قطارهایی که از دل عجیب ترین مکان های جهان می گذرند


شگفتی های دنیای حمل و نقل کم نیستند. از هواپیماها و قطارهای عجیب تا آسانسورهای خیابانی و واگن های کابلی. اما برای مسافرانی که ترجیح می دهند با خرید بلیط قطار به سفر بروند، شنیدن از قطاری که از دل یک آپارتمان عبور می کند، عجیب تر از هر چیز دیگری است. در واقع همه مسیرهای ریلی به همواری و سادگی ریل هایی نیستند که خیلی از ما در سفرهای خود از روی آنها عبور می کنیم. گواه هم قطارهایی هستند که از عجیب ترین مکان های جهان می گذرند تا مسافر یا بار خود را به مقصد برسانند. قاصدک 24 با شما از روی این ریل های عجیب عبور می کند.

قطاری که از دل یک ساختمان مسکونی عبور می کند


معماران و برنامه ریزان شهری در شهر چونگ کینگ به دلیل منحصر به فرد بودن نقشه این شهر و تراکم بالای ساخت و ساز در یکی از پر جمعیت ترین شهرهای چین، مجبور شده اند تا راه متفاوتی را برای ایجاد یک خط مونوریل حیاتی به کار ببندند. راه حل آنها این بوده که قطار دقیقا از دل یک آپارتمان 19 طبقه عبور کند. در مورد چونگ کینگ باید بدانید که این شهر با وجود داشتن کوه های بیشمار در شرق، جنوب و شمال خود از دامنه های هموار پوشیده شده است.

قطارهایی که از دل عجیب ترین مکان های جهان می گذرند
این موضوع در کنار فقدان فضای کافی به دلیل تراکم بالای ساخت و ساز و جمعیتی نزدیک به 49 میلیون نفر، کار بر روی زیر ساخت ها را به یک چالش جدی برای معماران و برنامه ریزان شهری بدل کرده است. در سال 2004 برنامه ریزان تنها دو انتخاب برای توسعه مونوریل در این شهر داشتند: کل ساختمان را تخریب کرده و از دل آن اتاقی برای مونوریل بسازند یا اینکه دو طبقه را تخلیه کرده و تونلی بسازند که قطار از درون آن عبور کند. هر چند که راه حل دوم اندکی عجیب به نظر می رسید اما کارشناسان آن را انتخاب کرده و پس از گذشت 13 سال هم هنوز به درستی آن معتقد هستند.


بیشتر بخوانید: قطارهایی که هندی ها را به مقصد می رسانند




خیابان باریکی که یک قطار از آن می گذرد


در بیشتر مواقع خطوط راه آهن به دقت نشانگذاری شده و به کسانی که از گذرگاه عبور می کنند هشدار می دهند که مراقب قطارهای عبوری باشند. اما اگر قطاری تنها یک قدم با در خانه شما فاصله داشته باشد چه؟ این وضعیتی است که بسیاری در شهر هانوی ویتنام با آن مواجه هستند. در یک خیابان شهری شلوغ مردم درست در کنار یک خط راه آهن کار و زندگی می کنند؛ خط آهنی که در محله قدیمی شهر قرار گرفته و تنها وقتی که قطار از آن می گذرد، به حرکت در می آید. با عبور قطار از این خیابان، مغازه ها بسته شده و به محض عبور نیز دوباره باز می شوند.

قطارهایی که از دل عجیب ترین مکان های جهان می گذرند

قطارهایی که از طولانی ترین تونل ریلی جهان می گذرند


طولانی ترین و عمیق ترین تونل ریلی جهان به طور رسمی در سال 2016 میلادی و پس از دو دهه در سوئیس افتتاح شد. تونل زیرزمینی گوتهارد که از دو ورودی به طول 57 کیلومتر تشکیل شده، یک اتصال ریلی پر سرعت را در زیر کوه های آلپ بین شمال و جنوب اروپا به وجود می آورد. کالاهایی که تا سال های اخیر توسط میلیون ها وسیله نقلیه در این مسیر جابجا می شدند، حالا از طریق این قطارها جابجا می شوند. باید بدانید که این تونل، تونل ریلی سیکان در ژاپن با 53.9 کیلومتر طول را پشت سر گذاشته و تونل چانل را که بریتانیا و فرانسه را به هم متصل می کند، به جایگاه سوم انتقال داده است.

قطارهایی که از دل عجیب ترین مکان های جهان می گذرند

قطاری که از روی باند یک فرودگاه عبور می کند


فرودگاه گیسبورن یک فرودگاه منطقه ای است که در حومه غربی گیسبورن در نیوزیلند قرار گرفته است. این فرودگاه یکی از معدود فرودگاه های جهان است که در آن یک خط ریلی با باند فرود تلاقی پیدا می کند. فرودگاه 160 هکتار مساحت داشته و از سه باند فرود چمنی تشکیل شده است. باند اصلی هم خط ریلی گیسبورن به پالمرستون را در خود جای داده است. فرودگاه گیسبورن همچنین یک ترمینال با دو گیت دارد.

