قطارهای آمتراک؛ فاتح ریل های سرزمین فرصت ها


هر چند در قاره سبز قطارهای یوریل روی ریل های اروپا می تازند، در آمریکا نیز این شرکت قطارهای مسافری آمتراک است که از زمان تولد خود تا کنون، به نامی شناخته شده برای مسافران قطار بدل شده است. مسافرانی که با خرید بلیط قطار، آمریکا و بخش هایی از کانادا را زیر پای خود می گذارند. قاصدک 24 این بار به سراغ معرفی یکی دیگر از غول هایی رفته که ریل ها را فتح کرده اند.

در مورد قطارهای آمتراک


یکی از مشهورترین شرکت های قطار مسافربری در دنیا شرکت ملی قطارهای مسافری است که با نام تجاری آمتراک (Amtrak) فعالیت می کند؛ نامی که از دو واژه آمریکا و trak گرفته شده است. این شرکت به ارائه خدمات قطار بین شهری در فواصل طولانی و نیز متوسط در سراسر ایالات متحده و نیز سه شهر کانادا می پردازد. آمتراک که 47 سال پیش و در سال 1971 به عنوان یک شرکت نیمه دولتی-خصوصی برای اداره بسیاری از خدمات ریلی مسافری در آمریکا تأسیس شد، هم از کمک های دولت فدرال و هم دولت مرکزی استفاده می کند، اگرچه به عنوان یک مؤسسه انتفاعی مشغول فعالیت است. دفتر مرکزی این شرکت نیز در واشنگتن واقع شده است.

قطارهای آمتراک؛ فاتح ریل های سرزمین فرصت ها
آمتراک با بیش از 300 قطار که روزانه 21 هزار و 300 مایل مسیر را می پیمایند، به بیشتر از 500 مقصد در 46 ایالت و 3 استان کانادا ارائه خدمت می کند. ظرفیت برخی از این مسیرها اجازه حرکت با سرعت 240 کیلومتر در ساعت را به قطارها می دهند. گزارش ها نشان می دهد که در سال مالی 2016 نزدیک به 31.3 میلیون مسافر از خدمات آمتراک استفاده کرده و بیش از 2 میلیارد دلار عاید این شرکت کردند. این شرکت همچنین 20 هزار کارمند دارد. آمارها نشان می دهد که نزدیک به 85.700 مسافر روزانه از بیش از 300 قطار این شرکت استفاده می کنند. نزدیک به دو سوم مسافران هم از ده شهر از بزرگ ترین کلان شهرهای آمریکا بوده و 83 درصد آنها نیز در مسیرهای کوتاه تر از 645 کیلومتر سفر می کنند.


ویژگی خدمات شرکت قطارهای آمتراک


بهینه بودن


آمتراک در مقایسه با بسیاری از اتوموبیل ها و شرکت های هوایی، 30 تا 40 درصد مصرف سوخت بهینه دارد. هر چند که رقم دقیق این مقدار برای مسیرهای مشخص به ضریب بار در کنار سایر متغیرها بستگی دارد. بدون شک قطارهای برقی در مقایسه با قطارهای دیزلی به طور قابل ملاحظه ای مصرف بهینه تری داشته و می توانند انرژی حاصل از ترمزها را به شبکه برق بازگردانند. ریل های مسافربری نیز از بعد ایمنی در هر مایل در مقایسه با انواع دیگر بهینه تر هستند.

قطارهای آمتراک؛ فاتح ریل های سرزمین فرصت ها
همانگونه که می دانید نحوه محاسبه عملکرد به موقع بودن برای قطارها متفاوت از هواپیماهاست. یک هواپیما زمانی به موقع تلقی می شود که در 15 دقیقه از زمان برنامه ریزی شده خود به محل برسد. اما برای شرکت قطارهای آمتراک داستان متفاوت است. برای این شرکت، اگر قطارهای مسیرهای کمتر از 400 کیلومتر، بیشتر از 10 دقیقه و قطارهای مسیرهای بیش از 887 کیلومتر بیش از 30 دقیقه تأخیر داشته باشند، عملکرد به موقع بودن ضعیفی دارند.

نکته دیگر در مورد قطارهای آمتراک، میزان تولید دی اکسید کربن است. در سال 2005 تولید دی اکسید کربن برای قطارهای این شرکت به ازای هر کیلومتر برای هر مسافر، 0.116 کیلوگرم بود. این رقم برابر با میزان دی اکسید کربنی است که یک ماشین با دو سرنشین تولید می کند.

