سوغاتی اراک چیست؟

خرید سوغاتی و صنایع دستی از جذاب‌ترین بخش‌های سفر به اراک شناخته می‌شود که نمی‌توانید از آن اجتناب کنید. تنوع این محصولات بسیار زیاد بوده و شامل شیرینی و خوراکی‌های خوشمزه تا محصولات کشاورزی مرغوب می‌شود. به عنوان مثال هیچ گردشگری وجود ندارد که در سفر خود نان فطیر اراک را امتحان نکند یا از شهرت انگورها و انار ساوه مطلع نباشد. پس اگر قصد دارید تجربه لذت‌بخشی در این شهر داشته باشید و بهترین سوغات اراک را تهیه کنید؛ با قاصدک 24 در ادامه این مطلب همراه شوید.

بهترین سوغات اراک


اراک از مهمترین شهرهای صنعتی و تاریخی‌ترین مناطق ایران شناخته می‌شود که در استان مرکزی قرار دارد. محال ممکن است در سفر به این شهر و گشت و گذار در بازارهای محلی از دیدن خوراکی‌ها و شیرینی‌های خوش طعم و عطر اراک وسوسه نشوید. به همین منظور تصمیم گرفته‌ایم این مطلب را به خرید سوغات اراک اختصاص دهیم تا در سفر خود بتوانید بهترین و معروف‌ترین خوراکی‌های سنتی را تهیه کنید.

انار ساوه؛ بهترین سوغات اراک


در پاسخ به پرسش بسیاری از افراد که می‌گویند «اراک به چه چیزی معروف است؟» باید بگوییم انار ساوه، که در ایران نظیر ندارد! بنابراین دور از انتظار نیست که قریب به اکثر شما از شهرت و آوازه این محصول با کیفیت باخبر باشید. همچنین خوب است بدانید از آنجایی که زمان کشت انار در پاییز است؛ در اواسط این فصل به ویژه در آبان ماه، جشنواره ملی انار در اراک برگزار می‌شود. پس اگر در روزهای پاییزی به اراک می‌روید حتما در این جشنواره‌ی جذاب شرکت کنید و از خرید انار ساوه، سوغات اصیل اراک، غافل نشوید.

عکس سوغات اراک

انگور؛ معروف ترین سوغاتی اراک


در استان اراک تاکستان‌ها و باغ‌های زیادی وجود دارد که محصولات آن بیش از 20 درصد از نیاز کشور را پاسخ می‌دهد. جالب است بدانید در باغ‌های اراک 20 نوع انگور وجود دارد که در نوع خود منحصر به فرد و باکیفیت هستند. لذا دور از انتظار نیست که انگور، معروف ترین سوغات اراک باشد و فرآورده‌های آن طرفداران زیادی میان گردشگران داشته باشد. از بهترین فرآورده‌های انگور اراک می‌توانیم به کشمش، سرکه، شیره، سرکه‌شیره، شربت، رب انگور و مویز اشاره کنیم. مویز نوعی انگور خشک شده یا کشمش است که می‌تواند جایگزین مناسبی برای قند باشد و با خاصیت فراوان خود برای درمان کم خونی، آلزایمر، سلامت پوست مو و... توصیه می‌شود. بهترین زمان چیدن انگور نیز در فصل پاییز بوده و مراسم تهیه شیره انگور در روستاهای اراک به ویژه روستای هزاوه برگزار می‌شود.

