ایمن ترین شرکت های هوایی دنیا

اگرچه سقوط هواپیما در روزگار مدرن ممکن است یک اتفاق عجیب به نظر برسد، اما انکار این واقعیت که برخی از شرکت های هوایی از بقیه ایمن تر هستند، غیر ممکن می نماید. شاهد این مدعا نیز لیست سیاهی است که اتحادیه اروپا از شرکت های هوایی گردآورده که مجاز به پرواز بر فراز آسمان اروپا نیستند. اما نگاه جامع تر به حجم حوادث در برخی از قدیمی ترین ایرلاین های دنیا نشان می دهد که برخی از آنها تا اندازه ای ایمن هستند که هرگز یا تقریبا هرگز دچار حادثه مرگباری نشده اند.

با در نظر گرفتن عصر جت ها که شروع آن به آغاز دهه 50 و 60 برمی گردد و با نادیده گرفتن روزهایی که در آن سفرهای تجاری هوایی با یک هواپیمای سبک یک اتفاق تازه به نظر می رسید، تعداد انگشت شماری از ایرلاین ها وجود دارند که هرگز تلفاتی در سفرهای هوایی خود نداشته اند.

ایمن ترین شرکت های هوایی دنیا
در زیر از ایرلاین هایی نام برده می شود که سابقه ایمنی درخشان تری داشته و هرگز حادثه مرگباری را شاهد نبوده اند. بدون شک خیال مسافران این ایرلاین ها در هنگام خرید بلیط هواپیما راحت تر است. با قاصدک 24 همراه باشید.

شرکت هوایی کانتاس


شرکت هوایی کانتاس که از سال 1921 فعالیت خود در عرصه هوانوردی را آغاز کرد، سومین ایرلاین قدیمی جهان است. کانتاس در فیلم مرد باران که در سال 1088 ساخته شد هم به عنوان خط هوایی که تا کنون درگیر حادثه مرگباری نشده به تصویر کشیده شده است. در بخشی از این فیلم شخصیت اصلی، ریموند، با بازی داستین هافمن می گوید:" کانتاس. کانتاس. هیچ وقت سقوط نکرده".

ایمن ترین شرکت های هوایی دنیا
اگرچه به نظر می رسد این موضوع آنقدرها که فکر می کنید دقیق نباشد. این شرکت هوایی استرالیایی 8 حادثه مرگبار را تجربه کرده که همگی آنها پیش از سال 1952 بوده اند. البته 4 حادثه نیز در طول جنگ جهانی دوم اتفاق افتاده وقتی که هواپیماهای کانتاس در حال پرواز از سوی متفقین بودند. در حقیقت یکی از هواپیماها سرنگون شده بود.در سال 1951 یک هواپیمای دراوِر Drover استرالیا بعد از اینکه پروانه موتور مرکزی عمل نکرد در سواحل گینه نو سقوط کرد. در این حادثه خلبان و شش مسافر آن کشته شدند. از آن زمان تا کنون کانتاس درگیر حادثه مرگباری نشده و تنها تعداد انگشت شماری حادثه جزئی گزارش شده است.


در یک نگاه، قدیمی ترین ایرلاین های دنیا را بشناسید:

کی. ال. ام از اکتبر 1919 ، کوانتاس از نوامبر 1920، آئروفلوت از فوریه 1923، چک ایرلاینز از اکتبر 1923، فین ایر از نوامبر 1923 ، دلتا از می 1924 ، تاجیک ایر از سپتامبر 1924 ، ایر صربیا از ژوئن 1927، آیبریا از ژوئن 1927، لات پولیش ایرلاینز ژانویه 1929

شرکت هوایی هاوایی


شرکت هوایی هاوایی که از سال 1929 پرواز کرده و هرگز دچار هیچ حادثه هم مرگباری نشده است یکی از معدود ایرلاین هایی است که در طولانی مدت حتی یک نفر از مسافران خود را از دست نداده است. هر چند شرکت هاوایی در سال های 1993 و 2003 دو ورشکستگی را تجربه کرده اما در زمینه ایمنی هرگز کوتاه نیامده است. هاوایی که فعالیت خود را با پرواز هواپیماهای سبک و پروازهای تفریحی بر فراز اوآهو شروع کرد، امروز به چندین مقصد در اقیانوسیه مانند نیوزیلند، استرالیا، آسیا و سواحل غربی آمریکا پرواز می کند.

