویتان از انجام این کار غافل نشوید.

صبح زود بنزین بزنید


سعی کنید صبح زود را برای حرکت انتخاب کنید و همان موقع نیز بنزین بزنید. بنزین زدن در صبح های زود که هنوز خورشید آنچنان زمین را گرم نکرده است، موجب می شود تا بنزین غلیظ تری را در باک خودروی خود بریزید. فراموش نکنید که مخازن بنزین در دل زمین قرار دارند و هر اندازه که زمین گرمتر باشد آنها از غلظت کمتری برخوردارند. این بدین معنی است که اگر شما به جای صبح زود، سر ظهر باک خودروی خود را پر کنید، هر یک لیتری که بنزین خریداری می کنید دقیقاً معادل یک لیتر نباشد که این امر در نهایت موجب افزایش مصرف بنزین در اتومبیل شما می شود.

بنزین زدن در صبح زود

با سرعت مجاز رانندگی کنید


سرعت بیش از اندازه در اتوبان، موجب افزایش مصرف سوخت شده و حتی خطر تصادف را نیز افزایش می دهد. بنابراین با سرعت مطمئنه برانید و سعی کنید بیش از 90 کیلومتر در ساعت سرعت نداشته باشید. آمارها حاکی از آن است که مصرف سوخت اتومبیلی که سرعت حرکت آن در اتوبان 90 الی 120 کیلومتر در ساعت است، تا 30 درصد افزایش می یابد. پس به این موضوع بی توجه نباشید و سرعت مجاز را رعایت کنید.

خودرو را بیش از اندازه سنگین نکنید


با چمدان های کوچک سفر کنید و خودرو خود را بیش از اندازه سنگین نکنید. فراموش نکنید هر اندازه که بار بیشتری داشته باشید مصرف سوخت اتومبیل خود را افزایش می دهید. بنابراین سبک بار سفر کنید و وسایل اضافی خودرو را در منزل بگذارید.

با چمدان های کوچک سفر کنید

پنجره را بالا بکشید


هنگامی که با سرعت بالا در اتوبان حرکت می کنید پنجره های خودرو را پایین نکشید. این کار مقاومت خود رو در برابر باد را افزایش داده و مصرف سوخت را بیشتر می کند. اگر با پنجره های بسته در اتوبان حرکت کنید برای طی مسیر مشخصی نسبت به زمانی که شیشه پنجره هایتان پایین است، سوخت کمتری می سوزانید.

از باربند استفاده نکنید


تا جای ممکن از باربند استفاده نکنید و حالت آیرودینامیکی خودرو را بر هم نزنید. با نصب باربند شما عملاً چیزی به خودرو خود اضافه کرده اید که جلوی حرکت باد را می گیرد و یک نوع مقاومت در برابر آن ایجاد می کند. این کار به خودرو فشار زیادی وارد کرده و موجب افزایش مصرف سوخت می گردد.

از ترمز کردن شدید خودداری کنید


در سرعت های بالا از ترمز کردن شدید خودداری کنید. سعی کنید با سرعت مطمئنه برانید که مجبور نشوید سر هر پیچی ترمز کرده و سرعت خود را کم کنید. فراموش نکنید استفاده بیش از اندازه از ترمز در زمانی که خودرو شما شتاب گرفته و در جاده حرکت می کند، می تواند منجر به افزایش مصرف سوخت در آن شود.

مدام ترمز نکنید

از خودرو خود در مقصد استفاده نمایید


اگر با تهیه یک بلیط قطار خودروی خود را به مقصد منتقل کرده و تنها در مقصد از آن استفاده کنید نیز به نوعی در مصرف سوخت صرفه جویی کرده اید. این کار به شما کمک می کند تا عملاً در مسیر سوختی مصرف نکنید و رانندگی را تا زمان رسیدن به مقصد به تعویق بیاندازید.

از مترو و وسایل حمل و نقل عمومی استفاده کنید


همانطور که می دانید که خودروها در شهر سوخت بیشتری می سوزانند. این امر به این دلیل است که در خیابانها بر خلاف اتوبان ها، دامنه سرعت به طور مداوم از کم به زیاد تغییر کرده و راننده برای این کار هر بار از ترمز استفاده می کند. مدام ترمز کردن و گاز دادن، مصرف سوخت را در یک اتومبیل افزایش می دهد. از این رو اگر بتوانید پس از رسیدن به مقصد، هتلی رزرو کرده و خودرو را تا زمان بازگشت در پارکینگ آن قرار دهید و برای رفت و آمد درون شهری، از وسایل حمل و نقل عمومی استفاده نمایید، مقدار مصرف سوخت خود در سفر را تا حد چشمگیری کاهش داده اید. این کار علاوه بر کاهش میزان مصرف بنزین، به شما امکان می دهد تا کمی به خودرو خود استراحت دهید و با اطمینان بیشتری از آن در مسیر برگشت استفاده نمایید.

استفاده از خودرو در مسیر برگشت
در نهایت اگر ترجیح می دهید که به جای اتومبیل خود از وسایل حمل و نقل عمومی استفاده نمایید می توانید با مراجعه به وب سایت قاصدک 24 انواع بلیط سفر، اعم از بلیط هواپیما، قطار و اتوبوس را در کمترین زمان ممکن خریداری نمایید.