سوغات اراک مرکزی

جوزغند اراک


از خوشمزه‌ترین شیرینی‌های محلی و خوراکی های اراک می‌توانیم به جوزغند اشاره کنیم که سوغات اصیل شهر نراق است. در تهیه این شیرینی از میوه‌ای به نام آلگ استفاده می‌کنند که جزو خانواده هلو طبقه بندی شده و مزه‌ای ترش و شیرین (مَلَس) دارد. در این فرایند پوست آلگ را جدا می‌کنند؛ آن را به مدت 3 روز زیر نور آفتاب خشک می‌کنند و پس از درآوردن هسته، مجددا زیر نور قرار می‌دهند. سپس داخل آلگ را با موادی همچون خاک قند، شکر، هل، مغز هسته زردآلو و بادام پر می‌کنند. از آنجایی که روند تهیه جزغند اراک زمان‌بر است و به مدت 15 روز طول می‌کشد؛ هزینه‌ی نسبتا بالایی داشته ولی به علت طعم فوق‌العاده‌ی آن ارزش یک بار امتحان کردن را دارد. همچنین خوب است بدانید اکثر اراکی‌ها این شیرینی را مخصوص شب یلدا می‌دانند و در شب‌های آخر پاییز آن را سرو می‌کنند.

جوزغند نراق

فطیر سوغات اراک


معروف ترین سوغات اراک نان فطیر است که از محبوب‌ترین نان‌های محلی ایران نیز شناخته می‌شود. از این رو تعجبی ندارد که گردشگران زیادی در سفر به اراک به ویژه عید نوروز برای خرید سوغات اراک نان فطیر را انتخاب کنند. در تهیه نان فطیر اراک از خمیر مایه استفاده نمی‌کنند و پخت آن به صورت کاملا سنتی صورت می‌گیرد. این نان محلی که مشابه شیرمال است؛ طعم تقریبا شیرینی دارد و روی آن را با زردچوبه، زعفران، دانه‌های کنجد، سیاه دانه و خرفه تزئیین می‌کنند.

عکس فتیر سوغات اراک

(توجه کنید املای صحیح این نان، فطیر بوده و به معنای آرد تخمیر نشده است و نوشتن آن به صورت نان فتیر اراک، نادرست است.)

گوش فیل اراکی


گوشفیل از سوغات اراک و از پرطرفدارترین شیرینی‌هایی است که در ماه رمضان و شب‌های افطار سرو می‌شود. در طرز تهیه گوش فیل اراک از تخم‌مرغ، ماست، آرد، بکینگ پودر و روغن استفاده می‌شود و آن را پس از پخت به شربت مخصوصی آغشته می‌کنند. طعم و عطر این شیرینی ترد بسیار دلپذیر بوده و شما را برای خرید آن وسوسه می‌کند. پس توصیه می‌کنیم حتما در سفر خود گوش فیل، معروف ترین سوغاتی اراک را تهیه کنید و از طعم فوق‌العاده‌ی آن لذت ببرید.

عکس گوش فیل اراکی

باسلوق از سوغات اصیل اراک


باسلوق از اصیل‌ترین سوغات اراک معرفی می‌شود که مخصوص روستای هزاوه و دیگر روستاهای این استان است. هر ساله پس از برداشت انگور در اراک، مراسم تهیه شیره انگور برگزار می‌شود و سپس از آن برای درست کردن باسلوق و شربت استفاده می‌کنند. این سوغاتی اراکی خوشمزه علاوه بر شیره انگور، دارای نشاسته، آب، گلاب، گردو، روغن، وانیل، پودر هل و زعفران دم کرده است. ناگفته نماند فاصله اراک تا روستای هزاوه تنها 22 کیلومتر بوده و مدت زمان رسیدن به آن حداکثر 30 دقیقه است. بنابراین می‌توانید در سفر خود از روستای هزاوه نیز دیدن کنید و لحظاتی را به بازدید از آثار تاریخی و دیدنی‌های متنوعی آن اختصاص دهید.

سوغاتی اراک

گردو، سوغات استان اراک


پس از انار و انگور؛ گردو را می‌توان از بهترین محصولات کشاورزی اراک دانست. گردوهای اراک از مرغوب‌ترین گردوهای کشور هستند و باغ‌های زیادی در سرتاسر استان این استان به ویژه شهرستان شازند وجود دارند. از این رو گردو بهترین سوغات شازند اراک بوده و محصولات آن طرفداران زیادی میان گردشگران دارد. بهترین زمان برداشت گردو نیز در فصل پاییز است و این فصل یکی از بهترین ایام برای خرید سوغات اراک شناخته می‌شود.


