زیباترین کتابخانه های عمومی جهان



شاید بسیاری از گردشگران برای ثبت تجربه های متفاوت خود از سفر حتی به دیدن کتابخانه ها هم بروند. در دنیا کتابخانه های زیادی وجود دارند که در قفسه های کتاب های آنها نه فقط کتاب که قرن ها تاریخ نیز نهفته است. علاوه بر کتابخانه های قدیمی، کتابخانه های مدرنی با نماهای شگفت انگیز وجود دارند که خود به جاذبه های منحصر به فرد توریستی بدل شده اند. اگر با قاصدک 24 همراه شوید، می توانید با 15 کتابخانه دیدنی جهان آشنا شوید.

کتابخانه کلِمنتینوم (Clementinum)، پراگ


این کتابخانه که از معماری سبک باروک متأثر است و گچ بری ها و نقاشی های آن از زیبایی با شکوهی برخوردارند، هنر و علم را به نمایش می گذارد. کتابخانه بزرگ کلمنتیوم تنها یک ساختمان از ساختمان های مجموعه عظیم کلمنتیوم است. بر اساس افسانه های نقل شده یسوعیان (فرقه ای از مسیحیان کاتولیک) زمانی که اقدام به ایجاد این کتابخانه در سال 1662 کردند، تنها یک کتاب داشتند. اما وقتی کار آنها به پایان رسید، مجموعه ای بالغ بر 20 هزار جلد کتاب جمع آوری شده بود. نکته جالب این است که بر چسب های روی قفسه های کتاب ها نیز به زمان افتتاح این کتابخانه برمی گردد. این کتابخانه هر روز میزبان تورهایی است که به قصد بازدید به آن می آیند.

زیباترین کتابخانه های عمومی جهان

کتابخانه سلطنتی کپنهاگ، دانمارک


این کتابخانه نئو مدرن که به نام "الماس سیاه" شناخته می شود، در سال 1999 به مجموعه اصلی کتابخانه سلطنتی کپنهاگ افزوده شد. ساختمان این کتابخانه زیبا که از ترکیب گرانیت، شیشه و فولاد ساخته شده حتی یک سالن کنسرت، یک کافه محبوب و چندین نمایشگاه کوچک را هم در خود جای داده است. الماس سیاه همچنین چشم انداز فوق العاده ای را از بندر این شهر در معرض دید بازدید کنندگان می گذارد. ضمن اینکه سقف آن نیز اثر یکی از مشهورترین هنرمندان به نام پِر کِرکِبی (Per Kirkeby) است. باید بدانید که این کتابخانه هر شنبه میزبان تورهای بازدید است.

زیباترین کتابخانه های عمومی جهان

کتابخانه جرج پیبادی، دانشگاه جان هاپکینز، بالتیمور


این کتابخانه مجلل که از پنج طبقه با بالکن های آهنکاری شده، ساخته شده و چینش کتاب ها در آنها به شکلی خارق العاده است، یکی از باشکوه ترین کتابخانه های جهان است. شکوه این کتابخانه به اندازه ای است که آن را "کلیسای جامع کتاب ها" لقب داده اند. به علاوه این کتابخانه یکی از زیباترین کتابخانه های دانشگاهی در آمریکاست و حتی بسیاری از جشن های عروسی و رخدادهای خاص نیز در آن برگزار می شود. اما آنچه که دوستداران کتاب را به این کتابخانه می کشاند تنها معماری و طراحی آن نیست. بسیاری برای کندوکاو در باستان شناسی قرون هجدهم و نوزدهم و نیز تاریخ و ادبیات آمریکا و انگلستان قدم به این کتابخانه می گذارند.

زیباترین کتابخانه های عمومی جهان

اتاق مطالعه سلطنتی، ریودوژانیرو


آنچه در مورد تاریخچه این کتابخانه می دانیم این است که گروهی از مهاجران پرتغالی دور از وطن در سال 1837 گرد هم آمدند تا این کتابخانه پرتغالی را بنا کنند. اگر چه کار ساخت این کتابخانه تا سال 1880 شروع نشد. معماری سبک پرتغالی این کتابخانه در خود مجسمه کاوشگران پرتغالی چون پدرو آلوارِز، واسکو دا گاما و نیز شاه هنری را جای داده است. این اتاق مطالعه که به سبک یک کلیسای جامع ساخته شده، یک گنبد شیشه ای و گالری های چوبی دارد. به علاوه قفسه های مزین آن هم بزرگ ترین مجموعه ادبی پرتغال در خارج از مرزهای این کشور را میزبانی می کنند. این کتابخانه از دوشنبه تا جمعه باز می باشد.

زیباترین کتابخانه های عمومی جهان

کتابخانه کنگره، واشنگتن دی سی


وقتی کتابخانه اصلی در یک آتش سوزی در سال 1814 ویران شد، توماس جفرسون (سومین رئیس جمهور آمریکا) با مجموعه ای از کتاب های خود آن را از نو بنا کرد. در بالای اتاق اصلی مطالعه شما با مجسمه "مینِروا"، خدای دانایی در روم باستان، مواجه خواهید شد. طومارها، مشعل ها و کتاب ها نیز سراسر کتابخانه را پر کرده اند. بخش های برجسته این کتابخانه شامل اتاق مطالعه، انجیل گوتنبرگ( یکی از 42 انجیل موجود در جهان) و نیز برگزاری کنسرت های کلاسیک رایگان است. در پایان باید بدانید که کتابخانه از دوشنبه تا شنبه باز است.

