معرفی سوغات همدان

استان همدان یکی از شهرهای معروف و پایتخت تمدن و تاریخ ایران است. این شهر که در دامنه کوه‌های الوند قرار دارد جاذبه‌های دیدنی و گردشگری بسیاری دارد. آب و هوای این شهر زیبا تقریبا سرد و کوهستانی است و پیشنهاد می‌کنیم در فصل تابستان به این شهر پر جاذبه سفر کنید و برای خود و دوستان از سوغاتی‌های متنوع این استان تهیه کنید. اگر راهی سفر به این شهر زیبا هستید و می‌خواهید اطلاعات کافی از سوغاتی همدان به دست بیاورید همراه وبلاگ قاصدک 24 باشید.


معرفی سوغات همدان 

 

سوغات همدان چیست؟

 

 

سوغاتی همدان شامل خوراکی‌های خوشمزه، حلوا، شیرینی‌ها، انواع صنایع دستی و … می‌شود که در ادامه مطلب به آن‌ها اشاره خواهیم کرد.

 
سوغات همدان چیست؟

شیرینی انگشت ‌پیچ همدان

 

شیرینی انگشت‌پیچ با استفاده از ترکیب شکر، سفیده تخم‌مرغ، گلاب و آب تهیه می‌شود. این شیرینی قدمتی صد ساله دارد و بافت نرم، غلیظ و عسل مانند آن باعث شده که دور انگشتان پیچیده شود و به همین علت به شیرینی انگشت ‌پیچ معروف است.

نوع دیگری از انگشت‌‌پیچ در همدان موجود است که شباهتی به حلوا دارد و در تهیه آن از موادی مثل هل، قند، تخم‌مرغ، عرق بیدمشک و زاج سفید استفاده می‌شود. شیرینی انگشت‌پیچ بسیار مفید و دارای خواص بالایی است و در ماه مبارک رمضان در وعده سحر به علت مقوی بودن از آن استفاده می‌کنند. رنگ انگشت پیچ سفید و زعفرانی است و این شیرینی با توجه به قدمتی که دارد از پرطرفدارترین شیرینی‌های همدان محسوب می‌شود.


بیشتر بخوانید: معرفی 34 تا از جاهای دیدنی همدان در بهار، تابستان + عکس و آدرس



 
 شیرینی انگشت ‌پیچ همدان

کماج همدان

 

در تهیه این شیرینی مشهور همدان که یکی از سوغاتی‌های محبوب این شهر نیز هست از آرد، شکر، گردو، دارچین، شیر و تخم مرغ استفاده می‌شود. برای خوردن صبحانه و عصرانه کماج همدان یک انتخاب عالی است که ساده و مغزدار آن در فروشگاهای این شهر موجود است. این نان خوشمزه در کشور به ثبت ملی رسیده است.

 

نان شیرمال همدان

 

شیرمال نوعی شیرینی مجلسی برای مردم استان همدان محسوب می‌شود و از سوغات خوشمزه این شهر به شمار می‌رود. این شیرینی را می‌توانید همراه با چای و شیر میل کنید. شیرمال تنها سوغات مخصوص این شهر نیست و در دیگر نقاط کشور نیز پخته می‌شود. طرز تهیه این شیرمال مانند شهرهای دیگر ایران است ولی استفاده از زعفران و گلاب در آن باعث شده طعم و عطری خاصی بگیرد.

 
نان شیرمال  همدان

معجون همدانی

 

همدان معجون یا معجون همدانی صبحانه سنتی شهر همدان بوده و یکی از سوغات مقوی و مورد علاقه گردشگران است. بافت این خوراکی مانند حلوا است و در آن از جوز هندی، کاکائو و عرق نعنا (برای طعم دار کردن)، زنجبیل، دارچین، میخک و کنجد استفاده می‌شود. خوردن این خوراکی لذیذ به دلیل طبع گرمی که دارد در روزهای سرد این شهر بسیار پیشنهاد می‌شود.

 

باسلوق همدان

 

با توجه به اینکه باسلوق در شهرهای دیگر ایران نیز درست می‌شود اما در همدان جزو سوغاتی‌های معروف به حساب می‌آید که از نشاسته، شیره انگور، مغز گردو و بادام تهیه می‌شود. تهیه باسلوق در عید نوروز در همدان بسیار افزایش پیدا می‌کند زیرا مردم در سفره‌های خود از آن استفاده کرده و مسافرانی که به این شهر سفر می‌کنند این خوراکی خوشمزه را به عنوان سوغات برای دوستان و عزیزان خود تهیه می‌کنند.

