جاذبه های گردشگری همدان کجاست؟

استان همدان در دامنه کوه‌های الوند و در ارتفاع 1741 متری از سطح دریا قرار دارد. این استان آب و هوای کوهستانی دارد و شهر همدان مرکز این استان بوده که به پایتخت تمدن و تاریخ ایران معروف است. این شهر در دوره مادها احداث شده و در واقع اولین خانه مادها برای سکونت بوده که به نام هگمتانه معروف بوده است. هرساله گردشگران زیادی از این شهر باستانی و مناطق  گردشگری آن دیدن می‌کنند.

استان همدان از سمت شمال در نقشه با استان‌های زنجان و قزوین و از جنوب با استان لرستان همسایه است. این شهر از نظر علمی در کشور نیز از سطح بالایی برخوردار است و دو دانشگاه مهم بوعلی سینا و صنعتی همدان را درخود جای داده است. برای سفر به شهر همدان و شناخت جاهای دیدنی همدان و پاسخ به سوال  همسفر وبلاگ قاصدک 24 باشید تا اطلاعات مناسبی از این شهر به دست آورید
.

جاهای دیدنی همدان


جاهای دیدنی همدان در بهار


شهر همدان از آن دسته شهرهایی است که در فصل بهار آب و هوای خنک و مطبوعی دارد و انگیزه سفر به این شهر دو چندان می‌کند. در ادامه مطلب شما را با جاهای دیدنی همدان در بهار آشنا می‌کنیم تا در هوای خوش و خنک این شهر سفر خوبی را تجربه کنید.

اینفوگرافی جاهای دیدنی همدان

غار علیصدر همدان


غار علیصدر استان همدان جزو بزرگ‌ترین غارهای آبی ایران بوده و قدمت آن به میلیون‌ها سال قبل در دوره دوم زمین‌شناسی و دوره ژوراسیک برمی‌گردد. جاهای دیدنی همدان غار علیصدر به عنوان بیست و سومین اثر طبیعی در سال
۱۳۸۷ در فهرست میراث طبیعی کشور به ثبت رسیده و این غار شگفت انگیز از مهم‌ترین و جذاب‌ترین جاذبه‌های دیدنی استان همدان محسوب می‌شود.

غار علیصدر همدان

غار علیصدر همدان را تالارها، دالان‌ها و راهروهای باریک و پر از پیچ‌وخم تشکیل می‌دهد. عمق آب غار در بخش‌های مختلف متفاوت است و گاهی تا 14 متر می‌رسد. بعضی از حفره‌های زیرزمینی این غار عمقی حدود 40 متر دارند و آب این غار بدون مزه، بو و رنگ است. باید توجه داشت که برخی از نواحی غار به دلیل وجود املاح آهکی درون آب، آن را غیر قابل آشامیدن کرده است.

در زمان‌های  گذشته مردم روستای علیصدر از غار به عنوان پناهگاه در هنگام جنگ‌های داخلی و خارجی استفاده می‌کردند. درون غار علیصدر پوشش گیاهی و جانوری دیده نمی‌شود و علت آن نبودن نور طبیعی و شرایط زندگی مساعد است. قایق‌سواری یکی از تفریحات هیجان‌انگیز این غار است. اگر قصد سفر به این غار را دارید به شما توصیه می‌شود هنگام رفتن به این مکان گردشگری لباس گرم همراه خود داشته باشید.

آدرس و مدت بازدید از غار علیصدر

 

آدرس

استان همدان، ۷۵ کیلومتری شمال غربی شهر همدان، شهرستان کبودرآهنگ، روستای علیصدر (نمایش روی نقشه)

مدت زمان بازدید

بین ۱ تا ۲ ساعت

 

آرامگاه بوعلی سینا همدان


همدان برای همه یادآور آرامگاه طبیب و فیلسوف معروف ایرانی بوعلی سینا است که یکی از مکان‌های گردشگری این شهر نیز محسوب می‌شود. آرامگاه بوعلی سینا که نماد و نشان شهر همدان است در میدان مرکزی شهر قرار دارد و شهرت جهانی پیدا کرده است. این آرامگاه در میدانی قرار دارد که اطراف آن را درختان چنار و آب نماهای زیبا فرا گرفته است. طراحی و معماری این بنا را از برج قابوس شهر گنبد کاووس الگو گرفته‌اند که قدیمی‌ترین بنای اسلامی محسوب می‌شود.

آرامگاه بوعلی سینا همدان

تفاوت‌های مهمی در این دو بنا دیده می‌شود که مهم‌ترین آن می‌توان به فاصله و تعداد ستونها از هم اشاره کرد. ابعاد ستون‌های قابوس‌نامه را بسیار بیشتر از ستون‌های بوعلی سینا می‌دانند. دو تالار شمالی و جنوبی در این آرامگاه وجود دارد که قسمت جنوبی موزه‌ای برای نگهداری سفال، سکه و برنز است و در قسمت شمالی کتابخانه‌ای مخصوص قرار گرفته است. همدان آب و هوایی کوهستانی دارد بنابراین بهترین زمان سفر به این شهر فصل بهار و تابستان است و آرامگاه بوعلی سینا یکی از جاهای دیدنی همدان در بهار محسوب می‌شود.

