جاذبه هایی که در دل قدیمی ترین قاره جهان جا خوش کرده اند


قاره آفریقا با جاذبه های فوق العاده خود به سرعت در حال تبدیل شدن به یکی از قطب های گردشگری در جهان است. کشورهایی مانند کنیا، تانزانیا، مصر و آفریقای جنوبی عصر جدیدی را در صنعت گردشگری خلق کرده اند و برای آنها گردشگری نقش مهمی را در اقتصاد ایفا می کند. اما وقتی قرار است در مورد با ارزش ترین میراث آفریقا سخن بگوییم که به جاذبه های برتر توریستی در جهان تبدیل شده اند، چند نام بیشتر از نام های دیگر خود نمایی می کند. با قاصدک 24 جاذبه های برتر توریستی قاره سیاه را بشناسید.

اهرام ثلاثه و مجسمه ابوالهول


بدون تردید آنهایی که بار سفر به مصر را می بندند، اولین مقصد خود در این کشور باستانی را اهرام ثلاثه و مجسمه ابوالهول تعیین کرده اند. مقصدهایی که در رأس جاذبه های گردشگری مصر قرار دارند. بر طبق مستندات تاریخی اهرام ثلاثه چیزی بین 2589 تا 2504 سال پیش از میلاد ساخته شده اند. با این حال هنوز هیج واقعیت تاریخی در مورد نحوه ساخت این بناهای شگفت انگیز وجود ندارد. آخرین بازمانده از عجایب هفتگانه جهان نیز در میان اهرام ثلاثه جای گرفته است: اهرام بزرگ جیزا.

جاذبه هایی که در دل قدیمی ترین قاره جهان جا خوش کرده اند
باید بدانید که در واقع سه هرم بزرگ دیگر نیز در جیزا جا خوش کرده اند؛ هرم بزرگ خوفو، هرم کافره و نیز هرم کوچک تر مِنکائورا. هر هرم نیز به عنوان مقبره ای برای یکی از فراعنه مصر مورد استفاده قرار می گرفته است. در مقابل این اهرام نیز مجسمه ابوالهول واقع شده؛ مجسمه عظیمی در هیبت یک گربه که میلیون ها بازدیدکننده را مسحور خویش کرده است. مجسمه بزرگ ابوالهول یا شِسیب آنخ، آنطور که مردمان باستان آن را می شناختند، یکی از شناخته شده ترین سازه های دست بشر در تاریخ است.


آبشار ویکتوریا


در بخش جنوبی آفریقا بین زامبیا و زیمباوه، یکی از مهم ترین شگفتی های طبیعی آفریقا و نیز یکی از عجایب هفتگانه جهان قرار گرفته است. آبشار ویکتوریا که یکی از بزرگ ترین آبشارهای جهان است، این عنوان خود را از ترکیب ارتفاع و عرض با یکدیگر به دست آورده است. این آبشار از بخش زامبیایی خود و نیز در ماه های ژوئن و جولای بهتر دیده می شود. دلیل آن نیز اینست که درست در میانه فصل بارش، دیدن بخش اصلی آبشار تقریبا غیر ممکن است. برای آنهایی که به این آبشار سفر می کنند، فعالیت هایی چون پیاده روی در طول مسیر رسیدن به نوک آبشار و گلوگاه خود از لذت خاصی برخوردار است. در این مسیرها شما می توانید از نزدیک آبشارها و جریان آب را تماشا کنید.

جاذبه هایی که در دل قدیمی ترین قاره جهان جا خوش کرده اند

پارک ملی حفاظت شده ماسایی مارا در کنیا


یکی از مهم ترین و محبوب ترین مقاصد سفر برای توریست ها در کنیا واقع شده است. پارک ملی حفاظت شده ماسایی مارا در کنیا یکی از بزرگ ترین مناطق حفاظت شده حیات وحش در آفریقا به شمار می رود. این منطقه زیستگاه بسیاری از شیرهای آفریقایی و نیز مردم ماسایی است. این منطقه همچنین با 570 گونه پرنده ثبت شده، 95 گونه پستاندار با بیش از 2 میلیون گوزن، گور خر، غزال تامسون یکی از غنی ترین مناطق حیات وحش جهان به شمار می رود. باید بدانید که ماه های جولای تا اکتبر بهترین زمان بازدید از این پارک زیباست؛ زمانی که بخش اعظم مهاجرت حیوانات در آن اتفاق می افتد. شما می‌توانید برای تهیه ویزای کنیا از قاصدک 24 استفاده کنید.