عطر، طعم و شکل ظاهر باسلوق شهر همدان آن را از باسلوق شهرهای دیگر متمایز کرده است. با توجه به اینکه در باسلوق همدان از شیره انگور استفاده می‌شود رنگ آن قهوه‌ای روشن است و همینطور طبع گرمی دارد. این خوراکی مقوی به باسلوق ملایری نیز معروف است.

 


باسلوقی که در آن از شیره انگور استفاده می‌شود بیشتر در ملایر همدان تهیه می‌شود.



باسلوق همدان

 

آبنبات قیچی رنگارنگ همدان

 

آبنبات قیچی رنگارنگ ‌از شیرینی‌های دوست داشتنی و قدیمی شهر همدان است و در تهیه آن از مغزهای مختلف استفاده می‌شود. این نوع آبنبات طعم‌های متفاوتی دارد و در شهرهای دیگر ایران مثل اصفهان و کاشان نیز یافت می‌شود.

 

طعم های مختلف آبنبات قیچی رنگارنگ

 

  • لیمویی
  • طعم ساده
  • زعفرانی
  • هل‌دار
  • پسته‌ای
  • دارچینی
  • نارگیلی
  • پرتقالی

 
آبنبات قیچی رنگارنگ همدان

عسل همدان

 

زنبورداری و پرورش زنبور یکی از شغل‌های مهم در شهر همدان و در دامنه رشته کوه‌های الوند به شمار میرود. عسل طبیعی که یکی از خوراکی‌های مغذی است در این شهر وجود دارد و گردشگرانی که به این شهر سفرمی‌کنند، می‌توانند این سوغاتی ارزشمند را به شهر خود ببرند.

 

حلوا زرده همدان

 

حلوا زره دسری خوشمزه و پرطرفدار در شهر همدان بوده که در فهرست کشور به ثبت رسیده است. علت نام گذاری این دسر به دلیل زرده تخم مرغی است که در تهیه آن استفاده می‌شود. در تهیه این حلوا از روغن حیوانی استفاده می‌شود به همین علت بسیار مقوی است. برای پخت این دسر از  مواد زیر استفاده می‌شود:

  1. زرده تخم‌مرغ
  2. شکر
  3. گلاب
  4. زعفران
  5.  نشاسته
  6. روغن

بافت این حلوا نرم و مانند فرنی است و از این خوراکی لذیذ برای عصرانه و در ماه رمضان برای افطار استفاده می‌شود. میان مردم شهر همدان این حلوا برا عصرانه‌ها شهرت دارد و همینطور در ماه رمضان بر سفره افطار همدانی‌ها، اکثرا یک کاسه یا ظرف حلوا زرده وجود دارد.

 
حلوا زرده همدان

شیره انگور همدان

 

شهر ملایر که در استان همدان واقع شده است و این شهر را به پایتخت جهانی انگور میشناسند. در این شهر از انگورهای فخری و گزنه‌ای برای تهیه شیره انگور استفاده می‌شود. شیره انگور همدان بسیار با کیفیت است و از سوغاتی‌های مقوی این شهر محسوب می‌شود. در همدان دو مدل شیره انگور تولید می‌شود که به صورت زیر است:

 

    • شیره انگور تیره رنگ
    • شیره انگور رقیق و قرمز رنگ   

برساق همدان

 

برساق نوعی از شیرینی محلی و روغنی شهر همدان است که این شیرینی در شهرهای دیگر ایران مانند کردستان، کرمانشاه و ایلام نیز پخته میشود اما باید گفت که طعم برساقهای همدان بسیار متفاوت است. در برساق کردها شیاری میان برساق وجود دارد که در آخر پخت شیرینی مغزهایی را برای خوشمزه تر شدن داخل آن میریزند، البته در همدان نیز برساق مغزدار وجود دارد.

 
برساق همدان

نان چای همدان

 

نان چای جزو شیرینی مخصوص مردم همدان است که همراه چای از آن استفاده می‌کنند .این شیرینی یکی از سوغاتیهای مناسب افراد دیابتی است. نان چای در شهرهای دیگر ایران مانند قزوین و زنجان هم یافت میشود اما به نام همدان به ثبت ملی رسیده است.

