از سیر تا پیاز در مورد مشهد

مشهد شهر زیارتی است که هر ساله گردشگران زیادی از تمام نقاط کشور به این شهر سفر می کنند. شهر مشهد برای ما ایرانی ها پر از آرامش است و هر وقت از همه جا نا امید می شویم تنها چیزی که به ذهنمان میرسد سفر به این شهر و رفتن به بارگاه مطهر امام رضا است. شهر مشهد علاوه بر حرم مطهر جاذبه های زیادی دارد. اگر می خواهید این شهر بزرگ را خوب بشناسید با قاصدک 24 همراه باشید.

همه چیز درباره مشهد

همه چیز درباره مشهد


در مورد مشهد ایران می توان گفت که این شهر دومین شهر زیارتی جهان است. شهر مشهد تا به امروز زائران زیادی را به خود دیده است. از تمام نقاط جهان برای زیارت امام رضا (ع) به این شهر سفر می کنند. این شهر علاوه بر اینکه شهر زیارتی است یکی از شهرهای بزرگ تاریخی نیز محسوب می شود. آرامگاه عزیزانی همچون فردوسی در شهر مشهد قرار دارد. اگر می خواهید درباره مشهد مقدس بیشتر بدانید حتما تا پایان این مطلب همراه ما باشید.

آدرس مشهد روی نقشه گوگل: نمایش روی نقشه

 
اینفوگرافی مشهد

معرفی شهر مشهد


شهر مشهد قدمت 5 هزار ساله دارد و به دلیل بارگاه ملکوتی امام رضا ساخته شده است. این شهر سالانه میزبان 27 میلیون زائر ایرانی و خارجی است. اگر به این شهر سفر کردید فقط به زیارت بسنده نکنید و از جاذبه های این شهر بزرگ نیز لذت ببرید. در ادامه مطلب شما را با شهر مشهد از جاذبه های تاریخی تا مراکز خرید آن آشنا می کنیم.


تاریخچه مشهد


مشهد به معنی شهادت است در گذشته نام این شهر به نوغان معروف بوده است. پس از به شهادت رسیدن امام رضا (ع) و در زمان شاه‌تهماسب صفوی نام این شهر به مشهد تغییر پیدا کرد. در زمان تیموریان شهر مشهد رونق زیادی گرفت و اولین مسجد در این شهر ساخته شد. مسجد به نام زن پادشاه تیموریان به اسم مسجد گوهرشاد نامگذاری شد. اوج پیشرفت و رونق این شهر در زمان پادشاهی نادرشاه افشار بود که این شهر را به عنوان پایتخت ایران نامگذاری کرد. از پادشاهی نادر شاه مشهد روز به روز پیشرفت کرد و در سال 1388 به نام شهر معنوی ایران نامگذاری شد.


تاریخچه مشهد

موقعیت جغرافیایی مشهد


شهر مشهد وسعتی به اندازه 10450 کیلومتر مربع دارد. این شهر در شمال شرق ایران قرار دارد و مرکز استان خراسان رضوی است. همسایگان مشهد در سمت شمال شهر کلات، در جنوب شهر تربت حیدریه، در غرب شهر نیشابور و در شرق شهرستان های تربت جام و سرخس است.


نژاد مردم مشهد


مردم مشهد اکثریت شیعه و مسلمان هستند. مردم این شهر به زبان فارسی صحبت می کنند ولی گویش مشهدی دارند و لهجه شیرین مشهدی آهنگ کلامشان است. مردم این شهر مذهبی هستند و اهمیت زیادی برای مراسمات عزاداری قائل هستند.


آب و هوای مشهد


شهر مشهد تقریبا منطقه ای خشک است و به همین علت در روز هوای گرم و در شب هوای خنک و مطبوعی دارد. این شهر آب و هوای معتدلی دارد و بیشترین دما در تابستان 35 درجه بالای صفر و کمترین دما در زمستان 15 درجه زیر صفر می باشد. بادها از سمت جنوب شرقی به سمت شمال غربی در این شهر می وزند.


آب و هوای مشهد

جاهای تاریخی مشهد


درباره استان مشهد و معرفی جاهای تاریخی آن می توان به مکان های زیر اشاره کرد:

آرامگاه فردوسی مشهد


آرامگاه فردوسی یکی از جاهای تاریخی در شهر توس مشهد است که حتما باید به آن سر بزنید. آرامگاه این شاعر بزرگ نزدیک به 6 هکتار است که استخر، آرامگاه، موزه، کتابخانه، مجسمه فردوسی و ... داخل آن قرار دارد.


آرامگاه اخوان ثالث و محمدرضا شجریان در آرامگاه فردوسی قرار دارد.




