زیباترین مسیرهای ریلی در جهان؛ وقتی مسیر مهم تر از مقصد می شود


سفرهای ریلی همیشه نوستالژیک و به یاد ماندنی هستند. شاید راز این محبوبیت را باید درون قطارها جستجو کرد. جایی که شما می توانید با افراد دیگر هم آشنا شوید و در حالی که موسیقی حرکت قطار روی ریل ها به گوشتان می رسد، چیزی بخورید. گاهی هم شکوه سفر با قطار در بیرون از کوپه های آن برای شما دست تکان می دهد. منظره هایی که گویی از پیش چشمان شما عبور می کنند و شما را به قلب تجربه ای هیجان انگیز یا آرامش بخش می برند. سفر با قطار به خودی خود پر از هیجان است. حالا اگر مسیرهای خاصی را در جهان با قطار بپیمایید، بر این هیجان و لذت افزوده می شود. با قاصدک 24 همراه شوید تا نگاهی به خارق العاده ترین سفرهای ریلی در جهان بیندازیم.

قطار ریونیفیکیشن اکسپرس (Reunification Express)، ویتنام


قطار ریونیفیکیشن از شهر هوشی مین سفر خود را آغاز کرده و در هانوی پایتخت توقف می کند. این قطار روزانه از مبدأ حرکت کرده و با طی مسیری 1726 کیلومتری و در مدت زمان دو روز به مقصد می رسد.

زیباترین مسیرهای ریلی در جهان؛ وقتی مسیر مهم تر از مقصد می شود
برخی از خطوط راه آهن از شهرهای تاریخی و برخی دیگر نیز از کنار شهرهای ساحلی دیدنی عبور می کنند. قطارهای ریونیفیکیشن که به عنوان خط آهن شمال-جنوب نیز شناخته می شوند، تمام مسیرهای بالا را طی می کنند. این قطارها که یکی از محبوب ترین خطوط راه آهن در جنوب شرق آسیا هستند، هزاران مایل از هانوی در شمال به هوشی مین در جنوب حرکت می کنند. به نظر می رسد هیچ راه دیدنی و فوق العاده ای به جز این مسیر برای دیدار از شهرهای دوقلوی ویتنام وجود نداشته باشد. برای کشف تمام جاذبه هایی که در مسیر بین این دو شهر نهفته هم تنها راه سوار شدن بر قطارهای ریونیفیکیشن اکسپرس است.

قطار کالیفرنیا زِفیر (California Zephyr)، آمریکا


قطارهای زفیر از شیکاگو حرکت خود را آغاز کرده و در سان فرانسیسکو متوقف می شوند. این قطار به صورت روزانه از ایستگاه سفر خود را شروع کرده و با طی 3924 کیلومتر و زمان 52 ساعت و 40 دقیقه به مقصد می رسد.

زیباترین مسیرهای ریلی در جهان؛ وقتی مسیر مهم تر از مقصد می شود
برای غرق شدن در شکوه منحصر به فرد قاره آمریکای شمالی، هیچ راهی به اندازه سوار شدن بر قطارهای زفیر آمتراک مناسب به نظر نمی رسد. این سفر کلاسیک سه روزه در حدود 4 هزار کیلومتر را در مسیر خود از شیکاگو به کالیفرنیا از میان چمنزارها، بیابان ها، کوه های راکی و رشته کوه های سیرا نوادا طی می کند. چشم اندازهایی که در طول مسیر قرار دارند، فوق العاده هستند. به ویژه وقتی قرار است آنها را از پنجره هایی تماشا کنید که از کف قطار تا سقف را پوشانده اند. اما بی تردید باشکوه ترین بخش این سفر مسیر 298 کیلومتری دِنور به گلنوود است که در آن قطار از میان دره های عمیق و باریک در نزدیکی رودخانه کلرادو عبور می کند.

قطار بایکال-آمور (Baikal-Amur)، روسیه


شروع سفر با قطارهای بایکال-آمور از شهر "تایشت" و پایان آن نیز در "سووِتسکایا گاوان" خواهد بود. این قطار هم هر روز حرکت کرده و با عبور از مسافتی در حدود 4324 کیلومتر در زمان چهار روز یا بیشتر مسافران را در ایستگاه پایانی پیاده می کند.