آدرس و مدت بازدید از آرامگاه بوعلی سینا

 

آدرس

استان همدان، شهر همدان، میدان ابوعلی سینا (نمایش روی نقشه)

مدت زمان بازدید

بین ۱ تا ۲ ساعت

 

مجموعه گنجنامه همدان


مجموعه گنجنامه، گنجی آشکار برای گردشگران و مردمان استان همدان است. این دهکده بزرگ گردشگری یکی از جاذبه‌های زیبا و تاریخی در همدان بوده که کتیبه‌های باستانی آن قدمتی 2500 ساله دارند و متعلق به دوره هخامنشیان هستند. همچنین نوشته‌های روی کتیبه‌های این گنجنامه به خط میخی نوشته شده است. این کتیبه‌ها جزء میراث ملی کشور به ثبت رسیده‌اند. امکانات تفریحی بسیاری در این مجموعه وجود دارد که شامل موارد زیر است:

  • پارک سرپوشیده
  • تله کابین
  • بانجی
  • جامپینگ


مجموعه گنجنامه همدان
تله‌کابین گنجنامه در شهر همدان از روی عروس کوه‌های ایران عبور می‌کند و از ارتفاع تماشای صخره‌های مرتفع، رشته کوه‌های الوند و آبشار گنجنامه بسیار لذت بخش خواهد بود. در گذشته کتیبه‌ها را راه و نقشه‌ای برای گنج باستانی می
دانستند و به این علت نام گنجنامه را به این منطقه نهادند. این مجموعه یکی از جاهای دیدنی همدان در عید نوروز است.

آدرس، مدت بازدید و تلفن مجموعه گنج نامه

 

آدرس

استان همدان، نهاوند، بخش مرکزی، روستای ملوسان (نمایش روی نقشه)

مدت زمان بازدید

نصف روز


آبشار گنجنامه همدان
 

روستا و سراب ملوسان همدان


سراب ملوسان جزو زیباترین روستاهای گردشگری استان همدان است. این روستا با وجود طبیعتی بکر، چشمه‌های گوارا و زلال، دو غار تاریخی، کوه‌های سراب و دشت‌های وسیع و ‌سرسبز لقب عروس ایران را به خود اختصاص داده است. اردیبهشت ماه با آب و هوایی معتدل و بهاری گردشگران بسیاری را به این روستا جذب می‌کند.

آدرس و مدت زمان بازدید از روستا و سراب ملوسان

 

آدرس

استان همدان، نهاوند، بخش مرکزی، روستای ملوسان (نمایش روی نقشه)

مدت زمان بازدید

نصف روز

 

آرامگاه باباطاهر عریان همدان


آرامگاه باباطاهر در استان همدان جزو یکی از مکان‌های تاریخی و گردشگری است. باباطاهر شاعر قرن چهار و پنج بوده و به دوبیتی‌های زبان شیرین لری معروف بوده است. لقب عریان را به دلیل سبک زندگی عادی و ساده این شاعر به  او داده‌اند. در قسمت پایینی آرامگاه 24 دوبیتی بر روی قطعه سنگ زیبا حک شده و این جاذبه دیدنی در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.


بیشتر بخوانید: معرفی 22 تا از بهترین رستوران های همدان




آرامگاه باباطاهر عریان همدان

آدرس، مدت زمان بازدید، ساعت بازدید و تلفن آرامگاه باباطاهر عریان

 

آدرس

استان همدان، همدان، میدان باباطاهر (نمایش روی نقشه)

مدت زمان بازدید

بین ۱ تا ۲ ساعت

ساعت بازدید

زمستان: 9 صبح تا 5 عصر

بهار و تابستان: 9صبح تا 9 شب

تلفن

08134223343

 

دشت میشان همدان


دشت میشان درکوه‌های الوند قرار دارد و یکی دیگر از جاهای دیدنی و توریستی استان همدان بوده که به میدان میشان نیز معروف  است. برای رسیدن به این دشت شما می‌توانید از دو راه کوه‌نوردی و یا تله کابین استفاده کنید. به افرادی که از راه کوه به این دشت سفر می‌کنند پیشنهاد می‌کنیم کفش و لوازم مناسب همراه خود داشته باشند زیرا کوه‌نوردی سختی را پیش رو دارند
.

دشت میشان همدان

تماشای چادر زدن عشایر در این دشت پهناور بسیار لذت‌بخش است و گردشگرانی که به این منطقه سفر می‌کنند باید توجه داشته باشند که کمپ زدن در این دشت ممنوع است. چشمه‌های پر آب، باغ‌های زیبا و درختان سرسبز به این دشت جلوه خاصی داده‌اند. به دلیل آب و هوای خوب و مطلوب مسافران زیادی در فصل بهار و تابستان به این دشت سرسبز سفر می‌کنند.

