خطرناک ترین کشورهای جهان برای توریست ها کدامند؟

جاذبه های تاریخی و طبیعی در سرتاسر پنج قاره زمین گسترده شده و هر قاره ای زیبایی منحصر به فرد خودش را دارد. اگرچه جنگ ها و ناآرامی های سیاسی کشورهای زیادی را به حاشیه رانده و توریست ها را از صرافت رفتن به این مناطق انداخته است. کشورهایی که نامشان در لیست پر زرق و برق تورهای مسافرتی جایی نداشته و حتی نامشان نیز به فراموشی سپرده شده است.قاصدک 24 در این مطلب به خطرناک ترین کشورهای جهان برای گردشگران می پردازد. با ذکر این نکته که متأسفانه سهم قاره سیاه از این لیست بیشتر از سایر قاره های جهان است.

افغانستان


کشور همسایه افغانستان که سال ها درگیر جنگ داخلی بوده، چندان برای توریست ها امن نیست. هتل ها و مهمانخانه هایی که خارجی ها و حتی دولت افغانستان استفاده می کنند، مدام در معرض تهدید هستند. این حمله ها از جانب تروریست ها بوده و در سال های اخیر شیوه های حمله نیز پیچیده تر شده اند. به علاوه خطر آدم ربایی نیز در سراسر کشور وجود دارد و سفر جاده ای در سراسر کشور به ویژه خارج از کابل بسیار خطرناک است.

خطرناک ترین کشورهای جهان برای توریست ها
هر چند برای تعداد انگشت شماری از توریست ها دیدن منار جام که تاریخ آن به قرن دوازدهم میلادی بر می گردد و در فهرست میراث جهانی یونسکو نیز ثبت شده، ارزش ریسک کردن دارد. ضمن اینکه دره پنجشیر و کریدور واخان نیز از ارزش ویژه ای برخوردارند.

بورکینافاسو


این کشور نیز از خطر حملات تروریستی در امان نیست و حملات تروریستی هر مکانی را در این کشور نا امن کرده اند. حتی بسیاری از مکان هایی که گردشگران خارجی از آنها دیدار کرده اند. گفته می شود در سال های اخیر تروریست ها حملات خود را به هتل ها، کافه ها و رستوران ها افزایش داده اند. حتی این خطر وجود دارد که تروریست ها از مرز کشور همسایه (مالی) و نیز مرز شمالی با نیجر عبور کرده، وارد بورکینافاسو شده و اقدام به آدم ربایی کنند.

خطرناک ترین کشورهای جهان برای توریست ها
برای بسیاری که هوای بازدید از ویرانه های لوروپِنی را دارند، این فرصت بزرگیست که از دست می رود. این ویرانه با تاریخی هزار ساله و ثبت در فهرست میراث جهانی یونسکو در کنار آثاری چون صخره های سنگی سیندو پیکس از جاذبه های بورکینافاسو به شمار می رود.

بروندی


بروندی از زمان انتخابات جنجال برنگیز سال 2015 همچنان درگیر نا آرامی های سیاسی بوده است. گزارش های بیشماری از خشونت در سراسر کشور به بیرون مخابره شده که از جمله آنها ترور شخصیت های نظامی و سیاسی بوده است. به علاوه نبردهای مسلحانه میان مخالفان و نیروهای ارتش اتفاق افتاده و دزدان مسلح به بانک ها و صرافی ها حمله کرده و در نتیجه فعالیت بسیاری از توریست ها مختل شده است.

خطرناک ترین کشورهای جهان برای توریست ها
بروندی جاذبه های بسیاری را در خود جای داده که این نا آرامی ها آنها را مهجور نگاه داشته است. از جمله آنها می توان به جلوه های حیات وحش شگفت انگیز این کشور مانند پرندگان و اسب های آبی دریاچه تانگانیکا و گوش دادن به صدای طبل زن های بومی اشاره کرد. طبل زن هایی که صدای موسیقی و رقص آنها در فهرست میراث فرهنگی یونسکو به ثبت رسیده است.

