مهم‌ترین صنایع ‌دستی مشهد را بشناسید!

شهرهای ایران هر کدام صنایع‌دستی مخصوصی دارند، در مشهد هم صنایع‌دستی بسیاری وجود دارد که بسیار کاربردی هستند. بازدید و خرید صنایع‌دستی در سفر یکی از جذاب‌ترین بخش‌های سفر است.

 

بهترین صنایع دستی مشهد
انگشترسازی مشهد


 

معرفی انواع صنایع‌دستی مشهد


مشهد صنایع‌دستی زیادی دارد که بیشتر در بین عشایر و زنان روستایی رواج دارد. با معرفی بهترین صنایع‌دستی مشهد با ما تا پایان همراه باشید.

 

انواع صنایع دستی معروف مشهد
صنایع دستی مشهد



فیروزه تراشی مشهد


از معروف‌ترین صنایع‌دستی مشهد فیروزه‌ تراشی و عقیق تراشی این شهر مقدس هستند. انگشترهای فیروزه خاصیت آرام‌بخش دارند و همین خاصیت سبب شده طرفداران زیادی داشته باشد. کالاهای زیادی هستند که در آنها فیروزه به کار رفته شده که محبوبیت ویژه‌ای در بین مسافران دارند.

مهم ترین صنایع دستی مشهد
فیروزه تراشی مشهد



از جمله کالاهایی که فیروزه‌کوبی شده‌اند:

  • انگشترهای با سنگ فیروزه
  • تسبیح فیروزه‌ای
  • سنگ نظرهای فیروزه‌ای
  • ظروف مسی فیروزه‌کوبی شده


صنایع‌دستی فیروزه کوبی شده در تمام مراکز خرید و بازارهای مشهد عرضه می‌شود که می‌توانید به عنوان سوغات مشهد تهیه کنید.

 

 

آینه‌کاری مشهد


آینه‌کاری در مشهد به دلیل مذهبی بودن مشهد رواج پیدا کرده و مشهور شده است. آینه‌کاری‌های دیوارهای حرم رضوی بسیار خیره‌کننده است، در بعضی از هتل‌های مشهد هم آینه‌کاری‌های باشکوه به چشم می‌خورد. آینه‌کاری ایران اولین بار در قزوین خانه شاه طهماسب به کار گرفته شد.


بیشتر بخوانید: راهنمای سفر به مشهد، نکاتی که قبل از سفر به مشهد باید بدانید!




آینه‌کاری طرح‌های مختلفی دارد که از جمله این طرح‌ها:

  1. شمسه
  2. گره
  3. نیم‌گره
  4. ترنج
  5. قطارسازی
  6. اسلیمی
  7. تمونی


آینه کاری در دوران صفویان بسیار رواج داشته و آثار آینه‌کاری شده زیادی از آن دوران به یادگار مانده است. امروزه آثار هنری و تزئینی زیادی با طرح آینه‌کاری شده در مشهد ساخته می‌شود که به عنوان سوغات مشهد طرفداران زیادی دارند.

 


آینه‌کاری ایران اولین بار در قزوین خانه شاه طهماسب به کار گرفته شد.


 

هرکاره تراشی مشهد


از صنایع دستی بی‌نظیر مشهد نوعی دیگ سنگی است که با تراش‌کاری روی نوعی سنگ درست می‌شوند. ظرف ساده و بدون طرح آن ارزان بوده و مناسب استفاده در آشپزخانه است.


عکس صنایع دستی مشهد
هرکاره تراشی مشهد

 


این ظرف‌ها مخصوص پخت دیزی هستند، و در مقابل گرما مقاوم هستند و با پخش حرارت کم باعث پخت و جا‌افتادن غذا می‌شوند. ظروف قلم‌کاری شده برای تزئین آشپزخانه‌ها استفاده می‌شود. سنگ این دیگ‌های سنگی از کوه‌های بینالود تهیه می‌شود.

 


ظروف هرکاره‌تراشی در مقابل گرما مقاوم هستند.


 

 

سماور سازی مشهد


یکی از صنایع‌دستی پرکاربرد مشهد سماور است اولین بار نوه نادر شاه افشار سماور را از روسیه به ایران آورد، در ابتدا با سماور فقط قهوه درست می‌کردند. مشهد از مشهورترین شهرهایی است که‌ در ساخت سماور تبحر دارد، آنها در روی بعضی از سماورها نقش و نگارهای زیبایی می‌اندازند که بیشتر جنبه تزئینی دارند که با ورشو آب‌کاری شده‌اند.

 


بیشتر بخوانید: جاهای دیدنی مشهد که تا به حال نرفته‌اید + تصاویر


 

نمدمالی مشهد


نمدمالی یک هنر دیرینه و از صنایع دستی زیبای مشهد و خراسان است که بیشتر بین عشایر رواج دارد. نمد را از پشم گوسفندان تهیه می‌کنند‌، به این صورت که بعد از تمیز کردن پشم آن‌ را رنگ کرده و حلاجی می‌کنند.


