قدیمی ترین شهرهای مسکونی جهان

چیزی در حدود 13 میلیارد سال از عمر جهان می گذرد و در این مدت طولانی تمدن های زیادی در گوشه و کنار جهان شکل گرفته یا از صفحه تاریخ محو شده اند. قاصدک 24 در مطلبی قدیمی ترین تمدن های جهان را به شما معرفی کرد. این بار به دل شهرهایی می رویم که میزبان نخستین سکونت گاه های بشری بوده اند.

اریحا، سرزمین های اشغالی فلسطین


نخستین ساکنان در چه سالی در این شهر اقامت گزیدند؟ 9000 سال قبل از میلاد مسیح

اریحا قدیمی ترین شهر جهان است که به طور مداوم یک شهر مسکونی بوده است. بر اساس کاوش های باستان شناسان بقایای 20 سکونتگاه پی در پی در این شهر یافت شده که قدمت آنها به 1100 سال پیش بازمی گردد. شهر اریحا در نزدیکی رودخانه اردن در کرانه غربی بنا شده و امروز نزدیک به 20 هزار نفر در آن زندگی می کنند.

قدیمی ترین شهرهای مسکونی جهان

بیبلوس (جبیل)، لبنان


نخستین ساکنان در چه سالی در این شهر اقامت گزیدند؟ 5000 سال پیش از میلاد مسیح

شهر بیبلوس که فنیقی ها آن را تأسیس کردند، در حقیقت توسط یونانی ها نامگذاری شده است. یونانی هایی که پاپیروس را از این شهر وارد کردند. کلمه انگلیسی bible یا همان انجیل نیز از نام بیبلوس گرفته شده است. امروزه جاذبه های توریستی زیادی در شهر وجود دارند. از معابد باستانی فینیقی ها گرفته تا قلعه بیبلوس و کلیسای سنت جان تعمید دهنده که در قرن دوازدهم میلادی توسط صلیبیون ساخته شد. به این جاذبه ها می توان دیوار قدیمی شهر متعلق به دوران قرون وسطی را افزود. اما در کنار تمام این آثار تاریخی، فستیوال بین المللی بیبلوس مدرن ترین جاذبه این شهر نامیده می‌شود. ناگفته نماند برای ورود به این منطقه هم باید ویزای لبنان را دریافت کنید.

قدیمی ترین شهرهای مسکونی جهان

حلب، سوریه

نخستین ساکنان در چه سالی در این شهر اقامت گزیدند؟ 4300 سال پیش از میلاد مسیح

حلب که با 4.4 میلیون جمعیت پر جمعیت ترین شهر سوریه می باشد در سال 4300 پیش از میلاد بنیان نهاده شد. از آنجایی که بخش باستانی شهر به واسطه بخش امروزی آن تحت الشعاع قرار گرفته است، به ندرت توسط باستان شناسان مورد کاوش قرار می گیرد. حلب تا سال 800 پیش از میلاد و قبل از به کنترل درآمدن توسط آشوری ها، یونانی ها و ایرانی ها، تحت فرمانروایی هیتی ها بود. این شهر بعدها توسط رومی ها، بیزانسی ها و نیز عرب ها اشغال شد و جنگجویان صلیبی و سپس مغول ها و عثمانی ها آن را محاصره کردند. متاسفانه بسیاری از شاهکارهای معماری شهر در نزاع های اخیر ویران شده اند.

قدیمی ترین شهرهای مسکونی جهان

دمشق، سوریه


نخستین ساکنان در چه سالی در این شهر اقامت گزیدند؟ 4300 پیش از میلاد مسیح

این شهر که یکی از قدیمی ترین شهرهای مسکونی جهان است، حتی 10 هزار سال پیش از میلاد نیز یک منطقه مسکونی بوده است. هر چند که این موضوع نیز محل مناقشه بوده است. دمشق پس از ورود آرامی ها که شبکه ای از کانال ها را در این شهر ایجاد کردند، تبدیل به سکونتگاه مهمی شد. دمشق که یکی دیگر از فتوحات اسکندر کبیر بود، همواره میان رومی ها، عرب ها و عثمانی ها دست به دست شده است. امروزه نیز جاذبه های توریستی غنی، دمشق را به یک مقصد محبوب برای گردشگران مبدل کرده است.

قدیمی ترین شهرهای مسکونی جهان

شوش، ایران


نخستین ساکنان در چه سالی در این شهر اقامت گزیدند؟ 4200 سال پیش از میلاد مسیح

شوش پیش از آنکه به سلطه آشوری ها درآید، پایتخت امپراتوری ایلامی بود. شوش بعدها توسط کوروش کبیر فتح شد و به امپراتوری هخامنشی اضافه شد. باید بدانید که شهر جدید شوش در حدود 65 هزار نفر جمعیت دارد. فرانسیس بیکن نویسنده و فیلسوف انگلیسی ایران را اینگونه توصیف می کند: " ایران، مسحور از کوه ها و دریاهای آزاد و در میانه جهان". همچنین سایت معتبر booking.com طی مقاله ای  تهران پایتخت کشورمان را به عنوان یکی از شهرهای باستانی معرفی کرده است. 