جمهوری آفریقای مرکزی


آنچه که از این کشور می دانیم این است که تنش ها در بنگوری و سراسر کشور بالاست. ایستگاه های مسلحی در جاده های سراسر کشور وجود دارند که جاده ها را مسدود کرده اند. گزارش هایی نیز از خشونت، کشتار، غارت و دیگر اشکال نقض حقوق بشر در این کشور به گوش رسیده است. از سال 2015 به این سو موارد آدم ربایی سیاستمداران، فعالان حقوق بشر و کارکنان سازمان ملل اتفاق افتاده و هر از چند گاهی نیز نزاع های قومی به اوج خود می رسد. این خشونت ها بازدید از حیات وحش منحصر به فرد این کشور و تماشای اسب های آبی، فیل ها، یوز پلنگ ها و بوفالوها را با مشکل مواجه کرده است.

خطرناک ترین کشورهای جهان برای توریست ها

چاد


چاد نیز از دیگر کشورهای آفریقایی است که گردشگری آن دستخوش حملات تروریستی و آدم ربایی های پی در پی قرار گرفته است. این حملات نیز تمام کشور را هدف قرار داده اند. همچنین بیم حملات انتقام جویانه در این کشور به دلیل مداخله فرانسوی ها در بحران این منطقه وجود دارد. این کشور در سال 2015 نیز حملات انتحاری را تجربه کرد که 53 کشته و تعدادی زخمی بر جای گذاشت. همه این تنش ها باعث شده تا کسی جرأت رفتن به چاد و بازدید از دیواره سنگی معروف Ennedi Massif و نیز دریاچه های اونانیانگا را نداشته باشد.

خطرناک ترین کشورهای جهان برای توریست ها

جمهوری خلق دموکراتیک کنگو


به نظر می رسد که وضعیت امنیتی همچنان در شرق این کشور ناپایدار باشد. حضور مستمر گروه های مسلح و عملیات نظامی در مقابل آنها، خشونت های قومی و نیز سرازیر شدن سیل پناهجویان از کشورهای همسایه همه به این بحران در کنگو دامن زده اند. در حال حاضر موارد زیادی از آدم ربایی به ویژه فعالان مدنی در کنگو اتفاق می افتد. همه این خشونت ها در حالی اتفاق می افتد که کنگو یکی از زیباترین پارک های ملی جهان را در خود جای داده است. پارک ملی گارامبا که زیستگاه فیل ها، زرافه ها، کرگدن های سفید و اسب های آبی است.

خطرناک ترین کشورهای جهان برای توریست ها

عراق


عراق یکی از قدیمی ترین تمدن های خاورمیانه است که همچنان درگیر شرایط امنیتی ناپایدار است. داعش و دیگر گروه های تروریستی کنترل برخی مناطق را در این کشور به دست گرفته و کشورهای دیگر نیز به ویژه در غرب و شمال عراق حمله های هوایی را علیه آنها انجام می دهند. حتی مناطقی هم که اخیرا از دست داعش آزاد شده اند هنوز برای توریست ها امن نبوده و گاهی شاهد حملات تروریستی هستند. سراسر این کشور همچنان در معرض حملات تروریستی و آدم ربایی هستند. عراق در صورت امن بودن می تواست خیلی ها را برای دیدن سامرا و نیز هاترا و معابد معروفش به سوی خود جذب کند.

خطرناک ترین کشورهای جهان برای توریست ها

لیبی


هر چند که دولت محلی لیبی تلاش خود را به سوی برقراری ثبات و برگرداندن امنیت به این کشور معطوف کرده، هنوز نبردهای شدید در برخی مناطق وجود دارد. از همین رو خطر حملات تروریستی و آدم ربایی هنوز بسیاری از خارجی ها را تهدید می کند. همه این نا آرامی ها توریست ها را از رفتن به لیبی و دیدن شهر لِپتیس ماگنا باز می دارد. شهری که به گفته یونسکو به همراه یادبودهای دیدنی، بندرها، بازارها، خانه ها،مغازه ها و آب انبارهای آن، یکی از زیباترین شهرها در دوران امپراتوری روم بوده است.

خطرناک ترین کشورهای جهان برای توریست ها

مالی


مالی هم مانند بسیاری از کشورهای همسایه خود با گردشگران خارجی مهربان نیست. حملات تروریستی و آدم ربایی به ویژه در شمال شهر موپتی بسیاری را از فکر رفتن به این کشور منصرف می کند. اگرجه این حملات در سراسر کشور رخ می دهد، احتمال رخ دادن آنها در شمال کشور بیشتر است. ضمن اینکه هیچ تفاوتی در هدف های این حملات وجود ندارد؛ از مردم عادی گرفته تا توریست های خارجی ممکن است قربانی این حملات شوند.