پشم را آن‌قدر به زمین می‌مالند تا به شکل نمد در بیاید‌ در حین کار آب و صابون روی آن می‌ریزند تا رطوبت باعث به‌ هم چسبیدن پشم شود‌. فردی که نمد را می‌مالد باید بسیار نیرومند باشد زیرا که نمدمالی کاری سخت است.


صنایع دستی مشهد چیست
نمدمالی مشهد

 


نمد در کارگاه‌های خانگی تولید می‌شود و محصولاتی نظیر زیرانداز و لباس از نمد درست می‌شود. نمدمالی از مشاغلی است که در میراث ناملموس ملی به ثبت رسیده است.

 


نمدمالی مشهد یک هنر دیرینه است که در میراث ناملموس ملی به ثبت رسیده است.


 

گلیم بافی مشهد


گلیم بافی از زمان‌های بسیار قدیم در بین عشایر خراسان رواج داشته است که بیشتر به عنوان زیرانداز و پوشاندن دیوارهای چادر از آن استفاده می‌کردند. امروز گلیم را به عنوان تزئینات منزل استفاده می‌کنند که بسیار گران قیمت هستند. گلیم طرح‌ها و رنگ‌های متنوع و مختلفی دارد.

انواع گلیم‌های مشهد:

  1. گلیم سوماک
  2. گلیم ترکمنی
  3. گلیم سوزنی
  4. گلیم افشار


یکی از سوغات اصیل مشهد کفش و کیف‌هایی است که با طرح گلیم دوخته می‌شود، نخ‌های پشمی، کنفی و پنبه‌ای در گلیم بافی استفاده می‌شود. هرچه گره‌های بافته شده در گلیم ظریف باشد آن گلیم کیفیت و ارزش بیشتری دارد.

 


یکی از سوغات اصیل مشهد کفش و کیف‌هایی است که با طرح گلیم دوخته می‌شود.


 

 

ارغوان بافی مشهد


ارغوان بافی یکی از مشاغل اهالی بومی طرقبه است، آنها از نوعی گیاه خودرو که در کوه‌های مایان طرقبه رشد می‌کنند ساخته می‌شوند. با این گیاه وسایل زیادی ساخته می‌شود.

انواع صنایع دستی مشهد
ارغوان بافی مشهد



وسایل تزئینی نظیر:

  • سبد
  • ظرف‌میوه
  • آبکش
  • وسایل تزیینی
  • آلاچیق


برای آماده شدن ارغوان برای بافت، باید آنها را در جایی نمدار نگهداری کنند. گیاه ارغوان در فصل بهار رشد می‌کند. برای ارغوان‌ بافی گیاه ارغوان را باید در جای نمدار نگهداری کنند.


بیشتر بخوانید: کامل‌ترین هزینه سفر به مشهد 1401 / از تورهای هوایی تا زمینی


 

چرم دست‌دوز مشهد


از معروف‌ترین صنایع‌دستی مشهد که چرمیران و چرم مشهد است و در همه جا ایران شناخته شده است. محصولات زیادی از چرم تهیه می‌شود که چرم دست دوز هستند و از همه فروشگاه‌های مشهد می‌توانید آنها را تهیه کنید.

محصولات چرم مشهد:

  1. کیف
  2. کفش
  3. مانتو
  4. کمربند
  5. دستبندهای چرمی

 


بیشتر بخوانید: بهترین زمان سفر به مشهد؛ از آب‌و‌هوا تا خلوت‌ترین فصل


 

قالی بافی مشهد


قالی مشهد یکی از اصیل‌ترین قالی‌های ایرانی و مشهورترین صنایع‌دستی مشهد است که در اکثر موزه‌ها آثاری از آن را مشاهده خواهید کرد. قالی‌بافی در مشهد از دوران صفوی رواج داشته است، موزه فرش آستان قدس رضوی از موزه‌های دیدنی مشهد است در سفر به مشهد حتما از آن بازدید داشته باشید. قالی‌های مشهد معمولا از ابریشم و پشم بافته شده‌اند و رنگ‌‌های جذابی دارند.

 


از علل مشهور شدن قالی مشهد طرح و رنگ جذاب آن است.


 

عکس انواع صنایع دستی مشهد
قالی بافی مشهد




بیشتر بخوانید: فرودگاه مشهد ( فرودگاه شهید هاشمی نژاد مشهد)


پوستین دوزی مشهد


در پوستین دوزی از پوست حیوانات محصولات و صنایع‌دستی مانند پادری، کیف، کلاه و پالتو درست می‌کنند و روی آنها را با سوزن‌دوزی تزئین می‌کنند که بسیار مقاوم هستند.


