جاذبه های جذاب و شگفت‌انگیز اطراف تهران

هر کدام از شهرهای ما در اطراف خود جاهای دیدنی بسیاری دارد تهران هم به عنوان پایتخت مکان‌های جذاب و چشمگیر فراوانی در اطراف خود جای داده است که در ادامه به معرفی آنها پرداخته‌ایم.

جاهای دیدنی اطراف تهران

 

جاهای دیدنی اطراف تهران


تهران استانی وسیع در دامنه رشته کوه‌های البرز است که از طرف دیگر به کویر منتهی می‌شود و جاهای دیدنی مختلفی برای فصل‌های مختلف سال دارد.
در اطراف تهران مکان‌های بسیار با صفایی برای پیک‌نیک و سفر یک روزه وجود دارد که پیشنهاد می‌دهیم با تهیه بلیط هواپیما تهران به این سفر یک روزه بروید و از دیدنی‌های اطراف تهران لذت ببرید.

 


بیشتر بخوانید: بهترین زمان سفر به تهران از نظر آب و هوا


 
اینفوگرافی جاهای دیدنی اطراف تهران

جاهای دیدنی اطراف تهران در بهار


دشت‌ها و آبشارهای بسیاری در اطراف تهران وجود دارد که برای پیک‌نیک یک روزه در فصل بهار مناسب هستند. مناطق اطراف تهران به دلیل نزدیکی به استان سرسبز مازندران بسیار باطراوت و رویایی هستند و دیدنی‌های بسیاری را در دل خود جای داده‌اند
. این مکان های زیبا در فصل بهار بسیار سرسبز و تماشایی می‌شوند.

 

دشت لار تهران


یکی از جاهای دیدنی تهران، دشت حفاظت شده لار است که پوشش گیاهی و جانوری بی‌نظیری دارد. این دشت در دامنه کوه‌های دماوند واقع شده که از شمال به شهرستان نور مازندران و از جنوب به روستاهای افجه و امامه تهران منتهی می‌شود.

دشت لار تهران
دشت لار



دشت لار به خاطر وسعتی که دارد مکانی فوق‌العاده جذاب برای تفریح و گشت و گذار است. این دشت در فصل بهار با گل‌های شقایق پوشانده می‌شود که عکاسان زیادی را برای ثبت اثر به سوی خود می‌کشاند دشت لار در زمان‌های گذشته تفرجگاه پادشاهان بوده است.

دیدنی‌های اطراف دشت لار:


  • شقایق های وحشی لار
  • آبشار سفیدآب
  • دریاچه دیو آسیاب
  • دریاچه و سد لار


آدرس:
۷۰ کيلومتری شرق تهران، دامنه کوه‌های البرز

 

سد لتیان تهران


سد لتیان به تهران بسیار نزدیک است به همین علت اکثر اهالی تهران برای سفر یک روزه این مکان را انتخاب می‌کنند. این سد قبل از انقلاب به نام سد فرحناز مشهور بود و برای تامین آب پایتخت ساخته شده است. سد لتیان از تفریگاه‌های مفرح تهران در فصل بهار است که تفریحات بسیاری در آن وجود دارد
.

سد لتیان تهران
سد لتیان



تفریحات سد لتیان:


  • ماهیگیری
  • اسکی روی آب
  • قایق سواری
  • تفریح در جنگل تلو


آدرس:
۵ کيلومتری شمال جاجرود و جنوب لواسان

 


سد لتیان قبل از انقلاب سد فرحناز نام داشت و برای‌ تامین آب پایتخت احداث شده است.


 

دشت آزو تهران


یکی از دیدنی‌های اطراف تهران دشت آزو در روستای نوا مازندران است که به دلیل نزدیکی به پایتخت از
ییلاق‌های اطراف تهران نیز محسوب می‌شود.

این دشت آب‌و‌هوای خنک و دلپذیری دارد و پوشیده شده از مراتع سرسبز و گل‌های رنگارنگ است و چشم‌انداز زیبایی به قله آتشفشانی دماوند دارد.

افراد بسیاری کوه‌نوردی خود را از این دشت آغاز می‌کنند و به خاطر وسعت زیاد دشت آزو بهترین گزینه برای رصد ستارگان است.

آدرس: ۸۵ کيلومتری آمل، روستای نوا

 

منطقه دیزین تهران


بیشتر شما اسم پیست دیزین را چندین بار شنیده‌اید این پیست در منطقه کوهستانی دیزین واقع شده که زمستان‌های بسیار سردی دارد، ولی این منطقه در فصل بهار و تابستان بسیار زیبا و جذاب می‌شود و هوای آن نیز در اواخر بهار و تابستان خنک و دلپذیر است.

