با دیدنی‌ترین باغ های شیراز آشنا شوید!

شیراز که یکی از زیباترین شهرهای جنوبی ایران به شمار می‌رود؛ دارای جاذبه‌های تاریخی و فرهنگی بسیار زیادی است که همواره مقصد بسیاری از گردشگران از سراسر ایران و جهان بوده است. شهری که مهد شاعران بلند آوازه ایرانی نظیر حافظ و سعدی بوده و سلسله‌های تاریخی زیادی از جمله زندیان، صفویان، سلجوقیان، صفاریان و در نهایت امپراتوری بزرگ هخامنشیان را به خود دیده است و قدمت تاریخی بسیاری دارد. شهر شیراز جاذبه‌های گردشگری فراوانی را در دل خود جای داده است که احتمالا از دیدن شکوه و عظمت هر یک از آن‌ها حیرت‌زده خواهید شد. در میان این جاذبه‌های فرهنگی و تاریخی که شامل بازارهای قدیمی، مساجد، موزه‌ها، آتشکده‌ها، خانه‌های تاریخی، مقبره شاعران پرآوازه ایرانی و کاخ‌های باشکوه تخت‌جمشید می‌شود؛ دارای طبیعتی دل‌انگیز و باغ‌هایی با منظره‌های زیبا و معماری بی‌نظیر است. معماری منحصر به فرد باغ‌های شیراز که ریشه در ادوار تاریخی مختلف دارد؛ در کنار جوی‌های آبی که از بین درختان سربه فلک کشیده عبور می‌کند؛ باهوای چهار فصل شیراز در هم گره خورده و ترکیب بی‌نظیری را ایجاد کرده است. به همین دلیل بسیاری از گردشگران از ایران و سراسر دنیا در فصل‌های بهار و تابستان برای بازدید از این باغ‌ها با تهیه بلیط هواپیما شیراز شهر خود را به مقصد فرودگاه شیراز ترک می‌کنند تا این حجم از زیبایی را از نزدیک ببینند. در ادامه این مطلب از قاصدک24 قصد داریم تا برخی از زیباترین باغ‌های شیراز را به شما معرفی کنیم تا در سفر خود به شیراز، گشت‌وگذار از آن‌ها را در اولویت قرار دهید. 
 زیباترین باغ های شیراز

 

زیباترین باغ های شیراز کجاست؟


بی دلیل نیست که شیراز را شهر بهارنارنج نامیده‌اند. زیرا اگر در فصل اردیبهشت به شیراز سفر کنید؛ از بوی بهار نارنج در باغ‌های شیراز مست خواهید شد. از این رو بهترین فصل سفر به شیراز، فصل بهار و اردیبهشت ماه است. در ادامه با ما همراه باشید تا برخی از بهترین باغ‌های شیراز را به شما معرفی کنیم. برای تجربه سفری بهتر می‌توانید راهنمای سفر به شیراز از قاصدک24 را نیز مطالعه کنید.

 

برای خرید  بلیط هواپیما کلیک کن!
 


باغ ارم، معروف ترین باغ شیراز


باغ ارم که از مهم‌ترین جاهای دیدنی شیراز محسوب می‌شود؛ در فضایی به وسعت سه هکتار ایجاد شده است. باغ ارم را می‌توان از مهم‌ترین نمادهای شهر شیراز دانست. به محض وارد شدن در این باغ ممکن است بسیاری از دانشجویان کشاورزی را ببیینید که به همراه اساتید خود مشغول کاوش در باغ و مشاهد‌ه‌ی گونه‌های مختلف گیاهان هستند. از طرفی نیز برخی از افراد خوش‌ذوق را می‌بینید که برای عکاسی در فضای زیبای باغ به آن‌جا آمده‌اند. اگر در فصل بهار و اردیبهشت ماه از باغ ارم دیدن کنید؛ از بوی معطر بهارنارنج سرمست خواهید شد. زیرا فضای این باغ پوشیده از درختان زیبای بهارنارنج و سروناز است. علاوه بر این‌ها، در فصل بهار، گل‌های رزی که درون این باغ کاشته شده‌اند نیز سر از خاک بیرون می آورند و زیبایی باغ را چندین برابر می‌کنند. گونه‌های گیاهی بسیار متنوعی از سراسر ایران و جهان نیز در این باغ جمع‌آوری شده‌اند که این باغ را تبدیل به یک موزه گل و گیاه در ایران کرده است.