زیباترین کتابخانه های عمومی جهان

کتابخانه مرکزی ونکوور، کانادا


این کتابخانه که معماری آن بر عهده یک هنرمند مشهور به نام "موشه سَفدی" است، چیزی شبیه آمفی تئاتر یونان اما در شکل امروزی آن است. بازدیدکنندگان از طریق یک ورودی روشن بزرگ وارد کتابخانه خواهند شد که از مغازه ها و کافه ها تشکیل شده و به عنوان یک محل تجمع شهری امروزی عمل می کند. جالب است بدانید که در این کتابخانه پل هایی وجود دارد که به اتاق های مطالعه در دیوارهای بیرونی وصل می شود. در حال حاضر هم برنامه هایی در دست اجرا است تا طبقات بالایی را خریداری کرده و آن را به باغ بالای کتابخانه اضافه کنند. کتابخانه مرکزی ونکوور هفت روز هفته باز است.

زیباترین کتابخانه های عمومی جهان

موزه و کتابخانه دانشگاه هنر موساشینو، توکیو


این کتابخانه بیش از هر کتابخانه دیگری در جهان به کتابخانه شبیه است. کتابخانه موساشینو توسط یک معمار ژاپنی به نام "سو فوجی موتو" طراحی شده که قفسه های کتاب آن چوبی بوده و دیواره های داخلی آن شیشه ای هستند. حتی راه پله های این کتابخانه نیز از قفسه های فشرده کتاب تشکیل شده، هر چند که این قفسه ها هنوز خالی هستند. این کتابخانه که "جنگل کتاب" نامیده می شود، سند تصویری قدرتمندی از قدرت ماندگار کتاب است. موزه و کتابخانه هر دو در ساعت های مختلف به روی عموم باز می باشند.

زیباترین کتابخانه های عمومی جهان

کتابخانه عمومی نیویورک


یک سالن بزرگ که به واسطه پنجره های بزرگ و لوسترهای مجلل روشن شده، بهترین توصیف از کتابخانه عمومی نیویورک است. اتاق مطالعه اصلی این کتابخانه که تا چند بلوک شهری گسترده شده یکی از بخش های مهم این کتابخانه است. بازدیدکنندگان از کتابخانه حتی می توانند در اتاق نشریات نگاهی هم به نقاشی های دیواری هنرمند اهل نیویورک "ریچارد هاس" داشته باشند. تورهای رایگان یک ساعته هر روز به جز یکشنبه ها از ساعت 11 صبح تا 2 بعد از ظهر در این کتابخانه دایر می باشند.

زیباترین کتابخانه های عمومی جهان

کتابخانه مارسیانا، ونیز


کتابخانه مارسیانا که متعلق به عصر رنسانس می باشد، یکی از نخستین های کتابخانه های به جا مانده از این عصر در ایتالیا می باشد. ساخت این کتابخانه در سال 1537 آغاز شد و بیش از 50 سال نیز به طول انجامید. گفته می شود که آثاری از هنرمندان ونیزی چون الساندرو ویتریا، تیتیان و تینتورتو دیوارها و سقف این کتابخانه را زینت داده اند. در این کتابخانه همچنین بیش از 750 هزار جلد کتاب، 13 هزار دست نوشته و 24 هزار اثر چاپی دیگر موجود است که بسیاری از آنها در نتیجه قانون 1603 به این کتابخانه آورده شده اند. قانونی که ناشران را ملزم می کرد تا حداقل یک کپی از هر کتاب چاپ شده را به این کتابخانه اهدا کنند.

زیباترین کتابخانه های عمومی جهان

کتابخانه باستانی کالج ترینیتی، دوبلین


چشم گیرترین بخش این کتابخانه اتاقی به طول 200 فوت می باشد. مجسمه های مرمرین نویسندگان مشهوری چون جاناتان سویفت در راهرو قرار گرفته و طاق بشکه ای شکلی نیز سقف کتابخانه را مزین کرده است. بسیاری از بازدید کنندگان برای دیدن دست نوشته ای به نام Book of Kells به این کتابخانه می آیند. دست نوشته مزین و زیبایی که دربرگیرنده انجیل عهد جدید است. ساختمان جدید این کتابخانه که در سال 1592 توسط ملکه الیزابت اول تأسیس شد، در اوایل 1712 میلادی بنا شد. سالن قدیمی کتابخانه و نیز نمایشگاه انجیل عهد جدید روزانه پذیرای تورهای بازدید است.