برای خرید بلیط قطار شوش کلیک کنید
 
قدیمی ترین شهرهای مسکونی جهان

فایوم، مصر


نخستین ساکنان در چه سالی در این شهر اقامت گزیدند؟ 4000 سال پیش از میلاد مسیح

فایوم که در جنوب غربی قاهره واقع شده بخشی از شهر Crocodilopolis را که یک شهر باستانی مصری است، در بر گرفته است. نام این شهر از این رو کروکودیلو پولیس گذاشته شده که مردم آن زمانی یک کروکودیل مقدس به نام Petsuchos را می پرستیدند. شهر مدرن فایوم از چندین بازار بزرگ، مسجد و حمام تشکیل شده، در حالی که اهرام لِهین و هاورا نیز در همین نزدیکی یافت شده اند. هرودت مورخ یونانی در مورد مصر گفته است:" مصر نگین رودخانه نیل است".

قدیمی ترین شهرهای مسکونی جهان

صیدون، لبنان


نخستین ساکنان در چه سالی در این شهر اقامت گزیدند؟ 4000 سال پیش از میلاد مسیح

صیدون در حدود 25 مایلی جنوب بیروت قرار گرفته و یکی از مهم ترین و شاید قدیمی ترین شهرهای فینیقی است. این شهر در حقیقت مبنای شکل گیری امپراتوری عظیم مدیترانه ای فینیقی ها بود. گفته می شود هم عیسی مسیح و هم پل مقدس از شهر صیدون دیدن کرده اند. ضمن اینکه اسکندر کبیر در سال 333 پیش از میلاد مسیح بر این شهر فاتح شد.

قدیمی ترین شهرهای مسکونی جهان

پلوودیو، بلغارستان


نخستین ساکنان در چه سالی در این شهر اقامت گزیدند؟ 4000 سال پیش از میلاد مسیح

پلوودیو که دومین شهر بزرگ بلغارستان می باشد، پیش از آنکه به یکی از شهرهای مهم رومی ها بدل شود، یک سکونتگاه بشری بود. این شهر بعدها و پیش از آنکه بخشی از بلغارستان شود، تحت سلطه بیزانسی ها و عثمانی ها قرار گرفت. پلوودیو همچنین یک مرکز مهم فرهنگی بوده و بقایای باستانی بسیاری را در خود جای داده است. از جمله آنها می توان به آمفی تئاتر رومی، حمام های عثمانی و یک کانال آب اشاره کرد.

قدیمی ترین شهرهای مسکونی جهان

غازیان تِپ، ترکیه


نخستین ساکنان در چه سالی در این شهر اقامت گزیدند؟ 3650 سال پیش از میلاد مسیح

تاریخ شهر غازیان تپ که در جنوب ترکیه قرار گرفته و به مرز این کشور با سوریه نیز نزدیک است، به دوران هیتی ها بر می گردد. دژ راواندا که در قرن ششم میلادی توسط بیزانسی ها احیا شد به اضافه موزاییک های رومی، در مرکز شهر یافت شده است. ساموئل تیلور، شاعر و فیلسوف انگلیسی درباره این شهر می گوید:" آنها هیچ گذشته ای ندارند، آنها مردم باستانی نیستند، آنها تنها در حال وجود دارند".

قدیمی ترین شهرهای مسکونی جهان

بیروت، لبنان


نخستین ساکنان در چه سالی در این شهر اقامت گزیدند؟ 3000 سال پیش از میلاد مسیح

بیروت پایتخت لبنان و نیز مرکز اجرایی، اقتصادی و فرهنگی کشور، قدمتی 5 هزار ساله دارد. حفاری های انجام شده در شهر از بقایای تمدن های فینیقی، رومی، عربی، عثمانی و نیز یونانی پرده برداشته است. چنین شواهدی را می توان در نامه ها به فرعون مصر در قرن چهاردهم پیش از میلاد نیز مشاهده کرد. از زمان پایان جنگ های داخلی در لبنان، بیروت به عنوان شهری مدرن و سرزنده به جذب گردشگران پرداخته است.

