نحوه استعلام ممنوع الخروجی

بر اساس قوانین موجود در ایران، برخی افراد در مواقعی مجاز به ترک کشور و خارج شدن از مرزهای آن نیستند، البته تصمیم به ممنوع الخروجی افراد ممکن است به دلایل مختلفی صورت بپذیرد اما همه آن‌ها یک نتیجه مشخص در پی دارند و آن هم این است که شما حتی اگر بلیط هواپیما خود را هم خریداری کرده باشید، مهر خروج در پاسپورت شما درج نمی‌شود و به شما اجازه داده نخواهد شد که سوار هواپیما شوید.

 
دلایل ممنوع الخروجی از کشور

دلایل ممنوع الخروجی از کشور


پیش از اینکه بخواهیم در این مورد صحبت کنیم که اساساً چطور باید بفهمیم که آیا ممنوع الخروج هستیم یا نه؟ بهتر است کمی در خصوص دلایل عمده ای که سبب صدور این حکم می‌شوند صحبت کنیم. به طور کلی می‌توان گفت که افراد به
5 علت ممنوع الخروجی می‌شوند که جزئیات آن‌ را در ادامه شرح می دهیم.

  1. بدهی مالیاتی: اگر شما دارای بدهی مالیاتی بالای 500 میلیون تومان باشید و این هزینه را به اداره مالیات پرداخت نکرده باشید قطعاً از سوی دادگاه ممنوع الخروج خواهید شد.
  2. حکم جلب صادر شده: اگر شخصی به دلیل بدهی از شما شکایت کرده باشد و دادگاه با دریافت ادله کافی، شما را مجرم تشخیص داده و برایتان حکم جلب صادر کرده باشد، شما ممنوع الخروج می‌شوید.
  3. سو شهرت در کشورهای خارجی: اگر شما در سفرهای خارجی قبلی خود دزدی، تکدی گری یا کلاه برداری کرده باشید و این اعمال موجب سو شهرت شما در آن کشورها شده باشد، از خروج مجدد شما از کشور و سفر به مقاصد خارجی جلوگیری به عمل خواهد آمد.
  4. عدم دریافت اجازه خروج از قیم یا سرپرست: اگر اجازه خروج شما از کشور توسط قیم یا سرپرستتان صادر نشده باشد یا اینکه این اجازه به دلایلی لغو شود، شما ممنوع الخروج خواهید بود.
  5. منافع ملی: اگر خروج شما از کشور بنا بر تشخیص دادگاه، به ضرر منافع ملی کشور باشد، شما اجازه خروج از مرزهای کشور را نخواهید داشت.

استعلام ممنوع الخروجی

البته شایان ذکر است که ممنوعیت خروج افراد از کشور طبق قوانین آیین دادرسی کیفری باید بر اساس دستور یا قرار عدم خروج از کشور صورت گیرد. پس اگر شما به یکی از دلایل قضایی، کیفری، مالیاتی و حتی دارایی، دارای مشکلاتی در کشور باشید حتی اگر بلیط قطار یا هواپیمای خارجی خود را نیز خریداری و ویزای کشور مقصدتان را هم دریافت کرده باشید، مجاز به خروج از کشور نیستید.


طبق قوانین آیین دادرسی ممنوعیت خروج افراد باید بر اساس دستور یا قرار عدم خروج از کشور صورت گیرد.




افراد ممنوع الخروج


  1. افراد تحت تعقیب
  2. محکومان کیفری که دوران محکومیت خود را طی نکرده‌اند
  3. اشخاصی که مشمول ماده 17 قانون گذرنامه می شوند
  4. بدهکاران بانکی با شرایط خاص
  5. بانوان بدون رضایت نامه همسر
  6. افرادی که به واسطه ی ارتکاب اعمالی در خارج از کشور دارای سوءشهرت هستند.

 

ممنوع الخروج کردن مرد توسط همسر


علاوه بر این‌ها مواردی نیز وجود دارد که زن می تواند خواستار ممنوع الخروج کردن همسرش شود. به این ترتیب که اگر زنی جهت وصول مهریه خود با مراجعه به دفاتر رسمی ازدواج، مبادرت به صدور اجرائیه کرده باشد اما مرد از معرفی اموال خود نسبت به پرداخت بدهی خودداری کرده باشد، زن می تواند به منظور جلوگیری از فرار مرد به خارج از ایران و عدم پرداخت مهریه، در جهت منع خروج وی از کشور اقدام کند
.

 

ممنوع الخروج کردن فرزند توسط مادر و پدر


درخواست برای ممنوع الخروج کردن فرزند توسط پدر یا مادر به دلایل مختلف انجام می گیرد، از جمله اینکه یکی از والدین نگران خروج فرزند توسط ولی دیگر می شود و اقدام به ممنوع الخروج کردن فرزند می کند.

