آشنایی با انواع کلاس پروازی

با توجه به قوانین سازمان حمل و نقل بین‌المللی هوایی (یاتا) صندلی‌های هواپیما دارای رده‌بندی (کلاس‌بندی) پروازی مختلفی است که مسافران می‌توانند بلیط هواپیما خود را با مشخص کردن کلاس‌پروازی دلخواه خود تهیه نمایند. برای شناخت انواع کلاس پروازی و انواع پرواز هواپیما همراه وبلاگ قاصدک 24 باشید.

انواع کلاس پروازی

 

 

کلاس پروازی چیست؟

 

هواپیما مانند اتوبوس‌های مسافربری دارای انواع مختلفی است و صندلی‌های متفاوتی دارد بنابراین اولین چیزی که در هنگام خرید بلیط هواپیما باید به آن توجه شود کلاس پروازی است. معمولا همه افراد با بلیط اتوبوس‌های وی آی پی و اتوبوس‌های معمولی آشنا هستند بلیط هواپیما نیز به همین صورت است. کلاس های هواپیما به شکل‌های مختلفی تقسیم‌بندی می‌شود و شما می‌توانید تفاوت کلاس پروازی را در سفرهای کوتاه و طولانی کاملا حس کنید.

در سفرهای کوتاه به دلیل مسافت کم فرقی نمی‌کند شما از چه کلاس پروازی استفاده کنید ولی در سفرهای طولانی به دلیل مسافت زیاد و خستگی مسافر خدمات هواپیما و نوع صندلی مسافر از اهمیت بالایی برخوردار است زیرا نوع کلاس پروازی شما می‌تواند راحتی شما را در حین سفر تضمین کند. تفاوت کلاس های پروازی به شرح زیر است:

 

  • انواع کلاس های پروازی خدمات مختلفی را ارائه می‌دهند و اصلی‌ترین تفاوت آن در قیمت آن‌ها است.
  • بیشترین تفاوت کلاس ها پروازی در نوع صندلی هواپیما، کیفیت خدمات و پذیرای و امکانات رفاهی است.
  • افزایش امکانات هواپیما رابطه مستقیمی با افزایش قیمت دارد.
  • در سفرهای طولانی هرچقدر کلاس پروازی بالاتر باشد مسافر سفر راحت‌تری را تجربه خواهد کرد.

 


بیشتر بخوانید: معرفی بهترین صندلی های هواپیما


 

 

آشنایی با انواع کلاس پروازی

 

این نکته شاید برای شما جالب باشد که تمام افرادی که سوار یک هواپیما می‌شوند قیمت‌های متفاوتی برای تهیه بلیط پرداخت می‌کنند. این نکته قابل تامل است که همه صندلی‌های یک هواپیما با هم یکسان نیست و طبق کلاس پروازی و کد مشخص تقسیم‌بندی می‌شوند. کلاس های پروازی به چند صورت تقسیم‌بندی می‌شود که عبارتند از:

 

درجه یک: فرست کلاس - first class یا F

 

فرست کلاس گران‌ترین صندلی‌های یک پرواز را دارد و قیمت آن از دیگر کلاس های پروازی بیشتر است. صندلی فرست کلاس تک نفره، مبله، اتاقک مانند و خصوصی هستند. امکانات رفاهی فرست کلاس متفاوت است و شامل موارد زیر است:

 

  1. تلویزیون خصوصی با ریموت کنترل
  2. لپ تاپ
  3. سرویس اینترنت ماهوارهای
  4. صندلی‌های اتوماتیک با قابلیت تنظیم زیر پا
  5. پشت و پشتی سر به حالت یک بالش انعطاف‌پذیر
  6. سرویس بهداشتی هواپیما به صورت جداگانه

 

قابل ذکر است که قیمت بلیط هواپیما برای انواع کلاس پروازی متفاوت است. در این کلاس پروازی غذای گرم سرو می‌شود و انتخاب نوع غذا با خود مسافر و از روی منوی غذایی است. از نظر پذیرایی نیز مهمانداران این کلاس پروازی با تجربه‌تر و توجه خاصی به مسافران دارند.

هنگام سوار‌شدن مسافران فرست کلاس جزء آخرین مسافران هستند و انتقال آنها تا هواپیما بصورت جداگانه از سایر مسافرین انجام می‌شود. در ترمینال فرودگاه نیز کانتر پذیرش آنها کانتری مجزا است و برای دریافت کارت پرواز اولویت دارند. مسافران فرست کلاس نخستین مسافرانی هستند که هنگام پیاده شدن از هواپیما خارج می‌شوند.

 


بیشتر مشتریان فرست کلاس، مسافران VIP و سرمایه‌داران بزرگ هستند.


