کوچک ترین ایرلاین های جهان؛ ناشناس اما محبوب


شرکت های هوایی روز به روز بزرگ تر می شوند تا پاسخگوی خیل عظیم مسافرانی باشند که از بلیط هواپیما به عنوان بلیط ورود به دنیای پر هیجان سفر استفاده می کنند. بزرگ ترین ایرلاین های جهان نام های شناخته شده ای در صنعت هوایی هستند و سهم آمریکا در این میان بیش از هر کشور دیگری است. حداقل چهار نام در لیست ایرلاین های بزرگ دنیا به شرکت های آمریکایی آمریکن ایرلاینز، دلتا، یونایتد ایرلاینز و ساوت وست ایرلاینز اختصاص دارد.

اما دنیای هوانوردی تنها به غول های بزرگی چون دلتا اختصاص ندارد. هنوز هم در جهان ایرلاین های کوچکی وجود دارند که با کیفیت، کلاس پروازی و ایمنی قابل قبولی به ارائه خدمت به مسافران مشغول هستند. قاصدک 24 قصد دارد تا برای شما از کوچک ترین ایرلاین های جهان بگوید؛ از ایرلاینی که برای 40 سال تنها بین دو مقصد در رفت و آمد است تا ایرلاینی که به خطرناک ترین فرودگاه جهان پرواز می کند یا ایرلاین دیگری که درست در مرکز شهری بزرگ در آمریکای شمالی شما را پیاده خواهد کرد.

دراک ایر (Druk Air)


شرکت هوایی دراک ایر در بوتان واقع شده است. در منطقه ای که بیشتر خدمات ایرلاین ها خطرناک هستند، این شرکت قرار است پاسخگوی یکی از اعداف عجیب و غیر معمول بوتان یعنی تقویت شادی ناخالص ملی باشد! پروازهای کوتاه دراک ایر به 7 مقصد اغلب به مسافران نمایی نزدیک از کوه اورست را نشان می دهد؛ در حالی که آنها مشغول خوردن غذاهای پر ادویه و رایگان خود هستند. خلبان های خبره این شرکت هرگز در هنگام فرود آمدن در فرودگاه پارو که یکی از خطرناک ترین فرودگاه های جهان است، دچار حادثه نشده اند.

کوچک ترین ایرلاین های جهان؛ ناشناس اما محبوب

فلای بابو (FlyBaboo)


ایرلاین های منطقه ای کوچک زیادی در اروپا وجود دارند، اما به نظر می رسد که مسافران فلای بابو را بیش از بقیه دوست داشته باشند. فلای بابو در ژنو واقع شده و به 15 مقصد در سرتاسر اروپا پرواز می کند. این شرکت علی رغم کوچک بودن خود موفق شده تا از سایت های معتبر هوانوردی چون AirlineQuality.com و Air-Valid.co.uk امتیازات خوبی دریافت کند. دلیل آن هم ارائه خدمات با کیفیتی در مقیاس کوچک به مشتریان مانند غذا از غذاپزی های محلی، بسته های سرگرمی مخصوص کودکان و حتی حوله های معطر برای مسافران است. فلای بابو اخیرا توسط ایرلاین منطقه ای سوئیس یعنی داروین خریداری شده و امید مشتریان بر این است که این اتفاق باعث کاهش کیفیت خدمات شرکت نشود.


بیشتر بخوانید: فرودگاه های بین المللی؛ میزبانان پروازهای خارجی




کوچک ترین ایرلاین های جهان؛ ناشناس اما محبوب

نیچر ایر (Nature Air)


تولید نکردن کربن در کشور کوچکی مانند کاستاریکا که در آن جنگل هم یک منبع طبیعی و هم یک جاذبه توریستی مهم است، از اهمیت زیادی برخوردار است. بهترین و ایمن ترین ایرلاین داخلی کاستاریکا نیچر ایر است که در پروژه های مربوط به جنگل زایی سرمایه گذاری کرده تا هواپیماهای آن گاز دی اکسید کربن را وارد فضای جو نکنند. این شرکت هوایی همچنین ترمینال های مختص خود را در سن خوزه دارد که بسیار خلوت تر و با کیفیت تر از ترمینال های بین المللی است. از دیگر ویژگی های نیچر ایر وجود پنجره های بزرگ با نمایی پانورامیک روی هواپیماهای کوچک آن است که از طریق آنها می توانید در مسیر رفتن به تمام 17 مقصد این شرکت، جنگل های زیبای کاستاریکا را از منظر بگذرانید.

