راهنمای سفر به کشور مراکش

هر گوشه از دنیا زیبایی‌های خاص خود را دارد و آفریقا قاره‌ای مملو از جاذبه‌های تاریخی، طبیعی و شگفتی‌های تمام نشدنی است. در میان زیبایی‌های منحصر به فرد قاره سیاه، مراکش جلوه‌ای دیگر دارد که تنها به کازابلانکای مشهورش خلاصه نمی‌شود. از بازارهای سنتی تا یادگارهای تاریخی، همه آن چیزی هستند که گردشگران را برای سفر به این کشور وسوسه می‌کنند. بنابراین در راهنمای سفر به مراکش برای ایرانیان قصد داریم شما را با نحوه دسترسی، گرفتن ویزا، جاهای دیدنی، غذاهای معروف و سایر شرایط سفر آشنا کنیم. با قاصدک24 در ادامه همراه شوید.


مراکش چگونه کشوری است؟


قبل از هر چیز در راهنمای سفر به مراکش قصد داریم با این کشور توریستی و موقعیت جغرافیایی آن آشنا شویم. پادشاهی مراکش (مغرب، موروکو، Morocco) در شمال غربی آفریقا قرار دارد و دارای چهار شهر است که زمانی متعلق به امپراتوری مقدس روم بودند. این شهرهای امپراتوری با یک دنیا فرهنگ و هویت شامل شهر مراکش، فِز، مکناس و رباط می‌شوند که امروزه شهر رباط، پایتخت این کشور شناخته می‌شود.

رباط اگر چه در نگاه اول یک شهر مدرن به نظر می‌رسد، اما چندین جاذبه تاریخی جالب توجه مانند منطقه کسباح، بخش قدیمی شهر و برج حسن دارد. معبد سلطنتی باشکوه نیز ارزش دیدن دارد. شهر مراکش نیز درلغت به معنای «سرزمین خدا» و با عنوان شهر سرخ شناخته می‌شود. این منطقه به واسطه بازارهای متعدد، منطقه قدیمی و کاخ‌های باستانی چون کاخ بادی، باهیا و مسجد کوتوبیا، جماع الفنا و نیز مقبره‌های سعدیان شهرت دارد.

فز نیز پایتخت سابق موروکو است و معماری بی‌نظیری دارد. با این حال آنچه بیش از همه موجب شهرت این شهر شده؛ وجود یکی از قدیمی‌ترین دانشگاه‌های جهان و دباغ خانه‌های بزرگ است. شهر مکناس هم یکی از دیدنی‌ترین دروازه‌های تاریخی را به نمایش می‌گذارد که باب المنصور نامیده می‌شود. کالسکه‌هایی که با اسب حرکت می‌کنند، یکی از بهترین راه‌ها برای گشت و گذار در این شهرهای امپراتوری هستند و سفر به مراکش را برایتان بسیار متفاوت و خاطره‌انگیز می‌کنند.

دین و زبان مردم مراکش


زبان مردم مراکش عربی بربری بوده ولی نکته جالب این است که در مناطق گردشگری این کشور مردم به زبان‌های انگلیسی و فرانسوی هم مسلط هستند. اهالی مراکش نیز در میان عرب‌ها به مدارا و تساهل شناخته شده‌اند و این کشور را می‌توان مکانی نسبتا آرام، امن و با ثبات به شمار آورد. مردم مراکش همچنین به خاطر مهمان نوازی و خونگرمی خود شهرت دارند و هر چند در برخی مناطق کمتر توریستی مردم با کنجکاوی به توریست‌ها نگاه می‌کنند، اما در اغلب شهرها به گرمی از آن‌ها استقبال می‌کنند. دین رسمی مراکش اسلام است و 93 درصد از مردمان آن را مسلمان اهل سنت (مالکی مذهب) تشکیل می‌دهند.

خوب است بدانید جمعیت مراکش هم از عرب‌ها و هم بربرها تشکیل شده که هر کدام از آن‌ها در فرهنگ و سنت‌هایی که امروزه در این کشور به چشم می‌خورد، سهم خود را داشته‌اند. شما همچنین می توانید تثیراتی از اندلس را هم از زمانی که مسلمانان اندلس به شمال آفریقا مهاجرت کردند، مشاهده کنید. ضمن اینکه در بخش‌های مختلف کشور آثار دوره استعمار از فرانسوی‌ها، پرتغالی‌ها و اسپانیایی‌ها هم به جای مانده است. پیش از نفوذ مسلمانان بر مراکش یهودیان هم بر این کشور چند فرهنگی تاثیرگذار بوده‌اند.