ایمن ترین شرکت های هوایی دنیا

شرکت هوایی ایزی جت


شرکت هوایی ایزی جت از سال 1995 شروع به پرواز کرده و هرگز شاهد حادثه نبوده است. در واقع تاریخ این شرکت به اندازه ای عاری از حادثه است که پیدا کردن یک موضوع جدی برای سوار نشدن بر هواپیماهای آن دشوار است.

ایمن ترین شرکت های هوایی دنیا

شرکت هوایی رایان ایر


پرواز هواپیماهای شرکت رایان ایر از سال 1985 آغاز شده و این خط هوایی در طول 33 سال فعالیت خود تنها یک بار شاهد حادثه بوده است. در سال 2008 یک هواپیما پس از برخورد چند پرنده به نوک، بال و موتور هواپیما مجبور به فرود اضطراری در رم شد. بر اساس گزارش ها چرخ چپ هواپیما از بین رفته و هواپیما با باند فرودگاه برخورد کرد. هواپیما در حدی آسیب دید که نیاز به تعمیر داشت و دو خدمه و هشت مسافر به جراحات خفیف به بیمارستان برده شدند.

ایمن ترین شرکت های هوایی دنیا

شرکت هوایی ویرجین آتلانتیک


شرکت های هوایی با نام ویرجین سابقه ایمنی قابل توجهی دارند. این شرکت دهه ها سفر هوایی بدون حادثه بین قاره های مختلف را تجربه کرده است. هر دو شرکت ویرجین آتلانتیک و ویرجین استرالیا در لیست 20 ایرلاین امن دنیا قرار گرفته اند. این لیست بر اساس سایت AirlineRatings.com به دست آمده است.

ایمن ترین شرکت های هوایی دنیا

شرکت هوایی بریتیش ایرویز


بریتیش ایرویز از زمان آغاز به کار خود در سال 1974 تنها یک حادثه مرگبار را از سر گذرانده است. در این حادثه یک هواپیمای تریدنت بی 3 با یک فروند هواپیمای خطوط هوایی اسلوونی در آسمان زاگرب، پایتخت کرواسی برخورد کرد. ضمن اینکه در سال 1985 یک بوئینگ 737 تحت نام بریتیش ایرتورز به خاطر وجود نقص فنی در موتور از برخاستن در فرودگاه منچستر خودداری کرد. در نتیجه جرقه آتش از طریق کابین گسترش پیدا کرده و منجر به مرگ 53 مسافر از 131 مسافر و دو نفر از شش خدمه هواپیما شد.

ایمن ترین شرکت های هوایی دنیا
بریتیش ایرویز از سال 1985 تا کنون حادثه مرگباری را تجربه نکرده است. در سال 2008 نیز یکی از خلبانان این شرکت به نام جان کوارد به خاطر نشاندن یک هواپیما بدون نیروی موتور نشان لیاقت دریافت کرد. نام بریتیش ایرویز نیز در میان 20 ایرلاین امن دنیا به چشم می خورد. بر خلاف این شرکت، خط هوایی بریتیش یوروپین ایرویز British European Airways که در سال 1964 تأسیس شده و در سال 1974 نیز با شرکت بریتیش اورسیز ایرویز British Overseas Airways ادغام شد، چند حادثه را از سر گذراند.

شرکت هوایی امارات


امیریتس شرکت هوایی خوشنام امارات در سال 1985 پروازهای خود را آغاز کرده و در هفته بیش از 30 هزار پرواز را انجام می دهد. این شرکت که دفتر آن در دوبی واقع شده تا کنون هیچ حادثه مرگباری را در تاریخ خود شاهد نبوده و تنها شاهد فرود ناموفق یک فروند بوئینگ 777 در فرودگاه بین المللی دوبی بوده است. گفته می شود که هواپیمای فوق دچار آتش سوزی شده و پس از تخلیه کلیه مسافران در میانه باند فرودگاه منفجر شد. با این حال یکی از آتشنشانان در جریان اطفای حریق جان خود را از دست داد.