زیباترین مسیرهای ریلی در جهان؛ وقتی مسیر مهم تر از مقصد می شود
سئوالی که در اینجا مطرح می شود این است که کدام خط آهن در نزدیک به 2500 مایل از بیابان های سیبری که سکونتگاه های دورافتاده این منطقه را به یکدیگر وصل می کند، گسترده شده است؟ منطقه ای که دمای هوا در زمستان ها در آن به زیر 60 درجه سانتیگراد رسیده و به عنوان یکی از بزرگ ترین پروژه های ساخت و ساز در تاریخ شوروی از آن یاد می شود. اگر فکر می کنید پاسخ قطارهای ترانس سایبرین است، سخت در اشتباه هستید.

قطارهای بایکال-آمور در مقایسه با قطارهای سایبرین قدیمی تر و دورافتاده تر بوده و از مناظر و چشم اندازهایی عبور می کنند که هر تکه از آنها در نوع خود منحصر به فرد می باشند. هر چند که این خطوط مورد استقبال کمتر توریستی قرار می گیرند.

قطار دریاچه تیتیکاکا در پرو


قطار دریاچه "تیتیکاکا" سفر خود را از شهر پونو (Puno) در پرو آغاز کرده و در شهر کوزکو (Cuzco) به پایان می رساند. این سفر 10 ساعت به طول انجامیده و از مسافتی نزدیک به 388 کیلومتر می گذرد.

زیباترین مسیرهای ریلی در جهان؛ وقتی مسیر مهم تر از مقصد می شود
خط آهن "پونو" به "کوزکو" با عبور از منطقه "آلتیپلانو"، از سواحل دریاچه تیتیکاکا تا قلب تپنده پایتخت اینکاها گذر کرده و مسیری سخت اما دیدنی را از میان قله های پر برف و دره های بی نظیر کوه های آند طی می کند. مسافران می توانند در خلال یک نوشیدنی یا غذای دلچسب در رستوران یا تجربه یک سرگرمی مهیج، مناظر بیرون را از یک کوپه سر باز از نظر گذرانده و در حالی که از دشت های دیدنی پرو عبور می کنند، شهرها و روستاهای دورافتاده این کشور باشکوه را نیز تماشا کنند.

قطار اندیمشک به دورود، ایران


قطار اندیمشک-دورود 209 کیلومتر را در 5 تا 7 ساعت طی می کند تا از شهر اندیمشک در استان خوزستان به دورود در لرستان برسد.

زیباترین مسیرهای ریلی در جهان؛ وقتی مسیر مهم تر از مقصد می شود
مسیر اندیمشک به دورود که یکی از کمتر شناخته شده ترین و در عین حال دیدنی ترین مسیرهای ریلی در جهان است، شباهت زیادی به عبور کاروان ها از جاده ابریشم و از میان قلب کوهستانی سرزمین پارس دارد. این سفر شگفت انگیز قلب کوه های بی نظیر زاگرس را شکافته، پاورچین پاورچین از کنار دره های اطراف رودخانه ها عبور کرده و از تونل هایی که در دل قله های پیر و فرتوت حفر شده اند، می گذرد. به محض اینکه قطار از دشت های هموار خوزستان تا ارتفاع بیش از 1000 متری لرستان بالا می رود، چشم اندازهای مبهوت کننده ای که با داستان ها از این سرزمین زیبا مطابقت دارند، خود را نمایان می کنند.

قطار اکسپرس پکن به لهاسا، چین


قطار پکن به لهاسا همانگونه که از نامش پیداست، حرکت خود را از پکن آغاز کرده و در لهاسا توقف می کند. این قطار با طی مسافتی در حدود 3750 کیلومتر در 40 ساعت به مقصد می رسد.

زیباترین مسیرهای ریلی در جهان؛ وقتی مسیر مهم تر از مقصد می شود
قطار پکن به لهاسا که معماری مدرن و شگفتی های امپراتوری پکن را با صومعه ها و کاخ های رؤیایی پکن پیوند می دهد، مسافران خود را از دل نورهای چشمگیر منطقه شهرنشین چین به سرزمین های دورافتاده راهبان قرمزپوش بودایی می برد؛ جایی که هوا از عطر عود و دود شمع پر شده است. این قطار سپس به سمت غرب متمایل شده و به ارتفاع 5000 متری یعنی به بام جهان صعود می کند. در فلات تبت مسافران می توانند از تماشای کوه های بیکران آبی و کوه های پوشیده از برف از پنجره های قطار لذت برده و در داخل کوپه خود هم نودل میل کنند.

