روستای آهار بهشتی در نزدیکی تهران

از جمله جاهای دیدنی اطراف تهران، روستاهای اطراف پایتخت هستند که از نظر آب و هوا برای سفر یک روزه مکان مناسب و پاکیزه‌ای هستند که می توانید برای ساعاتی از شلوغی و آلودگی تهران به این روستاها پناه ببرید.  روستای آهار یکی از این روستاهای ییلاقی است که‌ طبیعت زیبا و هوای پاکیزه‌ای دارد.

روستای آهار تهران
روستای آهار تهران

 

 

روستای آهار تهران کجاست؟


یکی از روستاهای سرسبز اطراف تهران که در منطقه رودبار قصران واقع شده روستای آهار است، این روستای زیبا از مکان‌های دنج تهران برای تفریح است. آهار در دامنه‌های رشته کوه البرز قرار گرفته و اطراف آن کوهستان‌های و قله‌های بلند زیادی وجود دارد که مناسب کوهنوردی هستند، به همین علت کوهنوردان زیادی به این روستا سفر می‌کنند.

به علت آب‌و‌هوای خوبی که روستای آهار دارد کشاورزی در این منطقه رونق دارد و آب مورد نیاز کشاورزان از چشمه‌ها و رودخانه‌های اطراف روستا تامین می‌شود.

آدرس: تهران، شهرستان شمیرانات، منطقه رودبار قصران، روستای آهار

 

 

آهار از گذشته تا امروز


روستای آهار از زمان های خیلی دور در اطراف تهران وجود داشته و تاریخچه کهنی دارد. مردم بومی روستا مذهبی هستند و مراسمات مذهبی بسیاری هر ساله در روستا آهار برگزار می شود که مهم‌ترین انها مراسم عزاداری و سینه‌زنی عاشورا است
.

تاریخچه روستای آهار 

در روستای آهار محله‌های زیادی از جمله:

  1. بالا‌محله
  2. سیفان
  3. پایین‌محله
  4. میان‌ده
  5. نظران
  6. سادات

قبل از اینکه روستا شناخته شود فقط کوهنوردانی که قصد صعود به ارتفاعات را داشتند به این روستا می‌آمدند، ولی در حال حاضر گردشگران و مسافران زیادی برای تفریح و پیک‌نیک به روستای آهار می‌آیند.

در روستای آهار رودخانه های پرآب بسیاری وجود دارد که از کوه های اطراف روستا سرچشمه می‌گیرند، این روستا به علت رودخانه‌ها و چشمه‌های بسیار معروف شده است. روستای آهار را قبلا اوهر می نامیدند که رفته رقته به آهار تغییر کرده است.

 

روستای آهار کجاست؟

بهترین زمان سفر به روستای آهار تهران


فصل بهار که درختان شکوفه می‌زنند و طبیعت دوباره جان می‌گیرد بهترین زمان سفر به تهران و روستای آهار است در این فصل زیبا چشمه ها و رودخانه ها بسیار پرآب و خروشان هستند.

بهترین زمان سفر به روستای آهار تهران 

از دیگر فصل‌های زیبای سال که روستای آهار بسیار خوش آب و هوا است و مناظر جذاب و زیبایی دارد فصل پاییز برگ ریزان است، در این فصل هوای آهار خنک و دلپذیر می‌شود.

اگر به کمپ و اتراق در طبیعت علاقه دارید فصل تابستان را برای سفر به روستا آهار انتخاب کنید که دشت های آهار در این فصل بسیار رویایی و جذاب هستند.

زمستان‌ در روستای آهار به خاطر کوهستانی بودنش هوا بسیار سرد و برفی است اگر می‌خواهید برای تفریح به این روستا بروید فصل دیگری را انتخاب کنید.

 


بهترین فصل سفر به روستای آهار فصل بهار و پاییز است.


 

آب‌و‌هوای روستای آهار تهران


آهار یک روستای با طبیعتی بکر و سرسبز است که آب‌و‌هوای آن در فصل بهار و شب‌های تابستان بسیار خنک و دلنشین است و به خاطر قرار گرفتن میان کوهستان پاییز سرد و زمستان در این روستا یخبندانی است. بارش برف در بعضی ایام به قدری زیاد است که راه روستا مسدود می‌شود
.

