زمین گلف یا پرتگاه ترسناک؛ خطرناک ترین فرودگاه های جهان چه ویژگی هایی دارند؟


شاید کمتر کسی تصور کند که فرودگاه ها که آشیانه هواپیماها به شمار می روند هم بتوانند خطرناک باشند. فرودگاه در ذهن بسیاری محلیست برای خرید بلیط هواپیما، نشستن روی نیمکت های انتظار و شنیدن صدای رفت و آمد هواپیماها. اما این تمام داستان نیست. اینکه فرودگاه در چه مکانی ساخته شده باشد، می تواند یک فرودگاه را به محلی امن یا ناامن برای نشستن و برخاستن هواپیماها تبدیل کند. از همین رو برخی فرودگاه های جهان عنوان خطرناک ترین فرودگاه ها را با خود یدک می کشند. قاصدک 24 را دنبال کنید تا با این فرودگاه ها آشنا شوید.

فرودگاه بین المللی پرنسس جولیانا (Princess Juliana)


فرودگاه بین المللی پرنسس جولیانا که فرودگاه بین المللی سنت مارتین نیز نامیده می شود، خدمات خود را به بخش هلندی نشین جزیره سنت مارتین ارائه می کند. این فرودگاه از آن رو در زمره خطرناک ترین فرودگاه های جهان قرار می گیرد که به خاطر قرار گرفتن در کناره یک ساحل، هواپیماهایی که در ارتفاع پایین تر پرواز می کنند، می توانند خطری برای مردم عادی به شمار روند. طراحی این فرودگاه سنت مارتین را به یک مکان ایده آل برای دوستداران هواپیما تبدیل کرده است. چرا که پرنسس جولیانا در حقیقت یکی از معدود فرودگاه های باقی مانده در دنیاست که مردم می توانند پرواز یا نشستن هواپیما را از چنان فاصله نزدیکی ببینند. علیر غم محبوبیت هواپیما در این منطقه، حصارهای بیشتری به انتهای باند فرودگاه اضافه شده تا از توریست هایی که خود را تعمدا به حصارها می چسبانند تا با حرکت هواپیما به داخل آب پرت شوند، محافظت کند.

زمین گلف یا پرتگاه ترسناک؟ خطرناک ترین فرودگاه های جهان چه ویژگی هایی دارند؟

فرودگاه کُنگُنهاس (Congonhas)


فرودگاه کُنگُنهاس که گاهی به آن فرودگاه سائوپائولو نیز گفته می شود، به شهر سائوپائولوی برزیل ارائه خدمت می کند. به دلیل طراحی خاص باندهای فرودگاه، آب باران یک خطر در این فرودگاه به شمار می رود. برای مثال لغزندگی باندهای فرودگاه تا کنون منجر به چندین حادثه شده است. از این رو برای کاهش خطرات ناشی از آب باران، باندهای فرود جدیدی هم به آن اضافه شده است. ضمن اینکه شیارهایی هم در باندهای جدید برای جمع آوری آب های اضافی تعبیه شده است.

زمین گلف یا پرتگاه ترسناک؟ خطرناک ترین فرودگاه های جهان چه ویژگی هایی دارند؟
به نظر می رسد نگرانی های مربوط به ایمنی در این فرودگاه پایانی ندارند. از آنجایی که نواحی اطراف این فرودگاه بسیار پر جمعیت هستند، فرودگاه تعداد پروازهای ورودی خود را کاهش داده است. یکی دیگر از تدابیر ایمنی نیز کاهش حداکثر وزن هواپیماها بوده است. باید بدانید که فرودگاه کنگنهاوس یکی از سه فرودگاه سائوپائولو و دومین فرودگاه شلوغ برزیل است. از همین رو فرودگاه جدیدی در حال ساخت در این شهر می باشد. برای سفر هوایی به این کشور هم باید ویزای برزیل بگیرید که در قاصدک 24 با بهترین خدمات ارائه می‌شود.

