قوانین بردن مواد غذایی در هواپیما

در برخی مواقع ممکن است هنگام سفر به مقصد خود، برای اینکه در طول پرواز سرگرم شوید، مقداری تنقلات سفر را در ساک دستی خود قرار دهید. همینطور ممکن است هنگام بازگشت به خانه، چمدان خود را پر از خوراکی‌های خوشمزه کرده باشید اما در گیت امنیتی دچار مشکل شوید. حتما می‌پرسید چطور چنین چیزی ممکن است؟ اما بد نیست بدانید که در گیت بازرسی حتی مواد غذایی همراه شما نیز مورد توجه قرار می‌گیرند و اگر شما در این موارد، پروتکل‌های لازم را در نظر نگرفته باشید، باید خوراکی همراه خود را دور بیاندازید، چرا که به هیچ عنوان مجاز به حمل آن نیستید. بنابراین اگر قصد دارید تا یک بلیط هواپیما را به مقصد مورد نظر خود خریداری کنید، بهتر است حتماً قبل از رزرو بلیط با قوانین بردن مواد غذایی در هواپیما آشنا شوید.

قوانین بردن مواد غذایی در هواپیما

شرایط حمل مایعات در هواپیما


حتماً در خصوص محدودیت حمل مایعات در هواپیما و  ساک‌دستی‌های آگاه هستید. چرا که این مهم‌ترین قانونی است که علاوه بر مواد خوراکی بر روی سایر مواد کرمی شکل نظیر شامپو، کرم مرطوب کننده، مایع لنز و مواردی از این دست، در یک پرواز اعمال می‌شود. از این رو اگر شما یک بطری آب به همراه دارید، سوپ رقیقی را برای فرزند خود آماده کرده‌اید یا در نظر دارید که هر نوع ماده غذایی مایع دیگری را با خود حمل کنید، باید بدانید که در یک چمدان در نهایت مجاز به حمل 6 بطری 96 گرمی از مایعات هستید. این مواد باید در کیف‌های زیپ دار یا پلاستیک‌های مشخص بسته‌بندی و حمل شوند. این موارد به ویژه اگر یک بلیط هواپیما خارجی را برای مقصد خود خریداری کرده باشید با وسواس بیشتری بازرسی می‌شوند. بنابراین بهتر است نسبت به این موضوع بی توجه نباشید تا در گیت امنیتی معطل نشوید.


قوانین حمل مواد غذایی خشک در هواپیما


اگر قصد دارید هر نوع ماده خشکی نظیر نان، بیسکوئیت، شکلات، پنیر، میوه خشک شده، آجیل و مواردی از این دست را با خود به هواپیما ببرید؛ باید با بردن مواد غذایی به داخل هواپیما آشنا باشید. برای حمل مواد غذایی خشک باید آن‌ها را در بسته‌بندی‌های مشخصی قرار دهید یا از ظروف شفاف برای حمل استفاده نمایید. این کار به این دلیل است که مامور امنیتی بتواند با سرعت بیشتری چمدان شما را بازرسی نماید و مجوز ورود شما به هواپیما را صادر کند.



بردن مشروبات الکلی در هواپیما


به خاطر قوانین موجود در ایران شما با خرید هر نوع بلیط سفری نظیر بلیط قطار یا اتوبوس، مجاز به حمل هیچ نوع مشروبات الکلی نیستید. اما در سفرهای خارجی مجوز حمل این ماده خوراکی با قوانین دیگری سنجیده می‌شود. از این رو اگر شما نوشیدنی‌های الکلی مانند الکل خالص و یا رم را به همراه داشته باشید باید خلوص این مواد از 140 بیشتر نباشد. بنابراین شما تنها مجاز به حمل نوشیدنی‌های الکلی با غلظت کمتر از 70 درصد الکل هستید که در بطری‌های کوچک بسته بندی شده‌اند و به فرض مثال شما آن‌ها را از مراکز خرید موجود در فرودگاه‌ها خریداری کرده‌اید. البته این مورد به سیاست‌های داخلی شرکت‌های هواپیمایی نیز وابسته است. از این رو شما حتی ممکن است با وجود اینکه مجوز حمل نوشیدنی خود به داخل هواپیما را دریافت کرده‌اید، نتوانید آن را در هواپیما بنوشید.


بیشتر بخوانید: بهترین صندلی هواپیما متناسب با نیاز مسافران




حمل مواد خوراکی یخ زده در هواپیما


اگر مواد خوراکی را به صورت فریز شده با خود حمل می‌کنید، تنها مجاز هستید کیسه‌هایی که کاملاً یخ زده هستند را با خود به داخل هواپیما ببرید. از این رو به هیچ عنوان این اجازه را نخواهید داشت که کیسه‌هایی که حتی کمی آب شده‌اند را با خود حمل کنید. فراموش نکنید در شرایط بردن مواد خوراکی در هواپیما گفته شده کیسه‌های یخی آب شده، معمولاً به هنگام بازرسی چمدان، توسط ماموران دور انداخته می‌شوند و شما حتی حق اعتراض به این رفتار را هم نخواهید داشت.

بردن مواد غذایی در هواپیما

حمل کنسرو در هواپیما


اجازه حمل غذاهای کنسروی در هواپیما معمولاً تنها در حالتی که کنسرو شکل مناسبی داشته به مسافران صادر می‌شود. از این رو اگر کنسرو شما ظاهر مشکوکی داشته و یا بخشی از آن دچار نشتی شده باشد، معمولاً مجاز به حمل آن در هواپیما نیستید و باید آن را دور بیندازید. این در حالی است که اگر شما یک بلیط اتوبوس را برای مقصد خود خریداری کرده باشد قطعاً چندان با این موضوع درگیر نخواهید شد و قوانین آن آسان‌تر از حمل مواد غذایی با هواپیما خواهد بود.


بیشتر بخوانید: مقدار وزن بار مجاز و هزینه اضافه بار هواپیمایی ها




حمل مواد غذایی با هواپیما از نظر وزن


اگر وزن ماده خوراکی شما به نوعی غیر معمول باشد، کالای شما جنبه تجاری پیدا خواهد کرد و شما مجاز به حمل آن با چمدان خود نیستید. به طور مثال در شرایط حمل مواد غذایی در هواپیما آورده شده که شما به ازای هر گذرنامه، تنها مجاز به حمل 100 گرم زعفران در چمدان خود هستید. از این رو اگر بخواهید بیش از این مقدار زعفران را با خود حمل کنید باید مجوز لازم را از گمرک دریافت نمایید.


در پایان یادآور می‌شویم که برای خرید انواع بلیط سفر تنها کافی است تا سری به وب سایت قاصدک 24 بزنید. همچنین برای کسب اطلاعات بیشتر در خصوص قوانین و الزامات قانونی بار مسافر در هر سفر و یا مدارک مورد نیاز او برای ورود به وسایل نقلیه، می‌توانید مطالب موجود در وبلاگ قاصدک 24 را مطالعه نمایید. فراموش نکنید که برای سرعت بخشیدن به سفر خود می‌توانید بیمه مسافرتی، انواع بلیط و هتل موردنیاز خود را از سایت یا اپلیکیشن قاصدک 24 خریداری کنید.