 

حلوای لوزی همدان

 

حلوای لوزی یکی دیگر از سوغاتی همدان است که در تهیه آن از عسل، سبوس گندم، زعفران، آرد برنج و مغز گردو استفاده می‌شود. درهمدان این حلوا را به صورت لوزی برش میزنند به همین علت نام آن را حلوا لوزی گذاشته‌اند. این حلوا جزو معروفترین و خوشمزه‌ترین حلواها و خوراکیهای همدان است و روی آن را با استفاده از پودر قند و پودر پسته تزیین میکنند. مردم همدان در ماه رمضان  و در وعده افطار خود از این نوع حلوا استفاده می‌کنند.

 
حلوای لوزی همدان

صنل همدان

 

یکی از سوغات خوشمزه و سالم استان همدان شیرینی صنل است که فقط در شهر نهاوند تهیه می‌شود و شیرینی بومی و سنتی این منطقه محسوب می‌شود. شیرینی صنل در این شهر قدمتی طولانی دارد. علت نام گذاری این شیرینی نوع ادویهای است که در آن به کار می‌رود. این ادویه پودر چوب صندل نام دارد که نام صنل از آن گرفته شده است.

شیرینی صندل از روغن، شکر، آرد بوداده، بیسکویت، جوز، زنجبیل و دارچین تهیه می‌شود. این شیرینی طبع بسیار گرمی دارد و ادویه پودر چوب صندل خواص درمانی و دارویی دارد و بسیار مفید است.

 
صنل همدان

نقل همدان

 

نقل سوغاتیای است که در سراسر کشور به چشم میخورد این خوراکی در رنگ‌ها و طعم‌های مختلفی در شهر همدان تهیه می‌شود. نقلها یکی از خوراکی محبوب ترک زبانان است و اغلب همراه چای آن را میل می‌کنند.  نقل بهترین سوغاتی است که می‌توانید تهیه کنید زیرا وزن سبکی دارند و همچنین نگه داری از آن‌ها سخت نیست.

 
نقل همدان

حلوای ارده همدان

 

حلوا ارده یکی از خوراکی‌های مقوی و خوشمزه همدان است که جزو سوغاتی‌های پرانرژی، سالم و مغذی این شهر محسوب می‌شود. مواد استفاده شده در این حلوا هل، چوبک، کنجد، شکر و تخم مرغ است. خوردن این سوغاتی یکی از انتخاب‌های عالی برای وعده صبحانه است.

 

گز همدان

 

گز همدان سوغاتی با طعم متفاوت بوده و بسیار مورد علاقه گردشگران است. این سوغاتی صرفا متعلق به اصفهان نیست و در شهرهای دیگر نیز وجود دارد. قابل توجه است که گز نهاوند قدمتی صدساله دارد و جزو قدیمی‌ترین سوغات همدان است.  پخت و تهیه گز همدان به شکل سنتی انجام می‌شود و دارای کیفیت بالایی است.

 
گز همدان

نان نارگیلی همدان

 

نان نارگیلی یکی دیگر از سوغات و شیرینی‌های همدان است که این شیرینی خوش بافت توسط آرد سبوس دار تهیه می‌شود. این شیرینی را می‌توانید از تمام فروشگاه‌ها و مغازه‌های همدان تهیه کنید و از طعم بی‌نظیر آن لذت ببرید.


بیشتر بخوانید: معرفی 22 تا از بهترین رستوران های همدان


چای بغدادی همدان

 

چای بغدادی یک نوع شیرینی خاص، منحصر به فرد و محبوب شهر همدان است و برعکس نامش که ابتدای آن چای است یک نوع شیرینی محسوب میشود. این شیرینی خواص و ارزش درمانی و دارویی  بالایی دارد. این شیرینی را می‌توانید در آب حل کنید و به عنوان شربت یا دمنوش و یا همراه چای میل کنید. مصرف این شیرینی و حل کردن آن در آب سرد در تابستان  و ‌روزهای گرم سال می‌تواند از گرمازدگی شما جلوگیری کند.

 

گردوی معروف تویسرکان همدان

 

تویسرکان شهری در استان همدان است که طبیعت زیبا و سرسبزی دارد. این شهر  مرکز گردو پوست کاغذی ایران محسوب می‌شود. شغل اکثر مردم تویسرکان فروش گردو است و گردوهای این شهر مرغوب و با کیفیت هستند و به کشورهای همسایه صادر می‌شود.