منطقه دیزین تهران
منطقه دیزین تهران



با دسترسی آسانی که دارد گردشگران بسیاری را به سمت خود می‌کشاند. این منطقه در فصل بهار پر از گل‌های رنگارنگ و خوش‌بو می‌شود به همین علت یکی از کمپینگ‌های اطراف تهران محسوب می‌شود.

مسیر دسترسی به دیزین:


  1. مسیر چالوس: بعد از هتل گچسر مسیر ولایت رود را ادامه دهید تا به دیزین برسید.
  2. مسیر فشم به لشکرک: از اتوبان بابایی وارد جاده لشکرک شوید و دوراهی قوزک را به سمت فشم بروید تا به دیزین برسید.


آدرس: استان البرز،
۷۰ کيلومتری تهران

 

جاهای دیدنی اطراف تهران در تابستان


تهران یکی از شهرهای نیمه بیابانی کشور است که تابستان‌های بسیار گرمی دارد که بسیاری از افراد برای فرار از گرمای پایتخت به مناطق کوهستانی و خنک پناه می‌برند.

اطراف تهران جاهای دیدنی بسیاری برای بازدید در تابستان دارند که پیشنهاد می‌دهیم حتما در تابستان به آنجاها بروید.

 

فیلبند تهران


از جاهای دیدنی بسیار مهیج اطراف تهران فیلبند است که به دلیل قرار گرفتن در ارتفاع بالا بسیار خنک و پوشیده از مه و ابر است به همین علت به آن اقیانوس ابر می‌گویند.

فیلبند تهران
فیلبند تهران



فیلبند از ییلاق‌های خنک تابستانی اطراف تهران است که هوای بسیار خنکی دارد. یکی از مهیج‌ترین بخش سفر به فیلبند کوه‌نوردی در ارتفاعات است که می‌توانید از ارتفاع طلوع و غروب خورشید را به نظاره بنشینید و در میان رقص ابرها قدم بردارید.

توجه داشته باشید که حتما با یک راهنما و تجهیزات کوه‌نوردی به فیلبند بروید.

دیدنی‌های اطراف فیلبند:


  • اقیانوس ابر فیلبند
  • روستای فیلبند
  • چشمه لار فیلبند
  • جنگل چلاو
  • امامزاده یحیی فیلبند
  • امامزاده قاسم فیلبند

آدرس: ۵۷ کيلومتری جنوب شهر آمل، جاده هراز، روستای فیلبند

 


بیشتر بخوانید: جاهای تاریخی تهران؛ مهم ترین جاذبه های تاریخی تهران + عکس


 

تنگه واشی تهران


یکی دیگر از جاهای دیدنی اطراف تهران در تابستان تنگه واشی است که به سوباشی و ساواشی نیز معروف است که این تنگه مکان مناسبی برای فرار از گرمای سوزان پایتخت است.

تنگه واشی تهران
تنگه واشی



برای رسیدن به تنگه واشی باید یک کیلومتر پیاده‌روی کنید و کمی از مسیر را باید داخل رودخانه حرکت کنید که در فصل تابستان بسیار لذت‌بخش است. برای افرادی که توانایی کوه‌نوردی در مسیر سخت را ندارند پیشنهاد می‌شود از چهارپایان استفاده کنند.

بعد از گذشتن از دو تنگه واشی و سا با صخره‌هایی بلند و تماشایی به آبشاری زیبا خواهید رسید که منظره‌ای چشمگیر دارد. از دیدنی‌های جالب تنگه واشی کتیبه‌هایی از دوره فتحعلی شاه قاجار است که بسیار شگفت‌انگیز هستند.

آدرس: تهران، ۱۷ کيلومتری شهر فیروزکوه

 

آبشار شاهان دشت تهران


یکی از
آبشارهای تهران آبشار شاهان دشت است که در نزدیکی پایتخت واقع شده و از ییلاق‌های اطراف تهران در فصل تابستان به شمار می‌آید. این آبشار از نظر ارتفاع دومین آبشار بلند ایران است که از به هم پیوستن سه آبشار بوجود آمده که مجموع ارتفاع آن‌ها به ۱۸۰ متر می‌رسد.

آبشار دائمی شاهان دشت از کوهی هرمی شکل روبروی روستای شاهان دشت به پایین سرازیر می‌شود و منظره‌ای جذاب خلق می‌کند. یکی از دیدنی‌های جالب شاهان دشت که در مسیر آبشار قرار گرفته قلعه ملک بهمن یا قلعه تاریخی فرشته است که بزرگترین قلاع کوهستانی رشته کوه‌های البرز به شمار می‌آید.

