راهنمای شیراز گردی در نوروز

شیراز شهر بزرگی است که جاذبه‌های گردشگری بسیاری دارد، آب و هوای این شهر در ایام نوروز و اوایل بهار بسیار مطلوب و دلپذیر می‌شود. در ادامه قصد داریم راهنمای کاملی از سفر نوروزی به شیراز ارائه دهیم، اگر دوست دارید سفری جذاب به این شهر تجربه کنید با ما همراه شوید.

جاهای دیدنی شیراز در نوروز

 

جاهای دیدنی و تاریخی شیراز در نوروز

 

عید در شیراز کجا بریم؟ اولین مکانی که در شیراز می‌توانیم در تعطیلات نوروز از آن دیدن کنیم مکان های تاریخی است که با معماری با‌شکوهی که از دوران گذشته به یادگار دارند در تمام جهان مشهور هستند. در ادامه چند مورد از این آثار تاریخی را معرفی خواهیم کرد.

اینفوگرافی شیراز گردی در نوروز

 

تخت جمشید شیراز

 

یکی از شگفت‌انگیزترین جاهای دیدنی شیراز تخت جمشید است که با وسعت 125 هزار مترمربع از دوران هخامنشیان به جای مانده است که در زمان داریوش پایتخت ایران بوده که ساخت آن چندین سال طول کشیده است.

تخت جمشید

تخت جمشید در آن دوران بخش‌های مهم جهانی را در خود جای داده بود و نشان‌دهنده شکوه معماری پادشاهان آن دوران بوده است. اکنون تخت جمشید یکی از آثار باستانی باشکوه در نزدیکی شیراز است که بهترین مکان برای گشت و گذار نوروزی محسوب می‌شود و جزو آثار ثبت شده در سازمان یونسکو است.

 

جاذبه های دیدنی تخت جمشید

 

  • موزه هخامنشیان
  • کاخ آپادانا
  • کاخ ملل
  • کاخ داریوش و خشایارشاه
  • کاخ مخصوص
  • کاخ هدیش
  • کاخ صد ستون
  • کاخ ملکه
  • کاخ سه دری
  • ایوان‌ها
  • تالارها
  • مقبره‌ها
  • کتیبه‌های سلطنتی
  • پلکان ورودی

 

آدرس و ساعت بازدید تخت جمشید شیراز

 

ساعت بازدید

از ساعت 8:30 صبح الی 19:30

آدرس

استان فارس، 60 کيلومتری شمال شرقی شیراز

 

پاسارگاد شیراز

 

یکی دیگر از آثار به جا مانده از دوره هخامنشیان پاسارگاد است که گردشگران خارجی و داخلی زیادی از آنجا بازدید می‌کنند، معماری این مجموعه تلفیقی از معماری بین‌النهرین، مصر و یونان است. مقبره کوروش کبیر یکی از آثار باستانی این مجموعه با معماری زیگورات ساخته شده است. در پاسارگاد به غیر از مقبره کوروش کبیر آثار تاریخی بسیاری چشم‌نوازی می‌کند که در ادامه آنها را معرفی خواهیم کرد.

 

  • کاخ اختصاصی
  • کاخ دروازه
  • برج سنگی
  • مسجد اتابکی
  • کاروانسرای مظفری
  • کاخ بارعام
  • تل تخت
  • پل پاسارگاد
  • تنگ بلاغی
  • آرامگاه کمبوجیه
  • مجموعه باغ شاهی
  • محوطه مقدس

 

متاسفانه این مجموعه آسیب زیادی دیده است، ولی هنوز هم با گشت و گذار در آن می‌توانید شکوه و عظمت این بنای 2500 ساله را دریابید.

پاسارگاد شیراز

 

آدرس و ساعت بازدید پاسارگاد شیراز

 

ساعت بازدید

از ساعت 8 صبح الی 20

آدرس

شیراز، بزرگراه سعادت‌شهر - صفاشهر، محور شمال به جنوب، 25 کيلومتری شمال سعادت شهر

 


بیشتر بخوانید: جاهای دیدنی فارس؛ جاذبه های فارس کجاست؟


 

دروازه قرآن شیراز

 

یکی از آثار تاریخی شیراز که با وجود همه اتفاقات ناگوار همچنان در ورودی شهر شیراز استوار مانده، دروازه قرآن است. این دروازه در دوران سلسله آل بویه به دستور عضدالدوله دیلمی ساخته شده است و در دوران زندیه به دستور کریم‌خان زند بازسازی شده است. متاسفانه دروازه دیلمی در دوران پهلوی تخریب شد و دروازه جدیدی در نزدیکی آن ساخته شد و دورتادور آن قرآن به خط نسخ و ثلث نگاشته شد. در اتاقک بالای دروازه قدیمی دو کتیبه قرآن وجود داشت که اکنون در موزه پاریس نگه‌داری می‌شوند.