 
گردوی معروف تویسرکان همدان

خشکبار همدان

 

با توجه به موقعیت جغرافیایی استان همدان در این شهر محصولاتی مانند انگور، سیب، گردو، بادام  و زردآلو به خوبی رشد می‌کند. کشاورزان این استان جدا از درآمدزایی از طریق فروش آن‌ها، این محصولات را خشک می‌کنند و به صورت خشکبار وارد بازار می‌کنند. خشکبار همدان عبارتند از:

 

  • گردو
  • برگه قیسی
  • مویز
  • کشمش
  • برگه آلو
  • آلبالوی خشک
  • آلوی خشک

 
خشکبار همدان

ترشی همدان

 

استان همدان برخلاف اینکه شیرینیهای متنوع و خوشمزه‌ای دارد حدود ۱۰۰ نوع ترشی مختلف نیز دارد و به همین علت به شهرترشی‌های متنوع و عجیب و غریب معروف است. خوردن این ترشی‌های لذیذ در فصل زمستان به همراه غذا بسیار لذت‌بخش است .با توجه به سرد بودن هوا در شهر همدان مصرف ترشی مردم زیاد است و به همین علت کم کم ترشی‌ها نیز تبدیل به یکی از سوغات مهم این شهر شده‌اند.

 

انواع مختلف ترشی همدان

 

  1. ترشی ذرت
  2. ترشی انبه
  3. ترشی فلفل
  4. ترشی گردو
  5. ترشی قارچ
  6. ترشی سیر
  7. ترشی لوبیا سبز
  8. ترشی زیتون
  9. ترشی موسیر
  10. ترشی خیار
  11. ترشی به
  12. ترشی انواع کلم‌ها
  13. ترشی نخود فرنگی
  14. ترشی بادمجان
  15. و

 
ترشی  همدان

 

صنایع دستی همدان چیست؟

 

 

صنایع دستی هر شهر نشانه ذوق و هنر مردمان آن شهر است. بی شک مردم همدان با این تنوع سوغاتیهای لذیذ صنایع دستی بی‌نظیری نیز دارند که تهیه آن‌ها می‌تواند بهترین هدیه برای عزیزانتان باشد. صنایع دستی همدان شامل موارد زیر است.

 

ظروف سفالی همدان

 

بی شک نام استان همدان که می‌آید همه به یاد سفال‌های رنگارنگ و متنوع این شهر می‌افتند. ظروف سفالی از سوغاتیهای ارزنده این شهر است که می‌تواند یادگاری خوبی از سفر به همدان باشد. شهر لالجین که در 20 کیلومتری همدان قرار دارد به ‌شهر جهانی سفال‌ها معروف است.

سفال و سرامیک لالجین قدمتی نزدیک به ۸۰۰ تا۱۰۰۰سال دارد و کارگاه‌های بزرگی از سفال در این شهر وجود دارند. استان همدان را مهد و پایتخت سفال ایران می‌دانند. در مسیر رسیدن به همدان در کنار جاده تصاویر زیبای ظروف سفالی رنگارنگ کنار خیابان به چشم می‌خورد که قیمت این سفالها هم بسیار مقرون به صرفه است.

 
ظروف سفالی همدان

آبگینه ها و‌ ظروف شیشه ای همدان

 

در ساخت آبگینههای شیشه‌گری از روش سنتی استفاده می‌شود و در آن شیشه توسط دمیده شدن هوا به مواد مذاب به یک اثر هنری تبدیل می‌شود. این سوغاتی که قدمتی هزار ساله دارد و خیلی کمتر در دیگر استانهای کشور دیده می‌شود یکی از سوغاتی‌های خاص و جذاب شهر همدان است. هنر نفیس شیشه گری در بسیاری از ظروف، گلدان‌ها و جامهای زینتی در این شهر به چشم می‌خورد.

 
آبگینه ها و‌ ظروف شیشه ای همدان

گلیم‌ بافی و فرش همدان

 

گلیم بافی نزد مردم ایران مخصوصاً عشایر بسیار رایج است همچنین این هنر سنتی بین مردم همدان بسیار دارای قدمت است. گلیم‌های معروف نهاوندی جزو سوغات مهم و مشهور همدان هستند. نهاوند مرکز زیباترین گلیمهای همدان است و این گلیم‌ها معمولا با طرح‌هایی خاصی مانند خرچنگی، گل سبدی، زنگوله، گل قندی، گل لاله، اسلیمی و ضربدری تولید و بافته می‌شوند. گیلم‌های همدان یکی از صنایع دستی همدان محسوب می‌شود و قالی همدان رتبه سه در کشور را دارد.

 

جاجیم همدان

 

جاجیم سوغاتیای کاربردی و جزو صنایع دستی مهم استان همدان است که علاوه بر همدان در بیشتر روستاهای کشور نیز تولید می‌شود. جاجیم مانند گلیم نیز زیرانداز است اما با تفاوت اینکه از نخ‌های ظریف پنبه‌ای یا پشمی بافته می‌شود. از جاجیم‌هایی با طرح، رنگ و ظاهر زیبا برای روانداز کرسی، زیرانداز و محافظ سرما استفاده می‌شود.