آدرس و مدت زمان بازدید از دشت میشان

 

آدرس

استان همدان، همدان، جاده گنجنامه، میدان گنجنامه (نمایش روی نقشه)

مدت زمان بازدید

نصف روز

 

جاهای دیدنی همدان در تابستان


آب و هوای شهر همدان در فصل تابستان تقریبا خنک است و نشانه‌ای از گرمای طاقت فرسای تابستان در این شهر نیست. بنابراین این فصل بهترین فصل برای بازدید از جاهای دیدنی این استان است. جاهای دیدنی همدان در تابستان عبارتند:

سراب گیان همدان


سراب گیان چشمه‌ای پر آب و گوارا است که یکی از جاذبه های دیدنی همدان محسوب می‎شود و در میان گردشگران از محبوبیت بالایی برخوردار است. دورتادور این سراب را درختان زیبا، انبوه و سرسبز چنار محاصره کرده‌اند
. درختان بلند بلوط، صدای پرندگان و آب منظره تماشایی از طبیعت را در این مکان خلق کرده است. این سراب زیبا در اسفند سال ۱۳۷۸ در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است.

سراب گیان همدان

آدرس و مدت زمان بازدید از سراب گیان

 

آدرس

استان همدان، ۱۸ کیلومتری جنوب غربی نهاوند، ۲ کیلومتری تپه باستانی گیان (نمایش روی نقشه)

مدت زمان بازدید

بین 3 تا 4 ساعت

 

مجسمه شیرسنگی همدان


مجسمه شیر سنگی یا سنگ شیر جزو با ارزش‌ترین و مهم‌ترین آثار دوره معاصر در ایران است. این مجسمه در محل دفن یکی از مهم‌ترین سرداران اسکندر، به نام هنا شیون  واقع شده است. گردشگران داخلی و خارجی بسیاری برای بازدید از این مجسمه زیبا به همدان سفر می‌کنند. ارتفاع این مجسمه چیزی حدود 20 متر است و طولی حدود 5 متر دارد و روی تپه تاریخی در قسمت جنوبی همدان قرار دارد
.

آدرس و مدت زمان بازدید از مجسمه شیر سنگی

 

آدرس

استان همدان، همدان، میدان سنگ شیر (نمایش روی نقشه)

مدت زمان بازدید

بین ۱ تا ۲ ساعت

 

گنبد علویان همدان


گنبد علویان همدان گنبدی دیدنی و کهن است که متعلق به دوره سلجوقیان بوده و دارای معماری بسیار زیبایی است. در ساخت این اثر از گچ‌بری‌های ویژه‌ای استفاده شده است و این گنبد در اطراف میدان امامزاده عبدالله قرار دارد. این بنای بی‌نظیر که شهرت بسیاری دارد در سال 1310 در آثار ملی ایران به ثبت رسیده و یکی از جاهای دیدنی همدان در تابستان محسوب می‌شود. در سفر به همدان نباید بازدید از این جاذبه‌ی تاریخی زیبا را فراموش کرد.

آدرس، مدت زمان بازدید و تلفن گنبد علویان

 

آدرس

استان همدان، چهارباغ علویان، نزدیک امامزاده عبدالله (نمایش روی نقشه)

مدت زمان بازدید

بین ۱ تا ۲ ساعت

تلفن

08132523064

 

برج قربان همدان


یکی از خاص‌ترین جاذبه های دیدنی استان همدان برج قربان است که ارتفاعی حدود 8 متر دارد. علت نامگذاری این برج مربوط به شخصی به نام قربان می‌شود که در زمان حمله افغان‌ها به استان همدان به دفاع از مردم شهر پرداخته و جزء فعالان سیاسی آن دوره بوده است. برج قربان جزو آثار تاریخی همدان بوده که در فهرست کشور به ثبت رسیده است
.

آدرس و مدت زمان بازدید از برج قربان

 

آدرس

استان همدان، همدان، بین چهارباغ شهید مدنی و خیابان طالقانی جنب دبیرستان اندیشه (نمایش روی نقشه)

مدت زمان بازدید

بین ۱ تا ۲ ساعت

 

موزه هگمتانه همدان


موزه هگمتانه موزه‌ای باستانی و تاریخی در قلب شهر همدان است. این موزه از مهم‌ترین و بهترین آثار دیدنی این شهر و همینطور از معروف‌ترین موزه‌های کشور محسوب می‌شود. در این موزه اشیا باستانی بازمانده از دوره‌های مختلف تاریخ به نمایش گذاشته شده است و البته اشیا اسلامی در آن نیز موجود است. اشیای دوران اشکانی، مادها، هخامنشیان و ساسانی مربوط به قسمت تاریخی موزه است. قسمتی از موزه متعلق به کتابخانه بوده و در آن کتاب‌های مهم و گران‌بهایی که مربوط به تاریخ کشور ایران هستند را نگهداری می‌کنند. سنگ‌های تزیینی متنوع، ظروف سفالی، مهره‌های قدیمی و… از دیگر وسایلی است که در موزه نگه
داری می‌شود.

