آشنایی با تراموا؛ قطار سبُک شهری

تراموا یکی از وسایل حمل و نقل بوده و نوعی واگن برقی محسوب می‌شود. تراموا روی ریل هایی در سطح شهر حرکت می‌کند.  قطارها از زمان ورود به زندگی بشر، شاهد تحولات بیشماری بوده‌اند. از ابداع قطارهای بخار تا ورود قطارهای سبک شهری و قطارهای سریع السیر به زندگی شهرنشینان، کمتر از 200 سال گذشته است. شاید آنچه که تغییر چندانی نکرده، علاقه مسافران به خرید بلیط قطار و سفر روی ریل‌های آهنی باشد. در این مطلب، قاصدک 24 به سراغ معرفی تراموا رفته که محبوبیت بسیاری در میان مسافران همیشگی قطارها دارد. همراه من باشید.

 
آشنایی با تراموا

 

آشنایی با تراموا قطار سبک شهری

 

قطار شهری چیست؟ تراموا با واگن برقی شهری یکی از وسایل حمل و نقل درون شهری به شمار می‌رود. در شبکه تراموا در هر واگن موتوری محرک وجودداشته که تنهایی قابلیت جابجایی مسافران دیگر را دارد. تراموا در زبان انگليسي به نامهای  Ramway، Tram، trolley، trolley car يا Streetcar شهرت پیدا کرده است.

امروزه این سیستم در شهرهای کوچک و متوسط یکی از رایج‌ترین وسایل حمل و نقل عمومی به شمار می‌رود. تراموا از انرژی الکتریکی استفاده کرده و بر روی یک مسیر ریلی حرکت می‌کند. از جمله ویژگی‌های تراموا می‌توان به وجود یک تا سه واگن در آن اشاره نمود که همین موضوع باعث سبک‌تر بودن، ارزان‌تر شدن، کوتاه‌تر و منعطف‌تر بودن آن از قطارهای معمولی و خط مترو شده است.

 ناگفته نماند که ترامواها حتی می‌توانند از میان شهرهای کوچک و بزرگ عبور کنند. یکی از تفاوت‌های مهم تراموا با قطار سبک شهری متعلق به استفاده مشترک آن به همراه وسایل نقلیه موتوری از معابر شهری و همچنین عدم نیاز  آن به وجود معابر اختصاصی و غیر هم سطح برای تردد است.

تراموا با سرعتی حدود ۴۰ کیلومتر بر ساعت می تواند حرکت نماید. امروزه در بسیاری از شهرهای اروپایی، آمریکا شمالی و جنوبی، آسیا، آفریقا و اقیانوسیه از این سیستم حمل نقل عمومی استفاده می‌شود.

 
تراموای لیسبون

 


بیشتر بخوانید: مونوریل چیست و چه کاربردی دارد؟


 

 

تاریخچه تراموا در دنیا

 

استفاده از گاری اسبی و واگن كابلي در قرن نوزدهم منجر به ایده‌های اولیه ساخت تراموا در جهان شد. این واگن نخستین بار در سال 1807 در جنوب ولز در کشور انگلستان مورد بهره برداری قرار گرفت. حدود سی سال بعد در سال 1832 در شهر نيويورك آمريكا و  در سال ۱۸۳۹در کشور فرانسه نخستین واگن اسبی نیز مورد استفاده قرار گرفت. بعد از بهره‌برداری از اولین تراموا ها درسال 1887 از سیستم واگن‌های بخار استفاده شد.

 با توجه به دسترسی آسان، ایمنی و راحتی تراموا در میان مردم از محبوبیت بسیار بالایی برخوردار است. این سیستم حمل و نقل عمومی از  تکنولوژی ساده و هزینه کمتری نسبت به دیگر سیستم‌های ریلی برخوردار است. ترامواها برروی ریل‌هایی ویژه در خیابان‌های شهر  با استفاده از جریان برق بالاسری خود حرکت می‌کنند.