دروازه قرآن

اطراف دروازه قرآن جاذبه های گردشگری زیادی از جمله؛ آرامگاه خواجوی کرمانی وجود دارد، همچنین اطراف دروازه قرآن در شب با نورپردازی رنگارنگ بسیار زیبا می‌شود که نظر بسیاری از گردشگران نوروزی را به خود جلب می‌کند.

آدرس: شیراز، ورودی شمالی شهر شیراز از سمت مرودشت، محله دروازه قرآن، بلوار امام رضا، بلوار هفت تنان

 

حافظیه شیراز

 

یکی از زیباترین آرامگاه های ایران، حافظیه شیراز است که آرامگاه حافظ شاعر نامی کشور در آنجا واقع شده است. این آرامگاه داخل باغی بزرگ و باصفا قرار گرفته و اطراف آن گل کاری شده است و حوض‌ها و فواره های کوچک و بزرگی داخل آن وجود دارد که به زیبایی باغ افزوده‌اند. این آرامگاه تاریخ پرفراز و نشیب را پشت سر گذاشته است.

حافظیه

اولین مقبره حافظ در  سال 856 هجری به دستور فرماندار تیموری فارس ساخته شد که تا اکنون چندین بار مرمت و بازسازی شده است. این آرامگاه به خاطر طبیعت زیبا و معماری خاصی که دارد همیشه مورد توجه گردشگران نوروزی واقع شده است.

آدرس و ساعت بازدید حافظیه شیراز

 

ساعت بازدید

از ساعت 8:30 صبح الی 23:30

آدرس

شیراز، حد فاصل چهارراه حافظیه و چهارراه ادبیات

 

سعدیه شیراز

 

یکی از دیگر شاعران ایرانی که در شیراز آرمیده، سعدی است که آرامگاه وی در یکی از زیباترین خیابان های شیراز واقع شده است. اولین مقبره سعدی 50 سال بعد از فوت وی در زمان ایلخانان ساخته شد که بعدها تخریب شد و در زمان کریم خان زند دوباره آرامگاه جدیدی به سبک چهلستون اصفهان ساخته شد.

سعدیه شیراز

این آرامگاه تلفیقی از فضای معنوی و طبیعتی سرسبز است که آن را به یکی از بهترین جاهای شیراز برای نوروزگردی تبدیل کرده است و در آثار ملی به ثبت رسیده است. معماری آرامگاه سعدی را فردی فرانسوی انجام داده و در گوشه کنار آرامگاه اشعاری از بوستان و گلستان سعدی نگاشته است، آرامگاه سعدی بخش های مختلفی را در خود جای داده است که در ادامه معرفی می‌کنیم.

 

  1. آرامگاه
  2. کتابخانه
  3. حوض ماهی
  4. آرامگاه شعرای دیگر

 

آدرس و ساعت بازدید سعدیه شیراز

 

ساعت بازدید

از ساعت 8 صبح الی 21:30

آدرس

شیراز، چهارراه دلگشا، بلوار بوستان، حوالی باغ دلگشا و پارک کوهستان

 

ارگ کریم خان زند شیراز

 

یکی از مهم‌ترین جاذبه‌های گردشگری در نوروزگردی شیراز ارگ کریمخانی است، این ارگ محل زندگی و حکومت کریم‌خان زند بوده و بسیار زیبا و مستحکم است. ارگ کریمخانی دارای دیوارهایی قطور است که چهار برج با ارتفاع 14 متر با آجر و سنگ آهگ در چهار طرف آن به چشم می‌خورد که در گذشته به عنوان برج مراقبت از آن استفاده می‌شد. در دوران پهلوی از این مکان به عنوان زندان استفاده می‌شد که همین باعث شد تا صدمات زیادی به آن وارد شود، سال‌ها بر روی این اثر تاریخی مرمت انجام شده تا به این شکل امروزی درآمده است.