آب‌و‌هوای روستای آهار تهران

 

مسیرهای رفتن به روستای آهار تهران


بهترین گزینه برای سفر به روستای آهار تور گردشگری و یا اتومبیل شخصی است.
برای رسیدن به این روستا باید به اتوبان آقا بابایی رفته بعد از خروجی جاده لشکرک از اتوبان خارج شوید، بعد از طی مسافتی به جاده اوشان فشم وارد شوید.

از اوشان و حاجی آباد که گذشتید، قبل از رسیدن به فشم از خروجی دره بهشت خارج شده و به جاده سرسبز و فرعی آهار می‌رسید، جاده را تا رسیدن به روستای آهار ادامه دهید‌.

 

امکانات رفاهی روستای آهار تهران


در روستای آهار که از روستاهای سرسبز تهران است، رستوران و مراکز طبخ غذای محلی دارد که غذاهای خوشمزه‌ای در منو دارند، پس نیازی نیست در سفر به آهار مواد غذایی همراه داشته باشید.

در روستای آهار درختان میوه زیادی وجود دارد که می‌توانید از این میوه‌های تازه خریداری کنید.

امکانات روستای آهار تهران 

امکانات کم و ناچیز این روستا برای افرادی که برای سفر یک روزه به آهار آمده‌اند کافی است. در ضمن روستای آهار مسجد و سرویس بهداشتی هم دارد.

رستوران‌های روستای آهار:


  1. کافه رستوران گیلاس
  2. رستوران نسیم توچال
  3. رستوران برگ بو

 


بیشتر بخوانید: دریاچه‌های اطراف تهران/ در کدام دریاچه‌ها می‌توانید ماهی‌گیری کنید؟



 

تفریحات مهیج روستای آهار تهران


از اصلی‌ترین تفریحات روستای آهار پیاده روی در پیچ و خم روستا و طبیعت گردی در مناظر بکر اطراف آهار است.

از دیگر تفریحات سرگرم کننده‌ای روستای آهار عکاسی از مناظر سرسبز و طبیعی روستا آهار است که با ثبت عکس‌های زیبا خاطره سفر به آهار را همیشه زنده نگه می‌دارید.

 


از مهمترین تفریحات روستای آهار تهران طبیعت گردی در هوای باطراوت و پاکیزه است.


 

دیدنی‌های اطراف روستای آهار تهران


روستای آهار تهران از روستاهای سرسبز و دوست داشتنی پایتخت است که علاوه بر مناظر زیبا جاذبه‌های گردشگری بسیاری دارد. مسافران زیادی برای گذراندن اوقات فراغت و دیدن مکان‌های دیدنی آهار عازم این روستای رویایی می‌شوند
.

 

آتشگاه قصران


اهالی روستای آهار تهران در گذشته زرتشتی بوده‌اند به همین علت آتشگاه های زیادی در روستا وجود داشته که بعضی از این اتشگاه ها هنوز پا برجا هستند. آتشگاه قصر دخترک و آتشگاه قصران نمونه‌ای بارز از این مکان های تاریخی هستند که برای عبادت زرتشتیان آهار بوده‌اند. برای رسیدن به  آتشگاه قصران باید یک مسیر شنی با شیب تند را حدود یک ساعت پیاده طی کنید.

آتشگاه قصران
آتشگاه قصران

 

 

کوچه‌ باغ‌های آهار


وقتی وارد جاده روستای آهار تهران شوید از همان ابتدا متوجه زیبایی بی‌حد این روستا خواهید شد. زیبایی کوچه‌باغ‌ها و سبزه‌زارهای آهار بسیار بی‌نظیر است، وقتی از کوچه‌ها عبور می‌کنید درختان میوه‌ای را خواهید دید که از دیوار خانه‌ها بیرون آمده‌اند
.

نکته: این باغ‌ها شخصی هستند و چیدن میوه آن‌ها ممنوع است.

 

رودخانه شکرآب


در روستای آهار تهران رودخانه های پرآب بسیاری وجود دارد که یکی از این رودخانه ها، رودخانه شکرآب است که از کوه صندوق‌چال سرچشمه می‌گیرد و پس از پیوستن به رود پیش‌کنک به رودخانه جاجرود می‌پیوندد. این رود برای آبیاری باغ‌های روستا مورد استفاده قرار می‌گیرد‌
.

