بهترین جاهای دیدنی اردبیل کدامند؟

استان اردبیل با قدمت شش هزار ساله و طبیعت بی نظیری که دارد یک مقصد عالی برای سفر است. جاذبه های گردشگری اردبیل از تنوع بسیار زیادی برخوردار است و اگر به هر نقطه از این استان اردبیل  سر بزنید می توانید با قطعه ای از تاریخ آشنا شوید. آب و هوای سرد و معتدل اردبیل و طبیعت زیبای آن می تواند انگیزه ای برای سفر به این استان باشد.


جاهای دیدنی اردبیل کجاست

جاهای دیدنی اردبیل کجاست؟


استان اردبیل در شمال غربی ایران واقع شده است و دارای جاذبه های دیدنی زیادی می باشد. جاهای دیدنی اردبیل از طبیعت گرفته تا بناهای تاریخی بسیار جذاب هستند به همین خاطر  استان اردبیل همیشه یکی از اولویت های بوم گردی است. هر ساله گردشگران زیادی به این استان سفر می کنند تا نفسی تازه کنند
.

اینفوگرافی جاهای دیدنی اردبیل


سرعین یکی از جاذبه های گردشگری اردبیل است که در بین مردم بسیار مشهور است به صورتی که وقتی اسم این استان به گوش شما می خورد اولین چیزی که به ذهن شما می رسد سرعین است. استان اردبیل جاذبه های تفریحی متنوع و بسیاری دارد که در این مطلب شما را با آن آشنا می کنیم تا سفر لذت بخشی را تجربه کنید پس با
قاصدک 24 همراه باشید.


جاهای دیدنی اردبیل در بهار


بهترین جاهای دیدنی اردبیل در بهار جنگل فندقلو، دریاچه شورابیل، پل معلق پیرتقی اردبیل، کاروانسرای سنگی صائین و دریاچه نور است.

جنگل فندق لو اردبیل


جنگل فندق لو در فصل بهار با دشتی پر از بابونه بهشت را برای شما به تصویر می کشد. این جنگل پر از فندق است ولی  در کنار درخت های فندق درخت های سیب، ازگیل، تمشک، به، گوجه سبز ... نیز در این جنگل وجود دارد.

جنگل فندق لو اردبیل

تفریحات جنگل فندقلو


  • تله کابین حیران
  • اسکی روی چمن
  • چشمه آب گرم مشه سویی

آدرس: اردبیل، ده کیلومتری شهر نمین (نمایش روی نقشه)

دریاچه شورابیل اردبیل


دریاچه شورابیل یکی از مناطق دیدنی استان اردبیل است که در داخل شهر قرار دارد. قدمت این دریاچه از دریاچه ارومیه بیشتر است و جزء مناطق شکار ممنوع استان اردبیل محسوب می شود. این دریاچه امکانات تفریحی، فرهنگی و ورزشی بسیاری دارد و یکی از تفرجگاه های اصلی مردم این شهر محسوب می شود.

دریاچه شورابیل اردبیل

تفریحات دریاچه شورابیل


  1. قایق های تفریحی
  2. زیپ لاین
  3. پیاده روی دور دریاچه
  4. کالسکه سواری دور دریاچه

آدرس: اردبیل، خیابان دانشگاه، جاده اردبیل به خلخال (نمایش روی نقشه)

پل معلق پیرتقی اردبیل


پل معلق اردبیل به صورتی است که شما آنقدر محو طبیعت زیبای آن می شوید که دلهره روی پل ایستادن را فراموش می کنید. این پل چوبی که روی رود قزل اوزون ساخته شده است آنقدر زیباست که در بین همه ی مردم مشهور است. ابتدا این پل برای مدت کوتاهی احداث شده بود اما به دلیل شهرتی که به دلیل زیبایی پیدا کرد همچنان پابرجاست و امروزه یکی از بهترین جاهای دیدنی اردبیل محسوب می شود.