فرودگاه بارا (Barra)


فرودگاه بارا یا اُلیگاری در ساحل جزیره اسکاتلندی بارا واقع شده و تنها فرودگاه جهان است که از یک ساحل ماسه ای به عنوان باند فرود خود استفاده می کند. سه باند فرود روی این ساحل وجود دارد که هر کدام از طریق قطب های چوبی (تکنولوژی های بسیار پیشرفته) نشان گذاری شده اند. اگرچه سه باند فرود در این فرودگاه وجود دارد، تنها یکی از آنها در هر زمانی قابل استفاده می باشد. این باند مورد استفاده نیز بر اساس مسیر بادی که بر آن می وزرد، انتخاب شده است.

زمین گلف یا پرتگاه ترسناک؟ خطرناک ترین فرودگاه های جهان چه ویژگی هایی دارند؟
یک واقعیت جالب در مورد این فرودگاه این است که در طول فصل های بارندگی، تمام سه باند به طور کامل زیر آب هستند. اگرچه فرودگاه بارا در شب مورد استفاده قرار نمی گیرد، گاهی اوقات پروازهای اضطراری در ساعات بعد از ظهر در این فرودگاه انجام می شوند.

فرودگاه گیبرالتار (Gibraltar)


فرودگاه گیبرالتار یا فرودگاه جبهه شمالی شلوغ ترین فرودگاه اروپا به شمار می رود و در 500 متری مرکز شهر گیبرالتار قرار گرفته است. گفته می شود که باند فرود این فرودگاه از وسط شهر عبور کرده است و یکی از ترسناک ترین ابعاد آن نیز تلاقی باند فرود با یک خیابان شلوغ به نام وینستون چرچیل است. از همین رو نیز جاده در هنگام نشستن یا برخاستن هواپیا بسته می شود. فرودگاه گیبرالتار در حقیقت یک میدان پروازی برای نیروی دریایی بریتانیا بوده که امروزه برای جابجایی بار و توریست مورد استفاده قرار می گیرد.

زمین گلف یا پرتگاه ترسناک؟ خطرناک ترین فرودگاه های جهان چه ویژگی هایی دارند؟

فرودگاه گوستاف (Gustaf)


فرودگاه گوستاف چند نام دارد: فرودگاه سنت جان و فرودگاه سنت بارتلمی. این فرودگاه که در دهکده سنت جان در جزیره بارتلمی واقع شده، سومین فرودگاه خطرناک دنیا به شمار می رود. چرا که باند فرود در لبه یک پرتگاه قرار داشته و درست به ساحل ختم می شود. هواپیماهایی که از زمین بلند می شوند، به صورت مستقیم بر بالای سر مردم پرواز می کنند. ضمن اینکه پروازهای ورودی که از مسیر مخالف می آیند، به خاطر وجود نوک تپه ها، یک فرود تند دارند. بیشترین خطر در این فرودگاه هم متوجه حرکات ماهرانه ای است که خلبان ها باید در هنگام نشستن انجام دهند.

زمین گلف یا پرتگاه ترسناک؟ خطرناک ترین فرودگاه های جهان چه ویژگی هایی دارند؟

فرودگاه تنزینگ –هیلاری (Tenzing-Hillary)


فرودگاه تنزینگ-هیلاری در اصل فرودگاه لولکا است که به افتخار نخستین کوهنوردانی که به قله کوه اورست صعود کردند، به این نام نامیده می شود. این فرودگاه که در روستای لولکا در نپال واقع شده به افرادی ارائه خدمت می کند که در آرزوی بالا رفتن از قله کوه اورست یا کاوش در منطقه اورست هستند. خطرهایی که در این فرودگاه وجود دارند شامل بادهای شدید و نیز ابرهای زیاد است که پرواز هواپیماها را تحت تأثیر قرار می دهد، اما این خطرات در واقع ترسناک ترین جنبه های فرودگاه لولکا نیستند.