باغ ارم شیراز

عمارت باشکوه باغ ارم شیراز



اما زیبایی‌های این باغ به این‌ها ختم نمی‌شود. یک عمارت باشکوه سه طبقه نیز در وسط این باغ قرار دارد که دارای طراحی منحصر به فرد و چشم‌گیری است. دیوارهایی مزین به کاشی‌های رنگارنگ، نقاشی‌های رنگ روغن، معرق‌کاری‌های زیبا و گچ‌بری‌هایی که در این بنا به کار برده شده است؛ تنها بخشی از زیبایی‌های این عمارت را تشکیل می‌دهند. یکی از ویژگی‌های منحصر به فرد در طراحی این بنا، درهای چوبی آن است که از جنس چوب عاج است و به دلیل مقاومت بالای آن، بی نیاز از هرگونه بازسازی در طول زمان بوده است. مطمئنا اگر به تماشای باغ ارم شیراز بروید به سختی می‌توانید از آن دل کنده و خارج شوید.



برای  رزرو بلیط قطار  کلیک کن!
 

باغ عفیف آباد، قدیمی ترین باغ های شیراز



باغ عفیف آباد شیراز که یکی از زیباترین باغ‌های شیراز است؛ با نام باغ گلشن نیز شناخته می‌شود. قدمت این باغ به زمان صفویان می‌رسد و در آن دوران یکی از مکان‌های تفریحی برای پادشاهان صفوی بوده است. این باغ بزرگ با وسعتی حدود 13 هکتار و با ظاهر زیبا و در عین حال بسیار ساده و با گل‌آرایی‌های زیبا در سرتاسر آن مزین شده است. در قسمت ورودی آن یک حوض مستطیلی شکل بزرگ وجود دارد که دو طرف آن را درختان بلندی محاصره کرده‌اند. این باغ که از بزرگ‌ترین باغ‌های شیراز محسوب می‌شود؛ یک عمارت قدیمی را نیز در دل خود جای داده است که در دوران قاجاریه بنا شده است.

باغ عفیف آباد شیراز

بزرگترین موزه ارتش خاورمیانه


از آن‌ جایی که در زمان پهلوی مدتی این باغ در اختیار ارتش قرار داشته است؛ موزه ارتش نیز درون این عمارت احداث شده است که امروزه بزرگ‌ترین موزه ارتش خاورمیانه به شمار می‌رود. در کنار موزه ارتش، موزه دیگری به نام موزه عبرت نیز وجود دارد که بازدید از آن خالی از لطف نیست. علاوه بر این‌ها حمام تاریخی و قهوه‌خانه سنتی نیز از دیدنی‌های دیگر این باغ هستند که می‌توانید از آن‌ها بازدید کنید.




برای رزرو هتل کلیک کن!
 
 

 

باغ موزه نارنجستان قوام، از زیباترین باغ های شیراز



خانه قوام یا باغ نارنجستان قوام که به دلیل درختان نارنجی که در وسط این باغ هستند به این نام شهرت گرفته است؛ در دوران قاجار محل اقامت حاکم شیراز بود. این باغ از دو قسمت بیرونی و اندرونی تشکیل شده است. در بخش بیرونی باغ، می‌توانید از موزه نارنجستان دیدن کنید و در بخش اندرونی نیز خانه زینت‌الملوک قرار دارد که از زیباترین و باشکوه‌ترین خانه‌های تاریخی شیراز محسوب می‌شود. «احمد قوام» معروف به قوام‌السلطنه، یکی از معروف‌ترین و مهم‌ترین سیاستمداران ایرانی بود که در دوران قاجار و پادشاهی پهلوی پنج بار به نخست وزیری منصوب شد.