ارتباطات و اتصالات چندگانه


اتصال های چندگانه بین قطارهای آمتراک و دیگر شکل های حمل و نقل در بسیاری از ایستگاه های قطار وجود دارد. بیشتر ایستگاه های قطار آمتراک در مناطق مرکزی شهرف به سیستم حمل و نقل عمومی شهر وصل می باشند. آمتراک همچنین با یونایتد ایرلاینز توافقی را به انجام رسانده که بر اساس آنها جابجایی بین فرودگاه بین المللی نیوآرک لیبرتی و خیابان سی ام فیلادلفیا در نیوهاون در لیست خدمات این شرکت قرار گرفته است. برای تشخیص این مسیرها و اتصالات نیز کدهای معینی تعریف شده است؛ برای مثال می توان به کد ZVE برای مسیر فرودگاه نیوآرک-نیوهاون اشاره کرد.

عملکرد به موقع بودن


بیشتر قطارهای آمتراک در خارج از کریدور شمال شرق و نیز مسیرهای ریلی جنوب کالیفرنیا و میشیگان، بر روی ریل هایی حرکت می کنند که توسط مسیرهای ریلی تحت مالکیت شرکت های خصوصی اداره می شوند. اپراتورهای ریلی که تحت قوانین فدرال فعالیت می کنند ملزم هستند تا اولویت را به قطارهای آمتراک بدهند. برخی از این خطوط ریلی به نقض این قوانین متهم شده اند که منجر به انتظار طولانی قطارهای مسافری برای آزاد شدن ریل شده است. از همین رو قوانین سختگیرانه تری برای اولویت دادن به عبور قطارهای مسافربری در سال 2008 وضع شد.

قطارهای آمتراک؛ فاتح ریل های سرزمین فرصت ها
پس از وضع قوانین مذکور بود که عملکرد به موقع بودن قطارهای آمتراک از 74.7 در سال مالی 2008 به 84.7 درصد در سال مالی 2009 افزایش یافت. برای مثال عملکرد قطار مسافری میسوری رانِر ریور از 11 درصد به 95 درصد افزایش یافت که یکی از بهترین عملکردها در میان قطارهای آمتراک به شمار می رود.

جابجایی مسافر


آمتراک در سال 1972؛ سال اول فعالیت خود بیش از 15 میلیون مسافر را جابجا کرده از آن زمان تا کنون نرخ جابجایی مسافر خود را به طور پیوسته افزایش داده است. این رقم در سال 2017 به بیش از 31 میلیون مسافر رسید که دو برابر رقم سال 1972 بود.

مشتری مداری


سیاست های مشتری مداری آمتراک مشابه بسیاری از شرکت های هوایی است. کارکنان این بخش از شرکت، نظرات را از طرق گوناگون جمع آوری کرده و سعی در اعمال آنها دارند.

قطارهای روزانه


آمتراک از طریق قطارهای روزانه بیشمار، سالانه به بیش از 61 میلیون مسافر در مناطق مری لند، کانکتیکت و کالیفرنیا ارائه خدمت می کند.

خدمات قطارهای آمتراک


شرکت آمتراک از سال 2015 قطارهای خود را به چهار کلاس مجهز کرده است: فرست کلاس، سرویس خواب، بیزنس کلاس و کلاس واگن. هر یک از این کلاس ها نیز از امکانات خاصی بهره مند هستند که در زیر به آنها اشاره خواهیم کرد:

فرست کلاس: خدمات فرست کلاس که در حال حاضر تنها در قطارهای آکِلا اکسپرس ارائه می شود، شامل صندلی های بزرگ تر از صندلی های بیزینس کلاس و انواع مختلفی از سبک های صندلی می شود (تک صندلی، صندلی های تک نفره با میز در رو به رو، صندلی دو نفره، صندلی دو نفره با میز در رو به رو و صندلی هایی با دسترسی به ویلچر). واگن های فرست کلاس در بخشی جدا از واگن های بیزینس کلاس و در قسمت انتهایی قطار قرار گرفته است (برای کاهش تعداد مسافرانی که در راهروها قدم می زنند). مهماندار قطار نیز برای مسافران امکاناتی چون حوله تمیز و گرم، غذا و نوشیدنی فراهم می کند. ضمن اینکه مسافران فرست کلاس به لانژهای ClubAcela که در برخی از ایستگاه های مشخص تعبیه شده، دسترسی دارند.

