مهم ترین مقاصد گردشگری مذهبی در جهان


گردشگری مذهبی که ما آن را بیشتر با نام زیارت می شناسیم، یکی از قدیمی ترین و متداول ترین گونه های گردشگری است که سالانه چیزی در حدود 300 میلیون نفر را در جهان راهی مکان های مذهبی می کند. هر چند که سفرهای مذهبی در حالت انفرادی نیز انجام می شوند اما شکل جمعی آن همواره از اهمیت و جاذبه خاصی برخوردار بوده است. قاصدک24 با در نظر گرفتن نقش این نوع از گردشگری در دنیای امروز، به سراغ مکان هایی رفته که پیروان ادیان را از سراسر جهان دور خود جمع می کنند.

برای خرید بلیط هواپیما کلیک کنید
 

مهم ترین مقصدهای مذهبی مسلمانان در جهان


مسجد الحرام، مکه


مسجد الحرام مقدس ترین مکان مسلمانان و بزرگ ترین مسجد جهان است که 356 هزار و 800 متر مربع مساحت دارد. این مسجد هر ساله میلیون ها نفر را برای زیارت خود به عربستان سعودی می کشاند. در طول حج نزدیک به دو میلیون نفر برای زیارت به این مسجد می روند که بزرگ ترین گردهمایی مردم در جهان به شمار می رود.

مهم ترین مقاصد گردشگری مذهبی در جهان
مسجد الحرام همچنین مکان های مقدسی چون حجرالاسود، ملتزم، مستجار، حطیم و حجر اسماعیل را در خود جای داده است. هر چند روایات مختلفی در مورد آرامگاه افراد مقدس در این مسجد وجود دارد که از زبان محلی ها شنیده شده است. برای مثال گفته می شود که قبر هفتاد پیامبر از جمله هود، صالح و اسماعیل در این مسجد واقع شده است.

مسجد النبی، مدینه منوره


مسجد النبی که به آن مسجد نبوی یا مسجد پیغمبر نیز گفته می شود، یکی از سه مسجد مهم مسلمانان به شمار می رود. بنا بر روایات تاریخی این مسجد در سال اول هجرت توسط پیامبر اسلام ساخته شد و پس از مرگ وی نیز، به آرامگاه وی مبدل شد.
مسجد النبی که نخستین تجربه جمعی اعراب در حوزه معماری است، 7 باب اصلی و 81 ورودی دارد و در طول زمان توسعه پیدا کرده است. برای مثال طی آخرین بازسازی در دوران ملک فهد اندازه آن افزایش پیدا کرد و تجهیزات و امکانات مدرنی مانند تهویه هوا به آن اضافه شد.

مسجد الاقصی، فلسطین


سومین مکان مقدس مسلمانان مسجد الاقصی است که در شهر قدیمی بیت المقدس قرار گرفته است. بنا بر برخی روایت ها این مسجد که در نزدیکی مسجد قبه الصخره قرار گرفته، دومین زیارتگاهی است که پس از مسجد الحرام ساخته شده است.

هر چند این مسجد یکی از مکان های مقدس برای مسلمانان به شمار می رود و روایت های متفاوتی در مورد تقدس و اهمیت آن وجود دارد، امروز بازدید از آن برای مسلمانان توسط دولت اسرائیل با محدودیت هایی مواجه شده است. از همین رو دولت اردن متولی رسمی آن به حساب می آید. برخی روایت ها از وجود بقایای معبد سلیمان در زیر بنای مسجد القصی خبر می دهند و همین نیز مسجد القصی را برای یهودیان نیز مقدس کرده است.

مسجد قبه الصخره، فلسطین


مسجد قبه الصخره که به نام"گنبد صخره" نیز شناخته شده، بر روی کوه معبد در شهر قدیمی بیت المقدس قرار گرفته است. این مسجد یکی از جنجالی ترین زیارتگاه های جهان است که برای پیروان هر سه ادیان اسلام، مسیحیت و یهودیت مقدس است. به نظر می رسد محل اختلاف نیز بر سر سنگ بنای داخل ساختمان است که صخره ای در زیر گنبد است.

قبه الصخره که یکی از قدیمی ترین نمونه های هنر معماری ارزشمند اسلامی محسوب می شود، بین سال های 691 تا 692 میلادی به دستور خلیفه وقت اموی، مروان ساخته شد. ساختمان این مسجد از زیبایی منحصر به فردی برخوردار بوده و بر روی سکوی ذوزنقه ای شکل قرار گرفته است. آنچه این مسجد را متمایز از سایر مساجد می کند، گنبدی بزرگ با 21 متر ارتفاع است.

مهم ترین مقاصد گردشگری مذهبی در جهان

مسجد قبا، مدینه منوره


مسجد قبا در حومه شهر مدینه قرار گرفته و نخستین سنگ های آن به دست پیامبر اسلام به محض مهاجرت از مکه به مدینه بنیان گذاشته شد. از آنجایی که زیارت این مسجد یکی از عبادت های مقدس مسلمانان به شمار می رود، اهمیت آن برای مسلمانان انکار نشدنی است.این مسجد در طول عمر خود بارها مورد بازسازی قرار گرفته است. بنای فعلی مسجد شامل چهار مناره می باشد که هر کدام 47 متر طول دارند. مساحت مسجد قبا نیز به 13 هزار و 500 متر مربع می رسد که گنجایش 20 هزار نمازگزار را دارد.