قدیمی ترین شهرهای مسکونی جهان

بیت المقدس


نخستین ساکنان در چه سالی در این شهر اقامت گزیدند؟ 2800 سال پیش از میلاد مسیح

بیت المقدس که سومین مکان مقدس مسلمانان به شمار می رود، مرکز بسیاری از مکان های مذهبی مهم است. از جمله این مکان ها می توان به قبه الصخره، دیوار غربی، مسجد الاقصی و نیز کلیسای مهد اشاره کرد. نکته جالب این است که بیت المقدس در طول تاریخ خود 23 بار مورد محاصره قرار گرفته، 52 بار مورد حمله واقع شده و دو بار نیز ویران شده است.

قدیمی ترین شهرهای مسکونی جهان

صور، لبنان


نخستین ساکنان در چه سالی در این شهر اقامت گزیدند؟ 2750 سال پیش از میلاد مسیح

این شهر که محل تولد اروپا به شمار می رود بر اساس نوشته های هرودت در حدود 2750 سال پیش از میلاد مسیح شکل گرفته است. این شهر در سال 332 پیش از میلاد پس از یک دوره محاصره هفت ماهه توسط اسکندر کبیر به یکی دیگر از فتوحات او بدل شده و سرانجام نیز در سال 64 پیش از میلاد به یک ایالت رومی تبدیل شد. امروزه گردشگری صنعت اصلی این شهر است و میدان اسب دوانی شهر که میراث رومی هاست، در فهرست میراث جهانی یونسکو به ثبت رسیده است.

قدیمی ترین شهرهای مسکونی جهان

اربیل، عراق


نخستین ساکنان در چه سالی در این شهر اقامت گزیدند؟ 2300 سال پیش از میلاد مسیح

اربیل که در شمال شهر کرکوک قرار گرفته است، در دوره های مختلف توسط آشوری ها، ایرانی ها، ساسانیان، اعراب و عثمانی ها مورد حکمرانی قرار گرفته است. اربیل زمانی یکی از توقفگاه های مهم در مسیر جاده ابریشم بود و دژ مشهور آن که 26 متر از زمین فاصله دارد، هنوز از بسیاری از برج های شهر نیز بلندتر است.

قدیمی ترین شهرهای مسکونی جهان

کرکوک، عراق


نخستین ساکنان در چه سالی در این شهر اقامت گزیدند؟ 2200 سال پیش از میلاد مسیح

کرکوک که در 150 مایلی شمال بغداد قرار گرفته است، بر روی پایتخت باستانی آشوریان واقع شده است. اهمیت استراتژیک این شهر توسط بابلی ها و مادها کشف شد که زمانی هم این شهر را در کنترل خود داشتند. ویرانه های یک دژ 5 هزار ساله نیز هنوز در شهر قابل رؤیت است در حالی که شهر امروز مرکز صنعت پتروشیمی عراق به شمار می رود.

قدیمی ترین شهرهای مسکونی جهان

بلخ، افغانستان


نخستین ساکنان در چه سالی در این شهر اقامت گزیدند؟ 1500 سال پیش از میلاد مسیح

بلخ که در نزد یونانی های باستان باکترا نامیده می شد، در شمال افغانستان قرار گرفته و در نزد اعراب نیز به مادر شهرها شهره می باشد. روزهای اوج این شهر بین سال های 2500 تا 1900 پیش از میلاد و پیش از بر آمدن امپراتوری های پارس و مادها بوده است.

قدیمی ترین شهرهای مسکونی جهان

آتن، یونان


نخستین ساکنان در چه سالی در این شهر اقامت گزیدند؟ 1400 سال پیش از میلاد مسیح

میراث آتن به عنوان گهواره تمدن غرب و زادگاه دموکراسی هنوز نیز در جهان خودنمایی می کند. این شهر از بناهای تاریخی به جا مانده از تمدن های یونانی، رومی، بیزانسی و عثمانی انباشته شده و یکی از جاذبه های به شدت محبوب در نزد گردشگران به شمار می رود. زمانی اسکندر کبیر در مورد آتن گفته بود: " خطراتی که برای به دست آوردن یک نام خوب در آتن با آنها مواجه می شوم، بسیار بزرگ هستند".

قدیمی ترین شهرهای مسکونی جهان

در پایان یادآور می‌شویم که قابلیت رزرو هتل در تمامی مناطق ایران به صورت آنلاین هم اکنون در سایت قاصدک 24 مهیاست. همچنین مسافران می‌توانند جهت خرید بلیط اتوبوس، قطار و بلیط ارزان هواپیما به سایت این آژانس مسافرتی مراجعه کنند. ناگفته نماند امکان مشاهده‌ی قیمت بلیط هواپیما و سایر بلیط های دلخواه همچنین امکان خرید انواع تورهای گردشگری اعم از تور بلغارستان، تور بالی، تور ترکیه، تور تایلند و ... در قاصدک24 وجود دارد. شما همچنین می‌توانید از بیمه مسافرتی قاصدک24 استفاده نمایید و سفرهای خارجی یا داخلی خود را بیمه کنید.

منبع: telegraph.co.uk