متاسفانه امروزه پوستین بافی از رونق افتاده، ولی با کمی گشتن در بازار می توانید این محصولات را پیدا کنید. پوستین بافی بیشتر در اطراف مشهد، (شاندیز و قوچان) و بین عشایر رواج دارد. تن پوش‌های پوستین به خاطر کرمی که دارند، برای فصل زمستان بسیار مناسب هستند.

 


بیشتر بخوانید: معرفی کامل جاهای دیدنی شاندیز مشهد + سوغات و تصاویر


 

مهمترین مراکز فروش صنایع‌دستی مشهد کجاست؟


در مشهد مراکز خرید و بازارهای زیادی وجود دارد که می‌توانید صنایع دستی این شهر را از آنجا تهیه کنید. بعضی از مراکز خرید مشهد، مدرن و شیک هستند که قیمت‌های بالایی دارند، ولی بازارهایی هم در این شهر وجود دارد که قیمت و کیفیت کالاهایشان عالی و به صرفه است. بعضی از این مراکز خرید را معرفی می‌کنیم.

  1. بازار رضا مشهد
  2. بازار بین‌المللی بعثت مشهد
  3. مرکز خرید الماس شرق مشهد


بیشتر بخوانید: بهترین پارک‌های آبی مشهد با قیمت + آدرس + عکس و امکانات


 

بازار رضا مشهد


یکی از بازارهای بزرگ مشهد که در نزدیکی حرم قرار دارد بازار رضا است که‌ در همه‌ جای دنیا مشهور است. بهترین صنایع‌دستی مشهد را از بازار رضا می‌توانید تهیه کنید.


مرکز فروش صنایع دستی مشهد
بازار رضا مشهد

 


در طبقه اول انواع پوشاک و سوغات و صنایع‌دستی مشهد و در طبقه دوم بازار رضا کارگاه‌های سنگ‌تراشی و طلاسازی وجود دارد که زیورآلات بی‌نظیری دارند.

 

ساعت فعالیت

از ساعت ۹ صبح تا ۲۲

آدرس

مشهد، ضلع شرقی خیابان امام رضا، حد فاصل میدان بیت‌المقدس و ۱۷ شهریور

 

 


بهترین صنایع‌دستی مشهد را از بازار رضا تهیه کنید.


 

بازار بین‌المللی بعثت مشهد


بازار بعثت در طرقبه قرار دارد که انواع صنایع‌دستی و سوغات مشهد را می‌توانید از این بازار بزرگ تهیه کنید.


بازار بین‌المللی بعثت در بیرون شهر مشهد قرار گرفته و برای رفتن به این بازار بزرگ می‌توانید از مترو استفاده کنید. به ایستگاه وکیل‌آباد رفته از آنجا با تاکسی یا اتوبوس به طرقبه و بازار بعثت بروید‌. بازار بین‌المللی بعثت امکانات زیادی دارد.

 

امکانات بازار بعثت

رستوران

شهربازی کوچک

نمازخانه

ساعت فعالیت

از ساعت ۹ صبح تا ۲۲

آدرس

مشهد، منطقه ییلاقی طرقبه، خیابان صاحب‌الزمان

 

 

 

مرکز خرید الماس شرق مشهد


مرکز خرید الماس شرق یکی از مراکز مدرن و شیک مشهد است که‌ علاوه بر پوشاک و کالاهای ضروری دیگر انواع صنایع‌دستی مشهد را می‌توانید در این مرکز خرید تهیه کنید‌. اگر دوست دارید با مترو به مرکز خرید الماس شرق بروید در ایستگاه خیام پیاده شوید.

امکانات مرکز خرید الماس شرق مشهد

سرزمین عجایب

آتلیه عکاسی

پارکینگ

کافی‌شاپ

فست فود

آبنمای جامپینگ

شهربازی

ساعت فعالیت

از ساعت ۹ صبح تا ۲۴

آدرس

مشهد، انتهای بلوار خیام شمالی

 

صنایع دستی مشهد را از کجا بخریم
مرکز خرید الماس شرق مشهد

 

 

سوالات متداول درباره صنایع‌دستی مشهد

سماور سازی، آینه‌کاری، هرکاره تراشی، قالی، گلیم‌بافی و انگشترسازی
بازار رضا، بازار بعثت، مرکز خرید الماس شرق
نوه نادرشاه افشار اولین سماور را از روسیه به ایران آورد.

جمع‌بندی

با مهمترین صنایع‌دستی مشهد آشنا شدید بهتر است برای تهيه و خرید این آثار گرانبها راهی سفر به مشهد شوید تا ضمن زیارت از این صنایع‌دستی هم تهیه کنید. اگر برای سفر زیارتی، سیاحتی خود احتیاج به بلیط قطار دارید قاصدک ۲۴ با ارائه بلیط از بهترین شرکت‌های مسافربری در خدمت شما عزیزان است.