 
تراموای آمستردام


بیشتر بخوانید: قطارهای آمتراک؛ فاتح ریل های سرزمین فرصت ها


 

 

مزایای تراموا

 

یکی از مهمترین امتیازات و مزایای ترامواها نسبت به وسایل حمل و نقل عمومی دیگر  تولید آلودگی کمتر در فضا است. ترامواها دودی از خود خارج نکرده و سر و‌ صدای کمی دارند. ترامواهای مخصوص مسیرهای طولانی دارای صندلی‌های بیشتر و فضای ایستادن کمتر و برعکس ترامواهای مسیرهای نزدیک صندلی‌های کمتری برای نشستن دارند. 


از جمله دیگر مزایای تراموا می‌توان به دسترسی راحت به ایستگاه‌های آن اشاره نمود.
ظرفیت تراموا از سیستم اتوبوسرانی بیشتر بوده و قدرت جابه‌جایی مسافران زیادی را دارد. از جمله دیگر مزیت‌های مهم تراموا می‌توانم به موارد زیر اشاره کنم:

 

مزیت های مهم تراموا

تعداد زیاد درهای ورودی و با عرض زیاد، لذت بردن در مسیر و تماشای جاذبه‌های شهر، ایمنی بالا در هنگام آتش سوزی، عدم نیاز به عبور از پله برقی و نرفتن به تونل‌ها در زیر زمین، کنترل شتاب و ترمز مناسب در تراموا

 

تراموا با استفاده از افزایش و کاهش تعداد واگن‌ها ظرفیت مسافران را بدون تغییر در تعداد راننده کم و زیاد می‌کند.  فرق تراموا با مترو این است که مترو نیاز به تهویه اضافی نداشته و این موضوع باعث صرفه‌جویی در مصرف سوخت می‌شود.

 


تراموا جایگزین بسیار مناسبی در استفاده از خودروهای شخصی افراد است.


 
تراموی وین

 

معایب تراموا

 

معایت تراموا می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

 

  1. سرمایه تراموا از اتوبوس بیشتر بوده و البته عمر تراموا نیز از اتوبوس بیشتر است.
  2.  تراموا سرعت وسایل نقلیه دیگری همچون اتومبیل و یا اتوبوس را کاهش می‌دهد.
  3. گاهی اوقات دیده می‌شود با توجه به نصب دکل‌های برقی بالای ریل تراموا این سیستم موجب تولید آلودگی‌های بصری می‌شود.

 
تراموای بوداپست


بیشتر بخوانید: پیش فروش بلیط قطار نوروز 1403


 

 

بهترین ترامواهای جهان

 

بهترین ترامواهای جهان عبارتند از:

 

  • تراموا ژنو

تراموای شهر ژنو یکی از بهترین ترامواهای جهان محسوب شده و  با توجه به نبود مترو در ژنو از مهمترین شبکه‌های حمل و نقل این شهر نیز به شمار می‌رود. تراموای شهر ژنو در بیشتر بخش‌های این شهر ایستگاه داشته و مانع ترافیک شهری می‌شود.

 
تراموای ژنو

  • تراموای بلک پول، انگلیس

در شمال غربی کشور انگلیس شهری به نام بلکپول قرار گرفته است. این شهر دارای تراموایی به طول ۱۸کیلومتر بوده که ۳۷ ایستگاه دارد.

 
تراموای بلک پول انگلیس

  • تراموای استانبول

استانبول یکی از مهمترین و زیباترین شهرهای کشور ترکیه محسوب می‌شود. این شهر فرهنگ و تاریخ دنیای غرب و شرق را در خود جای داده و گردشگران بسیاری را به خود جذب کرده است. شهر استانبول دارای ۳ خط تراموای اصلی بوده و این سیستم حمل و نقل در شهر استانبول یکی از اصلیترین و مهمترین راه‌های ارتباطی داخل آن به شمار می‌رود. تراموای خط ۱ استانبول یا  همان Kabataş-Bağcılar  مسیری را تا گرند بازار، کاخ توپکاپی، ایاصوفیه، مسجد آبی طی می‌کند.