موزه هگمتانه همدان

آدرس و تلفن موزه هگمتانه

 

آدرس

استان همدان، تپه هگمتانه، بلوار علویان، میدان اکباتان (نمایش روی نقشه)

تلفن

08132524005

 

موزه صنایع دستی همدان


موزه صنایع دستی استان همدان از دیگر مکان‌های گردشگری و جذاب این استان است که در این موزه صنایع دستی و هنر مردم این شهر به نمایش گذاشته شده است
.این موزه در کنار آرامگاه باباطاهر قرار دارد و در سال ۱۳۸8 احداث شده است. به مسافرانی که به این استان سفر می‌کنند پیشنهاد می‌کنیم برای آشنایی با صنایع دستی زیبا و هنرمندانه مردم همدان حتما از این موزه بازدید کنند.

آدرس و مدت زمان بازدید از موزه صنایع دستی

 

آدرس

استان همدان، همدان، میدان باباطاهر، جنب آرامگاه باباطاهر  (نمایش روی نقشه)

تلفن مدت زمان بازدید

بین ۳ تا ۴ ساعت

 

دریاچه و سد اکباتان همدان


دریاچه و سد اکباتان، دریاچه‌ای زیبا در شرق همدان است که یکی از جاذبه‌های پربازدید شهر همدان بشمار می‌آید. اطراف این دریاچه امکانات تفریحی و گردشگری، سفره‌خانه‌های سنتی و رستوران‌های مناسبی برای مسافران وجود دارد. درون دریاچه اکباتان ورزش‌های آبی مانند اسکی روی آب و قایقرانی می‌توان انجام داد. سد اکباتان مهم‌ترین منبع تامین آب همدان است که فصل تابستان بهترین فصل کشت
و‌گذار در کنار این دریاچه است.

دریاچه و سد اکباتان همدان

آدرس و مدت زمان بازدید از سد اکباتان

 

آدرس

استان همدان، ۱۱ کیلومتری همدان (نمایش روی نقشه)

تلفن مدت زمان بازدید

بین ۱ تا ۲ ساعت

 

روستای سیمین همدان


روستای سیمین  که آن را سیمین ابرو هم می‌نامند به سرزمین سراب‌های زیبا در استان همدان معروف است. این روستا با بافتی قدیمی از دیگر جاهای دیدنی همدان است که در طول سال از گردشگران بسیاری میزبانی می‌کند. معماری سنگی، پله‌ای و چوبی این روستا را متفاوت‌تر کرده است. از مهم‌ترین ویژگی‌های روستای سیمین می‌توان به تامین قسمت عظیمی از آب سد اکباتان توسط سراب‌های روستا اشاره کرد.

آدرس و مدت زمان بازدید از روستای سیمین

 

آدرس

استان همدان، شهرستان همدان، روستای سیمین ابرو (نمایش روی نقشه)

مدت زمان بازدید

نصف روز

 

کلیسای کهن گریگوری استفان همدان


کلیسای گریگوری استفان که نام دیگر آن کلیسای استپان است در لیست جاذبه های دیدنی استان همدان قرار دارد. کلیسای استفان در شرق تپه هگمتانه در کنار محله ارمنی
ها ساخته شده است. فضای داخلی کلیسا از ۴ ستون تشکیل شده که گچ بری و طراحیهای زیبایی دارد و همچنین در قسمت بیرون کلیسای گریگوری قوس‌های هلالی بسیار هنرمندانه دیده می‌شود.

کلیسای گریگوری استفان همدان

آدرس و مدت زمان بازدید از کلیسای کهن گریگوری استفان

 

آدرس

استان همدان، همدان، قسمت شرقی تپه هگمتانه، محله قدیم ارامنه (نمایش روی نقشه)

مدت زمان بازدید

بین ۱ تا ۲ ساعت




جاهای دیدنی همدان در تابستان

 

فصل پاییز هر شهری از ایران را دیدنی و تماشایی می‌کند و جلوه فوق‌العاده‌ای از طبیعت آن شهر را به نمایش می‌گذارد. برای آشنایی با جاهای دیدنی همدان در پاییز همراه ما باشید.

دره مراد بیگ همدان


دره مراد بیگ در فاصله 5 کیلومتری از استان همدان قرار دارد و یکی از عمیق‌ترین دره‌های رشته کوه الوند بشمار می‌آید. این دره از مناطق گردشگری همدان است که چشم‌انداز فوق العاده‌ای دارد. این منطقه در فصل پاییز با ریزش برگ‌ها بسیار تماشایی
می‌شود و نمای زیبایی از پاییز را به تصویر می‌کشد.