قطارهایی که از دل عجیب ترین مکان های جهان می گذرند
باید افزود که فرودگاه وین یارد تاسمانی هم زمانی یک خط ریلی داشت که از روی باند فرود آن عبور می کرد، اما کاهش ترافیک ریلی باعث تعطیلی آن در اوائل سال 2005 شد. مسیر ریلی گیسبورن در حال حاضر بین ساعت های 6و نیم صبح و 8 و نیم شب فعالیت می کند. یکی از جذاب ترین جاذبه های این خط ریلی این است که وقتی هواپیمایی مستقیما از روی باند فرود عبور می کند، قطارها مجبور هستند تا توقف کرده و از کنترلر ترافیک هوایی برای عبور اجازه بگیرند.

برای آشنایی با مشاغل مرتبط با هواپیما کلیک کنید

 

قطاری که در امتداد یک پل راه آهن عبور می کند


بروسیو (Brusio) یک پل راه آهن مارپیچ با 9 قوس و یک خط آهن است که در بروسیو در سوئیس قرار گرفته است. این خط نیز مانند بیشتر خطوط مارپیچ برای این ساخته شد تا به قطارها اجازه دهد تا در یک فاصله به نسبت کوتاه بالا بروند. پل بروسیو 110 متر ارتفاع، قوس افقی 70 متری و 7 درصد دامنه طولی داشته و هر 9 دهانه آن 10 متر طول دارند. علاوه بر این، این پل بخشی از خط آهن برنینا بین بروسیو و کامپاسیو بوده و 55 کیلومتر از سنت موریتس فاصله دارد.

قطارهایی که از دل عجیب ترین مکان های جهان می گذرند

قطارهایی که از یک جاده آبی عبور می کنند


"هیندنبِرگ دام" یک جاده به طول 11 کیلومتر است که جزیره فریسیان شمالی را به اشلسویگ-هولشتاین در آلمان متصل می کند. این جاده در سال 1927 به طور انحصاری برای حمل و نقل ریلی ساخته شد. پیش از اینکه این جاده ساخته شود، اتصال به جزیره به لطف امواج انجام می شد. در زمستان هم وجود یخ در دریای وادن مانعی غیر قابل عبور ایجاد کرده و عبور نزدیک به 6 ساعت زمان می برد.

قطارهایی که از دل عجیب ترین مکان های جهان می گذرند
به محض اینکه هتل های کنار دریا در جزیره وسترلند به محبوبیت رسیدند، مقامات رسمی تصمیم به ساخت یک جاده ریلی گرفتند. امروزه بیش از 100 قطار در روز از روی این جاده عبور کرده که 50 تای آنها برای حمل خودرو مورد استفاده قرار می گیرند. به عبارت دیگر این قطارها سالانه بیش از 450 هزار خودرو را از روی این جاده عبور می دهند.


بیشتر بخوانید: بزرگ ترین سرقت های قطار تاریخ؛ قطارها طعمه راهزنان




قطار چینی که می خواهد 13 هزار کیلومتر را تا آمریکا بپیماید


چین قصد دارد تا یک خط ریلی بلندپروازانه به طول 13 هزار کیلومتر بسازد که قطارهای بولت از روی آن عبور کرده و با گذر از روسیه و یک تونل زیرزمینی در اقیانوس آرام به آمریکا برسند. این خط ریلی که از چین شروع می شود، می تواند قبل از رسیدن به آمریکا از صربستان، تنگه بِرینگ، آلاسکا و کانادا عبور کند. به محض اینکه خط فوق مورد استفاده قرار گرفت، قطارهای بولت می توانند با سرعت 350 کیلومتر در ساعت از روی آن عبور کرده و مسافران را در کمتر از دو روز از چین به آمریکا برسانند.

قطارهایی که از دل عجیب ترین مکان های جهان می گذرند
روسیه که درست مانند چین به حمل و نقل ریلی وابسته است، به شدت از این ایده حمایت کرده است. در پایان این نکته را هم باید اضافه کرد که عبور از تنگه برینگ بین روسیه و آلاسکا نیازمند 200 کیلومتر تونل زیر دریایی است.

قطارهایی که از میان یک بریدگی می گذرند


وقتی نخستین خط ریلی در آئوبورن کالیفرنیا در سال های 1860 میلادی ساخته می شد، مهندسان مجبور به ایجاد بریدگی های عمیقی در غرب شهر بوده و یک پل چوبی را در منطقه Deep Gulch ساختند. زمانی که بریدگی بلومر در سال 1864 کامل شد، به عنوان یکی از 8 شگفتی جهان شناخته می شد و تا امروز نیز بدون تغییر باقی مانده است. این بریدگی یکی از معدود جاذبه های خط آهن بین قاره ای است که در طول سال ها باقی مانده است.

قطارهایی که از دل عجیب ترین مکان های جهان می گذرند
در سال 1862 یکی از نمایندگان ایالت ایندیانا اعلام کرد که این خط آهن بین قاره ای هرگز نمی توانست در شرایطی مشابه جاده های معمولی ساخته شود. به عبارت دیگر این خط از میان کوه های صعب العبور، دره ها، تنگه ها و نیز دشت های خشک و شنی ساخته شد. در واقع موانع زیادی بر سر راه ساخت این پروژه قرار داشتند و بریدگی بلومر در حال حاضر یک نمونه شگفت آور تاریخی از غلبه بر این موانع است. به علاوه این بریدگی یک شاهکار مهندسی و شاهدی بر اراده و توان کارگران برای ساخت آن است.

منبع: oddee.com