بهترین زمان سفر به مراکش


به طور کلی آب و هوای مراکش معتدل و بارانی بوده و در تمامی فصول سال توریست‌های زیادی به آن سفر می‌کنند. با این وجود بهترین زمان سفر به مراکش برای ایرانیان فصل بهار و پاییز بوده که از 10 اسفند تا 10 خرداد و 10 شهریور تا 10 آذر ماه است. در این ایام مراکش در بهترین شرایط آب و هوایی قرار دارد و به شما فرصت داشتن سفری لذت‌بخش و فراموش‌نشدنی را می‌دهد. خوب است بدانید مسافرت به مراکش در تابستان (10 خرداد تا 10 شهریور) چندان توصیه نمی‌شود؛ چرا که در این فصل، دمای هوا بسیار بالا رفته و آب و هوا گرم است. همچنین تقاضا برای سفر به مراکش زیاد بوده و ازدحام جمعیت باعث افزایش قیمت‌ها می‌شود.

بنابراین اگر قصد دارید هزینه سفر به مراکش را کاهش دهید؛ فصل پاییز را انتخاب کنید. در این روزها مراکش به علت کاهش دما نسبت به تابستان، خلوت‌تر شده و قیمت هتل‌ها پایین می‌آید. ناگفته نماند سفر به مراکش برای ایرانیان در زمستان نیز خالی از لطف نیست و شما می‌توانید از 10 آذر تا 10 اسفند به این کشور سفر کنید و از جشنواره‌های کریسمس و فستیوال‌های زمستانه لذت ببرید.

جاهای دیدنی مراکش با عکس

شرایط سفر به مراکش


قبل از هر اقدامی می‌بایست با شرایط سفر به مراکش برای ایرانیان آشنا باشید؛ زیرا هیچ پرواز مستقیمی به این کشور وجود ندارد. بنابراین چه برای سفر به کازابلانکا برنامه ریزی کنید و چه قصد سفر به شهر مراکش را داشته باشید؛ مدت زمان نسبتا زیادی را در مسیر خوهید بود. در زیر مهمترین اطلاعاتی که در مورد سفر به مراکش باید بدانید را مشاهده می‌کنید:

  • پرواز تهران به کازابلانکا: این پرواز دارای یک توقف در دبی یا استانبول بوده و مدت زمان آن به طور کلی حداقل 13 ساعت و حداکثر 50 است. این مدت زمان طولانی به زمان توقف در کشور دوم (امارات یا ترکیه) مربوط می‌شود که برای هر پرواز متفاوت است. برخی پروازها دارای 4 ساعت توقف هستند و برخی دیگر 10 ساعت زمان می‌برند. پس از گذشت زمان توقف، مجددا سوار هواپیما خواهید شد و به سمت کازابلانکا حرکت خواهید کرد.
  • پرواز تهران به مراکش: این پرواز داری دو توقف در مسیر است که در کشورهای ترکیه، قطر یا امارت صورت می‌گیرد. مدت زمان پرواز تهران به مراکش نیز حداقل 13 و حداکثر 45 ساعت است. توقف اول در یکی از شهرهای ترکیه، قطر و امارات خواهد بود و توقف دوم را در کازابلانکا خواهید داشت. توجه نمایید بهترین پرواز که شما را سریع‌تر به مقصد می‌رساند استفاده از مسیر تهران-دوحه-مراکش و تهران-استانبول-مراکش است. بنابراین قبل از خرید به جزئیات بلیط دقت کنید تا بهترین بلیط هواپیما را برای سفر خود تهیه نمایید.

نکته‌ی دیگری که در شرایط سفر به مراکش برای ایرانیان اهمیت دارد؛ اجباری بودن ویزا برای ورود به خاک کشور مراکش است. لذا برای سفر به مراکش ویزا می‌بایست تهیه کنید که در ادامه با انواع و نحوه دریافت آن بیشتر آشنا می‌شویم. همچنین مدت اعتبار پاسپورت برای سفر به مراکش می‌بایست حداقل 6 ماه باشد.


