میزان بار مجاز در سفر با اتوبوس چقدر است؟

همانطور که می دانید وسایل نقلیه متفاوتی برای سفر کردن وجود دارد. به همین جهت برخی سفر خود را با خرید یک بلیط هواپیما آغاز می کنند و برخی دیگر با کشتی، قطار یا اتوبوس به سفر می روند. اما آنچه که در تمامی این وسایل نقلیه مسافرتی مشترک است، قوانینی است که برای سفر با آنها وضع شده است. به عبارت دیگر اگر شما برای مسافرت خود هر یک از این وسایل نقلیه موجود را انتخاب نمایید در نهایت ملزم به رعایت قوانین به خصوصی هستید که توسط قانون گذاران برای سفر با آنها تدوین شده است. به طور مثال اگر شما قطار را برای سفر خود انتخاب کرده اید باید بدانید که با بلیط قطار شخص دیگری مجاز به سفر نیستید و حتماً باید بلیطی را برای سفر خود تهیه نمایید که مشخصات و اطلاعات هویتی شما بر روی آن درج شده است. برای سفر با هواپیما نیز این قوانین در زمینه های مختلفی خودنمایی می کنند. به طور مثال شما مجاز به حمل مایعات در هواپیما نمی باشید و نمی توانید یک چاقو یا پیچ گوشتی تیز را درون کیف دستی خود قرار داده و با خود به کابین ببرید.

اما این قونین تنها مربوط به سفر با قطار و هواپیما نیستند و شما پس از تهیه یک بلیط اتوبوس نیز ملزم به رعایت قوانین خاص این وسیله نقلیه هستید. بنابراین بهتر است در خصوص مقررات حمل بار با اتوبوس، مقدار بار مجاز در سفر و وسایل ممنوعه در این وسیله نقلیه اطلاعات لازم را کسب کرده و سپس اقدام به بستن چمدان خود نمایید.

قوانین حمل بار با اتوبوس

قوانین حمل بار با اتوبوس


به طور کلی اتوبوس های مسافری مجاز به حمل بار تجاری با اتوبوس نبوده و تنها باید مسافران و بار همراه آنها را جابجا نمایند. با این حال امروزه اغلب رانندگان برای تامین مخارج اتوبوس خود، بارهای تجاری را نیز با خود حمل می کنند که هزینه جابجایی آن اغلب به صورت توافقی بوده و متاسفانه از قوانین خاصی پیروی نمی کند. با این حال افراد برای حمل بار تجاری خود با اتوبوس نیازی به تهیه بلیط آن ندارند و می بایست این کار را با هماهنگی راننده یا تعاونی مربوطه به انجام برسانند. اما مسافرانی که از اتوبوس برای سفر و حمل چمدان های مسافرتی خود استفاده می کنند، ملزم به رعایت قوانینی در این خصوص هستند. هر چند که چمدان ها معمولاً به هنگام سفر با اتوبوس وزن کشی نمی شوند اما هر مسافر اتوبوس در سفرهای داخلی تنها مجاز به حمل 20 کیلوگرم بار است. بار یا چمدانی که باید شکلی معمول و متعارف داشته باشد و از ارتفاع یا ابعاد بیش از اندازه ای برخوردار نباشد.

حمل بار تجاری با اتوبوس
میزان بار مجاز در سفر با اتوبوس در مسافرت های خارجی نیز 40 کیلوگرم است. بنابراین اگر مسافری بلیط اتوبوس وان را برای سفر خود خریداری نموده است تنها مجاز به حمل این مقدار از بار است و نباید چمدانی سنگین تر از این را حمل کند. با این حال در مواقعی نیز ممکن است مسافر هر اندازه که تلاش نماید، نتواند مقدار بار خود را کاهش دهد. در این مواقع بهتر است که مسافر قبل از سفر با سامانه ای که بلیط اتوبوس خود را از آن خریداری کرده است، به طور مثال قاصدک24 تماس حاصل نماید و از قوانین تعاونی مربوطه در این خصوص مطلع شود. با همه اینها بد نیست بدانید که اگر وزن چمدان و بار شما در سفر، مازاد بر مقدار مجاز آن است، به طور معمول به ازای هر یک کیلو بار اضافه، باید مبلغی برابر با ۲.۵ ٪ از نرخ بلیط اتوبوس خود را به راننده یا تعاونی مربوطه پرداخت نمایید. البته این قانون ممکن است در برخی از تعاونی ها متفاوت باشد از این رو بهتر است حتماً قبل از سفر با تعاونی اتوبوس خود در این خصوص هماهنگ شوید.

حمل بار با اتوبوس

اشیا ممنوعه در اتوبوس


هر چند که بار و چمدان مسافران در اتوبوس همانند سفر با هواپیما، بازرسی نمی شود اما این موضوع به این معنا نیست که مسافران می توانند هر وسیله ای را با خود به داخل اتوبوس ببرند. از این رو حمل انواع حیوان زنده وحشی و اهلی به داخل اتوبوس ممنوع است و همچنین مسافران حق ندارند با خود مواد منفجره، مواد اسیدی، انواع سلاح های سرد و گرم و یا مواد آتش زا را به اتوبوس ببرند. حمل هر نوع وسیله ای به داخل کابین اتوبوس که مخل آسایش راننده و سایر مسافران شود نیز ممنوع است. با این وجود برخی از رانندگان در برخی از مسیرها با سنجیدن شرایط اتوبوس به مسافران اجازه می دهند در صورتی که هیچ چاره ای برای حمل و جابجایی حیوانات خود نداشته باشند، حیوانات اهلی و خانگی خود را با اتوبوس حمل کنند. البته این موارد بسیار نادر است و حتماً باید با هماهنگی راننده و تعاونی مربوطه صورت پذیرد.

میزان بار مجاز اتوبوس
در نهایت گفتنی است برای خرید انواع بلیط اتوبوس از کلیه تعاونی های مسافربری کشور تنها کافی است به وب سایت قاصدک 24 مراجعه نمایید. در قاصدک 24 شما می توانید علاوه بر بلیط اتوبوس، بلیط قطار و انواع بلیط هواپیما داخلی و خارجی را نیز خریداری نمایید. برای این منظور علاوه بر سایت، می توانید از نسخه اندروید اپلیکیشن خرید بلیط سفر قاصدک 24 نیز بهره بگیرید. در پایان یادآور می شویم که خرید آنلاین انواع بیمه مسافرتی و رزرو هتل در سراسر کشور نیز از جمله دیگر خدمات مجموعه قاصدک است که می توانید به سادگی و در کوتاهترین زمان ممکن از آنها برخوردار شوید.