آدرس: استان اردبیل، شهر خلخال، بخش هشتجین، روستای پیرتقی (
نمایش روی نقشه)

پل معلق پیرتقی اردبیل

کاروانسرای سنگی صائین اردبیل


استان اردبیل در گذشته در مسیر جاده ابریشم بوده است به همین دلیل کاروانسراهای زیادی در مسیر این استان قرار دارد. کاروانسرای صائین یکی از مشهورترین کاروانسراهای اردبیل است که در گذشته به کاروانسرای عباسی مشهور بوده است. کاروانسرای عباسی در دوره صفویه ساخته شده است و یکی از جاهای دیدنی و جذاب استان اردبیل است.

 


کاروانسرای صائین در 15 کیلومتری جاده سراب قرار دارد.




آدرس کاروانسرای سنگی صائین: 15 کیلومتری جاده سراب (نمایش روی نقشه)

دریاچه نئور اردبیل


دریاچه نئور در نزدیکی سوباتان قرار دارد و مرز بین استان گیلان و خلخال است. این دریاچه با ماهی های قزل آلای رنگین کمانش در بین مردم مشهور است. اگر در سفر به شهر اردبیل دنبال یک طبیعت بی عیب و نقص هستید حتما سری به این دریاچه بزنید و از طبیعت بی نظیر اطراف آن لذت ببرید. شما می توانید از دامنه های کوه باغرو با پای پیاده به سمت دریاچه نئور بروید و از بهشتی که روبروی شماست لذت ببرید.

آدرس: مرز بین اردبیل و خلخال (نمایش روی نقشه)

دریاچه نئور اردبیل


جاهای دیدنی اردبیل در تابستان


بهترین جاهای دیدنی اردبیل در تابستان
رودخانه قزل اوزن خلخال،  قلعه قهقهه، غار یخگان، آبشار كركري و آبشار چالاچوخور است.

رودخانه قزل اوزن خلخال اردبیل


رودخانه قزل اوزون از معروف ترین و پرآب ترین رودخانه های خلخال است و روستاهای اطراف این رودخانه به دلیل اینکه در ارتفاعات قرار دارند نمی توانند از آب آن استفاده کنند. سرچشمه  این رودخانه از ارتفاعات کردستان است و پس از گذشتن از مسیر پر پیچ و خم به سد منجیل می ریزد. این رودخانه در ادامه با نام سفید رود به دریای خزر می ریزد. امروزه مردم اردبیل و خلخال برای استفاده از آب این رودخانه و گرفتن حق خود دست به کار شده اند.

آدرس: استان اردبیل، شهرستان خلخال، بخش خورش رستم، شهر هشتجین (نمایش روی نقشه)

قلعه قهقهه اردبیل


قلعه قهقهه بین روستای گنچویه و قره آغاج كلان قرار دارد که این روستاها از توابع مشکین شهر اردبیل هستند که در دوره صفویه ساخته شده است. این قلعه در گذشته محل زندانی افراد سیاسی بوده است و شاهزادگان صفوی و افراد سیاسی مهم را به این مکان می آوردند به همین علت یکی از مکان های تاریخی و مشهور اردبیل است.


آدرس: استان اردبیل، ۸۵ کیلومتری شمال شرقی مشگین شهر، نزدیکی روستای کنچوبه و قره آغلاج کلان (
نمایش روی نقشه)

قلعه قهقهه اردبیل

غار یخگان اردبیل


غار یخگان در ارتفاعات 2400 متری از سطح دریا و روی دامنه کوه یخگان داغی قرار گرفته است. این غار دارای دو دهانه می باشد و مساحتی حدود 1100 هکتار دارد. در داخل غار حوضچه آبی قرار دارد که عمق حدود 20 سانتی متری دارد. این مکان یکی از جاهای جذاب استان اردبیل است.