ایمن ترین شرکت های هوایی دنیا

شرکت هوایی الاتحاد


شرکت هوایی الاتحاد دیگر شرکت هوایی خاورمیانه که از سال 2008 به عرصه هوانوردی قدم گذاشت، کارنامه ایمنی درخشانی دارد. به نظر می رسد تنها حادثه این خط هوایی یک موقعیت نسبتا عجیب بود که در آن یک فرودند هواپیما در حال آزمایش در فرودگاه تولوز فرانسه با سرعت 35 مایل در ساعت به یک سالن کنسرت برخورد کرده و منجر به زخمی شدن 9 نفر شد که چهار نفر از آنها دچار جراحات جدی شدند.


ایمن ترین شرکت های هوایی دنیا

در یک نگاه ببینید شرکت های هوایی کدام کشورها از پرواز بر فراز آسمان اروپا منع شده اند:


افغانستان، آنگولا، جمهوری دموکراتیک خلق کنگو، جیبوتی، گینه بیسائو، اریتره، گابون، اندونزی، قزاقستان، قرقیزستان، لیبی، نپال، سیرالئون، سودان و سوریه




شرکت هوایی قطر ایرویز


قطر ایرویز در سال 2004 شروع به کار کرده و تنها حوادث آن نیز به دو آتش سوزی یکی در سال 2007 و دیگری در سال 2017 محدود می شود. وقتی که دو هواپیما یکی در آشیانه هواپیما در دوبی و دیگری در فرودگاه بین المللی حَمَد در دوحه بر روی زمین دچار آسیب شدند. صرف نظر از این دو حادثه، قطر ایرویز سابقه پاکی در زمینه ایمنی پروازهایش دارد.

ایمن ترین شرکت های هوایی دنیا
تا سال 2018، 42 ایرلاین به عنوان امن ترین شرکت های هوایی دنیا اعلام شده اند. با این حال در جدیدترین لیست، نام شرکت های الاتحاد و کانتاس به خاطر حوادث اولیه آنها از قلم افتاده است. 10 نام اول این لیست عبارتند از:

1.ایر برلین
2. ایر اروپا
3. ایر ترن ایرویز،
4. Allegiant Airways
5. کِیپ ایر (Cape Air)
6. Chautauqua Airlines
7. CommutAir
8. دراگون ایر
9.ایزی جت
10. امیریتس


آیا عمر ناوگان هوایی ارتباطی با ایمنی پرواز دارد؟


بر اساس نطرات یک خلبان کار کشته آمریکایی به نام پاتریک اسمیت، هر چه بیشتر از عمر هواپیماها می گذرد آنها تحت نظارت و مراقبت بیشتری قرار می گیرند و معیارهای بازرسی سخت تر می شوند. بنابراین اگر هواپیماها برای استفاده در مدت کم و بیش نامحدودی ساخته شده اند چرا پس از گذشت 30 سال یا حتی زودتر بازنشسته می شوند؟

ایمن ترین شرکت های هوایی دنیا
اسمیت پاسخ می دهد که هواپیماها فروخته، مبادله یا کنار گذاشته می شوند؛ نه به این دلیل که عمر آنها زیاد شده یا در حال از هم گسیختن هستند. بلکه به این دلیل که استفاده از آنها دیگر مقرون به صرفه به نظر نمی رسد. هواپیماها برای نقش ها یا بازارهای خاصی طراحی شده اند و توازن شکننده ای بین اقتصادی بودن و نبودن آنها وجود دارد. عملکرد ضعیف به معنای خروج سریع تر از چرخه فروش است. با این حال همان هواپیما برای یک ایرلاین دیگر با هزینه، مسیر و نیازهای متفاوت می تواند سودآور باشد.


سال 2017 چقدر برای پروازهای هوایی امن بود؟


به نظر می رسد سال 2017 در تاریخ هوانوردی امن ترین سال بوده باشد. در این سال تنها 10 حادثه مرگبار اتفاق افتاد که منجر به مرگ 44 نفر شد. این آمار را شبکه ایمنی هوانوردی Aviation Safety Network که حوادث و سقوط های هواپیماها را رصد می کند، اعلام کرده است. این اعداد سال 2017 را هم از حیث تعداد حوادث و هم میزان تلفات به امن ترین سال بدل کرده است. طبق آمارهای همین مرکز سال های 2000، 2001، 2002، 2005 و 2014 به ترتیب با 1139،1125،1069،1056 و 961 کشته، نا امن ترین سال های صنعت هوایی در دنیا بوده اند.

*این مطلب از telegraph.co.uk برای شما انتخاب شده است.