 


کشاورزان روستای آهار از رودخانه شکرآب و پیش‌کنک برای آبیاری باغ‌ها استفاده می‌کنند.


 

رودخانه شکرآب
رودخانه شکرآب



چشمه برفی شکرآب


یکی از زیبایی‌های روستای آهار تهران وجود چشمه‌های فصلی و دائمی روستا هستند که در بیشتر سال جریان دارند. یکی از این چشمه‌ها، چشمه برفی شکرآب است که از آب شدن برف کوه‌ها بوجود آمده است.

 

روستا و آبشار شکرآب


از روستاهای نزدیک آهار روستای زیبا و سرسبز شکرآب است. جاده بین روستای آهار و شکرآب از زیبایی منحصر‌به‌فردی برخوردار است و مکانی مناسب برای پیاده‌روی است. در مسیر رودخانه شکرآب اگر جلو بروید به آبشار پرآب شکرآب که از آبشارهای اطراف تهران است، خواهید رسید که یکی از مناظر بی نظیر و طبیعی این روستا است
.

آبشار شکرآب
آبشار شکرآب

 

 

رودخانه پیش‌کنک


رودخانه پیش‌کنک یکی دیگر از رودهای پرآب روستای آهار است که از کوه گاجره سرچشمه می‌گیرد و در ادامه به رودخانه شکرآب می‌پیوندد. یکی از منابع تامین آب روستاییان برای کشاورزی رودخانه پیش کنک است که در زیبایی طبیعت روستای آهار هم نقش مهمی را ایفا می‌کند
.

 

آبشار فصلی چهل پله


در دامنه کوه قلعه دختر آبشار فصلی چهل‌ پله وجود دارد که با به هم پیوستن چند آبشار کوچک بوجود آمده این آبشار فصلی بوده و در فصل بهار و تابستان جریان دارد.

 

امامزاده طاهر و زاهد


امامزاده طاهر و زاهد در دوراهی که به چشمه‌های شکرآب می‌رسد، واقع شده بنای این امامزاده از دوران قاجار به یادگار مانده است. کوهنوردانی که به دل کوه زده‌اند، می‌توانند در این امامزاده که در مسیر صعود به قله قرار گرفته کمی استراحت کنند.


 

اقامت در روستای آهار تهران


برای اقامت در روستای آهار مکان های زیادی وجود دارد. اقامتگاه‌های بومگردی آهار و خانه‌های اجاره‌ای که بعضی از روستاییان در اختیار مسافران قرار می‌دهند بهترین گزینه‌ها هستند.

اقامت در روستای آهار 

اگر به کمپ و طبیعت علاقه دارید در میدان آهار مکانی برای کمپ وجود دارد که  وسایل معدودی برای کمپ در آنجا محیا است. برای اقامت می‌توانید به روستاهای فشم و میگون که در نزدیکی روستای آهاراست، بروید. روستای میگون هتل جهانگردی مجهزی دارد که امکانات زیادی دارد.

نکته: اگر می‌خواهید در طبیعت اتراق و کمپ کنید حتما به کلانتری روستا اطلاع دهید.

 


در روستای میگون از روستاهای نزدیک آهار هتل جهانگردی مجهزی وجود دارد.



 

کوه‌نوردی در روستای آهار تهران


یکی از روستاهای کوهستانی اطراف تهران روستای آهار است که ‌کوه‌ها و قله‌های بلند زیادی دارد. این روستا پذیرای کوهنوردان بسیاری است که برای کوهنوردی و لذت بردن از آب‌و‌هوای دلپذیر روستای آهار به این منطقه می‌آیند.

 

قله افتودیم

قله افتودیم بین روستای شکرآب و آهار قرار گرفته و مسیر صعود بسیار راحتی دارد، صعود به افتودیم که از قله های اطراف تهران است، برای افرادی که به کوهنوردی آشنایی چندانی ندارند مناسب است.