مهم ترین مقاصد گردشگری مذهبی در جهان

مسجد سلطان احمد (مسجد آبی)، استانبول


مسجد سلطان احمد که ساخت آن در سال 1616 در استانبول به پایان رسید، به واسطه کاشی های آبی به کار رفته در معماری داخلی آن مشهور است. مسجد آبی یکی از محبوب ترین مقاصد توریستی در استانبول و مقدس ترین زیارتگاه های مسلمانان به شمار می اید که هنوز نیز از آن به عنوان یک مسجد استفاده می شود. این مسجد همانطور که از نام آن بر می آید توسط سلطان احمد اول، سلطان وقت عثمانی بنا شد. نکته جالب در مورد مسجد سلطان احمد، رقابت آن با مسجد ایاصوفیا است. رقابتی که هنر معماران عثمانی مسلمان را در مقابل هنر معماران مسیحی قرار می دهد.

مهم ترین مقصدهای مذهبی مسیحیان در جهان


کلیسای مهد، بیت اللحم


این کلیسا به طور سنتی محل تولد مسیح و نیز یکی از قدیمی ترین کلیساهای باقی مانده از مسیحیت به شمار می رود که در فهرست میراث جهانی یونسکو نیز به ثبت رسیده است.کلیسای مهد در بخش قدیمی بیت اللحم واقع شده است و هر سال در آستانه کریسمس میزبان گردشگران مسیحی است که برای اجرای مراسم عشای ربانی به این شهر سفر می کنند. گفته می شود که این کلیسا در سال 327 پس از میلاد توسط کنستانتین بزرگ و مادرش هلنا ساخته شد و در طول سال های 333 تا 339 نیز کار آن به اتمام رسید.

مهم ترین مقاصد گردشگری مذهبی در جهان

واتیکان، ایتالیا


شهر واتیکان که در فرهنگ و تاریخ مسیحیت اهمیت ویژه ای دارد، یکی از پر بازدید ترین شهرهای جهان است. این شهر مملو از گنجینه های هنری و مذهبی از جمله نقاشی های سقف کلیسای مشهور سیستین و نیز مجسمه پیِتا است که هر دو توسط میکل آنژ طراحی و ساخته شده اند. از جمله جدید ترین جاذبه های این شهر نیز مقبره پاپ ژان پل دوم است که در فاصله نزدیکی از مقبره سنت پیتر قرار گرفته است.

خانه مریم مقدس، شهر افسوس ترکیه


در یکی از شهرهای کوش آداسی، شهر ساحلی ترکیه شهری به نام افسوس قرار گرفته که یکی از مقدس ترین مکان های مسیحیان را در خود جای داده: خانه مریم مقدس. پیروان مسیحیت در دو مکان مهم این شهر گرد هم می آیند: خانه مریم مقدس که در نوک کوهی در چند مایلی شهر قرار گرفته و دیگری ویرانه های باسیلیای سنت جان، جایی که گفته می شود جسد یکی از حواریون دفن شده است. بسیاری از مکان های عصر رومی در این شهر چشم اندازی به سال های نخست کلیسای مسیحیت را پیش چشم گردشگران می گشایند.

مهم ترین مقاصد گردشگری مذهبی در جهان

کوه سینا و دیر کاترین مقدس، مصر


برای هزاران سال، زائران از این کوه دور افتاده بالا رفته اند تا به قله آن برسند. علاوه بر آن چشم اندازهای اطراف این کوه نیز زیبایی های خاص خود را دارند. به ویژه در هنگام غروب آفتاب که زمین سخت و کویری آن می درخشد و نوری فرازمینی و روحانی را به چشم ها می تاباند. در حاشیه کوه نیز دیر کاترین مقدس قرار گرفته که اقامتگاه گروه کوچکی از راهبان ارتدوکس یونانی است. جالب اینکه بازدید کنندگان برای آسیب نزدن به این دیر از طریق دیوارهای سنگی عظیمی وارد این دیر می شوند که در قرن ششم میلادی ساخته شده است.

مهم ترین مقاصد گردشگری مذهبی در جهان

کوه زیتون، بیت المقدس


کوه زیتون در بیت المقدس جایی است که به باور مسیحیان، مسیح در شب خیانت حواریون به او در آنجا به نیایش پرداخت. علاوه بر این کوه، مسیری به نام"ویا دولوروسا" یا راه اندوه وجود دارد که گفته می شود از طریق آن مسیح به سوی صلیب رفته است. این مسیر نیز یکی از مقدس ترین راه های مسیحیان بوده است. به نظر می رسد نام این کوه نیز از باغ های زیتونی گرفته شده است که در دامنه آن قرار گرفته اند.