زمین گلف یا پرتگاه ترسناک؟ خطرناک ترین فرودگاه های جهان چه ویژگی هایی دارند؟
درست مانند فرودگاه گوستاف، انتهای یکی از باندهای فرودگاه لولکا نیز توسط ارتفاعات احاطه شده است. با این وجود به جای یک ساحل زیبای شنی در طرف دیگر، یک پرتگاه به ارتفاع 2000 پا قرار گرفته است. بادهای شدید، ابرهای فراوان، زمین های شیب دار و پرتگاه های مرتفع این فرودگاه را در لیست خطرناک ترین فرودگاه های جهان قرار داده است.

فرودگاه پارو (Paro)


فرودگاه پارو در کشور بوتان بین دو کوه هیمالیا به ارتفاع 18 هزار پا قرار گرفته است. این فرودگاه یکی از خطرناک ترین مکان ها برای فرود هواپیماها به شمار می رود چرا که هواپیماها باید برای فرود آمدن روی یک باند باریک بین کوه ها جابجا شوند. هواپیماهای این فرودگاه تنها مجاز به نشستن در طول روز هستند، در زمانی که دید در بهترین حالت خود قرار دارد.یکی از نکات خطرناک در مورد این فرودگاه این است که تنها 8 خلبان در سراسر دنیا واجد پرواز در این فرودگاه هستند. در واقع خلبان ها باید در بین کوه ها پرواز کرده و در پایان روی یک باند باریک به زمین بنشینند. از آنجایی که پرواز در شب بسیار خطرناک است، پرواز هواپیماها تنها در طول روز مجاز است.

زمین گلف یا پرتگاه ترسناک؟ خطرناک ترین فرودگاه های جهان چه ویژگی هایی دارند؟

فرودگاه جوانچو ای. رائوس کوئین (Juancho E.Yrausquin)


فرودگاه جوانچو به جزیره کوچک سبا واقع در جزایر هلندی خدمت ارائه می کند. این فرودگاه از آنجایی که هر دو بخش انتهایی باند فرودگاه به یک صخره ختم می شوند، خطرناک تلقی می شود. همین امر نیز موجب می شود که هر گونه اشتباهی در نشستن یا برخاستن هواپیما یک اتفاق ناخوشایند را رقم بزند. از آنجایی که این فرودگاه به طور رسمی بسته شده، هواپیماهایی که قصد فرود در آن را دارند باید مجوز کسب کنند.

زمین گلف یا پرتگاه ترسناک؟ خطرناک ترین فرودگاه های جهان چه ویژگی هایی دارند؟

فرودگاه بین المللی مادِیرا (Madeira)


فرودگاه مادیرا در نزدیکی شهر فونچال در جزیره پرتغالی مادیرا قرار گرفته است. این فرودگاه در ابتدا به خاطر خطرناک بودن (داشتن یک باند پرواز کوتاه) شناخته شده بود. مدت کوتاهی پس از حادثه هواپیمای پرتغالی TAP425 که مرگبارترین حادثه هوایی در پرتغال بود، عریض کردن باند پروازی آن در دستور کار قرار گرفت. البته از آنجایی که این فرودگاه در طرفین یک صخره ساخته شده بود، هیچ فضایی برای افزودن به عرض باند وجود نداشت. از همین رو از ستون های خاصی برای افزایش عرض باندها استفاده شد. کار دشوار طراحی و ساخت این باند جدید توسط یک شرکت برزیلی به انجام رسید. با این وجود حتی پس از ساخت باند جدید هم فرودگاه همچنان در زمره یکی از خطرناک ترین فرودگاه های دنیا قرار دارد.