دیدنی‌های قله افتودیم:

  • خرس سنگ
  • چال سید آقا داوود
  • امامزاده شکرآب

در ابتدای مسیر صعود به قله چال سید آقا داوود است، اگر در میان راه خسته شدید می‌توانید تا چال سید آقا داوود بروید و مسیر را برگردید.

 

قله آهار


از معروف ترین قله های بلند روستای آهار تهران قله آهار است که بین روستای فشم، آهار و میگون قرار گرفته و گفته می‌شود ارتفاع این قله نصف قله دماوند است.
برای رسیدن به قله آهار کوهنوردی طولانی در پیش خواهید داشت، در دل کوه معدن گچی وجود دارد و مالرویی که در گذشته روستای میگون را به روستای آهار وصل می‌کرده است.

قله آهار
قله آهار

 

 

چشمه‌های قله آهار

مناطق دیدنی مهم قله آهار

چشمه چوندر

قاسم دره

چشمه اکرم

سرویشه

چشمه علی خشگه

منطقه چوندر

چشمه لش قورباغه

تنگه گچ

 

 


قله آهار از مهم‌ترین قله‌های کشور است و نصف ارتفاع دماوند را دارد.


 

سرتخت


قله سرتخت از قله‌های سرسبز و پوشیده شده از مراتع روستای آهار است که محلی مناسب برای چراگاه گوسفندان است. در مسیر صعود به قله سرتخت گله های گوسفندان بسیاری را مشاهده خواهید کرد، همچنین چادرهایی که برای چوپان است‌. در مسیر قله چشمه دائمی اسپید کمر وجود دارد که گوسفندان نیز از این چشمه آب می‌خورند
.

مناطق مهم قله سرتخت:

  • سر سو
  • تپه ملک پشته
  • گاهره لوار
  • گاهره گل بند سر
  • گاهره پرخو
  • سینه علی کاووس
  • سومچدک

 

قله سی‌چال


قله سی‌چال یکی از پیست‌های اسکی معروف اطراف تهران است
که در روستای آهار قرار گرفته و بیشتر کوهنوردان به خاطر استفاده از این پیست در زمستان به این قله می‌روند، البته این کوه در فصل بهار هم زیبایی بی‌نظیری دارد.

قله سی‌چال
قله سی‌چال



در گذشته در اطراف و پایین قله سی‌چال سی چاه‌ برای جمع کردن آب کنده شده بود، به همین علت این قله به سی‌چال معروف شده است‌.

 


قله سی‌چال به خاطر پیست اسکی زمستانی معروف شده است‌.


 

کوه پاوش

 
کوه پاوش یکی دیگر از قله های سرسبز روستای آهار تهران است که برای رسیدن به قله  باید از ده تنگه به سمت گردنه چپه و کوه‌های شهرستانک حرکت کنید، در مسیر رسیدن به قله پاوش چشمه‌های پر‌آب فراوانی وجود دارد.


مناطقی که در مسیر صعود به کوه پاوش نظاره خواهید کرد از جمله
:

  • نوردمین
  • قیاق میون
  • یرد خانمی
  • سوگنج

 

قله قزقونچال


از قله‌های بسیار زیبای روستای آهار قله قزقونچال است که در سمت شمالی توچال واقع شده است و از بالای این قله تمام مناظر روستای آهار و مناطق اطراف به خوبی نمایان است. قله قزقونچال از جمله کوه‌هایی است که افرادی که در کوه‌نوردی تجربه چندانی ندارند هم می‌توانند به آن صعود کنند
.

 

کوه توچال


کوه توچال از قله‌های معروف ایران در روستای آهار تهران است که کوهنوردان زیادی به این قله بلند صعود می‌کنند
.  اگر در فصل بهار به این قله صعود کنید با نظره زیبا و شگفت انگیزی روبرو خواهید شد. در فصل بهار مسیر صعود به قله توچال بسیار سرسبز است و چشمه‌های فراوانی در جریان هستند.

کوه توچال
کوه توچال

 

 

مهم‌ترین مناطق دیدنی کوه توچال

چشمه‌های پرآب توچال

بازاک

چشمه ویشه

مهدی‌ چال

توچال‌ نو

گندم‌ چال

چشمه مراد

خرسنگ

تنگه رمضان‌بند

کمرخونی

چشمه حوری

شن گاهره

ورف چال

پله نخودی

چشمه صفر غریب

سو‌گونه

چشمه حوری

کله سودار

چشمه گل گلک

 

 


از قله‌های بلند و معروف تهران که بین کوهنوردان طرفداران زیادی دارد قله توچال است.