نارنجستان قوام

خانه زینت الملک قوام، زیباترین خانه های تاریخی شیراز


عمارت موجود در این باغ که توسط چند نسل از خاندان قوام پی ریزی و تکمیل شده است؛ از معماری منحصر به فردی نیز برخوردار است. در سردر ورودی این عمارت، تزیینات آجرکاری زیبایی را مشاهده می‌کنید. در پیشانی ورودی عمارت نیز کتیبه‌ای از جنس سنگ مرمر طراحی شده است که شامل آیاتی از قرآن و همچنین ابیاتی از شاعران شیرازی در وصف این باغ حجاری شده است. درهای ورودی که از چوب ساج تهیه شده‌ است و منبت‌کاری‌های زیبایی که بر روی آن‌ها نقش بسته است؛ همگی از ویژگی‌های بی‌نظیر معماری این عمارت شناخته می‌شود. علاوه بر این‌ها درختان نارنجی که قسمت بیرونی و اندرونی این باغ را به هم متصل می‌کنند؛ با شکوفه‌های خوش عطر، یکی از زیباترین قسمت‌های این باغ را تشکیل می‌دهند.


باغ موزه هفت تنان شیراز، شاهکار دوران زندیه



باغ موزه هفت تنان شیراز، از قدیمی‌ترین باغ‌های شیراز است که در قسمت شمالی حافظیه و باغ جهان‌نما قرار دارد. جالب است بدانید دلیل نام‌‌گذاری این باغ به هفت تنان این است که هفت مقبره در این باغ وجود دارد که گفته می‌شود مربوط به هفت عارف از زمان زندیه است. با اینکه عمارتی که در این باغ واقع شده است؛ مربوط به دوران زندیه است؛ ولی قدمت خود باغ به چندین سده پیش بازمی‌گردد که در سال 1310 به ثبت ملی رسیده است. درون عمارتی که در این باغ بنا شده است؛ می‌توانید شاهکارهایی از نقاشی‌های دوران زندیه را نیز مشاهده کنید. تالارهایی که بر روی دو ستون یکپارچه استوار شده و نقاشی‌ها و گچ بری‌هایی که در این تالارها نقش بسته‌اند؛ از زیبایی‌های بی‌نظیر این عمارت محسوب می‌شوند.

باغ موزه هفت تنان شیراز 


باغ جنت شیراز، بازمانده دوران قاجاریه



باغ جنت که یکی از جاهای تفریحی و گردشگری در شیراز است؛ به همراه عمارت درون آن توسط میرزا ابوالحسن خان مشیرالملک در دوران قاجاریه بنا شده است که متاسفانه عمارت درون آن در حال حاضر تخریب شده است. مساحت این باغ 57 هکتار است که 27 هکتار از آن متعلق به شهرداری است. در قسمت وسیعی از این باغ، درختان کاج و سرو را مشاهده می‌کنید که فضای سرسبز و دلنشینی را ایجاد کرده است. آب‌نماهای زیبا، سروهای سربه فلک کشیده، چمن‌کاری‌های سرتاسری، گل‌کاری‌های خلاقانه در سرتاسر باغ و ایجاد محوطه‌ای مخصوص برای دوچرخه سواری و پیاده‌روی فضایی بسیار چشم‌نواز را در این پارک ایجاد کرده است. این پارک بهترین پارک برای چادر زدن و کمپ کردن در ایام نوروز است. پس اگر در تعطیلات عید به شیراز سفر کردید؛ می‌توانید در این پارک چادر بزنید، کمپ کنید و از امکانات آن استفاده نمایید.

باغ جنت شیراز

سخن پایانی


جاذبه‌های گردشگردی زیادی در شیراز وجود دارند که در این میان از باغ‌های زیبایی که در شیراز وجود دارند نمی‌توان به راحتی عبور کرد. پیشنهاد ما این است که حتما در سفر خود به شیراز، از باغ‌های معروف شیراز دیدن کنید. اگر فرصت شما محدود است؛ می‌توانید فقط به گشت‌وگذار در معروف‌ترین باغ‌های شیراز بپردازید. ما در این مطلب سعی کردیم برخی از  زیباترین و معروف‌ترین باغ‌های شیراز را به شما معرفی کنیم. اگر قصد سفر به شیراز را دارید؛ همین الان می‌توانید بلیط هواپیما شیراز را از قاصدک24 به صورت آنلاین رزرو کنید و در اولین فرصت از جاهای دیدنی شیراز دیدن نمایید و با خرید صنایع دستی شیراز گوشه‌ای از اصالت و فرهنگ شهر شیراز را برای یادگار به خانه‌های خود ببرید.