ساعت بازدید آرامگاه فردوسی: هر روزه از ساعت 9 صبح تا 5 بعدظهر

آرامگاه فردوسی مشهد

 

گنبد هارونیه مشهد


این بنا بسیار قدیمی است و در شهر توس قرار دارد. قدمت این بنا به دوره های هشتم هجری قمری برمیگردد و یکی از آثار تاریخی و ملی ایران شناخته شده است.

باغ موزه نادری مشهد

این باغ مساحتی به اندازه 14400 متر مربع دارد. ساخت این بنا 6 سال طول کشیده است و قدمت آن به سالهای 1342-1336 برمی گردد. باغ موزه نادری توسط مهندس هوشنگ سیحون و استاد ابوالحسن خان صدیقی طراحی شده است.

خانه تاریخی ملک مشهد


این خانه تاریخی یکی از جاهای تاریخی شهر مشهد است که در دوره قاجار ساخته شده است. خانه تاریخی ملک متعلق به حسین ملک بوده که امروزه به عنوان مرکز پژوهش هنرهای سنتی مورد استفاده قرار می گیرد. کارگاه هایی نظیر مینیاتور و تذهیب، سفال و سرامیک، سوزن دوزی، معرق و ... در این مکان برگزار می شود.

خانه تاریخی داروغه مشهد


این بنای بسیار زیبا در دوره قاجار توسط معماران ماهری ساخته شده است و امروزه یکی از زیباترین مکان های تاریخی شهر مشهد است.

خانه تاریخی داروغه مشهد

خانه تاریخی توکلی مشهد

این خانه در زمان قاجار ساخته شده است و قدمت 180 ساله ای دارد. خانه تاریخی توکلی امروزه به عنوان موزه مکتب خانه مورد استفاده قرار می گیرد و طراحی این خانه بسیار تماشایی است.

آرامگاه پیر پالان دوز مشهد

این مکان که آرامگاه شیخ محمد عارف عباسی است در زمان صفویه ساخته شده است. آرامگاه پیر پالان دوز در ضلع شرقی حرم است و شما پس از زیارت می توانید سری به این آثار تاریخی بزنید.

موزه‌های مشهد


شهر مشهد موزهای زیادی همچون موزس توس، موزه نان، موزه آستان قدس رضوی و ... دارد که می توانید در سفر به مشهد از آنها بازدید کنید.

گنبد سبز مشهد

این گنبد که در دوره صفویه ساخته شده است و متعلق به شیخ محمد مومن است. گنبد سبز در نزدیکی حرم قرار دارد.


دلیل نام گذاری گنبد سبز رنگ فیروزه ای متمایل به سبز گنبد است.



گنبد سبز مشهد

گنبد خشتی مشهد

گنبد خشتی در دوره صفویه ساخته شده است این بنا مقبره امامزاده سید محمد است که یکی از نوادگان امام موسی کاظم است.


طبیعت شهر مشهد


شهر مشهد طبیعت بکر و بی نظیری دارد که حتما در زمان سفر به این مکان ها بروید و خاطرات خوشی برای خودتون ثبت کنید.

  باغ گیاه‌شناسی مشهد


باغ گیاه شناسی مشهد مساحتی به اندازه 25 هکتار دارد. در این باغ 400 گونه دارویی و 180 گونه گیاهی نگهداری می شود.

  باغ وکیل آباد مشهد

باغ وکیل آباد مشهد در سال 1348 توسط حاج حسین ملک وقف شده است. این پارک سرسبز در داخل خود باغ وحش نیز دارد.

باغ وکیل آباد مشهد

  پارک کوهسنگی مشهد

پارک کوهسنگی دومین پارک بزرگ مشهد است. این پارک گردشگران زیادی را به خود دیده است و یکی از مکان های محبوب زائران و گردشگران است.

    شاندیز مشهد

شاندیز یکی از جاهای معروف و پربازدید شهر مشهد است. شهر شاندیز مکان های تفریحی بسیاری از طبیعت زیبا و بی نظیر گرفته تا تله کابین روستای زشک دارد. شاندیز به دلیل رستوران ها و کباب های خوشمزه ای که دارد بسیار معروف است پس اگر به مشهد سفر کردید حتما به شهر شاندیز که در 15 کیلومتری مشهد قرار دارد سری بزنید زیرا خالی از لطف نیست.

    طرقبه مشهد

طرقبه شهر ییلاقی مشهد است آب و هوای سرد و کوهستانی دارد. شما می توانید با سفر به این منطقه از تفریحات و آب و هوای آن لذت ببرید.