آدرس: اردبيل - خلخال اردبیل خلخال  منتهي اليه جنوب شرقي خلخال ضلع غربي اشتر ماسوله داغ (نمایش روی نقشه)

آبشار كركری اردبیل


آبشار کرکری یکی از آبشارهای پرآب مشگین شهر است و یکی بهترین جاذبه های اردبیل محسوب می شود. این آبشار بی نظیر با بیش از 25 متر ارتفاع در نزدیکی روستای ییلاقی قیرخ بولاغ قرار دارد.

آدرس: استان اردبیل، مشگین شهر، 3کیلومتری روستای ییلاقی قیرخ بولاغ (نمایش روی نقشه)

آبشار كركري اردبیل

آبشار چالاچوخور اردبیل


آبشار چالاچوخور در نزدیکی مرز جمهوری ایران و آذربایجان قرار دارد و یکی از آبشارهای بکر استان اردبیل است. این آبشار در شهرستان گرمی قرار دارد و یکی از دیدنی های اردبیل است.


آدرس: استان اردبیل، ۱۰ کیلومتری شرق شهر گرمی، روستای آلیله (
نمایش روی نقشه)


جاهای دیدنی اردبیل در پاییز


بهترین جاهای دیدنی اردبیل در پاییز چشمه های آبگرم سرعین، آبشار هشتجین خلخال، تالاب جیران گلی،  دریاچه سوها و بقعه شیخ صفی‌الدین اردبیلی است.

چشمه های آبگرم سرعین


سرعین یکی از مهمترین جاذبه های اردبیل است که در بین مردم بسیار شهرت دارد و اکثر مردم برای استفاده از چشمه های آبگرم به این منطقه می آیند. اگر به اردبیل سفر کردید حتما حوله و مایو همراه خود داشته باشید زیرا از استخرهای آب گرم آن نمی توان گذشت.

آدرس: استان اردبیل، ۳۰ کیلومتری جاده اردبیل- تبریز (نمایش روی نقشه)

چشمه های آبگرم سرعین

آبشار هشتجین خلخال


آبشار هشتجین خلخال  یکی از مکان های دیدنی اردبیل است. این آبشار در شهر هشجین واقع شده است و حدود 2500 متر از سطح دریا ارتفاع دارد. این آبشار از ارتفاع 30 متری به پایین میریزد و یکی از طبیعت های بکر و جذاب استان اردبیل است که در شهرستان خلخال قرار دارد.

آدرس: اردبيل - خلخال - استان اردبيل ،هشجین (نمایش روی نقشه)

تالاب جیران گلی اردبیل


تالاب جیران گلی در شرق مشگین شهر قرار دارد و یکی از مناطق گردشگری اردبیل است. این تالاب در یکی از عمیق ترین دره ها در زیستگاه شیروان دره سی قرار دارد. دیواره های صخره ای که در اطراف این تالاب قرار دارد گویی با دست تراشیده شده است.


آدرس: ایران، استان اردبیل، شهرستان مشگین شهر، ۲۰ کیلومتری جنوب شرقی مشگین شهر (
نمایش روی نقشه)

دریاچه سوها اردبیل


دریاچه سوها در دشت وسیع و سرسبزی قرار دارد که آب و هوا و طبیعت بی نظیری دارد. این دریاچه ماهی های قزل آلا رنگین کمانی دارد و بهترین مکان برای ماهیگیری است. در زمان تخم ریزی ماهی ها ماهیگیری در این دریاچه ممنوع است.

 


دریاچه سوها در 35 کیلومتری شرق اردبیل قرار دارد.



آدرس: استان اردبیل، ۳۶ کیلومتری شهر اردبیل، شهرستان نمین، ۴ کیلومتری شمال شرقی روستای سوها (
نمایش روی نقشه)

دریاچه سوها اردبیل

بقعه شیخ صفی‌الدین اردبیلی


بقعه شیخ صفی‌الدین اردبیلی محل دفن جد خاندان صفویه است. این شاهکار هنری در سال های 1008-714 هجری شمسی ساخته شده است. این بنا از نظر  تزیینات، معماری، ، صندوق منبت و مشبک‌ قبور و ... بی نظیر است. در بقعه شیخ صفی‌الدین اردبیلی افراد دیگری مانند
مادر شاه اسماعیل،  شاه اسماعیل اول، ، شهیدان ایرانی جنگ چالدران و برخی از مشایخ دوران صفویه دفن شده‌اند.