دره مراد بیگ همدان

آدرس و مدت زمان بازدید از دره مراد بیگ

 

آدرس

استان همدان، سه کیلومتری جنوب شهر همدان، جاده دره مرادبیگ (نمایش روی نقشه)

مدت زمان بازدید

نصف روز

 

بازار همدان


یکی از لذت‌بخش‌ترین قسمت‌های هر سفری مربوط به خرید و بازدید از بازار آن شهر است
. بازار همدان علاوه بر اینکه مرکز خرید سوغاتی و گشت و گذار است، یکی از جاهای دیدنی و جاذبه‌های سنتی این شهر نیز به شمار می‌آید. قدم‌زدن در بازار قدیمی با سقف‌های گنبدی شکل و دیوارهای آجری همدان بسیار دل‌انگیز خواهد بود.

بازار همدان

وسعت این بازار نزدیک به 30 هکتار است و قدمت آن به دوره قاجار باز‌می‌گردد. قدیمی‌ترین سرای این بازار سرای گلشن است که افراد می‌توانند در این سرا عکس‌های یادگاری زیبایی ثبت کنند. گردشگران با بازدید از این بازار می‌توانند سوغات همدان را خریداری کنند و از تماشای معماری و گشت‌و‌گذار در این بنای تاریخی لذت ببرند. درون این مجموعه گردشگری بناهای متعددی از جمله موارد زیر وجود دارد:

  • حمام
  • مسجد
  • زورخانه
  • چایخانه

مهم ترین راسته های بازار


  1. گیوه‌ فروش‌ها
  2. چاقوسازان
  3. صحاف‌ها
  4. شیشه فروش‌ها

  آدرس و مدت زمان بازدید از بازار همدان

 

آدرس

استان همدان، همدان، محدوده خيابان‌های باباطاهر، اکباتان و شهدا، در مجاورت میدان امام خمینی (نمایش روی نقشه)

مدت زمان بازدید

بین ۲ تا ۳ ساعت

 

روستای ورکانه همدان


روستای ورکانه از روستاهای تاریخی و دیدنی استان همدان است
که قدمت آن به 400 سال پیش باز می‌گردد و از سازه‌های سنگی ساخته شده است. آب و هوای این روستا کوهستانی و معتدل است و در تمامی سال از گردشگران زیادی میزبانی می‌کند. قدمزدن و گشت‌و‌گذار در کوچه‌های این روستا که اکثرا سنگ فرش شده حس خوبی را به گردشگران می‌دهد. نام روستای ورکانه یا رنسانس در فهرست آثار ملی دیده می‌شود.

  آدرس و مدت زمان بازدید از روستای ورکانه

 

آدرس

استان همدان، ۲۰ کیلومتری جنوب شرقی همدان، بعد از سد اکباتان (نمایش روی نقشه)

مدت زمان بازدید

نصف روز

 

چشمه فرشه همدان


چشمه فرشه در دل طبیعت سرسبز استان همدان و در میان کوه‌های الوند می‌جوشد و یکی از چشمه‌های دیدنی استان همدان محسوب می‎شود. از این چشمه برای آبیاری باغ‌های روستاهای اطراف از جمله روستای سیلوار و مردابیگ استفاده می‌کنند
. این چشمه خروشان نیز جزء آثار میراث ملی کشور است.

چشمه فرشه همدان

آدرس و مدت زمان بازدید از چشمه فرشه

 

آدرس

استان همدان، شهرستان همدان، مسیر دره مرادبیگ (نمایش روی نقشه)

مدت زمان بازدید

نصف روز

 

موزه تاریخ طبیعی همدان


موزه تاریخ طبیعی همدان در مسیر انتهایی چهارباغ آزادگان شهر همدان واقع شده و این موزه با توجه به تلاش‌های آقای جعفر علیزاده تاسیس شده است. موزه‌ تاریخ طبیعی همدان مورد توجه بیشتر گردشگران این شهر قرار گرفته و تعداد متعددی از گونه‌های گیاهی، حیوانی و طبیعی و همینطور نمونه‌های زنده، سنگواره و تاکسی‌درمی شده از جانوران مختلف در آنجا نگهداری می‌شود. این مکان یکی از بهترین جاهای دیدنی همدان محسوب می‌شود و با خانواده و دوستان می‌توانید ساعات خوشی را در آن بگذرانید
.

آدرس، مدت زمان بازدید و تلفن موزه تاریخ طبیعی

 

آدرس

استان همدان، همدان، میدان مدرس، انتهای بلوار آزادگان، جنب دانشکده کشاورزی (نمایش روی نقشه)

مدت زمان بازدید

08134424200

تلفن

بین 1 تا 2 ساعت

 

آرامگاه استر و مردخای همدان


آرامگاه استر و مُردخای در میدان امام خمینی و نزدیک به بازار طلافروشان همدان قرار گرفته است
. این آرامگاه از مهم‌ترین آثار تاریخی شهر همدان محسوب می‌شود و قدمت آن به دوره هخامنشیان بازمی‌گردد. بر روی کتیبه‌هایی که درون این آرامگاه وجود دارد شجره‌نامه استر و مردخای نوشته شده است.