آدرس: کیلومتر ۹۶ جاده هراز، بخش امیری، روستای شاهان دشت

 

آبشار اسکلیم رود تهران


یکی از زیباترین آبشارهای ایران که در منطقه لفور مازندران واقع شده آبشار اسکلیم رود است که به دلیل نزدیکی به تهران از جاهای دیدنی اطراف تهران محسوب می‌شود.

آبشار اسکلیم رود تهران
آبشار اسکلیم رود



این آبشار آهکی به عروس سوادکوه معروف شده و حدود ۳۲ متر ارتفاع دارد و بدنه آن پلکانی است. آبشار اسکلیم رود از یک تپه جنگلی سرچشمه گرفته و در ادامه به اسکلیم رود می‌پیوندد. در پایین این آبشار زیبا حوضچه‌هایی وجود دارد که در طی سالیان دراز بوجود آمده‌اند.

مسیر دسترسی: از جاده فیروزکوه به سمت شیرگاه که حدود ۳ ساعت است را طریق کرده و از شیرگاه وارد مسیر جنگل لفور تا روستای گالشکلا شوید و اتومبیل خودتان را همان‌جا پارک کرده و حدود ۳ تا ۴ ساعت پیاده‌روی کنید تا به این آبشار زیبا برسید.

آدرس:  استان مازندران، شهرستان سواد کوه، منطقه لفور

 

جاهای دیدنی اطراف تهران در پاییز


در اطراف تهران دشت‌ها و روستاهای بسیاری وجود دارد که برای گشت و گذار در فصل پاییز مناسب هستند. می‌توانید یک روز آفتابی به اطراف تهران رفته و در
کمپینگ اطراف تهران اتراق کرده و از دیدنی‌های اطراف پایتخت لذت ببرید.

 

آبشار ورسک تهران


یکی از دیدنی‌های شگفت‌انگیز اطراف تهران آبشار ورسک است که در فصل پاییز بسیار تماشایی می‌شود. این آبشار که به آبشار چشمه علی نیز معروف است در قسمت شرقی روستای ورسک در دامنه قله تیز‌کوه و قله اتابک و دره‌ای نیمه جنگلی واقع شده که ارتفاع آن
۲۰ متر است.

از دیدنی‌های دیگر روستای ورسک پل ورسک است که هیچ سازه‌ی فلزی در آن به کار نرفته و بسیار قدیمی بوده و در زمان جنگ جهانی دوم نقش به سزایی در کمک‌رسانی به نیروها داشته است.

آدرس: تهران، ۴۵ کيلومتری جنوب شهر زیرآب و ۸۵ کيلومتری قائمشهر، روستای ورسک، امتداد رودخانه ورسک

 


در ورسک به غیر از آبشار پلی قدیمی وجود دارد که هیچ سازه فلزی در آن به کار نرفته است.


 

روستای برگ جهان تهران


یکی از روستاهای قدیمی حومه تهران روستای برگ جهان است که طبیعتی جذاب و دوست داشتنی دارد. این روستا در دامنه جنوبی رشته کوه البرز قرار گرفته و در پاییز هوای بسیار مطبوعی در روستا حاکم است.

روستای برگ جهان تهران
روستای برگ جهان



روستای برگ جهان علاوه بر دشت‌های وسیع و باغ‌های فراوان دیدنی‌های بسیار زیاد دیگری نیز دارد که باعث جذب گردشگران به این روستا شده‌اند.

دیدنی‌های روستای برگ جهان:


  • امامزاده اسماعیل
  • قلعه دختر
  • رودخانه برگ جهان
  • آبشار برگ جهان
  • تپه تنگل خانه
  • غار خمیره


برای رسیدن به آبشار برگ جهان باید کمی در مسیر قله‌های سرسیاه غار پیاده‌روی و کوه‌نوردی کنید که مسیری جذاب و سرسبز است. غار خمیره در گذشته به عنوان زندان مورد استفاده قرار می‌گرفت به همین خاطر به آنجا زندان خانه لار می‌گویند
.

آدرس: تهران، ۱۱ کيلومتری شرق روستای افجه و ۱۳ کيلومتری لواسان

 

زرین دشت تهران


زرین دشت یکی از بهترین جاهای دیدنی اطراف تهران و پاتوق مناسبی برای فصل پاییز است و بهترین مقصد برای تفریح یک روزه اطراف تهران محسوب می‌شود. روستای زرین دشت علاوه بر طبیعت زیبا و هوای دل‌انگیز دیدنی‌های جذاب دیگری دارد
.