آدرس: اردبیل، خیابان شیخ صفی، میدان عالی‌قاپو (
نمایش روی نقشه)

بقعه شیخ صفی‌الدین اردبیلی


جاهای دیدنی اردبیل در زمستان


بهترین جاهای دیدنی اردبیل در زمستان موزه مردم‌ شناسی اردبیل،  خانه تاریخی رضازاده،  پیست اسکی آلوارس، موزه چینی اردبیل و خانه مناف زاده است.

موزه مردم‌شناسی اردبیل


موزه مردم شناسی اردبیل در حمام تاریخی آقانقی یا ظهیرالاسلام قرار دارد. این موزه با نام حمام ظهیرالاسلام در بین مردم مشهور است. قدمت این موزه به دوران حکومت ایلخانی برمی گردد. شما می توانید در این موزه با آداب‌ و رسوم، نوع زندگی، لباس، خوراک مردم اردبیل، فرهنگ و آیین های مخصوص آشنا می شوید.

آدرس: اردبیل، میدان عالی‌قاپو، ابتدای خیابان سعدی (نمایش روی نقشه)

خانه تاریخی رضازاده اردبیل


قدمت خانه تاریخی رضازاده به دوره قاجار برمی گردد و در محله اوچدکان اردبیل قرار دارد. این ساختمان دارای دو طبقه است که به شکل نعل طراحی شده است. این خانه در گذشته به عنوان اداره میراث فرهنگی استفاده می شده است اما در حال حاضر به عنوان موزه استفاده می شود و به موزه شهدا معروف است. شما می توانید در این موزه از عکس های شهدا، لباس و لوازم جنگی، وصیت نامه شهدا و ... دیدن کنید
.

آدرس: اردبیل، بلوار طالقانی، کوچه اوچدکان (نمایش روی نقشه)

پیست اسکی آلوارس اردبیل


پیست اسکی آلوارس در دامنه کوه سبلان قرار دارد و 3200 متر با سطح دریا فاصله دارد. این پیست اسکی بزرگترین پیست ایران محسوب می شود و در زمستان از سراسر کشور برای اسکی به این پیست می آیند. شما می توانید در 6 ماه دوم سال به علت بارندگی زیاد برف به این پیست اسکس بروید و اسکی در آن لذت ببرید. این پیست مجهز به امکانات رفاهی زیادی است و دارای تله سیژ است.


آبشار گورگور آلوارس در کنار روستای آلوارس قرار دارد.




آدرس: اردبیل، شهرستان سرعین، جاده پیست اسکی آلوارس (نمایش روی نقشه)

پیست اسکی آلوارس اردبیل

موزه چینی اردبیل


قدمت موزه چینی به بیش از 4 قرن می رسد این موزه در قسمت شرقی حرم شیخ صفی‌الدین اردبیلی واقع شده است. این بنا توسط شیخ بهایی طراحی شده است که یکی از معماران سرشناس ایرانی است. این موزه یکی از مکان های دیدنی اردبیل است که تمام ظروف چینی وادراتی زمان صفوی را در خود جای داده است.

آدرس: اردبیل، گازران، خ باغمیشه، خ شیخ صفی الدین اردبیلی (نمایش روی نقشه)

موزه چینی اردبیل

خانه مناف زاده اردبیل


خانه مناف زاده یکی از عمارت های قدیمی و جذاب شهر اردبیل است که قدمت آن به دوره پهلوی باز می گردد. این خانه بیش از 100 سال عمر دارد و یکی از جاهای گردشگری استان اردبیل محسوب می شود.  این خانه زیبا توسط حاج محمد علی معماری و طراحی شده است
.