ارگ کریم خان زند

 

آدرس و ساعت بازدید ارگ کریم خان زند شیراز

 

ساعت بازدید

از ساعت 8 صبح الی 21

آدرس

شیراز، محله بهارستان، بلوار کریم‌خان زند، میدان شهدا، خیابان ناصرخسرو

 

حرم شاهچراغ شیراز

 

شیراز شهری معنوی و مذهبی است که در کنار جاهای تاریخی و طبیعی، امامزادگان و مساجد زیادی را در خود جای داده است، یکی از این مکان های مذهبی آرامگاه احمد ابن موسی برادر امام رضا(ع) است که به نام شاهچراغ شناخته می‌شود. قدمت این حرم به قرن 6 هجری بر‌می‌گردد، حرم اولیه شاهچراغ به دلیل زلزله کاملا تخریب شده و حرم فعلی جایگزین آن ساخته شده است. این آرامگاه دو در ورودی دارد و ایوان آن با دو ستون چهار‌تایی استوار مانده است، معماری این حرم به سبک ایرانی، اسلامی است. بهترین زمان سفر به شیراز و زیارت شاهچراغ تعطیلات نوروز است.

آدرس: شیراز، محله شاهچراغ - آستانه، خیابان لطفعلی خان زند، خیابان 9 دی

 

مسجد و حمام وکیل شیراز

 

یکی دیگر از آثار به جای مانده از دوران زندیه در شیراز که به دستور کریم‌خان زند در غرب بازار وکیل ساخته شد مسجد وکیل است. این مسجد قدیمی یکی از مساجد معروف و پرتردد شیراز است که معماری آن تلفیقی از هنرهای مذهبی و فرهنگی است و از ویژگی های بارز آن کتیبه‌هایی با خط ثلث، نستعلیق و نسخ است. مسجد وکیل علاوه بر دو شبستان شمالی و جنوبی بخش‌های متعددی دارد که در ادامه آنها را معرفی خواهیم کرد.

 

  1. طاق مروارید
  2. منبر و محراب
  3. گلدسته‌ها
  4. ایوان‌ها
  5. کتیبه‌ها
  6. شبستان زمستانی
  7. حیاط کوچک

 

از دیگر آثار مجموعه وکیل، حمام وکیل است که در غرب بازار وکیل واقع شده است و تزئینات و کاشی‌کاری های آن زبانزد عام و خاص است. حمام وکیل نیز مانند بازار و مسجد وکیل بخش‌های دیدنی زیادی دارد که در ادامه آنها را معرفی کرده‌ایم.

مسجد وکیل

 

  • سربینه و سکوهای اطراف
  • هشتی
  • ورودی با سردر زیبا
  • حوض هشت ضلعی
  • میان در
  • گرمخانه

 

حمام وکیل در حال حاضر به عنوان موزه مردم‌شناسی کاربرد دارد و با رفتن به آنجا با پوشش و آداب و فرهنگ مردم بومی و طریقه حمام کردن سنتی شیراز آشنا می‌شوید. بدون شک بازدید از مجموعه وکیل تجربه‌ای بی‌نظیر در شیرازگردی در نوروز است.

 

آدرس و ساعت بازدید مسجد و حمام وکیل شیراز

 

ساعت بازدید

از ساعت 8:30 صبح الی 21

آدرس

شیراز، محله گود عربان - درب شیخ شیراز، خیابان لطفعلی خان زند، خیابان طالقانی

 

 

جاهای دیدنی و طبیعی شیراز در نوروز

 

در شهر پرآوازه شیراز علاوه بر آثار باستانی که نشان از شکوه و عظمت این شهر دارند، جاهای طبیعی نیز برای بازدید وجود دارد که در اوایل بهار و ایام تعطیلات نوروز بازدیدکنندگان زیادی دارند که در ادامه به چند مورد از آنها اشاره خواهیم کرد تا اگر در عید نوروز قصد سفر به شیراز را داشتید بتوانید به راحتی جاهای طبیعی شیراز را پیدا کنید.

 

باغ عفیف آباد شیراز

 

یکی از باغ های زیبای شهر بهارنارنج باغ عفیف آباد است که قوام‌الملک دوم در سال 1284 آن را احداث کرده است، وی در شیراز املاک بسیاری داشته که یکی از آنها این باغ بوده است. معماری باغ عفیف آباد یا باغ گلشن الگویی از باغ شاهی پاسارگاد است، در وسط باغ عمارتی با نمای آجری وجود دارد که اکنون موزه نظامی شیراز یکی از بزرگترین موزه های نظامی خاورمیانه در این ساختمان جای گرفته است.

 


موزه نظامی شیراز یکی از بزرگترین موزه های نظامی خاورمیانه  در باغ عفیف آباد قرار گرفته است.