خطرناک ترین کشورهای جهان برای توریست ها
مالی در صورت برخورداری از ثبات می توانست میزبان گردشگرانی باشد که برای دیدن شهر تیمبوکتو به این کشور سفر می کنند. شهری که زمانی مرکز تبلیغ و گسترش اسلام در سراسر آفریقا در قرن های پانزدهم و شانزدهم بوده و اکنون در فهرست آثار فرهنگی یونسکو به ثبت رسیده است. این شهر میزبان سه مسجد بزرگ به نام های Sidi Yahia، Sankore و Djingareyber است که یادآور دوران طلایی این منطقه می باشند.


موریتانی


موریتانی یکی دیگر از کشورهای نا امن دنیا برای گردشگران است. در سال 2016 میلادی سفارت آمریکا در این کشور خبر از یک حمله بر علیه شهروندان این کشور در شهر نوآک چوت داد. گردشگران به ویژه در مکان های عمومی باید هشیار بوده از مکان های بازدید شده توسط خارجی ها اجتناب کرده و مدام رسانه های محلی را چک کنند. زیرا این حمله ها همه را هدف قرار می دهند. بیابان های بی حاصل، سواحل مخصوص موج سواری و ویرانه های پست های تجاری بین راهی از جاذبه های موریتانی هستند که دسترسی به آنها چندان آسان نیست.

خطرناک ترین کشورهای جهان برای توریست ها

نیجر


در نیجر نیز بیم حملات تروریستی، آدم ربایی و نیز حملات انتقام جویانه علیه فرانسوی ها به علت مداخله در بحران این منطقه و مقابله با گروه بوکوحرام وجود دارد. همه اینها باعث شده تا بازدید از جاذبه های نیجر با دشواری روبه رو شود. جاذبه هایی چون سکونتگاه آگادِز که متعلق به قرن پانزدهم میلادی بوده و به عنوان دروازه ای به کویر در فهرست میراث جهانی یونسکو به ثبت رسیده است.

خطرناک ترین کشورهای جهان برای توریست ها

کره شمالی


از آفریقا به آسیا و کشور مرموز کره شمالی می رسیم. آزمایش های مکرر هسته ای کره شمالی تنش ها در شبه جزیره کره را بالا برده است. حتی هنوز باقی مانده های موشک های آزمایش شده در محل وجود داشته و این امر به ناامنی بیشتر در منطقه دامن زده است. با همه این تفاسیر کره شمالی از جاهای دیدنی تهی نیست. کوه ها، بناهای یادبود و بناهایی چون مقبره شاه کانگمین، کاخ خورشید کامسوسان و طاق پیروزی کره شمالی بسیاری را علاقه مند به دید این کشور می کند.

خطرناک ترین کشورهای جهان برای توریست ها

سومالی


در سومالی خطر حمله به خارجی ها و به ویژه آنهایی که برای سازمان های غربی کار می کنند بسیار بالاست. در موگادیشو؛ پایتخت نیز تهدید حمله های تروریستی وجود دارد و در سراسر کشور نیز وضعیت بی ثباتی حاکم است. از دیگر خطرهای موجود در سومالی خطر حمله های دریایی در آب های سومالی و آب های خارج از سومالی است. دزدان دریایی همچنان در خلیج عدن و اقیانوس هند به راهزنی خود ادامه می دهند. با این همه زیبایی های سومالی، سواحل و نیز حیات وحش آن را نمی توان نادیده گرفت.

خطرناک ترین کشورهای جهان برای توریست ها-سومالی

سوریه


اوضاع امنیتی در سوریه نیز همچنان نا آرام است. نبرد در سراسر سوریه از جمله دمشق و شهرهای حومه هنوز ادامه دارد و عملیات نظامی در مقیاس وسیع با استفاده از تانک و هواپیما در جریان است. به نظر می رسد دولت کنترل بخش هایی از این کشور از جمله شمال، جنوب و شرق را از دست داده و بخش هایی از شرق نیز تحت کنترل داعش باشد. با این همه کسی تردید ندارد که سوریه سرشار از جاذبه های تاریخی است. شهر دمشق که در هزاره سوم پس از میلاد بنا شده و نیز قلعه جنگ های صلیبی از جاذبه های تاریخی این شهر به شمار می روند.

خطرناک ترین کشورهای جهان برای توریست ها
منبع: telegraph.co.uk