خانه مناف زاده بیش از 1000 متر مربع مساحت دارد. در این خانه تزیینات زیادی مانند دوال بندی، هره چینی آجری و طرح های هندسی به کار رفته است. طراحی بی نظیر این عمارت باعث شده که در بین گردشگران از محبوبیت بالایی برخوردار باشد.


آدرس: اردبیل، میدان سرچشمه، کوچه رحمانی (
نمایش روی نقشه)


جاهای دیدنی اردبیل در شب


بهترین جاهای دیدنی اردبیل در شب پیاده‌راه عالی‌قاپو، رودخانه بالیقلی، پل هفت چشمه، خانه تاریخی صادقی و پل معلق هیر است.

پیاده‌راه عالی‌قاپو


پیاده‌راه عالی‌قاپو که به پیاده راه اسفریس معروف است در مرکز شهر قرار دارد. این خیابان پس از اینکه به ثبت یونسکو  درآمد به محل پیاده روی تبدیل شد و دیگر جای عبور و مرور خودرو نیست. این مکان در شب یکی از مکان های جذاب و دیدنی استان اردبیل است.

پیاده را عالی قاپو


شما می توانید با پیاده روی در این مکان از مغازه های این مسیر سوغاتی هایی نظیر عسل، آش دوغ، حلوا سیاه، صنایع دستی، بستنی سنتی، ‌زمینی کبابی و ... خریداری کنید. شما می توانید تا پاسی از شب در این پیاده رو قدم بزنید و خاطره خوشی برای خود بسازید و از
یکی از مکان های دیدنی اردبیل در شب لذت ببرید.

جاهای دیدنی اطراف پیاده‌راه عالی‌قاپو


  1. بقعه شیخ صفی
  2. مسجد حضرت ابوالفضل
  3. مسجد عالی‌قاپو
  4. موزه باستان‌شناسی
  5. نگارخانه شاه اسماعیل صفوی

آدرس، هزینه بازدید و ساعت بازدید پیاده‌راه عالی‌قاپو

 

آدرس

بلوار سعدی، جنب مسجد عالی‌قاپو (نمایش روی نقشه)

هزینه بازدید

بازدید از این پیاده‌راه رایگان است.

ساعت بازدید

محدودیت زمانی ندارد.

 

رودخانه بالیقلو اردبیل 


رودخانه بالیقلی از دامنه های سبلان سرچشمه می گیرد و به رودخانه قره سو می ریزد این رودخانه در مرکز شهر قرار دارد. در کنار این رودخانه نیمکت، آلاچیق، فضای سبز، امکانات ورزشی و ... ساخته شده است که این مکان را به یکی از تفرجگاه های اردبیل تبدیل کرده است. نورپردازی این مکان باعث شده در شب یکی از مکان های دیدنی شود. در فصل زمستان این رودخانه به دلیل یخ زدگی که دارد مای بی نظیری دارد.


نام رودخانه رودخانه بالیقلی به زبان ترکی و به‌ معنای رودخانه ماهی‌دار است.




جاذبه‌های رودخانه بالیقلو


  • پل یدی‌گز (پل هفت چشمه)
  • پل یعقوبیه (پل پنج چشمه)
  • پل ابراهیم آباد

رودخانه بالیقلو اردبیل

پارک های اطراف رودخانه بالیقلو


  1. پارک آزادی
  2. پارک اندیشه
  3. پارک کودک
  4. پارک معلم

آدرس، هزینه بازدید و ساعت بازدید رودخانه بالیقلو

 

آدرس

خیابان مطهری، بلوار ساحلی (نمایش روی نقشه)

هزینه بازدید

بازدید رایگان است.

ساعت بازدید

محدودیت زمانی ندارد.