طرقبه مشهد
 

تفریحات و روستاهای اطراف شهر طرقبه

تفریحات طرقبه

پیست اتومبیل رانی، پیست اسکی، سوارکاری، مجموعه تفریحی چالیدره

روستاهای طرقبه

مایان، ازغد، حصار، کلاته آهن، دهبار، جاغرق، نغندر،کنگ

 

  بند گلستان مشهد

بند گلستان قدمتی بیش از 500 سال دارد و در زمان تیموری روی رودخانه گلستان ساخته شده است. شما می توانید به اطراف این بند بروید و از طبیعت زیبای آن لذت ببرید.

  پارک جنگلی طرق مشهد

این پارک وسعت 180 هکتاری دارد و مسافران زیادی در آن اسکان می کنند. نام دیگر این پارک کمپ مسافرتی غدیر نیز می باشد. این پارک 400 کلبه دارد و ظرفیت این را دارد که حدود 4000 چادر مسافرتی داخل آن نصب شود.

      غار مغان


غار مغان قدمت 100 میلیون ساله دارد و برای رفتن به این غار حتما باید مجهز به تجهیزات باشید.


غار مغان در 35 کیلومتری شهر مشهد قرار دارد.




  هفت حوض مشهد

هفت حوض همانطور که از نامش مشخص است دارای حوض هایی می باشد که در اثر فرسایش شیمیایی به وجود آمده است. برای بازدید این حوض ها باید کفش و لباس کوهنوردی همراه خود داشته باشید.

  هفت حوض مشهد


مراکز خرید مشهد


وقتی به مشهد سفر می کنید یکی از تفریحات اصلی خرید سوغاتی و گشت و گذار در مراکز خرید این شهر است. در سال های اخیر به دلیل اینکه گردشگران زیادی به این شهر سفر می کنند تعداد زیادی مرکز خرید در مشهد افتتاح شده است. شما می توانید علاوه بر خرید سوغاتی وسایلی که نیاز دارید از پوشک گرفته تا زیورآلات از این مراکز تهیه کنید.

  •   بازار رضا
  •   زیست خاور
  •   مرکز خرید وصال
  •   مرکز خرید پروما
  •   مرکز خرید الماس شرق 


بازار مشهد

جاهای تفریحی مشهد


بعضی از افراد تصور دارند مشهد فقط یک شهر زیارتی است و از جاذبه ها و جاهای تفریحی این شهر اطلاعاتی ندارند. در مورد مشهد امام رضا باید گفت این شهر دارای  ییلاق های بی نظیر، طبیعت بکر، جاهای تاریخی و ... است که می توانید در زمان سفر به این شهر از بازدید این مکان ها لذت ببرید.

  •   شاندیز
  •   طرقبه
  •   موزه های مشهد
  •   مراکز خرید (بازار رضا، الماس شرق و ...)
  •   شهربازی
  •   پارک جنگلی وکیل‌آباد
  •   پارک ملت
  •   گنبد هارونیه
  •   آرامگاه فردوسی
  •   پارک کوهسنگی
  •   دره ارغوان
  •   روستای جاغرق
  •   چالیدره
  •   آرامگاه نادر
  •   مسجد گوهرشاد


جاهای تفریحی مشهد

غذاهای محلی مشهد


شهر مشهد هم مانند تمام شهرهای ایران غذای محلی مخصوص به خود را دارد. مردم مشهد بیشتر در غذاهای خود از گوشت تازه استفاده می کنند به این علت غذاهای محلی مشهد طعم بسیار لذیذی دارد. همیشه با آوردن نام مشهد همه به یاد کباب های لذیذی و خوشمزه طرقبه و شاندیز می افتند.

 

نام شهر

مشهد

غذاهای محلی

شیشلیک، شله ، دیزی سنگی، خورش قیمه خراسانی، رشته پلو، دیگچه، کوکو شیرین، پلو مخلوط، دسر ماقوت، آش لخشک، قروت ، آش ماست، آش کوفته قلقل، خورشت ریواس، یتیمچه، چنگ مالی مشهد، آش بلغور، آش حلبه نیشابور، حلیم عدس، اشکنه عدس

 

سوغات مشهد


خرید سوغاتی پس از زیارت حرم مطهر یکی از کارهای هیجان انگیز سفر است.
سوغات مشهد بسیار متنوع است و شما می توانید در این شهر برای عزیزانتان سوغاتی هایی نظیر گلیم، فرش، ظروف آینه کاری، نمد و ... تهیه کنید. از خوراکی هایی که می توانید  زعفران، زرشک، نبات،نقل، خشکبار و ... به عنوان سوغاتی بخرید.