قطارهای آمتراک؛ فاتح ریل های سرزمین فرصت ها
سرویس خواب: این سرویس در حقیقت از اتاق های شخصی در مسیرهای طولانی تشکیل شده که به کوپه های تک نفری، کوپه های خواب، کوپه های خواب در دسترس و کوپه های خواب خانوادگی تقسیم می شوند. در امکانات این اتاق ها نیز وعده های کامل غذایی و خدمات دیگر تعریف شده است. نکته جالب این است که مهمانداران در شب این کوپه ها را به مکان هایی مناسب برای خواب تبدیل می کنند که به تخت های تاشو و ملحفه های تمیز مجهز هستند. در ضمن امکانات بهداشتی مانند حوله و صابون نیز برای مسافران تدارک دیده شده و نوشیدنی، آب میوه و اب معدنی نیز در اختیار آنها قرار دارد. در پایان این را هم باید افزود که مسافران در خارج از قطار به لانژهای ClubAcela نیز دسترسی دارند.

قطارهای آمتراک؛ فاتح ریل های سرزمین فرصت ها
بیزینس کلاس: صندلی های بیزینس کلاس در قطارهای Acela Express ،Northeast Regional ، برخی قطارها با توقف کوتاه در مسیر و نیز قطارهای مسیرهای طولانی ارائه می شوند. بیزینس کلاس در یک واگن یا بخش اختصاصی قطار قرار گرفته است. اگرچه برخی از امکانات بسته به مسیر متفاوت است، امکاناتی شامل جای پای بیشتر و نوشیدنی های غیر الکلی در تمام آنها وجود دارد. به علاوه صندلی های بیزینس کلاس قابلیت تا شدن داشته و به طور معمول از رویه چرمی، میز تاشو، فوت رِست، نور مطالعه شخصی و پریز برق برخوردار هستند. این را هم باید بدانید که مسافران بیزینس کلاس می توانند خدمات دسترسی به لانژهای ClubAcela را خریداری کنند.

قطارهای آمتراک؛ فاتح ریل های سرزمین فرصت ها
کلاس واگن: کلاس واگن در واقع کلاس استانداردی است که در تمام قطارهای آمتراک به جز Acela Express وجود دارد. صندلی های این کلاسف قابلیت خم شدن داشته و از میز تاشو، فوت رست، نور مطالعه شخصی و پریز برق برخوردار هستند. واگن های این کلاس در مسیرهای طولانی با صندلی های کمتر در هر واگن تجهیز شده اند که مسافران بتوانند به جای پای بیشتر و صندلی هایی با لِگ رست دسترسی داشته باشند.

امکان حمل بار در قطارهای آمتراک


قطارهای آمتراک امکان حمل چمدان را به مسافران در تمام مسیرها می دهند؛ برای نمونه خدماتی که دسترسی به واگن های مخصوص حمل چمدان در آنها پیش بینی شده، در برخی ایستگاه ها وجود دارند. از همین رو مسافران مجاز هستند تا حتی سلاح گرم دارای مجوز را هم که خالی باشند، در چمدان های خود جابجا کنند. خدمات آمتراک اکسپرس همچنین اجازه جابجایی بسته های کوچک و کم حجم تر از میزان بار کامیون را بین ده شهر به مسافران خود داده است.

حادثه در قطارهای آمتراک


قطارهای آمتراک علی رغم حضور طولانی و پرافتخار در صنعت حمل و نقل ریلی، از زمان آغاز به فعالیت تا کنون از حادثه مصون نبوده اند. این شرکت از سال 1972 تا کنون شاهد 10 حادثه در قطارهای خود بوده که منجر به مرگ 112 نفر و زخمی شدن بیش از 1500 نفر شده است. در مرگبارترین این حوادث که در سال 1993 در آلاباما اتفاق افتاد، یکی از قطارهای آمتراک روی پل از ریل خارج شد که منجر به کشته شدن 47 نفر و زخمی شدن 103 نفر دیگر شد. آخرین حادثه نیز مربوط به فوریه 2018 است که در اثر برخورد قطار با یک قطار باری در کارولینای جنوبی، دو نفر کشته و 116 نفر زخمی شدند.

منبع: ویکی پدیا


تجربه هیجان با عبور از ترسناک ترین ریل های دنیا

بهترین سیستم های قطار شهری در جهان