کوچک ترین ایرلاین های جهان؛ ناشناس اما محبوب

نیو انگلند ایرلاینز (New England Airlines)


نیو انگلند ایرلاینز یکی از کوچک ترین ایرلاین های آمریکا است که برای 40 سال یک شریان حیاتی برای ساکنان بلاک آیلند بوده است. این شرکت از معدود شرکت هایی است که هنوز توسط مؤسس اولیه خود اداره می شود و در ظاهر خیال گسترش و پیوستن به ایرلاین های بزرگ را هم ندارد. جالب این است که نیو انگلند ایرلاینز در تمام این 40 سال هر 1 یا دو ساعت در تمام طول هفته پروازهایی 12 دقیقه ای را انجام می دهد که تمام آنها نیز به قلب شمال شرقی آمریکا هستند.

کوچک ترین ایرلاین های جهان؛ ناشناس اما محبوب

اوپن اسکایز (OpenSkies)


اوپن اسکایز آخرین بازمانده از نسل ایرلاین هایی است که تمام کلاس های پروازی آن بیزینس کلاس بوده و در چند سال گذشته مسیرهای آن به مسیرهای بین آمریکا و اروپا محدود شده است. اوپن اسکایز تحت مالکیت بریتیش ایرویز است اما در مسیر بین نیویورک و پاریس در رفت و آمد است. این ایرلاین کوچک از آن رو در لیست کوچک ترین ایرلاین های جهان قرار گرفته که راحتی که خدمات بیزینس کلاس این ایرلاین در اختیار مسافران خود قرار می دهد در کنار هزینه های نسبتا ارزان قابل قبول است؛ هر چند که هواپیماهای آن اندکی فرسوده باشند.

کوچک ترین ایرلاین های جهان؛ ناشناس اما محبوب

پورتر ایرلاینز (Porter Airlines)


مهم ترین نقطه قوت پورتر ایرلاینز فرودگاه اصلی آن است: فرودگاه بیلی بیشاپ تورنتو که درست در نزدیکی مرکز شهر قرار گرفته و لانژهایی به سبک شرکت های هوایی دیگر را در اختیار تمام مسافران قرار می دهد. پورتر ایرلاینز که از سوی اسکای ترکس به عنوان یک ایرلاین 4 ستاره رتبه بندی شده، به 14 مقصد پرواز کرده و مسافران خود را با ارائه غذاهایی خوشمزه و منحصر به فرد که تنها مختص خود اوست حتی در پروازهای کوتاه هم به وجد می آورد. بسیاری بر این باور هستند که این شرکت هوایی یک جایگزین بسیار عالی برای شرکت هوایی ایر کانادا است.

کوچک ترین ایرلاین های جهان؛ ناشناس اما محبوب

اسکای وست ایرلاینز (Skywest Airlines)


اسکای وست که نباید آن را با خط هوایی آمریکایی SkyWest اشتباه گرفت، یک ایرلاین استرالیایی است که به 17 مقصد در غرب استرالیا پرواز می کند و مرکز اصلی آن در پرت واقع شده است. به نظر می رسد شرکت هم نام آمریکایی می تواند این ایرلاین استرالیایی را سرلوحه خود قرار داده و از سوابق ایمنی ممتاز، قابلیت خم شدن صندلی ها تا 33 یا 34 اینچ و غذاهای گرم و رایگان حتی در پروازهای طولانی هم درس های زیادی بگیرد.

کوچک ترین ایرلاین های جهان؛ ناشناس اما محبوب

سنت بارث کموتر (St .Barth Commuter)


سنت بارث بهترین ایرلاین در میان ایرلاین های کوچک است که متعلق به منطقه کارائیب می باشد. این شرکت هوایی فرانسوی بسیار کوچک که تحت مالکیت شخصی اداره می شود، مسافران را بین فرودگاه های بزرگ تر در سنت مارتین و فرودگاه سنت بارث جابجا می کند. جالب است بدانید که پرواز کردن به سنت بارث هم خود نوعی ماجراجویی است؛ چرا که شما مجبور به فرود آمدن روی یک باند فرود بسیار باریک بین دو تپه آتشفشانی هستید. گفتنی است که سنت بارث در سال 1995 کار خود را آغاز کرده و در سال 2005 نیز ناوگان و مسیرهای پروازی خود را گسترش داد. سن ژوان، پورتو ریکو و ماریگوت؛ بخش فرانسوی جزیره سن مارتین از مسیرهای جدید این شرکت هوایی هستند.

