خوابیدن در هواپیما؛ چالش های پیش رو، توصیه های مفید


خود را با چشمانی خواب آلوده در هواپیما تصور کنید در شرایطی که جای پای کافی ندارید، مسافران دیگر دائم در حال رفت و آمد هستند و صدای فیلم، بازی های ویدئویی و گریه بچه ها شما را کلافه کرده است. به علاوه نور آفتاب هم از پنجره کنار شما در ارتفاع 35 هزار پایی به صورتتان می خورد. با وجود تمام این موانع و مزاحمت هایی که در هواپیما وجود دارد، خوابیدن گاهی می تواند غیر ممکن باشد.

اگر شما هم از آن دسته افرادی هستید که همیشه در هواپیما برای لحظه ای چشم بر هم گذاشتن در تقلا هستید، باید بدانید که تنها نیستید. اما این را هم از یاد نبرید که انتخاب صندلی درست، همراه آوردن ابزار مناسب و ایجاد چند تغییر کوچک در عادت های پروازی شما می تواند به شما در خوابیدن کمک کند. پس توصیه های زیر را در قاصدک 24 بخوانید تا بتوانید در پرواز بعدی برای چند دقیقه هم که شده چشم روی هم بگذارید.

صندلی خود را درست انتخاب کنید


جایی که صندلی شما در آن قرار گرفته، می تواند یکی از مهم ترین فاکتورها در خوب یا بد خوابیدن شما در هواپیما باشد. در صورت امکان صندلی کنار پنجره را انتخاب کنید. در این صورت چیزی برای تکیه دادن به آن خواهید داشت و از مسیر حرکت سایر مسافران دور خواهید بود. به عبارت دیگر مسافران برای رفتن به سرویس بهداشتی مزاحمتی برای شما ایجاد نخواهند کرد. علاوه بر این بر پرده پنجره هم کنترل خواهید داشت.

خوابیدن در هواپیما؛ چالش های پیش رو، توصیه های مفی
بهتر است بدانید که برخی از صندلی هایی که در ردیف خروجی هواپیما قرار داند علی رغم داشتن جای پای بیشتر، قادر به خم شدن نیستند. به همین دلیل خوابیدن در یکی از این صندلی ها درست مثل خوابیدن در جلیقه هایی است که بر تن بیماران روانی می کنند! به ویژه اگر صندلی کناری شما یا کل ردیف هم خالی باشد. جای دیگری در هواپیما که باید تا حد امکان از آن اجتناب کنید، ردیف آخر هواپیما است. در این نوع ردیف هم صندلی ها ممکن است قابلیت خم شدن نداشته؛ ضمن اینکه در مسیر راه سرویس بهداشتی قرار گرفته اند.

تعداد کیف های خود را کم کنید


بدون شک اگر دو کیف بزرگ همراه خود داشته باشید، باید یکی را زیر پای خود قرار دهید که ممکن است جای پای شما را تنگ تر کرده و خوابیدن را هم برایتان دشوار کند. در عوض می توانید بار خود را سبک تر ببندید و همه چیز را در یک کیف جای دهید. بنابراین چند قلم از ضروریات مانند کتاب، مجله، خوردنی یا بطری آب را در همان ابتدای کیف جای دهید. قبل از اینکه کیف را در محفظه بالای سر خود بگذارید، ضروریاتی را که در طول پرواز نیاز خواهید داشت از کیف بیرون آورده و آن را در قسمت پشت صندلی جلوی خود بگذارید.

خوابیدن در هواپیما؛ چالش های پیش رو، توصیه های مفی

کافئین را از غذای خود حذف کنید


خوابیدن به ویژه در پروازهایی که در طول روز اتفاق می افتد و در آن حتی نگاه کردن به بیرون هم می تواند مانع خواب شود، دشوارتر از سایر اوقات روز است. این امر به ویژه اگر کافئین هم در رگ های شما در جریان باشد، سخت تر خواهد شد. بنابراین سعی کنید قبل از سوار شدن به هواپیما قید یک فنجان قهوه را زده و در هواپیما هم تنها به نوشیدن آب یا آب میوه رضایت دهید.

خوابیدن در هواپیما؛ چالش های پیش رو، توصیه های مفی

شما حق درخواست برای پتو و بالش را دارید


به نظر می رسد که هیچ وقت پتو و بالش کافی در هواپیما وجود نداشته باشد. بنابراین زود سوار شده و از مهماندار خود پتو و بالش بخواهید. اگر روی صندلی شما هم یک دست از آن موجود نیست، فورا از مهماندار بخواهید که برایتان تهیه کند.

