هر آنچه که باید درباره گورستان جن ها بدانید!

سیستان و بلوچستان یکی از شهرهای جنوب شرقی ایران است که کمتر مورد‌توجه قرار گرفته است. این استان جاذبه‌های دیدنی طبیعی بسیاری دارد، از کوه‌های تفتان تا شهر سوخته که دیدن آنها خالی از لطف نیست.

 
گورستان جن

گورستان جن کجاست؟


گورستان جن از جاذبه‌های دیدنی جنوب شرقی ایران در چابهار است که بر بالای تپه‌ای کوچک روبروی روستای تیس پایین کوه پیل‌بند قرار گرفته است.

گورستان جن یکی از جاذبه‌های دیدنی سیستان و بلوچستان محسوب می‌شود که هر ساله برای بازدید از این گورستان گردشگران و مسافران داخلی و خارجی زیادی به چابهار و روستای تیس روانه می‌شوند.


اینفوگرافی گورستان جن چابهار

آدرس و ساعت بازدید گورستان جن تیس

 

ساعت بازدید

از ساعت 8  صبح تا 18 غروب

آدرس

سیستان و بلوچستان، چابهار،  300 متری غرب روستای تیس

 

معرفی گورستان جن تیس


روستای تیس یک روستای
2500 ساله است که در زمان اسکندر مقدونی به آن تیز می‌گفتند که بعدها به تیس تغییر نام داده است‌. این روستا مکان‌های دیدنی زیادی دارد که گردشگران زیادی را جذب خود می‌کند.

معرفی گورستان جن تیس

یکی از این جاذبه‌های دیدنی و مخوف روستای تیس چابهار گورستان جن است که به زبان بلوچ به آن (جن سنط) می‌گویند، قبرستان جن قبلا در کنار روستا بود ولی اکنون حدود 100 متر فاصله گرفته است.


این گورستان سنگ قبرهای بسیار بزرگی دارد که میان کوهها و سنگ‌های بزرگ کنده شده‌اند. ابهاماتی که در شیوه کندن سنگ‌ها وجود دارد باعث شده تا مردم افسانه‌های قدیمی به‌جا مانده از این گورستان را باور کنند.

 


شیوه کندن سنگ‌ها باعث شده مردم افسانه‌های قدیمی به جا مانده درباره گورستان جن را باور کنند.


 

علت نامگذاری گورستان جن تیس


اهالی روستای تیس این گورستان را متعلق به اجنه می‌دانند. قبرهای بزرگی که در دل کوه کنده شده‌اند، همچنین سر و صدایی که شب‌ها از آنجا شنیده می‌شود. مردم تیس را بر این باور رسانده است که این قبرها متعلق به آدمیزاد نیست به همین علت این قبرستان را با نام گورستان جن معرفی کرده‌اند
.

 


بیشتر بخوانید: کوه هایی از جنس مریخ در چابهار


 

گورستان جن تیس شایعه یا واقعیت


درباره گورستان جن عقایدی به شرح زیر مطرح است.

بعضی از مردم بر این باورند که جن‌ها شب‌ها در این گورستان گریه می‌کنند و صدای آنها به گوش می‌رسد، همچنین وجود سنگ قبرهای عظیم‌الجثه و کندن این قبرها با وسایل ابتدایی آن زمان چیزی غیر ممکن است، اینها باعث شده مردم باور کنند که این مکان واقعا گورستان جن‌ها است.

شایعه گورستان جن تیس

بعضی دیگر که مخالف این ایده هستند و این موضوع را شایعه و افسانه می‌دانند، آنها می‌گویند که قرار گرفتن گورستان جن در پایین کوه باعث وحشت مردم شده است، این عده از مردم  بر این باورند که گذشتگان از ترس گزند جانوران به مردگان خود، با سختی زیاد سنگ‌ها را  می‌کندند تا به مردگان احترام بگذارند.

