قطارهای پانورامیک؛ سفر به دل کوه های آلپ


سویس یکی از کشورهایی است که به واسطه خدمات بی نظیر قطارهایش شناخته شده است. برای بسیاری از توریست هایی که به این کشور اروپایی سفر می کنند تا از سفر در کوه های آلپ و تماشای دره های شگفت انگیز آن لذت ببرند، خرید بلیط قطار حکم آسان تر شدن سفر را دارد. برای نمونه تهیه بلیط قطار در سوئیس از طریق بلیت اعتباری سوئیس، کارت سوئیس و بلیت ترانسفر سوئیس نیز امکان پذیر است.

از سوی دیگر بر هیچ کسی پوشیده نیست که هیچ چیز مانند نشستن در قطارهای شیشه ای و عبور از دل کوه ها و تماشای زیبایی های خیره کننده طبیعت نمی تواند سفر را به کام مسافراش شیرین کند. این تجربه نصیب مسافرانی می شود که از قطارهای پانورامیک (Panoramic) در سوئیس استفاده می کنند. در واقع تنها در این کشور است که قطارهای پانورامیک وجود دارند تا مسافران بتوانند با نشستن روی صندلی خود منظره 360 درجه را ببینند.

از آنجایی که سفر با قطار در سوئیس هم فال است و هم تماشا، شرکت های ریلی زیادی وجود دارند که هدف خود را بر لذت مسافران بنا نهاده اند. لذا بسیاری از این قطارها به صندلی های درجه یک تک نفره، پنجره های شیشه ای بزرگ و تهویه مطبوع هوا مجهز هستند. قاصدک 24 نگاهی به محبوب ترین قطارهای پانورامیک سوئیس انداخته است.

قطار برنینا اکسپرس (Bernina Express)


مسافران علاقه مند به سیر در طبیعت در واگن های پانورامیک قطارهای برنینا اکسپرس می نشینند و از پنجره هایی بزرگ و شیشه ای طبیعت زیبای آلپ را تماشا می کنند. این قطارها با عبور از دل کوه های آلپ، شهر chur در سوئیس را به شهر دیگری در این کشور به نام poschaivo و نیز شهر تیرانو در ایتالیا وصل می کند. قطار برنینا همچنین از یکی از مکان های ثبت شده در میراث جهانی یونسکو که یک خط آهن قدیمی(Rhaetian) است، عبور می کند.

قطارهای پانورامیک؛ سفر به دل کوه های آلپ
یکی از مهیج ترین بخش های سفر با قطارهای برنینا اکسپرس نیز همین جاست. وقتی قطار در مدت 4 ساعت، در ارتفاع بیش از 2 هزار متری از سطح زمین، از روی 196 پل و از دل 155 تونل گذر کرده و از یخچال های طبیعی شرق سوئیس به درختزارهای بلوط در جنوب کشور می رسد. اما نکته جالب در مورد قطارهای برنینا اکسپرس صندلی های راحت و سیستم راهنمای چندزبانه است که به زبان های انگلیسی، آلمانی و ایتالیایی مسافران را راهنمایی می کند.


قطار گلاسیر اکسپرس ( Glacier Express)


قطار گلاسیر اکسپرس را شاید بتوان مشهورترین قطار پانورامیک سوئیس دانست. این قطار که لقب کندترین قطار سریع السیر جهان را به دوش می کشد، دو تفرجگاه کوهستانی واقع در قلب کوه های آلپ را به یکدیگر متصل می کند: زِرمات و سنت موریتز (St Moritz). در قطارهای گلاسیر اکسپرس، مسافران بر صندلی های تک نفره می نشیند و در یک سفر 8 ساعته از تماشای یخچال های طبیعی، کوهستان ها و رودخانه های سوئیس لذت می برند. علاوه بر این، غذاهای تازه از واگن رستوران در صندلی شما سرو می شود. واگن ها نیز به تهویه مطبوع و شیشه های پانورامیک بزرگ مجهز هستند. البته برای بهره مند شدن از چنین امکاناتی باید از قبل به رزرو صندلی خود بپردازید.