دیدنی های روستای زرین دشت:


  • رودخانه حبله‌رود
  • چشمه دریابک
  • چشمه معدنی خمده
  • باغ‌های میوه آلبالو، توت، گیلاس


چشمه های معدنی خمده در کنار استخر خمده و چشمه دریابک در مسیر دسترسی به روستای آتشان واقع شده‌اند‌
.

آدرس: ۱۲۰ کیلومتری تهران و ۴۰ کیلومتری جنوب فیروزکوه

 

دریاچه شورمست تهران


دریاچه شورمست دریاچه‌‌ای زیبا در میان درختان بلند توسکا است که یکی از
دریاچه‌های اطراف تهران محسوب می‌شود. اطراف این دریاچه با هوایی فرح‌بخش در فصل پاییز مسافران و طبیعت‌گردان بسیاری را به سوی خود جذب می‌کند.

دریاچه شورمست تهران
دریاچه شورمست



دریاچه شورمست بین ۵ تا ۱۵ متر ارتفاع دارد و بیشتر آن با ارتفاع کم و پوشیده از جلبک است. در اطراف این دریاچه دیدنی‌های و تفریحات بسیاری برای گذراندن اوقات فراغت خانواده‌ها وجود دارد.

تفریحات دریاچه شورمست:


  1. ماهیگیری
  2. اسکی روی آب
  3. تاب‌بازی
  4. دوچرخه سواری
  5. اسب سواری
  6. قایق سواری


توجه:
نکته بسیار مهم این است که شنا کردن در دریاچه شورمست به دلیل خطر غرق شدن ممنوع است.

آدرس: تهران، جنوب غربی شهرستان سوادکوه، ۶ کيلومتری غرب شهر پل سفید

 

قلعه آغشت تهران


در
۷۰ کيلومتری پایتخت روستایی زیبا وجود دارد که به خاطر قلعه‌ای که دارد مشهور شده است. این قلعه بر خلاف قلعه‌هاب دیگر که قدمتی چند هزار ساله دارند جوان است و حدود ده سال پیش ساخته شده است ولی به خاطر طراحی قدیمی و تاریخی اروپایی به قلعه‌های قدیم شباهت زیادی دارد.

قلعه آغشت تهران
قلعه آغشت



قلعه آغشت شبیه قلعه هری‌پاتر است و صاحب اصلی آن شخصی تهرانی است که بنا به علایق شخصی آن را ساخته است.

دیدنی‌های اطراف آغشت:


  • آبشار شرشربند
  • امامزاده علی‌اکبر
  • رودخانه آغشت
  • گرمابه روستای آغشت
  • حمام هرجاب

توجه: امکان بازدید از داخل قلعه فعلا میسر نیست.

مسیر دسترسی: از کرج به سمت گوهردشت بروید و از آنجا مسیر جاده آتشگاه را ادامه دهید تا به روستا و قلعه‌ی آغشت برسید.

آدرس: استان البرز، شهرستان ساوجبلاغ، دهستان برغان، روستای آغشت

 

جاهای دیدنی اطراف تهران در زمستان


تهران یک شهر کوهستانی است که در دامنه کوه‌های البرز واقع شده به همین خاطر زمستان‌های سردی دارد و از تفریحات و دیدنی‌های جذاب آن پیست‌های اسکی هستند که در دامنه این کوه‌ها واقع شده‌اند.

البته به جز این پیست‌ها شهرهای نزدیک تهران برای مسافرت در زمستان بسیار زیاد است و همچنین در اطراف تهران دیدنی‌های بسیاری وجود دارد که بازدید از آنها مناسب فصل زمستان است در ادامه بعضی از این دیدنی‌های شگفت‌انگیز را معرفی خواهیم کرد.

 

آبگرم لاریجان تهران


یکی از دیدنی‌های اطراف تهران در فصل زمستان چشمه آبگرم لاریجان است که دارای خواص درمانی است و برای بهبود بسیاری از بیماری‌ها مفید است.
آب این چشمه مزه نامطبوعی دارد و بوی هیدروژن سولفور می‌دهد و بسیار زلال است. خروجی آب این چشمه در هر دقیقه هزار لیتر است که دمای آن ۷۰ درجه است و سرشار از گوگرد و بیکربنات منیزیم است.