 

کلیه امکانات ذکر شده در یک کابین جدا از مسافرین عادی وجود دارد و حتی علاوه بر این امکانات، گاهی اتاق جلسات و یک یا چند لابی خصوصی هم در هر کابین وجود دارد تا افراد بتوانند در کنار یکدیگر جلساتشان را برگزار نمایند. برای کلاس پروازی فرست کلاس اکثرا" از هواپیماهای دو طبقه بوئینگ و ایرباس استفاده می‌شود که فضای بیشتری رو بتوانند در اختیار شرکت‌های هواپیمایی بگذارند.

 

درجه تجاری : کلاس تجاری - business class یا C

 

کلاس تجاری دومین کلاس پروازی است که بعد از فرست کلاس قرار گرفته است. صندلی این کلاس پروازی در دو ردیف جدا هستند و به طور معمول، در جلوی کلاس اکونومی و با فاصله‌ی بیشتری از هم قرار دارند. صندلی‌های بیزنس کلاس مبله هستند و اگرچه نسبت به فرست کلاس از درجه پایین‌تری برخوردار هستند ولی راحت و اتوماتیک و جادار هستند. امکانات کنترل صوتی و تصویری در کابین این کلاس‌ها بصورت استفاده همگانی وجود دارد.

کلاس تجاری

در کلاس تجاری سرو غذاهای گرم و دارای کترینگ متفاوت و کامل است اما در درجه‌ای پایین‌تر از فرست کلاس است. امکانات رفاهی مانند کانتر مستقل و حمل و نقل مجزا از ترمینال تا هواپیما و بالعکس در این کلاس پروازی وجود دارد. در کلاس تجاری مهماندارها رسیدگی بیشتری دارند و کلاس کابین از سایر مسافرین مجزا است. قیمت بلیط بیزنس کلاس نسبت به فرست کلاس پایین‌تر اما نسبت به اکونومی بالاتر است.

 


بیشتر بخوانیم: چگونه از امکانات هواپیمایی که با آن سفر می کنیم، مطلع شویم؟


 

درجه اقتصادی : کلاس اکونومی - economy class یا Y

 

کلاس اکونومی آخرین کلاس پروازی است که در ایران رواج دارد و مشتریان آن مسافران عادی هستند. کلاسی اکونومی در یک پرواز بیشتر صندلی‌ها را به خود اختصاص می‌دهد؛ قیمت بلیط آن پایین‌ترین نرخ بلیط هواپیما را دارد و صندلی‌های کلاس اقتصادی در ردیف‌های کنار هم قرار دارند. امکاناتی که برای مسافران این نوع پرواز در نظر گرفته می‌شود به صورت زیر است:

 

  • تعداد محدودی روزنامه
  • مجله‌ی تبلیغاتی
  • کارت راهنمای پرواز

 

در بعضی هواپیماها برای صندلی‌های کلاس اکونومی مانیتور و هدفون هم تعبیه شده است که مسافران در تغییر برنامه‌های آن حق انتخاب زیادی ندارند؛ اما در بیشتر هواپیماها، برای تمام مسافران بخش اکونومی یک مانیتور بزرگ وجود دارد که برنامه‌ی مشخصی پخش می‌کند. سایر امکانات و تفریحات برای مسافران در کلاس اکونومی، به خط پروازی و البته مدل هواپیما بستگی دارد.

کلاس اکونومی

 

کلاس پریمیوم اکونومی _ Premium Economy

 

کلاس پروازی پرمیوم اکونومی یا اکونومی ویژه یکی از کلاس‌های پروازی جدید است که برخی از امکانات رفاهی فرست کلاس یا بیزینس را با قیمت پایین‌تری ارائه می‌دهد. مسافران این کلاس پروازی از خدمات زیر برخوردار هستند:

 

  1. صندلی‌های بزرگ‌تر با فضای پای بیشتر
  2. غذاها و نوشیدنی‌های رایگان در طول سفر
  3. خدمات سوار شدن و چک‌این بدون ایستادن در صف در فرودگاه‌ها
  4. دسترسی به سالن‌های اختصاصی قبل از پرواز

 

اگر می‌خواهید از کلاس پروازی خوب و با امکانات زیادی استفاده کنید و اندازه بلیط بیزینس یا فرست کلاس پول پرداخت نکنید کلاس پروازی پرمیوم اکونومی میتواند بهترین انتخاب برای شما باشد.

کلاس پریمیوم اکونومی

 

کد اختصاری کلاس های پروازی به چه صورت است؟

 

کلاس های پروازی با کدهای مختلفی مشخص می‌شوند که روی بلیط شما نیز ثبت شده است در جدول زیر انواع کلاس پرواز اکونومی، بیزینس و فرست کلاس شرح داده شده است.