جاذبه هایی که در دل قدیمی ترین قاره جهان جا خوش کرده اند

شهر Djenne در مالی


شهر Djenne یکی از قدیمی ترین شهرهای مالی و نیز یکی از جالب ترین شهرها با خانه هایی از خشت و آجر است که با نقاشی هایی مزین شده اند. این شهر که در حدود سال 800 پیش از میلاد ایجاد شده؛ زمانی یک بازار مهم به شمار می رفته است. اگر می خواهید خلاقیت با گل را تجربه کنید، باید به این شهر سفر کنید؛ شهری که محل بزرگ ترین خانه خشتی جهان است؛ مسجد جامع. این مسجد که از گل و نیز چوب هایی ساخته شده که از دیوارها بیرون زده اند، یک چشم انداز باشکوه است. علاوه بر این مسجد، بازار بزرگی که به آن گراند مارچه grand Marche می گویند، نیز دوشنبه بازاری مشهور در قاره آفریقاست. بازاری که با هزاران بازدیدکننده ای که از سراسر جهان برای خرید به آن می آیند، یکی از رنگارنگ ترین بازارهای جهان به شمار می رود.

جاذبه هایی که در دل قدیمی ترین قاره جهان جا خوش کرده اند

کیپ تاون در آفریقای جنوبی


تا کنون چیزی در مورد کیپ تاون به عنوان یکی از جاذبه های توریستی آفریقا شنیده اید؟ کیپ تاون در حقیقت یکی از زیباترین شهرهای آفریقای جنوبی و مرکز ساحل مشهور بلاوبرگ Blaauwberg است. به علاوه باغ های گیاهشناسی ملی این کشور؛ Kirstenbosdch نیز تنها به فاصله اندکی از شهر قرار گرفته اند. علاوه بر این جاذبه ها، پارک حفاظت شده ملی کیپ آو گود نیز تجربه تماشای حیات وحش و پیاده روی در مسیرهای مهیج را در اختیار مسافران قرار می دهد. اگر هنوز به اندازه کافی از کیپ تاون و زیبایی های آن سیر نشده اید، از جزیره روبن هم دیدن کنید. جایی که نلسون ماندلا پیش از آزادی و انتخاب شدن به عنوان رئیس جمهور آفریقای جنوبی به مدت 27 سال در آن زندانی بود.

جاذبه هایی که در دل قدیمی ترین قاره جهان جا خوش کرده اند

شهر مراکش در موروکو


مراکش دومین شهر بزرگ موروکو است که در دامنه کوه های پوشیده از یخ اطلس واقع شده است. این شهر امپراتوری که شهری بزرگ و نسبتا پر سرو صداست، تاریخی غنی و پر بار را بر دوش خود حمل می کند. به گونه ای که امروزه به عنوان یکی از غنی ترین جاذبه های موروکو به لحاظ فرهنگی شناخته شده است. اگر یکی از علاقه مندان به باستان شناسی باشید، حتما می دانید که ابزارهای سنگی زیادی در این منطقه کشف شده است.

جاذبه هایی که در دل قدیمی ترین قاره جهان جا خوش کرده اند
در این شهر همچنین می توانید از مکان های بیشمار دیگری هم دیدن کنید: باغ های ماجورِل یا باغ های حوالی مقبره سادیان Saadian، بازارهای وسایل دسته دوم یا بازارهای کشاورزان محلی که بدون شک مکان جالبی برای گذران یک صبح شنبه خواهد بود.

کوه های ویرونگا در کنگو


در حال حاضر در جهان نزدیک به 700 گونه از گوریل های کوهی باقی مانده اند که 450 نوع آن در یک منطقه آتشفشانی خاموش به نام کوه ویرونگا در اوگاندا، روآندا و جمهوری کنگو در شرق آفریقا زیست می کنند. 350 گونه دیگر نیز در منطقه ای در نزدیکی بوویندی در اوگاندا زندگی می کنند. اگر عاشق ماجراجویی هستید که چالش و هیجان را با هم ترکیب کند، برنامه سفر به پارک ملی ویرونگا یا پارک ملی آتشفشانی در شمال کشور را بریزید؛ پارک ملی که بخش اعظم جمعیت گوریل های کوهی در آن زندگی می کنند.