قطارهای پانورامیک؛ سفر به دل کوه های آلپ

شاید بد نباشد بدانید که قدمت قطارهای گلاسیر اکسپرس چیزی در حدود 90 سال است. درست در ساعت 7:30 روز 30 ژوئن 1930، این قطار نخستین سفر خود را از زرمات (Zermatt) آغاز کرد. پس از نیم قرن، گلاسیر اکسپرس، با خرج هزینه های بسیار، 18 واگن پانورامای فرست کلاس دیگر را هم به مجموعه خود افزود. شاید همین موضوع یکی از دلایل محبوبیت این واگن های لوکس در میان مسافران باشد. به طوری که تا سال 2005، بیش از 250 هزار مسافر، سفر با این قطارها را تجربه کرده بودند.

قطار گلدن پَس لاین (GoldenPass Line)


قطارهای پانورامیک گلدن پس لاین از شهر آلمانی زبان لوسرن (Lucerne) سفر خود را آغاز کرده و در شهر فرانسوی زبان مونترکس توقف می کنند. این قطار در ارتفاع 1008 متری از سطح دریا از دامنه کوه های پیلاتوس و نیز چندین دریاچه زیبا چون دریاچه لوسرن و دریاچه جنوا و شش دریاچه دیدنی دیگر گذر می کند. خیلی از مسافران قطارهای گلدن پس لاین ترجیح می دهند روی صندلی های سمت راست قطار بنشینند تا نمای بهتری به دریاچه های زیبای مسیر داشته باشند. به علاوه برای بسیاری دیدن اسکی سوارانی که در ارتفاعات پر از برف به اسکی مشغول هستند نیز یکی از صحنه های دیدنی است.

قطارهای پانورامیک؛ سفر به دل کوه های آلپ

آنچه باید در مورد قطارهای گلدن پس لاین بدانید این است که این قطارها مستقیم نیستند و شما مجبور به عوض کردن ایستگاه هستید. ضمن اینکه می توانید از میان گلدن پس کلاسیک و گلدن پس پانورامیک دست به انتخاب بزنید. اگر علاقه مند به فضایی مجلل و در عین حال تاریخی هستید، گلدن کلاسیک می تواند گزینه خوبی باشد. اما با سوار شدن به گلدن پانورامیک شما از پنجره های پانورامیک و صندلی های VIP فرست کلاس در جلوی قطار بهره مند خواهید شد.

از آنجا که زیبایی های طبیعت در هر چهار فصل در سوئیس چشم نواز و دیدنی هستند، این قطارها در تمام فصل ها مشتری های خود را دارند. در بهار هوای صاف، طبیعت سبز و تازه در دره های سوئیس و برف هایی که هنوز در ارتفاعات به چشم می خورند، علاقه مندان زیادی دارند. در فصل تابستان هم مسافران از پس شیشه های قطار به شکوه دریاچه ها چشم می دوزند. در پاییز و زمستان نیز تماشای ترکیب رنگ های گرم و نیز سپیدی برف کوه ها از این قطارها بسیار مهیج است.

ویلهلم تِل اکسپرس (Wilhelm Tell Express)


قطارهای پانورامیک ویلهلم تل اکسپرس که از سال 2017 میلادی به گاتهارد (Gotthard) پانوراما اکسپرس تغییر نام دادند، از دل کوه های آلپ عبور کرده و شهر لوسرن را به لوگانو (Lugano) وصل می کنند. تجربه منحصر به فرد این قطارها ترکیب یک سفر دریایی با یک سفر ریلی است. مسافران سوار بر قطارهای تفریحی ویژه، مسیر لوسرن به فلولن (Fluelen) را طی کرده و سپس با واگن های فرست کلاس پانوراما و از دل تونل معروف گاتهارد به مقصد می رسند.