 

  • تراموا ملبورن

تراموای ملبورن یکی از بهترین وسایل حمل و نقل عمومی برای بازدید از جاذبه‌های گردشگری این شهر محسوب می‌شود. تراموای ملبورن از ساعت ۱۰صبح تا ۶عصر حرکت کرده و در روزهای پنج‌شنبه، جمعه و‌ شنبه تا9 شب مشغول به فعالیت است. تراموای این شهر  بزرگترین شبکه تراموای دنیا بوده که از سال ۲۰۱۷ گسترش بسیاری پیدا کرده است. همچنین خط تراموای الکترونیکی در شهر ملبورن از سال ۱۸۸۹ فعالیت خود را آغاز نموده است. تراموای شهر ملبورن در کریسمس و همچنین عید پاک تعطیل است.

 
تراموای ملبورن

  • تراموا تورنتو

بی‌شک بزرگترین سیستم تراموای آمریکا در شهر تورنتو قرار گرفته است. وجود ۱۱ خط تراموا در بخش‌های مختلف این شهر حمل و نقل را برای گردشگران و ساکنین آن بسیار راحت‌تر کرده است.

 

  • تراموا هنگ کنگ

تنها تراموای دو طبقه‌ی جهان متعلق به هنگ کنگ شلوغ‌ترین شهر جهان است. این تراموا از سال ۱۹۰۴ مشغول به فعالیت شده و دارای ۱۲۰دستگاه و شش خط ریلی است. یکی از مهمترین امتیازات این تراموا شامل طی کردن طولانی‌ترین مسیرها در مدت زمان حداکثر  ۸۰ دقیقه است که از  شائو کی وان (Shau Kei Wan) تامنطقه کندی (Kennedy) عبور می‌کند.

 
تراموای هنگ کنگ

  • تراموای سان فرانسیسکو

 تراموای سانفرانسیسکو دارای واگن‌های کابلی بوده که از سال ۱۸۷۳وارد این شهر شده‌اند. این واگن‌ها امروزه اکثرا از بین رفته و تعداد باقی مانده آن به عنوان اثری یادگاری و تاریخی  به جا مانده است. ناگفته نماند خطوط تراموا از گذشته تا به امروز تغییرات بسیاری داشته و به عنوان مکملی مناسب در میان سایر وسایل حمل و نقل عمومی برای خدمت‌رسانی به مردم مشغول به فعالیت است.

 
تراموای سان فرانسیسکو


بیشتر بخوانید: آشنایی با قطار شب رو


 

جمع بندی

در این مطلب سعی کردم شما را با یکی از محبوب‌ترین قطارهای روز یعنی قطارهای سبک شهری آشنا کنم. همچنان علاقه مسافران به سفر با قطارها پابرجاست و این وسیله بیشترین میزان رضایت و محبوبیت را در بین وسایل نقلیه دارد. برای خرید بلیط قطار می‌توانید به سایت قاصدک 24 مراجعه کرده و از خدمات آن بهره‌مند شوید.

 
تراموای پراگ

 

 

سوالات متداول درباره تراموا، قطار سبک شهری

 

تراموا چیست؟ تراموا یا واگن برقی نوعی قطار شهری است که واگن های آن بر روی ریل هایی که در خیابان تعبیه شده اند، حرکت می کنند.

بهترین ترامواهای جهان کدامند؟ تراموا ژنو، تراموای بلک پول، انگلیس، تراموای استانبول، تراموا ملبورن، تراموا تورنتو، تراموا هنگ کنگ، تراموا سان فرانسیسکو

تفاوت تراموا با مترو چیست؟ در تراموا منظره بیرون زیباتر است، خبری از پله برقی نیست، سیستم تهویه ندارد در نتیجه سوخت کمتری مصرف می‌شود، ایمنی بالاتری دارد.

معایب مهم ترامو چیست؟ نیاز به سرمایه سنگین، کند شدن عبور و مرور خودروها

خط تراموا چیست؟ خط آهنی که در خیابان قرار داده شده است.