 

قله قلعه دختر


مسیر صعود به قله قلعه دختر از روستای آهار شروع می شود و تا گردنه سرلو آهاروش ادامه دارد. وجود آتشکده قصر دخترک باعث شده صعود به این قله با دیگر قله های روستای آهار فرق داشته باشد. این آتشکده در زمان ساسانیان در دل کوه بنا شده است.

مهمترین مناطق قله قلعه دختر:

  1. دیم واچی
  2. زنگ تور
  3. گاهره ماعر
  4. گته سرلت
  5. گته چال
  6. سنگ چال
  7. سرچمکی
  8. سرخاسک
  9. بخ گرچ

 

کوه سیل‌گله و کمال‌لو


کوه سیل‌گله و کمال‌لو دو کوهی هستند که در کنار هم بین گاجره و اودره واقع شده‌اند که منظره‌ای فوق‌العاده بی‌نظیری دارند‌. دو چشمه لش سیل‌گله و کاچین امیر و منطقه مگ سنگ در مسیر صعود به این قله ها هستند و برای صعود به سیل‌گله از گردنه هملون و دره عملون نیگون باید عبور کنید.

 

قله بارویک


قله بارویک از قله هایی است که درست روبروی روستای آهار تهران واقع شده و از داخل روستا به خوبی نمایان است، به همین علت هوای آهار همیشه خنک و دلنشین است. این قله در زمستان بارش برف شدید را تجربه می‌کند، برای همین کوهنوردان در فصل زمستان به این قله نمی‌روند، زیرا که خطر ریزش بهمن در این قله بسیار زیاد است.

 


آتشکده قصر دخترک در قله قلعه دختر آهار قرار گرفته است.


 

قله بارویک
قله بارویک




در سفر به آهار چه وسایلی با خود ببریم؟


در روستای آهار تهران امکانات متنوع و زیادی وجود دارد، می‌توانید مواد خوراکی مورد نیازتان را از روستاییان تهیه کنید، با این کار هم بار سفر خودتان کم می‌شود هم به اقتصاد روستاییان کمک می‌کنید‌. در سفر به  روستای آهار اگر قصد کوه‌نوردی دارید حتما وسایل مورد نیاز کوه‌نوردی و کمپ را همراه داشته باشید
.

وسایل موردنیاز برای کوهنوردی:

  1. کفش مخصوص کوهنوردی
  2. دوربین
  3. تجهیزات کوه‌نوردی
  4. لباس گرم
  5. پتو و لوازم خواب
  6. وسایل کمپ
  7. زیرانداز
  8. آب
  9. خوراکی‌های سالم و سبک

 

سوالات متداول درباره روستای آهار تهران

رودخانه‌های پیش کنک و شکرآب، کوچه‌باغ‌ها و باغ‌های سرسبز میوه، چشمه‌های جوشان و کوه‌های مرتفع
هتل جهانگردی روستای میگون، اقامتگاه بومگردی روستا، خانه‌های اجاره‌ای در روستای آهار
دوربین عکاسی، کفش و لباس مناسب کوهنوردی، لوازم کمپ، لوازم خواب، تجهیزات اولیه کوهنوردی و غذاهای سالم و مقوی

جمع بندی

حالا که با روستای زیبا و سرسبز آهار آشنا شدیم و دیدیم که طبیعت اطراف روستا و آب‌و‌هوای روستای ییلاقی آهار برای یک پیک‌نیک و سفر یک روزه بسیار مناسب است‌. وقت آن رسیده که بار سفر ببندید و راهی سفر به پایتخت شوید تا روستای آهار و مناظر بکر و طبیعی این روستا را از نزدیک به ببینید و روزی سرشار از طراوت به خانواده تان هدیه دهید. اگر برای سفرتان به پایتخت به بلیط و رزرو هتل احتیاج داشتید قاصدک ۲۴ در خدمت شما عزیزان است.