باغ عفیف آباد شیراز
 

آدرس و ساعت بازدید باغ عفیف آباد شیراز

 

ساعت بازدید

از ساعت 8 صبح الی 20

آدرس

شیراز، انتهای خیابان عفیف آباد، بلوار ستارخان، خیابان قوام‌الدین شیرازی

 

باغ موزه هفت تنان شیراز

 

باغ هفت تنان در شمال حافظیه از بهترین جاذبه های گردشگری برای شیرازگردی در نوروز است که قدمت آن به دوره زندیه برمی‌گردد و عمارت آن در دوره کریم خان زند ساخته شده است. در باغ موزه هفت‌تنان، هفت تن از عارفان بزرگ به خاک سپرده شده‌اند به همین دلیل به این نام معروف شده است‌. عمارت باغ هفت تنان به خاطر معماری زیبایی که دارد در آثار ملی به ثبت رسیده است و بازدیدکنندگان خارجی و داخلی بسیاری را پذیرا است.

 

آثار ارزشمند موزه هفت تنان

 

  1. سنگ های تاریخی از تخت جمشید و پاسارگاد
  2. کتیبه‌های باستانی
  3. آثار سنگی از دوران ساسانی
  4. تابوت ها و سنگ قبرهای باستانی

 

در محوطه باغ هفت تنان می‌توانید ساعاتی را روی نیمکت بنشینید و ضمن تماشای درختان نارنج، کاج و سرو از استشمام بوی شکوفه‌های بهار نارنج لذت ببرید.

 

آدرس و ساعت بازدید موزه هفت تنان شیراز

 

ساعت بازدید

از ساعت 8 صبح الی 19:30

آدرس

شیراز، محله گلستان، بلوار هفت تنان، خیابان هفت‌تنان 29/3

 

عمارت شاپوری شیراز

 

یکی از زیباترین عمارت های شیراز عمارت شاپوری است که از دوران پهلوی به یادگار مانده است و معماری آن به سبک قاجاریه است. این عمارت زیبا و دنج در حال حاضر به عنوان رستوران و کافه کاربری دارد که غذاهای سنتی شیراز و انواع غذاهای ایرانی را در منوی خود گنجانده است.

عمارت شاپوری

اگر در نوروزگردی در شیراز هوس غذای خوشمزه کردید حتما به این باغ سر بزنید و ضمن تماشای مناظر باغ و عمارت شاپوری غذای لذیذی مانند کوفته و انواع کباب‌ها را نوش جان کنید. اگر میل به غذا ندارید می‌توانید در کافی‌شاپ این باغ فالوده شیرازی را سفارش بدهید و طعم لذیذ آن را بچشید.

 

آدرس و ساعت بازدید عمارت شاپوری شیراز

 

ساعت بازدید

از ساعت 8 صبح الی 23

آدرس

شیراز، محله زند، خیابان لطفعلی‌خان زند، خیابان انوری، کوچه 6

 

باغ نارنجستان قوام شیراز

 

یکی از باغ‌های دیدنی شیراز در ایام نوروز باغ نارنجستان قوام است که در دوران قاجار توسط قوام‌الملک دوم در زمینی به مساحت 3500 مترمربع احداث شد، در وسط این باغ زیبا عمارتی باشکوه وجود دارد که زیربنای آن 940 مترمربع است. در ساخت این باغ از معماری باغ شاهی پاسارگاد الگوبرداری شده است.

باغ نارنجستان قوام

 

بناهای باغ نارنجستان قوام

 

  • حمام گچینه
  • حمام اختصاصی
  • حسینیه قوام
  • مکتب‌خانه قوام
  • اندرونی قوام
  • دیوانخانه قوام

 

تزئینات، منبت‌کاری، آینه‌کاری‌ها و مقرنس‌کاری های عمارت باغ نارنجستان قوام در هیچ جا نظیر ندارد و باعث شده تا این باغ به یک نمونه عالی از معماری باغ ایرانی بدل شود. تماشای درختان سر به فلک کشیده این باغ در کنار معماری زیبایی که دارد از جذاب‌ترین تفریحات نوروزگردی در شیراز محسوب می‌شود.

 

آدرس و ساعت بازدید باغ نارنجستان قوام شیراز

 

ساعت بازدید

از ساعت 8 صبح الی 20

آدرس

شیراز، زینبیه، خیابان لطفعلی‌خان زند

 

باغ موزه نظر شیراز

 

عمارت کلاه فرنگی که به باغ موزه نظر معروف است به دستور کریم خان زند ساخته شده و از معروف‌ترین باغ های شیراز محسوب می‌شود، مهمترین بخش دیدنی این عمارت مقبره کریم‌خان زند است که در شاه‌نشین شرقی واقع شده است. محیط سرسبز و باطراوت این باغ آن را به یکی از بهترین جاهای دیدنی شیراز برای گشت و گذار در نوروز تبدیل کرده است.