برای خرید بلیط قطار شازند کلیک کنید
 


آش ترخینه


ترخینه، سوغات اراک مرکزی و ترکیبی از بلغور گندم یا بلغور جو است که در دوغ ترش خیسانده می‌شود. سپس آن را به صورت توپ‌های کوچک گلوله می‌کنند و در زیر نور آفتاب قرار می‌دهند تا خشک شود. بعد از تهیه ترخینه نوبت به پخت آش آن می‌رسد که در میان اراکی‌ها جایگاه ویژه‌ای دارد. بنابراین اگر قصد دارید سوغاتی های اراک را به شهر خود ببرید؛ ترخینه را خریداری کرده و آش آن را در منزل درست کنید. همچنین می‌توانید آش ترخینه اراک را از رستوران‌های این شهر امتحان کنید و مزه بی‌نظیر آن را بچشید.

آش ترخینه اراک

صابون آشتیان


اگر قصد دارید یکی از بهترین سوغات اراک را به شهر خود ببرید؛ از صابون آشتیان غافل نشوید. این صابون که متعلق به شهرستان آشتیان اراک است قدمتی 500 ساله دارد و با مواد کاملا طبیعی تهیه می‌شود. بنابراین هیچگونه مواد شیمیایی در آن وجود نداشته و برای سلامت بدن بسیار مفید است. جالب است بدانید صابون آشتیان در لیست فهرست آثار ملی ایران نیز به ثبت رسیده و یکی از بهترین انتخاب‌ها در خرید سوغاتی اراک شناخته می‌شود. ناگفته نماند شهرستان آشتیان اراک علاوه‌بر صابون، مرغوب‌ترین و باکیفیت‌ترین لبنیات را دارد.

برای خرید سوغات اراک به کجا برویم؟


برای تهیه و خرید سوغات اراک می‌توانید به بازار سرپوشیده اراک بروید و در میان تنوع بیشمار محصولات آن بهترین انتخاب را داشته باشید. همچنین می‌توانید به شهرستان‌های شازند، نراق، آشتیان و روستای هزاوه بروید و مرغوب‌ترین سوغاتی های اراک را مانند انگور و گردو از این مناطق تهیه کنید. برای آشنایی با این اماکن و بازار اراک مطلب «جاهای دیدنی اراک» از قاصدک 24 را مطالعه نمایید.

سوغات صنایع دستی اراک


صنایع دستی اراک شامل موارد زیادی می‌شوند که می‌توانید آن‌ها را در سفر خریداری کنید و به عنوان سوغاتی و یادگاری به شهر خود ببرید.

صنایع استان مرکزی چیست
در زیر لیست کامل صنایع دستی اراک استان مرکزی را مشاهده می‌کنید:

  • گلیم و قالی
  • فرش دستباف ساروق
  • گیوه سنجان اراک
  • تراش سنگ‌های قیمتی
  • تذهیب و طلاکاری
  • تفرشی دوزی بر روی پارچه
  • هنر مسگری
  • آثار منبت کاری و قلمزنی
  • سفال
  • هنر نگارگری


سوالات متداول درباره سوغات صنایع دستی اراک


  • سوغات اراک چیست؟ بهترین سوغات اراک شامل انگور، انار، نان فطیر، گوش فیل و باسلوق می‌شود.
  • صنایع دستی و سوغات اراک را از کجا تهیه کنیم؟ برای خرید سوغات اراک می‌توانید به بازار سرپوشیده اراک و بازار صنایع دستی اراک بروید.
  • بهترین صنایع دستی اراک کدام‌اند؟ فرش دستباف ساروق و گیوه اراک
  • اراک به چه چیزی معروف است؟ فرش ساروق، شیره انگور، صابون و نان فطیر اراک شهرت زیادی میان ایرانیان دارد.