سفر به مراکش با تور یا بدون تور؟


سفر به مراکش با تور هوایی را می‌توان رایج‌ترین نحوه سفر به مراکش دانست که مزایای زیادی برایتان دارد. با این شیوه دیگر نیازی به خرید جداگانه بلیط هواپیما و رزرو هتل ندارید. بلکه می‌توانید تمامی خدمات موردنیاز خود را در غالب پکیج تورهای مسافرتی تهیه کنید. همچنین خوب است بدانید هزینه سفر به مراکش با تور مقرون به صرفه‌تر از مسافرت بدون تور است. برای اطلاع از قیمت تور مراکش 1401 با تیم قاصدک 24 تماس بگیرید. البته سفر به مراکش بدون تور نیز میسر خواهد بود ولی دردسرهای زیادی داشته و از نظر اقتصادی نیز توصیه نمی‌شود. زیرا در نحوه به مراکش بدون تور می‌بایست بلیط، هتل و بیمه مسافرتی خود را جداگانه تهیه کنید که علاوه‌بر هزینه بالا، امری زمان‌بر است و برای همه گردشگران توصیه نمی‌شود.

سفر به مراکش برای ایرانیان

هزینه سفر به مراکش چقدر است؟


هزینه های سفر به مراکش 1401 شامل موارد زیر می‌شود:

  1. قیمت ویزای مراکش
  2. هزینه بلیط هواپیما: قیمت بلیط هواپیما تهران مراکش 1401 حداقل 22 میلیون تومان و قیمت بلیط هواپیما تهران حداقل 21 میلیون تومان است.
  3. هزینه اقامت
  4. هزینه بیمه مسافرتی
  5. هزینه دریافت پاسپورت
  6. هزینه عوارض خروج از کشور: هزینه عوارض خروج از کشور 1401 برای اولین سفر خارجی 400 هزار تومان است.
  7. هزینه غذا و خرید: هزینه غذا در مراکش 1401 برای وعده‌های معمولی 5 دلار آمریکا است.
  8. هزینه رفت و آمد در شهر


اقامت در کشور مراکش


برای اقامت در مراکش می‌توانید از هتل‌های لوکس و 5 ستاره استفاده کنید یا به سراغ هتل‌های ارزان‌تر یا هاستل‌ها بروید. برای انتخاب بهتر و آشنایی با هزینه‌ها می‌توانید از اطلاعات زیر کمک بگیرید:

  • اقامت ارزان به مدت 7 روز در مراکش: 368 دلار
  • هزینه یک هفته اقامت راحت در مراکش: 660 دلار
  • قیمت یک هفته تعطیلات لوکس در مراکش: 2000 دلار

هزینه سفر به مراکش


شرایط سفر به مراکش با ویزا


سفر به مراکش با پاسپورت ایرانی در سال 1401 مقدور نبوده و شما نیازمند دریافت ویزا هستید. ویزای مراکش نیز در نوع کوتاه مدت و بلند مدت صادر می‌شود که در زیر با آن‌ها بیشتر آشنا می‌شوید:

  1. ویزای مراکش کوتاه مدت: سفر به مراکش برای ایرانیان اغلب با گرفتن ویزای کوتاه مدت صورت می‌گیرد. اقامت در مراکش با این ویزا حداکثر 90 روز خواهد بود و به صورت 1 بار ورود و چند بار ورود صادر می‌شود. البته باید توجه کنید که ویزای کوتاه مدت انواع مختلفی داشته و برای اهداف گردشگری، تحصیلی، ترانزیت، درمانی، کار و... صادر می‌شود. بنابراین اگر قصد سفر به مراکش برای اهداف گردشگری را دارید توصیه می‌کنیم ویزای توریستی مراکش را تهیه کنید.
  2. ویزای مراکش بلند مدت: ویزاهای بلند مدت معمولا برای دانشجویان محصل، شاغلین و افرادی که قصد دارند بیشتر از 90 روز در مراکش بمانند صادر می‌شود و هزینه بیشتری نسبت به سایر ویزاهای کوتاه مدت دارد.

برای اطلاع از نحوه گرفتن ویزا و آشنایی با هزینه آن با پشتیبانی قاصدک 24 تماس بگیرید. برای راهنمایی بیشتر نیز می‌توانید مطلب «خدمات ویزا» را مطالعه کنید.


جاهای دیدنی مراکش


کشور مراکش اماکن دیدنی زیادی دارد که هر کدام در نوع خود منحصر به فرد و جالب توجه هستند. بنابراین قصد داریم در این بخش به سراغ جاذبه های گردشگری مراکش برویم و شما را با بهترین دیدنی‌های آن آشنا کنیم.

صحرا، بیابانی فوق العاده دیدنی


بیابان خشک و وسیع صحرا یکی از بزرگ ترین بیابان های جهان است. در مراکش چندین مکان وجود دارند که از آن‌ها می توانید سفر خود را به سمت صحرا آغاز کنید. چه بخواهید پیاده به این بیابان بروید، چه بر پشت شتر در صحرا چرخ بزنید یا با اسب و ماشین، سفر لذت بخشی را تجربه خواهید.