 

آثار ارزشمند موزه نظر

 

  • قاب‌های آینه لاکی کتیبه دار با تصویر استاد بایزید بسطامی و شاگردانش
  • تابلوی نقاشی حافظ
  • قلمدان‌های لاکی
  • قاب آینه با بوم الوان زرافشان
  • جعبه‌های آرایشی لاکی متعلق به دوره صفویه
  • قرآن دست‌نویس متعلق به قرن 9
  • طلسم با حروف ابجد متعلق به دوره قاجار
  • شاخه نبات متعلق به دوره معاصر
  • زره زنجیربافت متعلق به دوره زندیه

 

در این باغ علاوه بر آثار ارزشمندی که داخل عمارت وجود دارد، سه اثر تاریخی ازاره کاخ خورشیدی با تصاویری از شیر، ازاره کاخ خورشیدی با نقوش شاهنامه و  سنگ نوشته‌های تاریخ رامگرد نیز در محوطه باغ گنجانده شده است.

 

آدرس و ساعت بازدید موزه نظر شیراز

 

ساعت بازدید

از ساعت 8 صبح الی 19:30

آدرس

شیراز، محله شهرداری، میدان شهدا، بلوار کریم‌خان زند، حد فاصل خیابان‌های طالقانی و پیروزی

 

باغ ارم شیراز

 

از بهترین مکان های دیدنی برای شیراز گردی در نوروز باغ گیاه شناسی ارم است که علاوه بر عمارت زیبایی که دارد، شامل محوطه و باغ بسیار بزرگ و دلبازی است که در اوایل بهار و تعطیلات نوروز بسیار باصفا می‌شود. دورتادور محوطه توسط نرده احاطه شده و روبروی عمارت استخری بزرگ وجود دارد و چهار گوشه استخر نخل های بزرگی قرار گرفته است.

باغ ارم

 

جاذبه های دیدنی باغ ارم

 

  • عمارت اصلی و اندرونی
  • کتیبه‌های قدیمی
  • گذرگاه اصلی باغ
  • کاشی‌کاری‌ها و نقاشی‌های رنگارنگ
  • گل‌های اطلسی، بنفشه، میخک و نیلوفر
  • درختان سرو، نارنج، ارغوان، انار و بیدمجنون

 

عمارت سه طبقه این باغ معماری بی‌نظیری دارد و گچبری‌ها، پنجره‌های مشبک، منبت‌کاری درهای چوبی آن بسیار تماشایی است. این عمارت سقفی با شیروانی دارد و از سال 1390 موزه سنگ و گوهر دریای نور در داخل عمارت راه‌اندازی شده است که حدود 140 نمونه از سنگ های کمیاب و قیمتی جهان در آنجا به نمایش گذاشته شده است.

 

آدرس و ساعت بازدید باغ ارم شیراز

 

ساعت بازدید

از ساعت 8 صبح الی 20:30

آدرس

شیراز، بلوار دانشجو، میدان ارم، خیابان ارم

 

باغ دلگشا شیراز

 

یکی از سه باغ برتر شیراز باغ دلگشا است که فاصله کمی با سعدیه دارد، این باغ در دوران ساسانی احداث شده است که حدود 5/7 هکتار وسعت دارد و از بزرگترین باغ های شیراز محسوب می‌شود. در وسط باغ ساختمانی سه طبقه وجود دارد که یک تالار و 4 شاه نشین دارد و اولین عمارت کلاه فرنگی ایران در این ساختمان واقع شده است.

 


اولین عمارت کلاه فرنگی ایران ساختمان باغ دلگشا واقع شده است.


 

آدرس و ساعت بازدید باغ دلگشا شیراز

 

ساعت بازدید

از ساعت 8 صبح الی 23

آدرس

شیراز، محله سعدیه جنوبی، بلوار هفت تنان، خیابان نارنجستان

 

باغ جهان نما شیراز

 

باغ جهان نما یکی از زیباترین و قدیمی‌ترین باغ‌های شیراز برای نوروز گردی در شیراز است که در دوران کریم خان زند بازسازی شده و عمارتی زیبا وسط آن احداث شده است. در دوران حکومت قاجار از این باغ برای پذیرایی از مهمانان ویژه سلطنتی استفاده می‌شد، باغ جهان نما دارای درختان زیادی از جمله سرو، مرکبات و کاج است. با گشت و گذار در باغ اوایل بهار بوی شکوفه های بهار نارنج شما را سرمست خواهد کرد.