سوغات مشهد


چطوری به مشهد سفر کنیم؟


شما می توانید از راه ها و وسایل مختلفی مانند هواپیما، قطار، اتوبوس، خودرو شخصی و
تور مشهد به این شهر سفر کنید. اگر می خواهید به شهر مشهد سفر کنید می توانید با استفاده از سایت قاصدک 24 بلیط هواپیما، بلیط قطار و بلیط اتوبوس را با قیمت بسیار مناسب تهیه کنید.


چه فصلی به مشهد سفر کنیم؟


فصل بهار به دلیل داشتن آب و هوای معتدل و طبیعت سرسبز بهترین زمان برای سفر به شهر مشهد است. فصل تابستان به دلیل گرما و شلوغی حرم فصل مناسبی برای سفر نیست زیرا در این بازه زمانی مشهد بسیار شلوغ است و قیمت هتل ها گران است. اگر می خواهید سفر راحتی داشته باشید و در فضای خلوت حرم قدم بزنید در فصل های بهار، پاییز و زمستان به این شهر سفر کنید زیرا هزینه کمتری نیز دارد. برای
رزرو هتل با قیمت مناسب می توانید به سایت قاصدک 24 سر بزنید.

چه فصلی به مشهد سفر کنیم؟

رستوران های معروف مشهد


شما می توانید با سفر به این شهر
بهترین رستوران های مشهد را برای شکم گردی انتخاب کنید. این شهر به دلیل گردشگران زیادی که دارد رستوران های سنتی و مدرن بسیاری دارد.

  1.   رستوران پسران کریم
  2.   رستوران باغ زیتون ٢
  3.   رستوران معین درباری
  4.   رستوران سنتی بابا قدرت
  5.   رستوران سِدروس


کافه های معروف مشهد


کافه ها معمولا جای دنجی برای استراحت و فرار از یک روز شلوغ است. شهر مشهد کافه هایی با طراحی مدرن و منوهای لذیذی دارد. شما می توانید بعد از یک روز گشت و گذار در مشهد سری به این کافه ها بزنید و از آرامش و غذای آن لذت ببرید.

  •   کافه شوکِت مشهد
  •   کافه عربیکا مشهد
  •   کافی‌شاپ تونل مشهد
  •   کافه لوماری لانژ مشهد
  •   کافی‌شاپ لوه (با ما) مشهد
  •   کافه‌ هترا مشهد
  •   کافه ویو کوهسر مشهد
  •   کافه الیزه مشهد
  •   کافه هتل جواد مشهد
  •   کافه رستوران امیر شاهان مشهد
  •   کافه رستوران فود باکس مشهد
  •   کافه‌ رستوران رزماری مشهد
  •   کافه رستوران نیلپر مشهد
  •   کافه رستوران استوری (داستان) مشهد
  •   سفره‌خانه سنتی ترنج مشهد
  •   کافه سنتی حس خوب مشهد
  •   کافه رستوران هالیدیز مشهد


کافه های معروف مشهد

جمع بندی

درباره شهر مشهد بی شک بسیار می تواند نوشت و همه ی جاذبه های این شهر در یک مطلب نمی گنجد. در این مطلب سعی کردیم به صورت مختصر  به معرفی شهر مشهد بپردازیم. سعی کردیم برای شما از تمام جاذبه های این شهر از جاهای دیدنی، مراکز خرید، رستوران ها، کافه ها و ... صحبت کنیم و جاهای مهم را به شما معرفی کنیم تا سفر به یاد ماندنی به این شهر داشته باشید.

سوالات متداول درباره مشهد


جاهای دیدنی مشهد در شب کجاست؟ جاهای دیدنی مشهد در شب
 شامل حرم امام رضا (ع)، شهربازی سرزمین عجایب، شهربازی الماس شهر و پارک کوهسنگی است.


جاهای دیدنی اطراف مشهد کجاست؟ جاهای دیدنی اطراف مشهد
 طرقبه مشهد، تله‌کابین چالی‌دره مشهد، نیشابور، قله زو مشهد، بند طرق، آرامگاه فردوسی مشهد، بقعه هارونیه است.


بهترین فست فود های مشهد کدامند؟
آس برگر، رستوران باغ زیتون، رستوران لیو، رستوران شبدیز، فست فود کندز، کنتاکی بزرگمهر، فست فود کمپ مزه، فست فود پیتزا پیتزا از بهترین فست فود های مشهد هستند.


چه فصلی زمان مناسبی برای رفتن به زیارت است؟
فصل زمستان زیرا زائران کمتری به این شهر سفر می کنند.


جاذبه های تاریخی مشهد کدامند؟ باغ موزه نادری، آرامگاه فردوسی شهر توس، گنبد هارونیه، خانه تاریخی ملک