بعضی دیگر معتقد هستند که این گودال‌ها محل جمع‌آوری آب در زمان‌های گذشته بوده است.

 

جاهای دیدنی اطراف گورستان جن تیس


اگر برای دیدن گورستان ترسناک و پر رمز و راز جن در روستای تیس رفتید به دیدن مکان‌های تاریخی دیگری که در اطراف این روستا قرار دارند هم بروید که دیدن آنها خالی از لطف نیست
.

  • آرامگاه سید غلام رسول تیس
  • غارهای بان میستی تیس
  • مسجد جامع تیس
  • قلعه پرتغالی‌ها

 

آرامگاه سید غلام رسول تیس


در
9 کيلومتری روستای تیس آرامگاه معروفی وجود دارد که به آن سید غلام رسول می‌گویند. اهالی تیس برای دعا و راز و نیاز به این آرامگاه می‌روند.



بیشتر بخوانید: معرفی سوغاتی و صنایع‌دستی چابهار


 

 

غارهای بان میستی تیس


غارهای سه‌گانه تیس از جذاب‌ترین مکان‌های دیدنی این روستا است که معماری آن نشان می‌دهد که در گذشته این غارها محل پرستش بوده است. با پیمودن یک و نیم کیلومتر به غارهای بان میستی یکی از جاذبه‌های گردشگری تیس خواهید رسید
.

غارهای بان میستی تیس

 

مسجد جامع تیس


یکی از جاذبه‌های گردشگری روستای تیس مسجد جامع است که قدمت زیادی دارد و جز اولین مساجد ایران است. معماری این مسجد مانند مساجد هند و پاکستان است. مسجد جامع تنها
900 متر با تیس فاصله دارد.

 

قلعه پرتغالی‌ها چابهار


قلعه پرتغالی‌ها در دو و نیم کيلومتری روستای تیس قرار گرفته است این قلعه در زمانی که پرتغالی‌ها به ایران هجوم آورده بودند بنا شده است که یکی از مکان‌های دیدنی چابهار محسوب می‌شود.

 


بیشتر بخوانید: معرفی زیباترین سواحل چابهار 


 

بهترین زمان بازدید گورستان جن تیس


مردم بومی روستای تیس معتقدند که شب نباید به گورستان جن بروند یا حتی از نزدیکی آن عبور کنند. زیرا که گرفتار جن‌هایی می‌شوند که بر سر قبر مردگانشان عزاداری می‌کنند.

بهترین زمان بازدید گورستان جن تیس

بهترین زمان بازدید از این گورستان رمزآلود روز است. اگر نترس و عاشق ماجراجویی و هیجان هستید پیشنهاد می‌دهیم در هنگام غروب آفتاب به دیدن این مکان بروید.

 


اگر عاشق ماجراجویی هستید در هنگام غروب به گورستان جن بروید زیرا که غروب شگفت‌انگیزی دارد.


 

سوالات متداول درباره گورستان جن در چابهار



گورستان جن‌ها کجاست؟ استان سیستان و بلوچستان، چابهار،  300متری غرب روستای تیس

چرا این قبرستان به گورستان جن معروف شده است؟ وجود سنگ‌ قبرهای عجیب با ابعاد بزرگ که روی سنگ‌ها کنده شده‌اند.

چه جاهای دیدنی در اطراف گورستان جن وجود دارد؟ روستای تیس، قلعه پرتغالی‌ها، مسجد جامع تیس و غارهای بان میستی و آرامگاه سید غلام رسول از معروف‌ترین جاهای دیدنی اطراف گورستان جن‌ هستند.

 

جمع‌بندی

حالا که با یکی از ترسناک‌ترین جاذبه‌های دیدنی ایران در روستای تیس چابهار آشنا شدید وقت آن رسیده که بار سفر ببندید و راهی سفری هیجان‌انگیز شوید. برای سفر به چابهار می‌توانید بلیط اتوبوس خود را به صورت اینترنتی از قاصدک 24 تهیه کنید.