دیدنی‌های اطراف آبگرم لاریجان:


  • آبگرم رینه
  • روستای نوا
  • آبشار شاهان دشت
  • چشمه آب معدنی استراباکو
  • حمام تاریخی شاه عباسی

آدرس: شهرستان آمل، روستای آب‌گرم لاریجان

 


آبگرم لاریجان دارای خواص درمانی است و مزه نامطبوعی دارد.


 

غار رود افشان تهران


یکی از غارهای تالاری کشور در روستای رودافشان یکی از
روستاهای اطراف تهران واقع شده که فاصله کمی از پایتخت دارد. این غار ساختار آهکی دارد و از بزرگترین غارهای طبیعی کشور به شمار می‌رود.

این غار به صورت آب‌های زیرزمینی بوده و حدود ۸۰۰ متر طول و ۱ تا ۶ متر عرض دارد و ارتفاع آن به ۱۵ متر می‌رسد. آب این غار درخشندگی مرمری زیبایی در برابر اشعه آفتاب دارد و این به خاطر وجود شیشه و زاج داخل آن است.

آدرس: ۸۰ کیلومتری شرق تهران، ۳۴ کيلومتری شهر دماوند، روستای رودافشان

 

غار یخ مراد تهران


از جاهای دیدنی اطراف تهران غار یخ مراد را می‌توان نام برد که بسیار شگفت‌انگیز است. این غار با قندیل‌های یخی بلند و زیبا کوهنوردان و غارنوردان را مجذوب خود کرده است.

غار یخ مراد تهران
غار یخ مراد



روایت است در گذشته افراد بیمار با خوردن این قندیل‌ها بهبود پیدا می‌کردند. غار یخ مراد در ماه‌های فروردین و اسفند بسیار دیدنی می‌شود و در فصل تابستان به خاطر گرمای هوا قندیل‌ها ذوب می‌شوند.

دیدنی‌های اطراف غار یخ مراد:

  • کهنه ده
  • گردنه عسلک
  • پل سنگی گچسر
  • روستای آزادبر

آدرس: ۶۵ کيلومتری جاده کرج - چالوس، ۴ کيلومتری جنوب گچسر، روستای رودافشان

 

مجموعه توچال تهران


مجموعه توچال تهران از بزرگترین مجموعه‌های ورزشی تفریحی تهران است که در فصل زمستان طرفداران زیادی دارد، البته  مجموعه ورزشی توچال به خاطر تفریحات متنوع در ایام دیگر سال نیز شلوغ است
.

مجموعه توچال تهران
مجموعه توچال

 

اطلاعات امکانات تفریحی و رفاهی مجموعه توچال


مجموعه توچال

امکانات تفریحی

امکانات رفاهی

تله سیژ

رستوران

تله کابین

فودکورت

پیست اسکی

پارکینگ

سورتمه

باجه الکترونیک خرید بلیط

باشگاه تنیس

ماشین برقی جلوی در ورودی

باشگاه تیراندازی با کمان

بوفه و غرفه مواد خوراکی

مدرسه اسکی

سرویس بهداشتی

 

مجموعه توچال به خاطر گردشگر پذیر بودن رستوران‌ها و کافه‌های بسیاری دارد و اقامتگاه‌ها و هتل‌هایی برای افرادی که شب قصد ماندن در توچال را دارند وجود دارد.

آدرس: تهران، بزرگراه چمران، انتهای خیابان ولنجک

 


بیشتر بخوانید: 14 مورد از معروف ترین قله های اطراف تهران


 

سوالات متداول درباره جاهای دیدنی اطراف تهران

آبشار ورسک، برگ جهان، زرین دشت، دریاچه شورمست، قلعه آغشت
تله سیژ، تله کابین، پیست اسکی، سورتمه، باشگاه تنیس، باشگاه تیراندازی با کمان، مدرسه اسکی
ارتفاع دریاچه شورمست بین ۵ تا ۱۵ متر است و به دلیل خطر جانی شنا کردن در این دریاچه ممنوع است.
پل ورسک است که هیچ سازه‌ی فلزی در آن به کار نرفته است و در جنگ جهانی دوم نقش بسزایی را ایفا کرده است.
زیرا که همیشه با ابر پوشانده شده است.
سد فرحناز که برای تامین آب پایتخت احداث شده است.

جمع بندی

تهران پایتخت کشور ایران جاهای بسیار زیادی در اطراف خود جای داده از روستاهای اطراف تهران گرفته تا کوه‌ها و آبشارها و قلعه‌های تاریخی که نشان از قدمت و طراوت آن دارد. اگر قصد بازدید از جاهای دیدنی اطراف تهران را دارید با خرید بلیط اتوبوس تهران از قاصدک ۲۴ در اولین فرصت به این سفر رویایی بروید.