 

کد پرواز

کلاس پرواز

توضیحات کد

A

فرست کلاس

بلیط تخفیف‌دار

F

فرست کلاس

 

P

فرست کلاس

 

R

فرست کلاس

 

C

بیزینس

بهای بلیط کامل پرداخت شده

D

بیزینس

بلیط بیزینس تخفیف‌دار

I

بیزینس

بلیط بیزینس تخفیف‌دار

J

بیزینس

بهای بلیط کامل پرداخت شده

Z

بیزینس

بلیط بیزینس تخفیف‌دار

B

اکونومی

قابل ارتقا به کلاس‌های پروازی دیگر

E

اکونومی

اکونومی تخفیف‌دار

G

اکونومی

اکونومی تخفیف‌دار

H

اکونومی

قابل ارتقا به کلاس‌ بیزینس

K

اکونومی

اکونومی تخفیف‌دار

L

اکونومی

اکونومی تخفیف‌دار

M

اکونومی

قابل ارتقا به کلاس‌ بیزینس

N

اکونومی

اکونومی تخفیف‌دار

O

اکونومی

اکونومی تخفیف‌دار

Q

اکونومی

اکونومی تخفیف‌دار

S

اکونومی یا پرمیوم اکونومی

در برخی مواقع نماد کلاس بیزینس است.

T

اکونومی

اکونومی تخفیف‌دار

U

اکونومی ساده

بدون نیاز به رزرو و بدون گارانتی

V

اکونومی

اکونومی تخفیف‌دار

W

اکونومی یا پرمیوم اکونومی

 

X

اکونومی

اکونومی تخفیف‌دار

Y

اکونومی

بهای بلیط کامل پرداخت شده

 

کلاس های پروازی در ایران

 

پروازهایی که در داخل ایران انجام می‌شود دارای دو کلاس پروازی اکونومی و بیزینس است و شما فقط می‌توانید از این دو یکی را در هنگام خرید بلیط هواپیما انتخاب کنید. تفاوت این دو کلاس پروازی محدود به موقعیت صندلی و برخی امکانات می‌شود. در ایران در برخی از پروازهای خارجی بلیط‌های فرست کلاس نیز به فروش می‌رسد و شما با تهیه آن‌ها می‌توانید سفر راحتی را تجربه کنید.

کلاس های پروازی در ایران

 


بیشتر بخوانید: انواع پروازهای هواپیمایی کشور


 

انواع بلیط هواپیما

 

در ادامه متن به معرفی انواع بلیط هواپیما می‌پردازیم که بلیط هواپیما به صورت زیر است:

 

  • بلیط هواپیما سیستمی: پروازهای روتینی است که از قبل روز و ساعت آن مشخص شده است.
  • بلیط هواپیما چارتری: این بلیط‌ها به صورت یک جا توسط شرکت‌های مسافربری خریداری می‌شود و به مسافران با قیمت مناسبی می‎فروشند.
  • کلاس ترکیبی: با خرید این بلیط در حین سفر می‌توانید کلاس های پروازی متفاوتی را انتخاب کنید.
  • ایرپس: این بلیط‌ها محدود است و توسط بعضی آژانس‌های هواپیمایی به فروس می‌رسد.
انواع بلیط هواپیما

 

جمع بندی

با انتخاب مبدا و مقصد و فشردن یک دکمه جستجو در پایگاه اینترنتی خرید بلیط هواپیما قاصدک 24، کلیه اطلاعات پروازهای موجود در مسیر مورد نظر در اختیار مسافران قرار می‌گیرد. همه نتایج نمایش داده شده شامل اطلاعات کامل پروازی از قبیل نوع پرواز، نرخ بلیط، نوع کلاس و ... است که می‌توان با بهره‌گیری از قابلیت فیلتر نمودن نتایج، به آسانی و سرعت بلیط هواپیمای مورد نظر را تهیه نمود.

 

 

سوالات متداول درباره انواع کلاس پروازی

 

کلاس پروازی چیست؟ به تفاوت بلیط‌های هواپیما و امکانات آن کلاس پروازی می‌گویند.

تفاوت پرواز اکونوی و بیزینس چیست؟ در پرواز بیزینس امکانات و خدمات بیشتری در اختیار مسافران قرار می‌گیرد و صندلی راحت‌تری در هواپیما دارند.

تفاوت بلیط اکونومی و چارتر چیست؟ بلیط های چارتر قیمت مناسب‌تری از اکونومی دارند.

تفاوت پرواز اکونومی و بیزینس و فرست کلاس در چیست؟  تفاوت کلاس‌های پرواز در امکانات، نوع صندلی، پذیرایی و ... است.