اگر پدر اقدام به ممنوع الخروجی فرزند کند خیلی راحت می تواند ظرف یک ساعت فرزند زیر 18 سال خود را ممنوع الخروج کند، ولی انجام ممنوع الخروجی فرزند برای مادر کمی دشوار است و باید به دادگاه خانواده دادخواست ارائه دهد و قاضی بعد از بررسی و صلاحدید اقدام به این کار می کند.

 


بیشتر بخوانید: چرا باید عوارض خروج از کشور بپردازیم ؟


 


آیا دستور ممنوع الخروجی با قرار ممنوعیت از کشور تفاوت دارد؟


طبق ماده ی
118 قانون آیین دادرسی کیفری، بازپرس پرونده قبل از شروع تحقیقات، با توجه به مدارک دال بر وقوع جرم یا در صورت عدم دسترسی به متهم، می‌تواند دستور منع خروج از کشور را برای شخص صادر کند و از آنجایی که این دستور پیش از شروع به تحقیق صادر می‌شود، غیرقابل اعتراض است.

از سوی دیگر قرار ممنوع الخروجی یا قرار ممنوعیت خروج از کشور، براساس بند «ث» ماده 247 و متناسب با نوع جرم ارتکابی صادر می‌شود و بر خلاف دستور ممنوع الخروجی تنها پس از تفهیم اتهام به فرد قابل صدور است، البته اعتراض به حکم ممنوع الخروجی  تا 10 روز امکان پذیر است اما با توجه به اینکه این قرار از سوی چه مرجعی صادر شده باشد، محل اعتراض به آن متفاوت است.

قرار یا حکم ممنوع الخروجی از کشور 6 ماه اعتبار دارد و در صورت عدم تمدید پس از این دوران، بدون نیاز به دستور، خود به خود لغو می شود؛ در صورتی که لغو آن در طی مدت اعتبار حکم، نیازمند دستور دادستان است.

 


حکم ممنوع الخروجی بعد از 6 ماه بدون نیاز به دستور خود به خود لغو می شود.




اینفوگرافی ممنوع الخروجی

چه کسانی می توانند حکم ممنوع الخروجی را صادر کنند؟


جالب است بدانید که علاوه بر مقامات قضایی، برخی از سازمان‌ها و نهادهای اجرایی نیز می توانند مانع از خروج افراد از کشور شوند.

به طور مثال دولت می‌تواند از خروج بدهکاران مالیاتی، اجرایی و متخلفان جرایم ارزی بر اساس ماده 17 قانون گذرنامه جلوگیری کند؛ چرا که این ماده به مقام اجرایی اجازه می‌دهد تا از طریق مراجع ذی صلاح سازمان یا وزارتخانه مربوطه و ضمن هماهنگی با اداره گذرنامه نیروی انتظامی، مانع از خروج افراد از کشور شود.

افرادی که بدهی مالیاتی قطعی آنها بیش از 500 میلیون تومان باشد، توسط سازمان امور مالیاتی کشور ممنوع الخروج می‌شوند اما منع خروج بدهکاران عادی چک، مهریه و تعهدات اسنادی توسط  اداره کل اجرا صورت می گیرد.

البته در مورد بدهکاران بانکی قرار بر این منوال است که ابتدا ممنوعیت خروج این افراد توسط مدیران عامل بانک‌ها به اطلاع رئیس کل بانک مرکزی برسد و پس از تأیید، بانک مرکزی توسط دادسرای عمومی تهران، اقدامات بعدی را لحاظ ‌کند.

لازم به ذکر است منع خروج بدهکاران بانکی، برای بدهکاران تا بدهی2  ‌میلیارد ریال یا بالاتر که فاقد وثیقه ی کافی باشند، صورت می گیرد و تنها شامل خود شخص است و ضامنین از این قانون مستثنا هستند و افرادی که بدهی بانکی آنها از50  تا 200 ‌میلیون تومان است نیز باید لزوما از سوی بانک عامل، رفع ممنوعیت خروج شوند‌.

 


افرادی که بدهی مالی از50  تا 200 ‌میلیون تومان دارند باید از سوی بانک عامل رفع ممنوعیت شوند.


 

نحوه استعلام ممنوع الخروجی


با توجه به آنچه که گفته شد گاه شما با توجه به شرایط خود ممکن است احتمال بدهید که به یکی از دلایل بالا ممنوع الخروج شده‌اید. اما خب بدیهی است که تا بلیط سفر خود را تهیه و برای خروج از کشور اقدام نکنید، نمی‌توانید از این احتمال مطمئن شوید.

از سوی دیگر مسلم است که کسی که در شرایط ممنوع الخروجی است ترجیح می‌دهد که هزینه اضافه‌ای را برای خرید بلیط سفرش نپردازد و ابتدا با استعلام وضعیت ممنوع الخروجی خود و اطمینان از آن، برای لغو این حکم تلاش کرده و سپس بلیط مورد نظرش را خریداری نماید.