قطار خواب کالدونیا از لندن به فورت ویلیام، بریتانیا


قطار خواب کالدونیا 819 کیلومتر را از لندن تا فورت ویلیام در 13 ساعت و 30 دقیقه طی می کند.

زیباترین مسیرهای ریلی در جهان؛ وقتی مسیر مهم تر از مقصد می شود
سفر با یک قطار نیمه شب از حومه های آلوده و کوچه های تنگ و باریک مرکز لندن به دل هوای پاک و مناظر سربه فلک کشیده ارتفاعات اسکاتلند، رؤیای یک سفر ریلی باشکوه را برای شما تداعی می کند. هر چند که کل این سفر رؤیایی که با لذت گوش سپردن به ضرباهنگ ریل های قطار و بیدار شدن در کنار مناظر قله های سر به فلک کشیده اسکاتلند همراه است، در چشم بر هم زدنی پایان می باید.

قطار برگِنسبانن (Bergensbanen)، نروژ


قطار برگنسبانن از اسلو در نروژ حرکت کرده و مسافران را در مقصد "برگن" پیاده می کند. سفر با این قطار هم مستلزم عبور از 496 کیلومتر و گذراندن 6 ساعت و 30 دقیقه زمان است.

زیباترین مسیرهای ریلی در جهان؛ وقتی مسیر مهم تر از مقصد می شود
قطار برگنسبانن یکی از شگفتی های دنیای ریلی در قرن حاضر است. با این حال هنوز کمتر کسی در خارج از نروژ در مورد آن چیزی می داند. این قطار تنها در 6 ساعت و 490 کیلومتر طیفی از شگفتی های طبیعی نروژ را پوشش می دهد. عبور از تنگه های عمیق و باریک، گذشتن از رودخانه ها، نقب زدن از میان سرزمین های کوهستانی و یخچال های بی حاصل، همگی در خارج از قطارهای برگنسبانن منتظر شما هستند که مهم ترین وسیله برای رفتن به دل طبیعت نروژ هستند.

قطار ترنس آلپاین، نیوزیلند


قطار ترنس آلپاین از شهر "کریس چرچ" حرکت خود را آغاز کرده و در شهر "گرِی ماوث" توقف می کند. این قطار مسافت 223 کیلومتر را در مدت زمان 4 ساعت و 30 دقیقه طی می کند.

زیباترین مسیرهای ریلی در جهان؛ وقتی مسیر مهم تر از مقصد می شود
سفر با قطار ترنس آلپاین که به عنوان یکی از بهترین و دیدنی ترین سفرهای یک روزه ریلی در جهان شناخته شده، از شهر کریس چرچ به سرعت به سمت دشت های کانتربوری حرکت کرده و سپس با سرعتی باورنکردنی از دل کوهستان های پوشیده از برف کوه های آلپ جنوبی صعود می کند. قطار با عبور از برخی از دورافتاده ترین مناظر نیوزیلند، از دل یک تونل هیجان انگیز به پایین سرازیر شده و در میانه رودها، دریاچه ها و جنگل های ساحل غربی نیوزیلند ظاهر می شود.

قطار تازارا، تانزانیا و زامبیا


قطار تازارا (اداره راه آهن تانزانیا و زامبیا) از دارالسلام حرکت کرده و در مقصد Kapiri Mposhi توقف می کند. این قطار دو هفته یک بار با طی مسافتی در حدود 1860 کیلومتر در مدت زمان 46 ساعت مسافران خود را به این شهر زامبیا می رساند.

زیباترین مسیرهای ریلی در جهان؛ وقتی مسیر مهم تر از مقصد می شود
در قاره ای که همه چیز به آهستگی حرکت می کند، تعجبی ندارد که سفر 46 ساعته در یک مسیر 1160 مایلی از شهر بندری تانزانیا به شهر کاپییری در زامبیا کمی طولانی تر از معمول باشد. برای بسیاری از مسافرانی که با قطارهای تازارا سفر می کنند، نه تماشای مناظر و نه حیات وحش آفریقا چندان تجربه خاصی نیست. بلکه این شانس تماشای زندگی روزمره مردم از پنجره های قطار و درگیر شدن در هیاهوی آنها در هنگام توقف در ایستگاه است که تجربه ای منحصر به فرد به شمار می رود.

منبع: lonelyplanet.com