باغ جهان نما

 

آدرس و ساعت بازدید باغ جهان نما شیراز

 

ساعت بازدید

از ساعت 7:30 صبح الی 16:30

آدرس

شیراز، ضلع شرقی خیابان حافظ، بالاتر از میدان حافظیه

 

 

جاهای دیدنی و تفریحی شیراز در نوروز

 

برای اینکه نوروز گردی در شیراز به شما خوش بگذرد و تعطیلاتی جذاب پشت سر بگذارید، پیشنهاد می‌دهیم در کنار بازدید از آثار تاریخی به جاهای تفریحی شیراز هم سر بزنید.

 

لونا پارک شیراز

 

یکی از پارک های قدیمی شیراز لونا پارک است که قدمتی 30 ساله دارد و در نزدیکی دروازه قرآن و در دامنه کوه بابا کوهی قرار گرفته است. اگر در عید نوروز با فرزندانتان به شیراز سفر می‌کنید بازدید از این پارک را حتما در لیست خود بگنجانید. با توجه به اینکه لونا پارک در دامنه کوه واقع شده است از آب و هوای بسیار مطلوبی در اوایل فصل بهار و عید نوروز برخوردار است، به همین خاطر در این ایام مراجعه کنندگان زیادی دارد.

لونا پارک

 

بازی های لونا پارک

 

  • چرخ و فلک
  • ترن هوایی
  • سفینه
  • سرسره آبی و آبشاری
  • سورتمه
  • کشتی صبا
  • آکروجت
  • رنجر
  • دایناسور
  • فریزبی
  • ماشین مسابقه
  • دراگون
  • موتور پلیس

 

باید خاطر نشان شویم که در لونا پارک قسمتی سرپوشیده برای بانوان وجود دارد تا آنها هم بتوانند به راحتی از بازی های این شهربازی استفاده و لذت ببرند.

 

آدرس و ساعت بازدید لونا پارک شیراز

 

ساعت بازدید

پنجشنبه و جمعه از ساعت 16:30 عصر الی 23

آدرس

شیراز، بلوار آیت‌الله ربانی، شمال دروازه قرآن

 

پارک کوهستانی دراک شیراز

 

پارک کوهستانی دراک از بزرگترین پارک های شیراز است که در دامنه کوه دراک واقع شده است. این پارک در سال 1396 به بهره‌برداری رسیده است. این پارک علاوه بر تفریحات زیادی که وجود دارد یک دریاچه مصنوعی نیز دارد که بر زیبایی آن افزوده است.

پارک کوهستانی دراک

 

امکانات پارک کوهستانی دراک

 

  • پل معلق
  • زیپ لاین
  • پیست دوچرخه‌سواری
  • مسیر پیاده‌روی
  • دریاچه مصنوعی
  • آلاچیق
  • کافه و فست‌فود
  • رستوران
  • باغ گیاهان دارویی
  • زمین بازی کودکان

 

آدرس و ساعت بازدید پارک کوهستانی دراک شیراز

 

ساعت بازدید

از ساعت 8 صبح الی 23

آدرس

شیراز، بزرگراه حسینی الهاشمی، پارک کوهستانی دراک

 

پارک آبی کوثر شیراز

 

یکی از تفریحات هیجان انگیز شیراز که می‌توانید در ایام تعطیلات نوروز به آنجا بروید و ساعاتی را با لذت و هیجان سپری کنید، پارک آبی کوثر است که حدود 300 نفر ظرفیت دارد. این پارک آبی از استانداردهای بین‌المللی برخوردار است و امکانات تفریحی فراوانی برای مراجعه‌کنندگان تدارک دیده است.

پارک آبی کوثر

 

امکانات پارک آبی کوثر

 

  1. استخر
  2. جکوزی
  3. سونا
  4. سرسره‌های مهیج
  5. توپ موج
  6. سالن اسپا
  7. چاله فضایی
  8. وسایل بازی کودکان
  9. موسیقی زیر آب

 

این پارک آبی علاوه بر امکانات تفریحی کلاس آموزشی زیادی نیز دارد که افراد می‌توانند از آنها استفاده کنند. توصیه می‌کنیم در تعطیلات عید نوروز پارک آبی کوثر را فراموش نکنید.