اما «چطور بفهمیم ممنوع الخروج هستیم یا نه؟» در سال‌های گذشته، افراد برای استعلام ممنوع الخروجی خود باید مراحل پیچیده و متعددی را طی می‌کردند و با تماس با اداره گذرنامه یا مراجعه به آن از این امر آگاه می‌شدند؛ اما حال شرایط برای این استعلام ساده‌تر شده است.

 

استعلام ممنوع الخروجی با کد ملی


اگر شما احتمال می‌دهید که در سازمان ثبت اسناد و املاک کشور دارای پرونده یا مشکلاتی هستید، می‌توانید برای استعلام ممنوع الخروجی خود به سامانه استعلام ممنوع الخروجی
exitban.ssaa.ir مراجعه نمایید. شما در این سامانه می‌توانید تنها با درج نام و نام خانوادگی و کد ملی خود در فیلدهای مربوطه، وضعیت ممنوع الخروجی خود را استعلام یا برای رفع آن اقدام نمایید.

سامانه استعلام ممنوع الخروجی

 

استعلام ممنوع الخروجی از سامانه ثنا


اگر ممنوع الخروجی شما، دلایل قضایی یا کیفری دارد باید برای استعلام وضعیت خود به سامانه آنلاین ثنا مراجعه نمایید. سپس می‌بایست در این سامانه، ابلاغیه های مرتبط با شرایط خود را پیدا و بررسی نمایید تا از شرایط رفع ممنوع الخروجی خود مطلع شوید
.

 

استعلام ممنوع الخروجی از پلیس گذرنامه


برای سایر موارد ممنوع الخروجی نیز باید شخصاً به اداره گذرنامه مراجعه نمایید و از دلایل صدر این حکم و راهکارهای رفع آن مطلع شوید
.

 


بیشتر بخوانید: چگونه خود را برای یک سفر خارجی آماده کنیم؟


 

شرایط رفع ممنوع الخروجی


در نهایت برای رفع ممنوع الخروجی خود ممکن است بسته به شرایطتان مجبور به انجام بعضی از موارد باشید که در ادامه معرفی خواهیم کرد.


  • تهیه ضمانت نامه بانکی
  • قرار وثیقه ملکی نزد دادگاه
  • پرداخت بدهی

 

در چه صورت می توان حکم ممنوع الخروجی را لغو کرد؟


تحت شرایط خاصی می‌توان حکم ممنوع الخروجی را یک بار لغو کرد و با اجازه دادگاه از کشور خارج شد.
شرایط خاص لغو ممنوع الخروجی:

  1. سفرهای درمانی: اشخاصی که به بیماری‌های خاص مبتلا هستند می توانند برای انجام درمان یک بار از کشور خارج شوند.
  2. سفر حج تمتع: افرادی که قصد عزیمت به مکه دارند، برای به جا آوردن حج واجب می توانند با اجازه دادگاه از کشور خارج شوند.
  3. انجام امور تجاری و کاری: اگر ممنوع الخروجی به علت بدهی مالیاتی باشد فرد می تواند با اجازه دادگاه برای انجام امور تجاری و بهبود وضع مالی از کشور خارج شود.

 

سوالات متداول درباه ممنوع الخروجی


شرایط رفع ممنوع الخروجی چیست؟ تهیه ضمانت نامه بانکی، قرار وثیقه ملکی نزد دادگاه، پرداخت بدهی

در چه شرایطی فرد ممنوع الخروج شده می تواند از کشور خارج شود؟ سفرهای درمانی، سفر حج تمتع و سفرهای تجاری برای بهبود وضع مالی می تواند با اجازه دادگاه از کشور خارج شود.

نحوه استعلام ممنوع الخروجی چگونه است؟ استعلام با کد ملی، استعلام از سامانه ثنا و استعلام از پلیس گذرنامه

استعلام ممنوع الخروجی با کد ملی چگونه است؟ در این سامانه می‌توانید تنها با درج نام و نام خانوادگی و کد ملی خود در فیلدهای مربوطه، وضعیت ممنوع الخروجی خود را استعلام یا برای رفع آن اقدام نمایید.

کسانی که بدهی مالیاتی دارند توسط چه نهادی ممنوع الخروج می شوند؟ افرادی که بدهی مالیاتی بیش از 500 میلیون تومان دارند توسط سازمان امور مالیاتی کشور ممنوع الخروج می‌شوند.

 جمع بندی

پس از اینکه مطمئن شدید که ممنوع الخروج نیستید می‌توانید به سادگی با مراجعه به وب سایت قاصدک 24 انواع بلیط مورد نظر خود را تهیه نمایید و حتی با خرید اینترنتی بیمه مسافرتی، خود را برای یک سفر بی دردسر آماده کنید.

فراموش نکنید که در قاصدک 24 می‌توانید انواع بلیط هواپیما خارجی و داخلی، بلیط اتوبوس و قطار را با بهترین قیمت و در کوتاه‌ترین زمان خریداری نمایید و حتی در صورت لغو سفرتان، بلیط خریداری شده را از طریق همین مجموعه و به صورت آنلاین کنسل و هزینه آن را مسترد نمایید.