اطلاعاتی در مورد سفر به مراکش

مسجد Hassan II با معماری باشکوه


تنوع فرهنگی مراکش را می‌توان در زیبایی‌های معماری گوناگونی دید که در سراسر کشور گسترده شده‌اند. از مساجد باشکوه تا خانه‌های سنتی که با نام ریاد شناخته می‌شوند و از کاخ‌های دیدنی تا مراکز عالی مطالعات مذهبی. بسیاری از ساختمان‌های این کشور با کاشی‌کاری‌های سنتی، کنده‌کاری‌ها، چوب‌کاری‌ها و گچ‌کاری‌ها مزین شده‌اند. برخی از زیباترین ساختمان‌های مراکش را می‌توان در مسجد حسن 2 در کازابلانکا (Hassan II) ، مقبره‌های سعدیان در مراکش، مسجد جامع و نیز مسجد و دانشگاه کوآرائوئین در فِز خلاصه کرد. مسجد حسن 2 نیز بلندترین مناره در جهان شناخته می‌شود که 700 پا ارتفاع دارد. بنابراین توصیه می‌کنیم حتما در سفر به مراکش از این بنای جذاب و منحصر به فرد دیدن کنید.


سایر دیدنی های کشور مراکش:

  • خیابان های آبی مراکش (blue streets of Chefchaouen)
  • منطقه قدیمی مدینه
  • سواحل شهر آگادیر
  • پارک Mendoubia  در طنجه
  • بازار مارش در کازابلانکا (Marche Central)
  • بندر ساحلی سعیدیه
  • صخره‌ها و دره‌های توریستی ورزازات

شهر آبی مراکش


مراکز خرید و بازارهای مراکش


هر شهر کوچک و بزرگ در مراکش حداقل یک بازار دارد که مکان‌های خرید سنتی هستند که مورد استفاده مردم محلی قرار می‌گیرد. در برخی شهرها بازارها تنها در روزهای خاصی از هفته باز هستند و به مکانی ایده‌آل برای مسافران عاشق خرید تبدیل شده‌اند. طعم‌ها و رنگ‌های گوناگون در این بازارها دل مسافران را می‌ربایند؛ مسافرانی که چانه‌زدن را جذاب‌ترین بخش خرید از این بازارها می‌دانند. در بازارهای مراکش همه چیز می‌توان یافت؛ از آلات موسیقی تا ادویه، لباس و چراغ.

بازارهای مراکش

البته در کشور مراکش مراکز خرید گوناگونی نیز وجود دارند که برای یک خرید دلچسب و با کیفیت بهترین انتخاب هستند. در زیر بهترین بازارها و مراکز خرید کشور مراکش را مشاهده می‌کنید:

  • مرکز خرید موراکو مال
  • مرکز خرید سیتی مال
  • مرکز خرید آنفاپلیس
  • مرکز خرید سوکو آلتو
  • بازار فربلانتیرز
  • بازار مارش
  • بازار فرش مراکش
  • بازار مرکزی کازابلانکا

غذاهای معروف کشور مراکش


مراکش همواره به واسطه غذاهای خوشمزه خود شناخته شده است. در آشپزخانه‌های این کشور، ادویه به وفور مورد استفاده قرار می‌گیرد. نان نیز یک بخش جدایی ناپذیر از غذاهای این کشور است که در انواع مختلف پخت می‌شود. خُبز و بَقریر نمونه‌ای از نان‌های مراکش هستند. علاوه بر این‌ها گوشت را می‌توان یک بخش مهم از غذای اهالی مراکش به شمار آورد. در مناطق ساحلی هم غذاهای دریایی زیادی پخته می‌شود و پیتزا و ساندویچ نیز طرفداران مخصوص به خودشان را دارند. بنابراین در راهنمای سفر به مراکش توصیه می‌کنیم حتما چیکن پاستیلا، ماهی چرمولا، سالاد بادمجان مراکشی (زالوک) و شیرینی بریوات را امتحان کنید که از بهترین غذاهای کشور مراکش هستند.

بهترین غذاهای مراکش

سوالات متداول در مورد سفر به مراکش

بله، برای سفر به مراکش نیاز به ویزا خواهید داشت که در این مطلب به تمامی اطلاعات موردنیاز آن پرداخته‌ایم.
به طور میانگین 15 ساعت پرواز تهران به مراکش طول می‌کشد.
خیر، سفر به مراکش برای ایرانیان نیازمند ویزا خواهد بود.
قیمت درهم مراکش 3,965.04 ریال ایران است.
خیر. این پرواز دارای یک تا دو توقف خواهد بود.