زمین گلف یا پرتگاه ترسناک؟ خطرناک ترین فرودگاه های جهان چه ویژگی هایی دارند؟

فرودگاه کورچِول (Courchevel)


فرودگاه کورچول که به پیست اسکی مشهور کورچول در فرانسه خدمت رسانی می کند، به خاطر داشتن شرایط خاصی شناخته شده است که آن را به یک فرودگاه خطرناک تبدیل کرده اند. این فرودگاه در دل کوه های آلپ فرانسه و در ارتفاع 6500 پایی از سطح دریا قرار گرفته است. با وجود باند کوتاهی که شیب آن به سمت بالاست، تعجبی ندارد که این فرودگاه در لیست یکی از خطرناک ترین فرودگاه های دنیا قرار بگیرد.

زمین گلف یا پرتگاه ترسناک؟ خطرناک ترین فرودگاه های جهان چه ویژگی هایی دارند؟

فرودگاه Ice Runway


Ice Runway نام فرودگاه/باندی است که به ایستگاه مک موردو در قطب جنوب سرویس دهی می کند. آنچه درباره این فرودگاه باید بدانید این است که در واقع هر سال در هنگامی که اقیانوس در نزدیکی این ایستگاه یخ می زند، ساخته می شود. به همین دلیل این باند در سردترین ماه های سال مورد استفاده قرار می گیرد. هر هواپیمایی که روی این باند می نشیند به وسیله لیزری مورد سنجش قرار می گیرد تا مشخص شود که تا چه عمقی در حال فرو رفتن در یخ است. اگر هواپیمایی بیش از 10 اینچ در یخ فرو رود، باید به سمت بخش امن تر یخ حرکت کند.

زمین گلف یا پرتگاه ترسناک؟ خطرناک ترین فرودگاه های جهان چه ویژگی هایی دارند؟

فرودگاه اسوالبارد (Svalbard)


خدمات فرودگاه اسوالبارد شامل مجمع الجزایر اسوالبارد در نروژ می شود. شمالی بودن این جزیره ساخت فرودگاه در آن را بسیار دشوار کرد. برای مثال برای ساخت آشیانه های هواپیما در این فرودگاه از ستون های عظیم یخ استفاده شده است. از آنجایی که این فرودگاه بر روی یک لایه عظیم از توده خاک منجمد بنا شده، آب شدن زمین فرودگاه را بلا استفاده خواهد کرد. اگرچه اقدامات زیادی برای جلوگیری از این اتفاق به انجام رسیده است. برای مثال باندهای فرودگاه به نحوی عایق بندی شده اند که از زمین سردتر بمانند.

زمین گلف یا پرتگاه ترسناک؟ خطرناک ترین فرودگاه های جهان چه ویژگی هایی دارند؟
اگرچه چندین حادثه در این فرودگاه رخ داده که بدترین حوادث در تاریخ نروژ بوده اند، اما فرودگاه به اندازه کافی امن است. یکی از بدترین این حوادث در سال 1996 اتفاق افتاد که طی آن یک هواپیما در فاصله ده مایلی فرودگاه به کوه برخورد کرده و تمام 141 سرنشین آن کشته شدند.

فرودگاه بین المللی دن موانگ (Don Mueang)


این فرودگاه که در منطقه بانکوک تایلند خدمت رسانی می کند، تنها یک ویژگی منحصر به فرد دارد و آن قرار گرفتن یک زمین گلف در داخل فرودگاه و بین دو باند پرواز است. علی رغم اینکه طراحی این فرودگاه نرمال بوده، تعداد زیادی از هواپیماها در این فرودگاه دچار حادثه شده اند. هر چند که هر کدام از این حوادث به دلایل متفاوتی رخ داده اند، واقعیت این است که پروازهایی که به نحوی به فرودگاه مربوط می شوند، ترسناک هستند. هر چند که این موضوع به خودی خود فرودگاه را خطرناک نمی کند. اگر قرار باشد فرودگاهی باشد که بیشترین آمار نشستن موفقیت آمیز را داشته باشد، فرودگاه دون موانگ رتبه اول را به خود اختصاص خواهد داد.

 


زمین گلف یا پرتگاه ترسناک؟ خطرناک ترین فرودگاه های جهان چه ویژگی هایی دارند؟