آرامگاه استر و مردخای

آدرس، مدت زمان بازدید و تلفن آرامگاه استر و مردخای

 

آدرس

استان همدان، مرکز همدان، ابتدای خیابان شریعتی، کوچه استر (نمایش روی نقشه)

مدت زمان بازدید

بین ۱ تا ۲ ساعت

تلفن

08132522285

 

تالاب آق گل همدان


تالاب آق گل در دامنه‌های زاگرس واقع شده است و به دلیل ویژگی‌های بسیاری که دارد جزء یکی از جاذبه‌های زیبای استان همدان و ایران محسوب می‌شود. این تالاب زیستگاه خوبی برای پرندگان مهاجر در روزهای زمستانی است و از مهم‌ترین ویژگی‌های تالاب آقگل به آب شیرین آن می‌توان اشاره کرد. این تالاب جزء تالاب‌های آب شیرین کشور و تالاب‌های فصلی به حساب می‌آید
.

تالاب آق گل همدان

آدرس و مدت زمان بازدید از تالاب آقگل

 

آدرس

استان همدان، ملایر، شهر اسلامشهر آق گل (نمایش روی نقشه)

مدت زمان بازدید

کمتر از یک ساعت

 


جاهای دیدنی همدان در زمستان


فصل سرد در استان همدان شاید باعث شود از بسیاری از جاهای دیدنی این استان نتوانید دیدن کنید ولی از آنجایی که جاذبه‌های گردشگری این استان بسیار است شما را در این متن با جاهای دیدنی همدان در زمستان آشنا می‌کنیم.

میدان امام خمینی همدان


میدان امام خمینی میدان مرکزی همدان است و تاریخ و معماری که دارد آن را بسیار مشهور کرده است
. این میدان نزدیک به 90 سال پیش ساخته شده و از عناصر و جاذبه‌های دیدنی شهر همدان به شمار می‌رود. این بنا خیابان‌های مهم همدان به یکدیگر وصل می‌کند و همدان را به شهری متحد المرکزی تبدیل کرده است. گردشگرانی که به این شهر سفر می‌کنند در هر زمان و فصلی می‌توانند از این میدان بازدید کنند.

میدان امام خمینی همدان

  آدرس و مدت زمان بازدید میدان امام خمینی

 

آدرس

استان همدان، همدان، بوعلی سینا، خ شریعتی، خ میرفندرسکی، خ بوعلی سینا (نمایش روی نقشه)

مدت زمان بازدید

1 ساعت

 

نوشیجان همدان


نوشیجان نام تپه‌ای واقع در غرب ملایر در استان همدان است. سال‌ها پیش این تپه  را باستان شناسان کشف کرده‌اند و این تپه دارای سه طبقه و یک آتشکده است که به ترتیب طبقه اول مربوط به مادها، طبقه دوم مربوط به دوره هخامنشیان و طبقه سوم را متعلق به دوره اشکانیان است.

از آنجایی که نوشیجان به معنای جایگاه انوش است نام این تپه را از روی انوش زن حاکم و فرمانروای این مکان گرفته‌اند. این تپه باستانی امروزه به یکی از مکان‌های توریستی استان همدان تبدیل شده است.

آدرس و ساعت بازدید نوشیجان

 

آدرس

استان همدان، ۱۶ کیلومتری ملایر (نمایش روی نقشه)

ساعت بازدید

۸:۰۰ تا ۲۰:۰۰

 

مسجد جامع همدان


مسجد جامع همدان یکی از قدیمی‌ترین مساجد ایران است که معماری سنتی که دارد  متعلق به دوره قاجار است. یکی از ویژگی‌های جذاب این بنا کاشی‌کارهای هفت رنگ و تزیین دیوارهای داخلی آن است. مسجد جامع همدان جزو معروف
ترین جاهای دیدنی همدان محسوب می‌شود.

مسجد جامع همدان

درون مسجد جامع دو شبستان، سه ایوان، گنبد آجری و صحن وسیعی‌ وجود دارد و همچنین روی گنبد مسجد سوره‌ها و آیه‌هایی با خطی زیبا حک شده است. تعدادی حجره در طبقه بالای مسجد وجود دارد که برای فعالیت‌های فرهنگی و مذهبی بنا شده است. توریست‌ها و گردشگران همه روزه می‌توانند از این مسجد کهن و زیبا بازدید کنند.