 
جاجیم همدان

 

 مسگری و قلم زنی همدان

 

مسگری و قلم زنی یکی از سوغاتی‌های استان همدان است که از گذشته جزو سوغاتی‌های محبوب و زیبا بوده است. هنر استفاده از قلم زنی و ظروف زیبای مسی جزو صنایع دستی با ارزش کشور محسوب می‌شود. این هنر با استفاده از ضربه با چکش و قلم  به اشیاء فلزی به وجود می‌آید که اغلب روی نقره، برنج، مس و طلا انجام می‌شود.

در بازار همدان مغازه‌های قدیمی وجود دارد که به انجام این کار مشغول هستند و ظروف مسی و قلمزنی می‌فروشند. این ظروف زیبای مسی با طرحهای متنوعی در بازار همدان یافت می‌شود که گردشگران می‌توانند به سلیقه خود ازآن‌ها خریداری کنند.

 

صنایع چوبی همدان

 

دو شهر ملایر و تویسرکان در استان همدان در تولیدات صنایع چوبی در کشور بسیار موفق عمل کردهاند. مبلمان ساخته شده در این شهرها توسط استادان ماهر با منبت‌کاری و ظریف‌کاری‌های زیبا ساخته می‌شود. این استادان در بخش‌های متفاوت از صنایع چوب مثل ساخت مبلمان، ظروف چوبی، تابلوهای چوبی و… مشغول هستند.

 

 

سوغات همدان را از کجا بخریم؟

 

 

بهترین مکان برای تهیه سوغات همدان بازار سنتی این شهر است که علاوه بر تهیه سوغاتی می‌توانید از معماری بی‌نظیر آن نیز دیدن کنید. این بازار سنتی یکی از جاهای دیدنی همدان نیز محسوب می‌شود و شما می‌توانید در راسته‌های آن قدم بزنید و هر چیزی که از سوغات این شهر مد نظرتان است تهیه کنید. مراکز خرید همدان برای تهیه سوغاتی شامل موارد زیر هستند.

 

مراکز خرید همدان

آدرس

بازار همدان

استان همدان، همدان، محدوده خيابان‌های باباطاهر، اکباتان و شهدا، در مجاورت میدان امام خمینی (نمایش روی نقشه)

بازار کفاشخانه همدان

استان همدان، تپه هگمتانه، میدان اکباتان،خ اکباتان (نمایش روی نقشه)

برج زاگرس همدان

استان همدان، میدان جهاد (نمایش روی نقشه)

برج پاستور همدان

همدان تقاطع خیابان میرزاده عشقی و خیابان پاستور (نمایش روی نقشه)

 
بازار همدان

جمع بندی

در این مطلب سعی کردیم شما را با سوغات همدان آشنا کنیم تا در سفر به این شهر تاریخی و کهن بهترین سوغاتی را برای خود و عزیزانتان تهیه کنید. سوغات و صنایع دستی هر شهر می‌تواند امضاء و یادگاری آن شهر باشد که شهر همدان نیز دارای سوغات متنوعی است. اگر قصد سفر به این شهر کوهستانی را دارید می‌توانید با تهیه بلیط هواپیما همدان از سایت قاصدک 24 به راحتی به این شهر سفر کرده و خاطرات خوشی برای خود به ارمغان بیاورید.

 

 

سوالات متداول درباره سوغات همدان

 

 

سوغات همدان چیست؟ شیرینی انگشت ‌پیچ، کماج، نان شیرمال، معجون، آبنبات قیچی رنگارنگ، عسل، حلوا زرده، شیره انگور، برساق، نان چای، حلوای لوزی، صنل، نقل، حلوای ارده، گز ، نان نارگیلی، چای بغدادی، گردوی معروف تویسرکان، خشکبار، ترشی 

صنایع دستی همدان چیست؟ ظروف سفالی، آبگینه ها و‌ ظروف شیشه ای،گلیم‌ بافی و فرش، جاجیم، مسگری و قلم زنی، صنایع چوبی

بهترین مرکز خرید برای تهیه سوغات همدان کجاست؟ بازار سنتی همدان

مرکز گردو پوست کاغذی ایران کجاست؟ تویسرکان همدان

پایتخت جهانی انگور کدام شهر همدان است؟ شهر ملایر