خوابیدن در هواپیما؛ چالش های پیش رو، توصیه های مفی

برای خود بالش بیاورید


بسیاری از مسافران وابستگی عجیبی به بالش های مسافرتی خود دارند. به ویژه اینکه قسمت عقب بالش های جدید بزرگ بوده و سر را به سمت جلو متمایل می کند. این بالش ها همچنین به خاطر نداشتن هیچ گونه تکیه گاهی در زیر چانه سر را رو به بالا نگاه نمی دارند.

خوابیدن در هواپیما؛ چالش های پیش رو، توصیه های مفی

پاهای خود را تا حد ممکن آزاد نگاه دارید


البته این توصیه اندکی بحث برانگیز است. برخی از مسافران به محض سوار شدن به هواپیما کفش های خود را در می آورند و برخی حتی فکرش را هم نمی کنند. به علاوه در این میان موضوع گردش جریان خون هم طرح است چرا که درآوردن کفش ها باعث ایجاد تورم در پاهای شما می شود. بنابراین فراموش نکنید که حواستان به پاهایتان بوده و جوراب تمیز به پا کنید. کفش هایی هم بپوشید که بتوانید به راحتی آنها را در آورید. خبر خوب این است که در برخی پروازهای طولانی، بعضی از ایرلاین ها جوراب هایی در اختیار شما قرار می دهند که پاهایتان را گرم نگاه داشته و گردش خون را حفظ می کند.

از هدفون استفاده کنید


در حق خود لطفی بکنید و از هدفون استفاده کنید. فیلم و تلویزیون ممکن است شما را تمام شب بیدار نگه دارد. به عبارت دیگر گوش کردن به یک موسیقی آرام به شما کمک می کند تا بتوانید از شر موانع راحت شده و به یک خواب آرام بروید.

خوابیدن در هواپیما؛ چالش های پیش رو، توصیه های مفی

مطمئن شوید چیزی خواب شما را مختل نکند


جین بیلی کارمند سابق یک شرکت هوایی پیشنهاد می کند که اگر قصد خوابیدن دارید، مهماندار هواپیمای خود را در جریان بگذارید. با این کار او خواهد فهمید در هنگام آوردن غذا یا نوشیدنی مزاحم شما نشود. اگر هم در زیر پتو هستید، مطمئن باشید کمربند شما بسته باشد.

صندلی خود را خم کنید، اما حواستان به مسافر پشت سری باشد


اینکه در یک پرواز شبانه از کسی انتظار داشته باشید به خواب نرود، عجیب و غیر منطقی است. در حقیقت همه می خواهند بخوابند و صندلی ها قرار است رو به عقب هل داده شوند. با این حال شما باید همیشه به پشت سر خود نگاهی بیندازید تا مطمئن شوید که شرایط برای خم کردن صندلی آماده است.

از نور دور بمانید


نور صفحه فیلم، چراغ مطالعه، نورهای کابین و نوری که از بیرون به هواپیما می تابد، می توانند خواب شما را مختل کنند. بنابراین ماسک خواب همراه داشته باشید. برخی از شرکت های هوایی ماسک در اختیار مسافران خود قرار می دهند، اما بهتر است که محض اطمینان ماسک خود را همراه ببرید.

خوابیدن در هواپیما؛ چالش های پیش رو، توصیه های مفی

در هنگام بیدار شدن از خواب


بدترین قسمت خوابیدن در هواپیما بیدار شدن است. بیدار شدن در هواپیما زیر نور مهتابی هم سختی خاص خود را دارد. پس اگر در یک پرواز طولانی هستید، ساعت تلفن همراه خود را برای 45 دقیقه قبل از به زمین نشستن تنظیم می کند. این کار به شما زمان کافی می دهد تا به اتاق استراحت رفته، وسایل خود را جمع کنید، بند کفش خود را ببندید، مقصدتان را کنترل کنید، یک فنجان قهوه بخورید و کاملا سرحال قدم به بیرون از هواپیما بگذارید. اینکه کاملا سرحال به مقصد خود برسید؛ خواه یک چرت کوتاه بزنید یا یک خواب بلند داشته باشید ایده آل خیلی از مسافران است.

منبع: smartertravel.com