زیباترین کتابخانه های عمومی جهان

کتابخانه شهری اشتوتگارت، آلمان


این ساختمان 9 طبقه از بیرون شبیه یک مکعب یکپارچه است. اما آجرهای شیشه ای نمای ساختمان در غروب آفتاب شروع به درخشش کرده و پس از تاریک شدن هوا نیز با نورهای آبی رنگی روشن می شوند. اما طراحی داخلی این کتابخانه که تماما سفید است، یک اتاق مطالعه 5 طبقه به شکل یک هرم وارونه دارد. ضمن اینکه اتاق ملاقات، کافه و یک تراس نیز در بالاترین طبقه قرار گرفته است. گفتنی است که این ساختمان در حقیقت برای تبدیل شدن به قلب فرهنگی شهر ساخته شد.

زیباترین کتابخانه های عمومی جهان

کتابخانه بیرمنگام، انگلیس


کتابخانه جدید بیرمنگام که از چهار بخش متشکل از بلوک های مستطیلی شکل ساخته شده، در اولین نگاه یک بنای فوق مدرن را به نمایش می گذارد. نمای این ساختمان با الگویی متشکل از 5.375 حلقه آهنین مزین شده است. یکی دیگر از گنجینه های این کتابخانه اتاق یادبود شکسپیر است که به شکل سنتی با پنل های چوبی تهیه شده است. این اتاق که در سال 1882 ساخته شده، به سختی آثاری از کتابخانه شخصی شکسپیر را جمع آوری کرد. آثاری که شامل یک کپی از نخستین نماشنامه های شکسپیر به نام برَد است. این را هم باید اضافه کرد که این کتابخانه در سال 2013 به دست ملاله یوسف زی (فعال پاکستانی حقوق زنان) افتتاح شد.

زیباترین کتابخانه های عمومی جهان

کتابخانه اسکندریه، مصر


ساختمان اصلی کتابخانه اسکندریه بیش از 1600 سال پیش در اثر یک آتش سوزی یا تخریب شد. این کتابخانه امروز درصدد است تا روح عمومی یادگیری را در عموم مردم برانگیزد. کتابخانه اسکندریه که در سال 2002 افتتاح شده، به شکل یک دیسک بوده و یک اتاق مطالعه بسیار بزرگ دارد. اتاقی که رو به سوی دریا دارد و نمای ساختمان نیز از نامه هایی به بیش از صد زبان دنیا انباشته شده است. این ساختمان همچنین یک آسمان نما، چهار موزه، مرکز تحقیقات دانشگاهی و یک مرکز نمایش چند رسانه ای از میراث مصر را در خود جای داده است. قابل ذکر است که کتابخانه اسکندریه از یکشنبه تا پنج شنبه باز می باشد.

زیباترین کتابخانه های عمومی جهان

کتابخانه عمومی مرکزی سیاتل


به نظر می رسد فلسفه طراحی این ساختمان توسط طراحانش "رِم کولهاس" و "جاشوا پرینس راموس" غلبه نمای داخلی ساختمان بر نمای خارجی آن بوده باشد. نتیجه کار نیز یک نمای شیشه ای آینده نگرانه و یک مارپیچ کتاب از آب درآمده است. دوستداران کتاب در این کتابخانه و مارپیچ چهار طبقه آن به غور در مجموعه های آن می پردازند. نور کافی فضا، وجود هزاران کامپیوتر و نیز جادار بودن باعث شده تا این کتابخانه شکل یک کتابخانه قرن بیست و یکم را به خود بگیرد. کتابخانه مرکزی سیاتل نیز هر روز باز است.

زیباترین کتابخانه های عمومی جهان

کتابخانه کُن مارا، چِنای، هند


این کتابخانه که بخشی از یک مجموعه فرهنگی است، یک سالن تئاتر، موزه و گالری هنری را نیز در خود جای داده است. کن مارا در سال 1896 شروع به کار کرده و همچنان به دریافت کپی تمام کتاب ها، نشریات و روزنامه های منتشر شده در هند ادامه می دهد. ساختمان کتابخانه که توسط "اچ. ایروین"، معمار مشاور دولت وقت طراحی شد، ورودی مدوری دارد که به یک اتاق مطالعه با شکوه منتهی می شود. اتاقی که سقفی با گچ بری های ظریف، بالکن های چوبی و پنجره های شیشه ای مات دارد. باید بدانید که این کتابخانه در تمام روزهای هفته حتی یکشنبه ها نیز باز است.

زیباترین کتابخانه های عمومی جهان
در پایان یادآور می‌شویم که قابلیت رزرو هتل در تمامی مناطق ایران به صورت آنلاین هم اکنون در سایت قاصدک 24 مهیاست. همچنین مسافران می‌توانند جهت خرید بلیط اتوبوس، قطار و بلیط ارزان هواپیما به سایت این آژانس مسافرتی مراجعه کنند. ناگفته نماند امکان خرید انواع تور مسافرتی اعم از  تور هند، تور مالزی، تور سنگاپور و... در قاصدک24 وجود دارد. شما همچنین می‌توانید از بیمه مسافرتی قاصدک24 استفاده نمایید و سفرهای خارجی یا داخلی خود را بیمه کنید.

منبع: travelandleisure.com


مقالات مرتبط:

مهم ترین موزه های ایران

بهتربن مقاصد فرهنگی جهان برای گردشگری