کلیسای مقبره مقدس، بیت المقدس


کلیسای مقبره مقدس جایی است که گفته می شود مسیح در آن دفن شده و رستاخیز او در آن اتفاق افتاده است. از این رو به آن کلیسای رستاخیز نیز گفته می شود. این کلیسا در انتهای خیابان ویا دولوروسا قرار گرفته و زیارتگاه هر سه شاخه مسیحیت یعنی کاتولیک، ارتدوکس و ارامنه محسوب می شود. به باور مسیحیان این کلیسا بر محلی بنا شده که عیسی مسیح در آن مصلوب گشته و به آسمان عروج کرده است.

مهم ترین مقصدهای مذهبی یهودیان در جهان


بیت المقدس، فلسطین


اهمیت بیت المقدس برای یهودیان از آن رو است که به باور آنها در همین شهر خدا از ابراهیم خواست تا فرزندش اسماعیل را قربانی کند. در همین شهر هم حضرت داوود شهر را به عنوان مرکز حکومت بنی اسرائیل و فرزندش سلیمان بنیان گذاشت و نخستین معبد مقدس نیز در قرن دهم میلادی در آن ساخته شد. بیت المقدس یکی از قدیمی ترین شهرهای جهان است که در طول عمر خود دو بار تخریب شده، 23 بار مورد محاصره و 52 بار نیز مورد حمله قرار گرفته است.

الخلیل، فلسطین


شهر الخلیل که در جنوب بیت المقدس قرار گرفته، مدفن پیامبران یهود و خاندان آنها از جمله حضرت ابراهیم، ساره، اسحاق و همسرش ربکا و همچنین یعقوب و همسرش است. بسیاری از یهودیان الخلیل را زادگاه تمدن یهود می دانند. به لحاظ تاریخی نیز این شهر نخستین مرکز سلطنت داوود پیش از شهر بیت المقدس بوده است. این شهر در سال 2017 در فهرست میراث جهانی یونسکو به ثبت رسید.

مهم ترین مقصدهای مذهبی بوداییان و هندوها در جهان


Bodhgaya، هند


بودگایا یکی از مکان های مقدس بوداییان است که در ایالت بیهار هند واقع شده است. در باور بودایی ها این مکان، جایی است که بودا در آن در زیر درخت"بودی" به روشنگری رسید. این مکان یکی از چهار مکان مقدس برای بودایی ها به شمار می رود. در سال 2002، معبد واقع شده در این مکان (Mahabodhi) در فهرست میراث جهانی یونسکو به ثبت رسید.

مهم ترین مقاصد گردشگری مذهبی در جهان

Anuradhapura، سریلانکا


شهر Anuradhapura که یکی از شهرهای مهم سریلانکا به شمار می رود، به واسطه ویرانه های باقی مانده از تمدن باستانی سریلانکا شهره است. این شهر که هم اکنون در فهرست میراث جهانی یونسکو نیز به ثبت رسیده، برای قرن ها مرکز شاخه ای از بودیسم بوده که به نام بودیسم تراوادا شناخته می شود.

مهم ترین مقاصد گردشگری مذهبی در جهان

معبد Laxmi Narayan، هند


این معبد که یکی از معابد هندوها است، در دهلی هند واقع شده است و نخستین معبد بزرگ هندوها است که در هند بنا شده است. این معبد در زمینی به مساحت 7.5 هکتار واقع شده و از چندین زیارتگاه، چند فواره آب و یک باغ بزرگ تشکیل شده که از مجسمه شخصیت های بزرگ ملی و هندو پر شده اند. گفته می شود که این معبد که یکی از جاذبه های مهم گردشگری هند است در جشن های موسوم به دیوالی و جانماشتامی هزاران بازدید کننده دارد.

معبد Yamnotri, Syana Chatti، هند


معبد یامنوتری یکی از معابد هندوها است که به یکی از خدایان هندو به نام یامونا مربوط بوده و در ناحیه ای از هند به نام اوتارکاشی قرار گرفته است. گفته می شود که این معبد توسط عمار سینگ تاپا، یکی از فرماندهان ارتش نپال، ساخته شد و در طول عمر خود بارها به خاطر سیل و برف ویران و دوباره بازسازی شد. این معبد در ماه می و همزمان با یکی از جشن های مذهبی هندوها به نام آکشایا تریتیا باز می شود و در ماه نوامبر، روز دوم پس از جشن دیوالی بسته می شود.

مهم ترین مقاصد گردشگری مذهبی در جهان


در پایان یادآور می‌شویم که قابلیت رزرو هتل در تمامی مناطق ایران به صورت آنلاین هم اکنون در سایت قاصدک 24 مهیاست. همچنین مسافران می‌توانند جهت خرید بلیط اتوبوس، قطار و بلیط ارزان هواپیما به سایت این آژانس مسافرتی مراجعه کنند. ناگفته نماند امکان خرید انواع تور مسافرتی اعم از تور هند، تور سریلانکا، تور فیلیپین، تور استانبول، تور ترکیه و... در قاصدک24 وجود دارد. شما همچنین می‌توانید از بیمه مسافرتی قاصدک24 استفاده نمایید و سفرهای خارجی یا داخلی خود را بیمه کنید.