جاذبه هایی که در دل قدیمی ترین قاره جهان جا خوش کرده اند
گفتنی است که پارک ملی ویرونگا ناحیه ای به مساحت 46 مایل مربع است که 6 آتشفشان را در خود جای داده است. این پارک همچنین یکی از مکان های ثبت شده در فهرست میراث جهانی یونسکو از سال 1979 به شمار می رود.


کوه کلیمانجارو در تانزانیا


کوه کلیمانجارو برای دومین بار کشور تانزانیا را در بین کشورهایی با جاذبه های توریستی استثنائی در آفریقا قرار داده است. کلیمانجارو بزرگ ترین کوه آفریقا و یکی از بهترین جاذبه های توریستی برای سفرهای ماجراجویانه است. برای توریست ها تجربه یک کوه نوردی آرام و تماشای مخروطه های آتشفشانی خاموش احتمالا در شمار یکی از لذت بخش ترین فعالیت ها قرار می گیرد. اگر هم در فکر صعود به بلندترین نقطه آفریقا هستید، خود را برای کلیمانجارویی آماده کنید که در ارتفاع 5896 متری ایستاده و صعود به آن 6 روز زمان می برد.

جاذبه هایی که در دل قدیمی ترین قاره جهان جا خوش کرده اند

زان زیبار


زان زیبار که در اقیانوس هند و درست در مرز ساحلی تانزانیا قرار گرفته است، یکی از 10 جاذبه توریستی برتر آفریقاست. البته بخش بزرگی از این محبوبیت هم مدیون تاریخ شگفت انگیز و سواحل زیباست. زان زیبار یکی از مناطقی در آفریقا بود که دوران سنگی در آن ایجاد شده و پس از آن ثروت و پیشرفت عظیمی نصیب پادشاهی های خودمختار آن شد. این منطقه همچنین به واسطه وجود ادویه های گوناگون، عاج فیل و نیز قطب تجارت برده بودن؛ شهرت زیادی پیدا کرده است.

جاذبه هایی که در دل قدیمی ترین قاره جهان جا خوش کرده اند
این را هم بد نیست بدانید که شهر سنگی زان زیبار در فهرست میراث جهانی یونسکو به ثبت رسیده و یکی از بزرگ ترین جزایر توریستی جهان به شمار می آید. جزیره ای که خانه های سنتی دوست داشتنی، کوچه های باریک، یک کاخ سلطان و مسجدهای بیشمار به آن شکوه فوق العاده ای بخشیده اند. اگر به این شهر می روید، فراموش نکنید که از سواحل ماسه ای کم عمق و شفاف، تماشای آب های زمردین و نیز جزیره های کوچک نهایت لذت را ببرید.


منطقه رودخانه اومو، اتیوپی


منطقه متعلق به رودخانه اومو، منطقه ای در جنوب غربی اتیوپی و اقامتگاه بیش از 50 قبیله مختلف است. برای آنهایی که عاشق جلوه های فرهنگی آفریقا هستند، رودخانه اومو به خاطر میراث غنی فرهنگی اش شایسته دیدن است. جایی که هنوز بسیاری از رسوم و باورهای سنتی برای بسیاری از قبایل محترم و مقدس بوده و همین امر آن را به یک جاذبه توریستی محبوب برای عاشقان فرهنگ آفریقا بدل کرده است.

جاذبه هایی که در دل قدیمی ترین قاره جهان جا خوش کرده اند
این نکته را باید در انتها افزود که رودخانه اومو منطقه ای دورافتاده است که دسترسی به آن از طریق وسایل نقلیه به راحتی امکان پذیر نیست. جنگجوها نیز در این منطقه اغلب اسلحه های خود را بر پشت شان حمل می کنند. هر چند این موضوع برای قبایل اندکی آشفته کننده به نظر می رسد، اما بیشتر این قبایل رفتار دوستانه ای از خود نشان می دهند.


آنچه از این لیست بر می آید، اینست که آفریقا صاحب تاریخ و طبیعتی غنی است. اما آنچه نام این کشورها را کمتر در دنیای گردشگری برجسته کرده، عدم امنیت و بی ثباتی سیاسی است که مدت های طولانی آفریقا را زمین گیر کرده است. بسیاری از کشورهای این لیست در لیست خطرناک ترین کشورهای جهان برای توریست ها قرار دارند. با این وجود جاذبه های این سرزمین هنوز بسیاری را به این قاره سیاه می کشاند.


منبع:answersafrica.com