 

کلاس های آموزشی پارک آبی کوثر

 

  • ژیمناسیک
  • آموزش شنا
  • ووشو
  • کاراته
  • تکواندو
  • کونگ‌فو
  • بیلیارد
  • یوگا
  • آب درمانی
  • پرورش اندام
  • ماساژ
  • بدنسازی

 

آدرس و ساعت بازدید پارک آبی کوثر شیراز

 

ساعت بازدید

از ساعت 8 صبح الی 24

آدرس

شیراز، محله فرهنگ شهر، بلوار شهید رجایی، خیابان دانشجو، کوچه رجایی 27/2

 

 

مراکز خرید شیراز در نوروز

 

در شهر خوش آب و هوای شیراز علاوه بر جاهای تاریخی و طبیعی، مراکز خرید بزرگ و لوکسی وجود دارد که در کنار فروشگاه های بزرگی که دارند، تفریحات مهیجی نیز برای بازدیدکنندگان تدارک دیده‌اند. این مراکز خرید برای شیراز گردی در نوروز مناسب هستند.

مراکز خرید شیراز

 

مجتمع تجاری نگین فارس شیراز

 

یکی از لوکس ترین مراکز خرید شیراز مجتمع تجاری نگین فارس است که در شمال غربی این شهر واقع شده است که در ایام تعطیلات نوروز بازدیدکنندگان زیادی دارد. این مجتمع سه طبقه با 3000 متر مربع است که در این وسعت تفریحات و امکانات بسیاری را در خود جای داده است که در ادامه آنها را معرفی خواهیم کرد.

 

  • شهربازی سرپوشیده
  • سالن بولینگ
  • سالن بیلیارد
  • فودکورت
  • فست فود و رستوران
  • کافی شاپ
  • هایپرمارکت

 

مجتمع نگین فارس مغازه‌ها و فروشگاه‌های زیادی دارد که لوازم و کالاهای اساسی خانواده را با برندهای معتبر عرضه می‌کنند و علاوه بر امکانات تفریحی، امکانات رفاهی زیادی از جمله؛ پارکینگ و سیستم تهویه استاندارد برای بازدیدکنندگان فراهم کرده است.

نگین فارس

 

آدرس و ساعت بازدید مجتمع تجاری نگین فارس شیراز

 

ساعت بازدید

از ساعت 10 صبح الی 24

آدرس

شیراز، محله معالی‌آباد، بلوار پرستار، خیابان فرشته

 

شیراز مال

 

مجتمع تجاری، تفریحی شیراز مال با 6 طبقه در زمینی به وسعت 40000 متر مربع تاسیس شده است که اکثر برندهای معتبر در این مرکز خرید شعبه دارند. شیراز گردی در نوروز با رفتن به این مجتمع تجاری تکمیل می‌شود.

 

امکانات تفریحی و رفاهی شیراز مال

 

  • کیدزو پارک
  • شهربازی سرپوشیده
  • سینمای سه بعدی
  • سالن ورزشی
  • سالن همایش
  • کافی‌شاپ
  • بوک لند
  • گیم نت
  • پارکینگ سرپوشیده با ظرفیت 1000 خودرو

 

در شیراز مال انواع پوشاک، لوازم ورزشی، زیورآلات، کالای خواب، لوازم خانگی و لوازم‌التحریر عرضه می‌شود که در سفر به شیراز در عید نوروز می‌توانید به شیراز مال بروید و ضمن تفریح، از فروشگاه‌های آنجا خرید هم داشته باشید.

 

آدرس و ساعت بازدید شیراز مال

 

ساعت بازدید

از ساعت 10 صبح الی 23

آدرس

شیراز، محله زرگری، بلوار ستارخان، نبش ستارخان 22

 

مجتمع تجاری و گردشگری نیکان شیراز

 

مجتمع تجاری نیکان در دوطبقه با وسعت 33000  متر مربع ساخته شده است که بخش‌های اقامتی و دو بازار کریم خان و بازار بزرگ زرنگار، همچنین هتل سنتی را در خود جای داده است.

 

امکانات رفاهی مجتمع نیکان

 

  • بوفه
  • کافی‌شاپ
  • رستوران
  • فست‌فود
  • آسانسور
  • پله‌برقی
  • پارکینگ
  • سوپر مارکت
  • اتاق مانیتورینگ
  • سیستم تهویه استاندارد

 

این مجتمع یکی از بهترین مقاصد نوروزی شیراز است که در کنار تفریح و خرید می‌توانید در هتل سنتی آنجا اقامت کنید. محصولات این مجتمع از برندهای معتبر جهانی است و کیفیت بی‌نظیری دارند.