آدرس و مدت زمان بازدید از مسجد جامع

 

آدرس

استان همدان، همدان- ابتدای خیابان اکباتان- نزديک ميدان امام خمينی (نمایش روی نقشه)

مدت زمان بازدید

کمتر از یک ساعت

 

حمام قلعه همدان


این حمام سنتی در حال حاضر به عنوان موزه مردم شناسی فعالیت دارد. قلعه حمام
۱۵۰۰ متر وسعت دارد و در محله قدیمی قاشق تراشان واقع شده است. این قلعه در لیست پربازدیدترین جاهای دیدنی همدان قرار دارد و از ۹صب تا ۹شب فعالیت می‌کند. سفرهخانه‌های سنتی در این مکان وجود دارد که گردشگران می‌توانند غذای محلی استان همدان را در آنجا میل کنند.

 


درون حمام قلعه همدان موسیقی زنده برگزار می‌شود.




آدرس، مدت زمان بازدید و تلفن حمام قلعه

 

آدرس

استان همدان، همدان، خیابان شریعتی، محله قلعه، حمام قلعه (نمایش روی نقشه)

مدت زمان بازدید

بین ۱ تا ۲ ساعت

تلفن

08132511199

 
حمام قلعه همدان

آرامگاه میررضی‌الدین آرتیمانی همدان 


آرامگاه میررضی‌الدین آرتیمانی در روستای آرتیمان تویسرکان واقع در استان همدان است. این آرامگاه متعلق به عارف بزرگی است و قدمت آن به دوره صفویه باز می‌گردد. امروزه این مکان زیارتگاه گردشگران و عاشقان زیادی شده است
. نمای آرامگاه، مربع شکل است و هر چهار ضلع آن با سه طاق بلند احداث شده که جلوه جذابی به این آرامگاه داده است.

آدرس و مدت زمان بازدید از آرامگاه میررضی‌الدین آرتیمانی

 

آدرس

استان همدان، همدان (نمایش روی نقشه)

مدت زمان بازدید

بین 1 تا دو ساعت

 

تالاب شیرین سو همدان


تالاب شیرین سو که از آن به عنوان تالابی انسان ساخت یاد می‌شود در شهرستان کبودرآهنگ استان همدان واقع شده است. این تالاب زیبا زیستگاه پرندگان مهاجر و بومی و همینطور سنجاب‌ها است و به همین دلیل توجه گردشگران زیادی را در فصل‌های مختلف سال به خود جذب کرده و جزء جاهای دیدنی استان همدان محسوب می‌شود. کوهنوردان بسیاری سالانه برای بازدید و تفریح به این تالاب سفر می‌کنند.

تالاب شیرین سو همدان

آدرس و مدت زمان بازدید از تالاب شیرین سو

 

آدرس

استان همدان، شمال غربی و در فاصله ۴۰ کیلومتری شهرستان كبودراهنگ و ۹۵ کیلومتری شهر همدان (نمایش روی نقشه)

مدت زمان بازدید

نصف روز

 

آرامگاه عارف قزوینی در همدان


ابوالقاسم عارف قزوینی شاعر دوره قاجار و پهلوی بوده که در سال 1259 در استان قزوین متولد شده است اما مقبره او در همدان واقع در خیابان بوعلی قرار دارد. آرامگاه عارف قزوینی  یکی از جاذبه‌های گردشگری استان همدان بوده و مورد توجه دوستداران شعر و ادب قرار گرفته است. از عارف قزوینی به عنوان موسیقیدان، شاعر تصنیف‌ساز دوره مشروطه ایران یاد می‌شود.

آدرس و مدت زمان بازدید از آرامگاه عارف قزوینی

 

آدرس

استان همدان، همدان، میدان بوعلی (نمایش روی نقشه)

مدت زمان بازدید

1 تا 2 ساعت

 

آبگرم رزن همدان


چشمه آب گرم رزن در شهرستان رزن استان همدان واقع شده است. این چشمه مانند بسیاری از چشمه‌های دیگر خواص درمانی بسیاری دارد و به همین واسطه گردشگران زیادی را به این منطقه جذب کرده است. این آب گرم برای بیماری
های پوستی، رماتیسم و پادرد فواید بسیاری دارد.

آب گرم رزن همدان

آدرس و مدت زمان بازدید از آب گرم رزن

 

آدرس

استان همدان، شهرستان رزن، روستای خمیگان (نمایش روی نقشه)

مدت زمان بازدید

3 تا 4 ساعت



 

جاهای تفریحی همدان


جاهای تفریحی همدان بسیار زیاد است و از بهترین جاهای تفریحی این استان می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

غار آکواریوم گنجنامه همدان


غار آکواریوم در سال
۱۳۹۰ساخته شده و بزرگترین غار مصنوعی کشور محسوب می‌شود. در این غار آبزیان و خزندگان زیادی نگهداری می‌شود و استفاده از باران و مه مصنوعی در طراحی این آکواریوم فضای مطلوبی را ایجاد کرده است. این غار ۱۰۰۰متر وسعت دارد و نمای داخل آن از دو طبقه و سه سالن اصلی، با 21 آکواریوم آب شور و شیرین تشکیل شده است.