 

پل هفت چشمه اردبیل


پل هفت چشمه یا پل یدی گز یکی از پل های تاریخی است که روی رودخانه بالیقلو قرار دارد. قدمت این پل به دوره صفویه برمی گردد. این پل بسیار محکم است و در سال 1374 مرمت شد و در حال حاضر محل عبور پیاده، دوچرخه و موتور است.

 

آدرس، هزینه بازدید و ساعت بازدید پل هفت چشمه

 

آدرس

میدان ۱۵ خرداد، ابتدای بلوار ساحلی (نمایش روی نقشه)

هزینه بازدید

بازدید رایگان است.

ساعت بازدید

محدودیت زمانی ندارد.

 

خانه تاریخی صادقی اردبیل


خانه تاریخی صادقی اردبیل در دوره قاجار توسط حاج محمد معمار ساخته شده است. ساخت این بنا 4 سال طول کشید و امروزه جزء آثار ملی محسوب می شود. استفاده از گچی و مشبک کاری در ارسی‌ها، هنر مقرنس‌های گچی و ... در معماری این بنا این مکان را به یکی از جاهای دیدنی استان اردبیل تبدیل کرده است.  امروزه این خانه مرمت شده است و از آن به عنوان رستوران، کافی‌شاپ ، هتل و مکان برگزاری مراسم استفاده می شود.

آدرس، هزینه بازدید و ساعت بازدید خانه تاریخی صادقی

 

آدرس

کوچه سرتیپ آباد، جنب مسجد اوچدکان

هزینه بازدید

بازدید رایگان است.

ساعت بازدید

۱۰ صبح تا ۱۲ شب

 

پل معلق هیر اردبیل


پل معلق هیر اردبیل اولین پل شیشه ای در جهان است که حالت قوسی شکل دارد. این پل در شهر هیر اردبیل قرار دارد. این پل از روی رودخانه هیر چایی می گذرد و در دره ی دربند قرار دارد. پل معلق هیر در سال 1399 افتتاح شد و شما می توانید با قدم زدن روی این پل ار طبیعت زیبای آن لذت ببرید و هیجان را تجربه کنید
.

پل معلق هیر اردبیل


طول پل معلق هیر به 250 متر می رسد. این پل در داخل ایران ساخته شده است و ضخامت شیشه های آن سه سانتی متر است. شما می توانید در شب با نور پردازی که روی پل انجام شده است شاهد یکی از جاهای جذاب  و مناطق دیدنی اردبیل باشید.

آدرس، هزینه بازدید و ساعت بازدید پل معلق هیر

 

آدرس

استان اردبیل، ۲۲ کیلومتری شهر اردبیل، منطقه‌ دربند هیر (نمایش روی نقشه)

هزینه بازدید

۲۵ هزار تومان

ساعت بازدید

۱۰ صبح تا 8 شب

 

جمع بندی

در این مطلب سعی کردیم بهترین جاهای دیدنی استان اردبیل را به شما معرفی کنیم. شما می توانید با سفر به استان تاریخی اردبیل از جاهای جذاب و دیدنی این شهر دیدن کنید و خاطرات خوشی برای خود ثبت کنید. اگر قصد سفر به این استان زیبا را دارید می توانید با تهیه بلیط هواپیما از قاصدک 24 سفر خوبی را تجربه کنید.


سوالات متداول درباره جاهای دیدنی اردبیل


پیست اسکی اردبیل چه نام دارد و در کجا قرار دارد؟
پیست اسکی آلوارس اردبیل در شهرستان سرعین قرار دارد.

پل معلق اردبیل کدامند؟ پل معلق پیرتقی اردبیل، پل معلق هیر

جاهای دیدنی اردبیل در شب کجاست؟ پیاده‌راه عالی‌قاپو، رودخانه بالیقلی، پل هفت چشمه، خانه تاریخی صادقی و پل معلق هیر

چشمه های آب گرم اردبیل چه نام دارد؟ آب گرم سرعین

رودخانه معروف اردبیل کدام است؟ رودخانه قزل اوزن خلخال