قطارهای پانورامیک؛ سفر به دل کوه های آلپ

برای مسافرانی که قدم به قطارهای ویلهلم می گذارند، تجربه مسیر بسیار لذت بخش است. گذشتن از دریاچه لوسرن، دریاچه اوری (Uri) که افسانه معروف ویلهلم از دل آن بیرون آمده، تونل مشهور گاتهارد، شهر قلعه ای بِلینزونا و دره های آفتابی تیسینو (Ticino) همگی از جذابیت های سفر با این قطارها به شمار می روند. ناگفته نماند که بسیاری نیز برای آب تنی در آب های گرم دریاچه لوگانو که خواص درمانی هم دارد، سوار بر قطارهای ویلهلم تل اکسپرس می شوند.

قطار Lötschberger


قطارهای پانورامیک Lötschberger در واقع قطارهای محلی هستند که از مبدأ خود در بِرن، پایتخت سوئیس، حرکت کرده و با عبور از رشته کوه های آلپ به بلوک فرانسه زبان بریگ (Brig) در والایس (vallais) می رسند. در این سفر 4 ساعت و25 دقیقه ای که نیازمند رزرو بلیط قطار هم نمی باشد، شما از روی 83 پل عبور خواهید کرد. ضمن اینکه دریاچه زیبای Oeschinen و یکی از بکر ترین دره های سوئیس یعنی دره Lotschen را هم در مسیرتان خواهید داشت. خوشبختانه قطارهای Lötschberger در تمام 365 روز سال کار می کنند، 171 صندلی درجه یک و درجه دو دارند و با سرعت 160 کیلومتر در ساعت مسافران خود را به مقصد می رسانند. تصور کنید در قطاری نشسته اید که 2700 متر از سطح دریا فاصله دارد و از دره ها و یخچال های طبیعی می گذرد. بدون شک این سفر لذت بخش ترین سفر شما خواهد بود.

قطارهای پانورامیک؛ سفر به دل کوه های آلپ

قطار چاکلت ترِین (the chocolate Train)


سوئیس به شکلات ها و قطارهایش شهره است. حالا این دو را کنار هم بگذارید تا قطار شکلات به دست آید. قطار شکلاتی که یک قطار فرست کلاس است، عازم شهر بروک می شود؛ شهری که بزرگ ترین کارخانه های شکلات سازی دنیا را میزبانی می کند. نکته جالب در مورد قطارهای شکلاتی ظاهر قدیمی آنهاست. شما سوار بر قطارهایی با طراحی داخلی مدرن اما نمایی تاریخی و با زاویه ای فوق العاده از دریاچه جنوا از شهر مونترکس سفر خود را آغاز می کنید. در ادامه به شهر کوچکی به نام Gruyeres می رسید. می توانید از قطار پیاده شده و از کارخانه های تولید پنیر و نیز قلعه های این شهر دیدن کنید. بالاخره پس از طی 100 کیلومتر و مدت زمان 10 ساعت، به مقصد خود می رسید. فراموش نکیند که به کارخانه شکلات سازی Cailler-Nestle هم نگاهی بیندازید.

قطارهای پانورامیک؛ سفر به دل کوه های آلپ

قطار سِنتوواللی (Centovalli)


خط آهن مسیر Domodossola به لوکارنو که به عنوان خط سنتوواللی نیز شناخته می شود، دو کشور ایتالیا و سوئیس را به یکدیگر متصل می کند. این قطار که فعالیت خود را در سال 1923 آغاز کرد، در مسیر خود از 22 ایستگاه از جمله روستای دیدنی اینتراگنا (Intragna) می گذرد و در مدت 2 ساعت مسافرانش را به مقصد می رساند. شاید جالب باشد بدانید که نام این قطار نیز از وجود دره های بیشمار در مسیر گرفته شده است. شاید چیزی در حدود 100 آبشار در مسیر انتظار شما را بکشد. تماشای آبشارهای بی نظیر، جنگل های بلوط و دهکده های سرسبز در راه ایتالیا به سوئیس برای هر دو کشور به عنوان یکی از راه های کسب درآمد شناخته شده است. تا جایی که تنها در سال 2010، نزدیک به 1 میلیون نفر از طریق قطارهای سنتوواللی جابجا شدند.