طبقه اول غار را ستاره دریایی، سفره ماهی و تعداد زیادی ماهی تشکیل داده‌اند و نمونه‌های کمیاب زیست محیطی و خزندگان سراسر جهان نیز در طبقه دوم وجود دارد. این مکان یکی از جاهای تفریحی همدان است که پیشنهاد می‌کنیم حتما از آن بازدید کنید.

آدرس غار آکواریوم همدان: همدان، میدان گنج نامه (نمایش روی نقشه)

آبشار گنج نامه همدان


آبشار مجموعه گنج نامه با ارتفاع 12 متر از دره عباس‌آباد عبور می‌کند و این آبشار یکی از زیباترین جلوه طبیعت شهر همدان است. سالانه گردشگران زیادی برای بازدید از این آبشار به همدان سفر می‌کنند. اما بهترین زمان بازدید از این پدیده طبیعی فصل بهار و تابستان است زیرا در زمستان آب این آبشاریخ می‌زند. البته ناگفته نماند در زمستان این آبشار بسیار مورد استقبال یخ نوردان قرار می‌گیرد.

آبشار گنج نامه جزو آبشارهای دائمی کشور است و سنگ‌نوردی و آبشار‌نوردی از نمونه تفریحات معروف این آبشار است. بیست‌ و یکمین اثر طبیعی ملی ایران در فهرست میراث طبیعی متعلق به آبشار گنج نامه است.

آدرس آبشار گنج نامه: همدان، میدان گنج نامه (نمایش روی نقشه)

شهربازی عباس آباد همدان


شهربازی عباس آباد در دامنه‌های الوند قرار گرفته است و از جمله جاهای دیدنی و تفریحی استان همدان محسوب می‌شود
. این مجموعه بر روی تپه‌ای قرار دار که از بالای تپه طبیعت زیبای شهر تماشایی است به طوری که انگار تمام شهر زیر پای شما قرار گرفته است. اطراف این تفریحگاه بزرگ امکانات رفاهی مناسبی وجود دارد که عبارتند از:

  • سفره‌خانه سنتی
  • کافیشاپ
  • رستوران


آدرس شهربازی عباس آباد همدان: همدان،عباس آباد،بلوار ارم،جاده عباس آباد (
نمایش روی نقشه)

بلوار ارم همدان


بلوار ارم یکی از پر رفت‌وآمدترین خیابان‌های همدان و یکی از جاهای دیدنی همدان در شب محسوب می‌شود. این بلوار امروزه به پیاده‌راه تبدیل شده است و همین امر موجب جذب گردشگران زیادی شده است. امروزه این مکان یکی از تفرجگاه شبانه جوانان است و این بلوار به دلیل قرار گرفتن در دامنه کوه‌های الوند یکی از مناطق خوش آب و هوای همدان محسوب می‌شود که در روزهای تعطیل مملو از جمعیت است.

آدرس بلوار ارم همدان: استان همدان، شهرستان همدان، بلوار ارم (نمایش روی نقشه)


بلوار ارم همدان

جمع بندی


در این مطلب سعی کردیم تمام جاهای دیدنی همدان این شهر کهن و تاریخی را برای شما بیان کنیم تا هنگام سفر به این شهر زیبا و پهناور دچار سردرگمی نشوید. شاید خیلی‌ها در هنگام سفر به شهر همدان اولین سوالی که به ذهنشان خطور کند جاهای دیدنی همدان کجاست؟ برای پاسخ به این سوال پیشنهاد می‌کنیم مطلب بالا را با دقت مطالعه کنید. برای سفر به شهر همدان می‌توانید
بلیط هواپیما همدان را از سایت قاصدک 24 تهیه کنید و یک سفر تاریخی را تجربه کنید.


سوالات متداول درباره جاهای دیدنی همدان


جاهای دیدنی همدان در بهار کجاست؟
غار علیصدر، آرامگاه بوعلی سینا، مجموعه گنجنامه، روستا و سراب ملوسان، آرامگاه باباطاهر عریان، دشت میشان

جاهای دیدنی همدان در تابستان کجاست؟ سراب گیان، مجسمه شیرسنگی، گنبد علویان، برج قربان، موزه هگمتانه، موزه صنایع دستی، دریاچه و سد اکباتان، روستای سیمین، کلیسای کهن گریگوری استفان

جاهای دیدنی همدان در پاییز کجاست؟ دره مراد بیگ، بازار همدان، روستای ورکانه، چشمه فرشه، موزه تاریخ طبیعی، آرامگاه استر و مردخای، تالاب آق گل

جاهای دیدنی همدان در زمستان کجاست؟ میدان امام خمینی، نوشیجان، مسجد جامع، حمام قلعه، آرامگاه میررضی‌الدین آرتیمانی، تالاب شیرین سو، آرامگاه عارف قزوینی، آب گرم رزن

جاهای تفریحی همدان کجاست؟ غار آکواریوم گنجنامه، آبشار گنج نامه، شهربازی عباس آباد، بلوار ارم