 

محصولات عرضه شده در مجتمع نیکان

 

  1. انواع پوشاک
  2. لوازم آرایشی و بهداشتی
  3. کیف و کفش
  4. زیورآلات
  5. وسایل کودک و سیسمونی
  6. انواع ظروف سنتی و مدرن
  7. لوازم خانگی

 

آدرس و ساعت بازدید مجتمع تجاری نیکان

 

ساعت بازدید

از ساعت 9 صبح الی 23

آدرس

شیراز، محله گود عربان - درب شیخ شیراز، خیابان لطفعلی خان زند، حد فاصل مدرسه خان و خیابان 42

 

بازار وکیل شیراز

 

یکی از قدیمی‌ترین مراکز خرید شیراز بازار وکیل است که از دوران زندیه به یادگار مانده است، ساخت این بازار در سال 1172 به دستور کریم خان زند آغاز و سرانجام در سال 1193 به اتمام رسیده است. این اثر تاریخی در فهرست آثار ملی شیراز به ثبت رسیده است و بهترین مکان برای شیراز گردی در نوروز و خرید سوغات شیراز است.

 


قدیمی‌ترین مرکز خرید شیراز بازار وکیل است که از دوران زندیه به یادگار مانده است.


 

مغازه های بازار وکیل با چهار تا شش پله از سطح زمین بالاتر ساخته شده‌اند تا از نم احتمالی به دور باشند. این بازار از بخش‌های مختلفی تشکیل شده و هر نوع کالا و صنایع دستی شیراز را که بخواهید می‌توانید آنجا بیابید.

بازار وکیل

 

بخش های بازار وکیل

 

  • بازار نو
  • راسته جنوبی و شمالی
  • سرای مشیر
  • چهار سوق
  • راسته ترکش دوزان
  • بازار شمشیرگران
  • بازار ترمه فروشان
  • بازار فرش فروشان
  • راسته بزازان
  • راسته علاقه‌بندان
  • آب انبار وکیل

 

آدرس و ساعت بازدید بازار وکیل

 

ساعت بازدید

به جز جمعه ها از ساعت 8:30 صبح الی 20:30

آدرس

شیراز، محله گود عربان - درب شیخ شیراز، خیابان زند، شرق مسجد وکیل

 

جمع بندی

شیراز شهری باصفا و گردشگرپذیری است که بازدیدکنندگان داخلی و خارجی بسیاری دارد، در این مقاله سعی کردیم راهنمای سفر به شیراز در نوروز را معرفی کنیم. اگر قصد دارید اوایل بهار و عید نوروز به این شهر سفر کنید و از عطر شکوفه‌های نارنج لذت ببرید، می‌توانید بلیط هواپیما شیراز را از قاصدک 24 تهیه کنید و سفری لذت‌بخش و دوست داشتنی به این شهر را تجربه کنید.

 

سوالات متداول درباره شیراز گردی در نوروز

 

مراکز خرید مهم در شیراز کردی در نوروز کدامند؟ بازار وکیل، مجتمع تجاری، گردشگری نیکان، شیراز مال و مجتمع تجاری نگین فارس

کدام مجتمع تجاری شیراز علاوه بر خرید و تفریح اقامتگاه نیز دارد؟ مجتمع تجاری، گردشگری نیکان شیراز هتل سنتی برای اقامت دارد.

یکی از پرطرفدارترین مراکز خرید شیراز در نوروز کدام است؟ بازار وکیل با وجود داشتن معماری تاریخی از بهترین و پربازدیدترین مراکز خرید شیراز در عید نوروز محسوب می‌شود.

جاهای تفریحی نوروز گردی در شیراز کدامند؟ پارک آبی کوثر، پارک کوهستانی دراک و لونا پارک شیراز برای تفریح در نوروز مناسب هستند.

عید شیراز کجا بریم؟ تخت‌جمشید، پاسارگاد، دروازه قرآن، سعدیه، حافظیه، ارگ کریم خان، شاهچراغ، مسجد وکیل

در شیراز چه جاهای طبیعی برای بازدید در عید نوروز وجود دارد؟ در شیراز باغ ها و باغ موزه های زیادی وجود دارد که برای نوروز گردی در شیراز مناسب هستند که از جمله آنها؛ باغ ارم، باغ دلگشا، باغ موزه نظر، باغ موزه هفت تنان، باغ عفیف آباد و باغ نارنجستان قوام هستند.