کوچک ترین ایرلاین های جهان؛ ناشناس اما محبوب

وی استرالیا (V Australia)


وی استرالیا که بخشی از امپراتوری بزرگ ویرجین استرالیا می باشد، به مسیرهای انگشت شماری پرواز می کند که مدام در حال تغییر هستند، اما مسیر اصلی آن بین لوس آنجلس و استرالیا است. این شرکت با سیستم های سرگرمی منحصر به فرد، دو بار، نورپردازی آرامش بخش، پورت های یو اس بی بر روی هر صندلی و امکان ارسال پیام متنی در پروازهای طولانی و آن هنگام که در حال پرواز بر فراز اقیانوس هستید، شکوه پروازهای ویرجین را به یاد مسافران می آورد. وی استرالیا هم درست مانند ویرجین استرالیا یک ایرلاین جوان، خوب و با قیمت های مناسب است.
وی استرالیا در سال 2009 کار خود را آغاز کرده و در حال حاضر ناوگان آن متشکل از 5 هواپیمای بوئینگ 777 می باشد که 353 مسافر را بین مقاصد آن جابجا می کند.

کوچک ترین ایرلاین های جهان؛ ناشناس اما محبوب

ویرجین آمریکا (Virgin America)


ویرجین آمریکا که دفتر اصلی آن در فرودگاه سان فرانسیسکو واقع شده، به 15 مقصد پرواز می کند. این شرکت در حال حاضر معتبرترین ایرلاین ارزان در آمریکا به شمار می رود؛ به طوری که جایزه بهترین ایرلاین ارزان در آمریکای شمالی را از جانب اسکای ترکس و جایزه زاگات (Zagat) را برای بهترین ایرلاین متوسط آمریکا دریافت کرده است. از امکانات هواپیماهای ویرجین آمریکا می توان به سرگرمی های مناسب، میان وعده های عالی و حتی نورپردازی آرامش بخش اشاره کرد. در واقع این ایرلاین شباهت زیادی به جت بلو پیش از گسترده شدن آن دارد.

کوچک ترین ایرلاین های جهان؛ ناشناس اما محبوب

ترید ویند ایویشن (Tardewind Aviation)


شرکت هوایی ترید ویند که 19 هواپیما را در ناوگان خود دارد، هم پروازهای چارتر و هم سیستمی را از مناطقی در شمال شرقی آمریکا مانند نانتوکت یا مارتا انجام می دهد. این شرکت هوایی آمریکایی درست شبیه یک ایرلاین شخصی است؛ یعنی شما می توانید از خدمات فرست کلاس آن استفاده کنید. مرکز این شرکت که در سال 2001 فعالیت خود را آغاز کرده در فرودگاه آکسفورد واقع شده است.

کوچک ترین ایرلاین های جهان؛ ناشناس اما محبوب

شرکت های هوایی که در بالا از آنها نام بردیم، علی رغم کوچک بودن همچنان به ارائه خدمت به مسافران مشغول هستند. این شرکت ها در دنیای هوانوردی که رقابت سختی بین ایرلاین های بزرگ و نامدار در جریان است، مسافران و مسیرهای پروازی خاص خود را دارند. اما ایرلاین های مذکور تنها شرکت های هوایی کوچک در جهان نیستند. برخی ایرلاین های بی نام و نشان دیگری وجود دارند که در مسیرهای مشابهی پرواز می کنند که شرکت های هوایی بزرگ تردد می کنند. اما ارزان بودن باعث شده تا اقبال مسافران به این ایرلاین ها زیاد باشد. برای نمونه هم می توان به شرکت های هوایی چون آزول ایرلاینز، واو ایر و ایر نیوزیلند اشاره کرد.

منبع:
ویکی پدیا
frommers.com
Fodors.com